UR_2010-01,02_Styczeń, luty.pdf

(6241 KB) Pobierz
UR_luty_2010.indd
8 Smarowanie łożysk 17 Proces planowania remontów 38 Zalety przezwajania silników
Styczeń–Luty 2010 Nr 1 (59) Rok VII
Nr 1 (59) Rok VII
Aplikacje przemysłowe
3 34
Raport:
Pompy specjalizowane
3 30
www.utrzymanieruchu.pl
Styczeń–Luty 2010
w trzech wymiarach
Raport:
Pompy specjalizowane
445482992.068.png 445482992.079.png 445482992.090.png 445482992.101.png 445482992.001.png 445482992.012.png 445482992.020.png 445482992.021.png 445482992.022.png 445482992.023.png 445482992.024.png 445482992.025.png 445482992.026.png 445482992.027.png 445482992.028.png 445482992.029.png 445482992.030.png 445482992.031.png 445482992.032.png 445482992.033.png 445482992.034.png 445482992.035.png 445482992.036.png 445482992.037.png 445482992.038.png
445482992.039.png 445482992.040.png 445482992.041.png 445482992.042.png 445482992.043.png 445482992.044.png 445482992.045.png 445482992.046.png 445482992.047.png 445482992.048.png 445482992.049.png 445482992.050.png 445482992.051.png 445482992.052.png 445482992.053.png 445482992.054.png
REDAKCJA POLSKA
OD REDAKCJI
Redaktor naczelny
Tomasz Kurzacz
tk@utrzymanieruchu.pl
Współpraca
Waldemar Daraż, Marek Olszewik,
dr inż. Andrzej Ożadowicz, Bohdan Szafrański,
Damian Żabicki, Kamil Żarów
Redakcja stylistyczna
Małgorzata Wyrwicz
Redakcja internetowa
Łukasz Dylowicz
ld@trademedia.us
Opracowanie graficzne i skład
Grzegorz Solecki
grzegorzs@trademedia.us
Kierownik sprzedaży
Piotr Wojciechowski, pw@utrzymanieruchu.pl
Elżbieta Olszewska, eo@utrzymanieruchu.pl
Zima wciąż trzyma
Marketing
Aleksander Poniatowski
aponiatowski@trademedia.us
śniegu na chodnikach utrudniają przejście, a hałdy na ulicach uniemożliwiają zaparkowanie
samochodu. Podobne problemy ze śniegiem mają służby utrzymania ruchu w zakładach
przemysłowych. Śnieg zalegający na dachach hal może spowodować ich zawalenie. Niestety do
odśnieżania trzeba mieć odpowiednie uprawnienia. Firmy oferujące takie usługi mogą teraz przebierać
w ofertach i zarabiać krocie, wynajmując ludzi i sprzęt do tych jakże prozaicznych czynności.
Na razie sytuacja nie jest aż tak dramatyczna – po kilku dniach z temperaturą w okolicach zera
(kiedy to śnieg w nasłonecznionych miejscach topniał) w nocy pojawiały się mrozy. Dzięki temu
śnieg topnieje stopniowo, nie zagrażając „potopem” zarówno w skali mikro na placach i ulicach, jak
i powodziami w skali znacznie większej.
Na razie słyszałem o tylko dwóch przypadkach zawalenia się dachu pod wpływem ciężaru
zalegającego śniegu, ale obydwa dotyczyły hal handlowych, a nie przemysłowych. Jak widać, nasz
klimat potrafi płatać niespodzianki, z którymi należy się liczyć i trzeba im w jak najszerszym zakresie
zapobiegać, na ile jest to możliwe. Pomysłów może być kilka. Niewielkie budynki można wyposażyć
w podgrzewane rynny, które sprawią, że woda będzie spływała bez lodowych zatorów, a krawędzie
dachów będą pozbawione groźnych dla ludzi (i nie tylko) sopli. Hale produkcyjne mogą być wyposażone
w podgrzewane dachy – jest to metoda kosztowna, ale skuteczna. Gdy sięgnę pamięcią wstecz,
przypomina mi się katastrofa budowlana, jaka zdarzyła się w hali mleczarni na warszawskiej Woli.
Oczywiście hala ta w założeniach projektowych miała podgrzewany dach, jednakże ktoś postanowił
zaoszczędzić, jak to w tamtych czasach bywało, i w budynku już instalacji grzewczej nie było. No
i podczas jednej z zim w latach 70. dach się zawalił. Była to w tamtych czasach dość spektakularna
sprawa. W czasach nam już bliższych wszyscy pamiętamy tragedię z Chorzowa, gdzie pod ruinami
hali MTK w styczniu 2006 r. zginęło 65 osób.
Warto więc pamiętać o prawidłowej eksploatacji dachów. Codzienne inspekcje, odpowiednie
wyposażenie techniczne (czy to wspomniane ogrzewanie, czy chociażby czujniki głębokości warstwy
śniegu), regularne odśnieżanie może zapobiec katastrofom i nieszczęściom. Wystarczy odrobina
wyobraźni i dobrych chęci.
Ale zima to nie tylko problem śniegu. Dokuczliwe mogą być także niskie temperatury, np. takie,
jakie od początku stycznia panują w Polsce. Ogrzanie miejsc pracy jest problemem – słyszy się
o przymusowych urlopach pracowników, odmowie pracy na stanowiskach, na których temperatury
są ujemne. Do tego dochodzą problemy ze sprzętem, który odmawia posłuszeństwa podczas mrozów.
Problemem staje się smarowanie maszyn, twardnienie przewodów, które z racji wypełnianych
funkcji muszą być zginane (np. w prowadnikach), praca transporterów i ogólnie – transportu
wewnątrzzakładowego. Pojawiają się częściej usterki instalacji grzewczych, wodociągowych,
powietrznych… Zima przysparza więc wielu problemów, rosną koszty utrzymania ruchu w zakładzie.
Jedyna pociecha, że do wiosny pozostało już niedużo czasu i przestaniemy myśleć z niechęcią lub
wręcz nienawiścią o białym puchu i mrozach. Aż do następnej zimy…
Administracja/Prenumerata
Anna Jedlińska
a.jedlinska@trademedia.us
Druk i oprawa
Drukarnia Taurus
REDAKCJA USA
Redaktor naczelny
Robert Vavra
WYDAWNICTWO
Trade Media International Holdings sp. z o.o.
ul. Wita Stwosza 59 A, 02-661 Warszawa
tel. +48 22 852 44 15, faks +48 22 899 30 23
www.trademedia.us
Prezes zarządu
Michael J. Majchrzak
mike_majchrzak@trademedia.us
Redakcja zastrzega sobie prawo do adiustacji
i skracania tekstów oraz zmiany ich tytułów.
Nie zwracamy tekstów niezamówionych.
Nie odpowiadamy za treść reklam i ogłoszeń.
Magazyn wydawany jest na licencji
Reed Business Information.
Tomasz Kurzacz
Redaktor naczelny
tk@utrzymanieruchu.pl
UTRZYMANIE RUCHU Styczeń­Luty 2010 1
G dy piszę te słowa, za oknem prószy śnieg. Jest go tyle, że już nie ma go gdzie odgarniać. Zwały
445482992.055.png 445482992.056.png 445482992.057.png 445482992.058.png 445482992.059.png 445482992.060.png 445482992.061.png 445482992.062.png 445482992.063.png 445482992.064.png 445482992.065.png 445482992.066.png 445482992.067.png 445482992.069.png 445482992.070.png 445482992.071.png 445482992.072.png 445482992.073.png 445482992.074.png 445482992.075.png
3 Mechanika
Bezpieczeństwo przy wynajętym
kompresorze
Styczeń–Luty
Numer 1 (59) Rok VII
6 Mechanika
Strategie rozwoju kompresorów
drogą do oszczędności
Tematy numeru
34 Aplikacje przemysłowe
w trzech wymiarach
W ciągu ostatnich dwudziestu lat
modele 3D stały się normą przy
projektowaniu nie tylko budynków,
elementów przestrzeni użytkowej,
ale też aplikacji i procesów
przemysłowych. Korzyści z ich
stosowania są ogromne.
Dzięki rozwojowi układów grafi ki
komputerowej wprowadza się
tę metodę przy opracowywaniu
coraz bardziej złożonych
projektów.
8 Mechanika
Smarowanie łożysk
at
14 Mechanika
Ultradźwięki lokalizujące nieszczelności
systemu sprężonego powietrza
ów,
ej,
17 Utrzymanie ruchu
Proces planowania remontów
ki
22 Utrzymanie ruchu
Środki ochrony głowy, twarzy i oczu
26 Utrzymanie ruchu
Filtry przemysłowe
30 Raport
Pompy specjalizowane
Jaki procent dla branży sta
pompy dedykowane?
Raport
30 Pompy specjalizowane
Specyfi ka produkcji wielu branż wymaga
stosowania pomp o specjalnych cechach
eksploatacyjnych. Zapytaliśmy
użytkowników pomp, jakie są ich
oczekiwania w stosunku do producentów
i dostawców.
34 Temat numeru
Aplikacje przemysłowe w trzech wymiarach
d
2
powyżej 50%;
32,26%
38 Elektryka
Zalety przezwajania silników
41 Elektryka
Przemysłowe urządzenia
do podtrzymania zasilania
Mechanika
8 Smarowanie łożysk
Doskonalenie konstrukcji łożysk
i stosowanie nowych materiałów to
również nowe wyzwania związane z ich
smarowaniem. Tylko nowoczesne,
odpowiednio dobrane środki smarne
pozwalają na właściwą i ekonomiczną
eksploatację łożyska.
44 Elektryka
Bezpieczniki topikowe
i wyłączniki nadprądowe
48 Automatyka
Analizy usprawniają
procesy optymalizacyjne
51 Diagnostyka
Mierniki cęgowe
56 IT
Systemy zarządzania
łańcuchem dostaw SCM
W następnym numerze:
Skuteczne chłodzenie wentylatorami HVLS
60 Wydarzenia
Wielkoobjętościowe, wolnoobrotowe wentylatory zapewniają
oszczędność energii i wysoką wydajność załogi.
62 Produkty
445482992.076.png 445482992.077.png 445482992.078.png 445482992.080.png 445482992.081.png 445482992.082.png 445482992.083.png 445482992.084.png 445482992.085.png 445482992.086.png 445482992.087.png 445482992.088.png 445482992.089.png 445482992.091.png 445482992.092.png 445482992.093.png 445482992.094.png 445482992.095.png 445482992.096.png 445482992.097.png 445482992.098.png 445482992.099.png 445482992.100.png 445482992.102.png 445482992.103.png 445482992.104.png 445482992.105.png 445482992.106.png
MECHANIKA
Kurt White
Bezpieczeństwo
przy wynajętym kompresorze
rzystują i dystrybuują ogromną ilość energii,
to poważne wypadki i niekorzystne zdarzenia
występują bardzo rzadko. Aby osiągnąć ten sam poziom
bezpieczeństwa przy wypożyczonych i przenośnych
kompresorach, należy wziąć pod uwagę kilka dodat-
kowych czynników.
biorcz, osuszacze oraz niektóre separatory wilgoci. Po-
winna również być zawarta dokumentacja wskazująca
maksymalne ciśnienie pracy i charakterystykę tempe-
ratur dla węży sprężonego powietrza. Arkusze danych
bezpieczeństwa materiałowego są dostępne, ale tylko
przy wypożyczeniu dużych kompresorów – w szcze-
gólności dla urządzeń olejowych .
Arkusze specyfi kacji i rysunki sprzętu będą szcze-
gólnie przydatne, kiedy rozważamy ulokowanie wy-
Projekt systemów
Kiedy wypożyczony kompresor zastępuje kompresor,
który był częścią zakładowego systemu powietrza, spe-
cyfi kacja wypożyczonego elementu, musi być wystar-
czająco jasna. Niezwykle ważne jest, aby wynajmowa-
ny kompresor miał zbliżone parametry pojemnościowe
i ciśnieniowe w odniesieniu do jego poprzednika. Cza-
sami specjalne urządzenia limitujące ciśnienie pomogą
to osiągnąć.
Zadanie staje się bardziej skomplikowane, kiedy wy-
pożyczony sprzęt spełnia funkcję całkowitego zamien-
nika. Dzierżawione elementy systemu skompresowa-
nego powietrza, a w szczególności kompresory, często
są zbyt duże do konkretnej pracy. Te przewymiarowa-
nia mogą stać się problemem w chwili, gdy pozosta-
łe komponenty, które normalnie są częścią stałego sys-
temu powietrza, zostały pominięte w wypożyczonym
zestawie. Przykładem jest duży kompresor podłączo-
ny bezpośrednio do obciążenia bez dodania odpowied-
nio zwymiarowanego zbiornika odbiorczego i regulato-
ra ciśnienia.
Szybkie ładowania i wyładowania kompresora oraz
nierówne ciśnienie pod obciążeniem mogą mieć błyska-
wiczne konsekwencje dla bezpieczeństwa. Za każdym
razem, gdy osprzęt sprężonego powietrza jest wypoży-
czony, indywidualne komponenty muszą tworzyć kom-
pletny system, który jest dobrze dopasowany do kon-
kretnej aplikacji.
Dokumentacja
Dbałość o bezpieczeństwo zaczyna się zanim wypoży-
czony sprzęt zostanie dostarczony. Dokumenty zawie-
rające specyfi kację i instrukcję obsługi dla operatorów
zawsze powinny być częścią zamówienia. Dotyczy to
również naczyń ciśnieniowych, takich jak zbiornik od-
M imo że systemy sprężonego powietrza wyko-
445482992.107.png 445482992.108.png 445482992.109.png 445482992.110.png 445482992.111.png 445482992.002.png 445482992.003.png 445482992.004.png 445482992.005.png 445482992.006.png 445482992.007.png 445482992.008.png 445482992.009.png 445482992.010.png 445482992.011.png 445482992.013.png 445482992.014.png 445482992.015.png 445482992.016.png 445482992.017.png 445482992.018.png 445482992.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin