Scenariusz zajęcia
Temat kompleksowy: Przygotowania do świąt.
Temat dnia: Poznajemy zwyczaje świąteczne.
dla dzieci 6- letnich
CELE OGÓLNE:
- przypominanie zwyczajów i tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia na podstawie historyjki obrazkowej i własnych doświadczeń dzieci;
- wdrożenie do logicznego myślenia;
- doskonalenie czytania globalnego;
- doskonalenie cięcia nożyczkami;
- nauka melodii i słów piosenki „ Kolęda świetlista”;
- zapoznanie dzieci ze zwyczajem śpiewania kolęd
CELE SZCZEGÓŁOWE ( dziecko...)
- zna zwyczaje świąteczne;
- umie ułożyć we właściwej kolejności obrazki historyjki;
- przyporządkowuje liczby do odpowiedniego obrazka;
- potrafi logicznie myśleć;
- odczytuje globalnie wyrazy;
- potrafi wykonać ozdoby na choinkę;
- śpiewa piosenkę „ Kolęda świetlista”
POMOCE : historyjka obrazkowa „ Nasza choinka”- książka „ Moje 6 lat” cz. 2 str.79, kartoniki z cyframi od 1 do 6, szablony ozdób choinkowych ( gwiazdka, dzwoneczek), nitka, nożyczki, kartoniki z napisami, płyta cd- „ Moje 6 lat”, gałązka jemioły
PRZEBIEG:
1. Omówienie zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia- ubierania choinki
- Kiedy i skąd dotarł do Polski zwyczaj strojenia choinki
- Jakich ozdób używano pierwotnie
- Czym obecnie dekorujemy drzewko bożonarodzeniowe
2. Ustalenie kolejności zdarzeń w historyjce obrazkowej „ Nasza choinka”.
- Omówienie poszczególnych obrazków historyjki.
- Ustalenie co się wydarzyło najpierw, co potem, a co na końcu.
- Opowiadanie całej historyjki.
- Utrwalenie liczb od 1 do 6. Przyporządkowanie liczb 1,2,3,4, 5, 6 do odpowiedniego obrazka.
- Nadawanie przez dzieci tytułu jaki można nadać historyjce.
- Zakaz wycinania i niszczenia lasów- uzasadnienie: „ Dlaczego nie wolno ścinać drzew na własną rękę, kto decyduje o ich ścinaniu?”
3. Zabawa pt. „Ścinamy choinkę”. Dzieci dobierają się parami. Siadają w siadzie skrzyżnym, biorą się za ręce- na krzyż i przeciągają tak, jakby piłowały drzewo. Liczą rytmicznie przy tym: jeden, dwa, jeden, dwa.
4. Praca indywidualna dzieci - wykonywanie ozdób choinkowych ( gwiazdki, dzwoneczki). Wycinanie szablonów, składanie z drugą częścią formy i zawieszanie ich na choince za pomocą przeciągniętej i związanej w kółko nitki.
5. Rozmowa z dziećmi na temat zwyczajów świątecznych kultywowanych w ich domach:
- Po czym można poznać, że zbliżają święta?
- Co się w waszych domach dzieje przed świętami?
- Jakie potrawy mama przygotowuje na uroczystą kolację wigilijną?
- Kiedy się zasiada do takiej kolacji?
- Co się robi po kolacji? ( wyjaśnienie słowa kolęda)
- Czy znacie jakieś kolędy?
-
6. Oglądanie gałązki jemioły i wyjaśnienie, że jest to jeszcze jeden symbol Bożego Narodzenia. Jemioła jest symbolem przyjaźni, miłości i dobrobytu. Do starych ludowych zwyczajów należy wieszanie gałązki jemioły nad drzwiami. Odczytanie globalne napisów: jemioła, karp, opłatek, prezent.
7. Odtwarzanie nagrania piosenki „ Kolęda świetlista” z płyty cd ( Moje 6 lat)
· Wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego utworu: Z ilu części jest zbudowana piosenka? Jaka jest treść piosenki Jaki jest jej nastrój?
8. Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu. Dzieci powtarzają za nauczycielką tekst podzielony na krótkie części, a potem śpiewają wraz z nagraniem.
9. Zabawa rytmiczna przy piosence „ Kolęda świetlista”. Dzieci dobierają się parami i tańczą w rytmie piosenki. Kiedy usłyszą refren, zatrzymują się i wyklaskują rytm.
10. Utrwalenie piosenki - śpiew dzieci: indywidualny i zbiorowy.
mary7772