Co kto lubi.doc

(54 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna Mazurek

                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

 

                                Tygodniowe opracowanie książki

                                    M.Mazurek  -  „Co kto lubi?”.

 

Cel ogólny: dostrzeganie przystosowania zwierząt do środowiska w jakim żyją;

                     konieczność dokarmiania zwierząt; nazywanie zwierząt, które nie

                     zapadają w sen zimowy.

 

Temat  tygodnia:Zwierzęta i ptaki w zimie”

 

Litera tygodnia: Dż , dż

 

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1. Jakie zwierzęta przesypiają zimę?

2. Co jedzą zwierzęta i ptaki, które nie przesypiają zimy?

3. Jakie ptaki spotykamy zimą w parku i w lesie?

4. Jak pomagamy ptakom i zwierzętom w zimie?

5. Jakie zwierzęta mieszkają w krajach polarnych?

 

                                  OBSZARY   EDUKACYJNE

 

    I   Poznawanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja  przyrodnicza

1.Obserwowanie przyrody zimą i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami

   Cel operacyjny: - dziecko obserwuje przyrodę zimą, potrafi o niej rozmawiać

2. Dokarmianie zwierząt pozostających na swobodzie.

  Cel operacyjny: - dziecko rozumie potrzebę dokarmiania zwierząt w okresie zimy.

3. Przyswojenie nazw niektórych ptaków zimujących w naszym kraju.

  Cel operacyjny: - dziecko rozpoznaje i nazywa niektóre gatunki ptaków zimujące

                                w Polsce (gil, jemiołuszka, sikorka)

4. Rozpoznawanie śladów pozostawionych na śniegu przez zwierzęta, ptaki.

  Cel operacyjny: - dziecko rozpoznaje ślady pozostawione na śniegu.

 

Działalność matematyczna:

1. Urodziny cyfry   .

     Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda cyfra …, potrafi odnaleźć ją wśród

                                   innych cyfr.

 

 

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :

  * Jakie zwierzęta przesypiają zimę?

  *  Co jedzą zwierzęta i ptaki, które nie przesypiają zimy?

  *  Jakie ptaki spotykamy zimą w parku i w lesie?

  *  Jak pomagamy ptakom i zwierzętom w zimie?

  *  Jakie zwierzęta mieszkają w krajach polarnych?

  Cel operacyjny: - dziecko swobodnie i śmiało wypowiada się, jego wypowiedzi są

                                poprawne pod względem gramatycznym, słownikowym,

                                artykulacyjnym i logicznym.

2.Urodziny litery – dwuznaku „Dż , dż

   Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera – dwuznak „Dż , dż”

                                 rozpoznaje go na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy,

                                 w których występuje.

3. Wykazywanie zainteresowania książką ze Słonecznej Biblioteki podczas

    czytania książek w kąciku książki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać wybrane przez siebie książki

                                  ze Słonecznej Biblioteki.

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia  samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: -   dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                   napisać swoje imię.

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy:  wróbel, sarna

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy: gil, jemiołuszka

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

  - dziecko potrafi napisać wyrazy: zając, dzik… samodzielnie lub

     z pomocą nauczycielki. 

3.Pisanie dwuznaku „Dż, dż”  na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi

  na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory dwuznaku „Dż ,dż”.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę – dwuznak „Dż , dż” samodzielnie

                                  lub po śladzie.

 

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców,

   od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie  lub ze wsparciem

   nauczycielki książki „Co kto lubi?” i karty  poetyckiej

   oraz innych książeczek ze Słonecznej Biblioteki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Co kto lubi?

                                 samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:

   wróbel, sikorka, gil...

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-

                                 słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: wróbel, sikorka,

                                 gil

3. Oglądanie książek ze Słonecznej Biblioteki. Wyszukiwanie w tekście łatwych

    do odczytywania wyrazów.

 

Edukacja zdrowotna:

1. Dbanie o własne zdrowie w zimie.

    Cel operacyjny: - dziecko rozumie potrzebę ciepłego ubierania się w zimie.

 

II    Nabywanie  umiejętności  poprzez działanie

    

Aktywność muzyczna:

1. Dalsza nauka piosenki „Na śniegowej górce”

   Cel  operacyjny: -   dziecko potrafi zaśpiewać II zwrotkę i refren piosenki.

2. Doskonalenie gry na przedszkolnych instrumentach muzycznych.

    Cel operacyjny: - dziecko odtwarza rytm na bębenku i tamburynie.

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Ptaszki w karmniku” – aktywność twórcza.

    P: Postacie ptaków, karmnik, farby, kredki, bibuła, ziarenka słonecznika, klej…

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi pobudzić swoją wyobraźnię.

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Kruk i wróbelki” – orientacyjno-porządkowa,

                                „Niedźwiedzie” – element czworakowania.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

 

   III      Odnajdywanie  swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

               wspólnocie.

 

Edukacja społeczno – moralna:

1. Uczenie się odróżniania spraw ważnych od mniej ważnych, unikania krzyku,

     kłótliwości i zawziętości w kontaktach z innymi.

    Cel operacyjny:  - dziecko rozumie potrzebę dochodzenia do kompromisu

                                    i umiejętności dyskutowania.

 

Aktywność dramatyczna:

1.Inscenizowanie literatury z zastosowaniem  gry aktorskiej – utwory o zwierzętach.

  Cel operacyjny: -   dziecko potrafi naśladować zwierzęta.

 

IV  Budowanie  systemu  wartości

1. Uświadomienie negatywnych skutków kłamstwa poprzez analizę konkretnych

    sytuacji, w jakich znajdują się dzieci.

   Cel operacyjny: - dziecko poznaje prawdę jako wartość

 

Zabawy:

   1.Zabawa KLANZA:

      - Słup soli - wśród dzieci wybieramy "łapacza", który goni innych

                          W momencie gdy "łapacz" kogoś dotknie ten zmienia się

                          w słup soli stojąc bez ruchu z szeroko rozstawionymi nogami,

                        czekając na uwolnienie. Następuje ono wtedy, gdy inne dziecko

                         przeczołga mu się pod nogami.

   2.Zabawa tworzywami bezkształtnymi:

      -  „Namaluj literkę dwuznak „Dż , dż”    P: kasza manna, tacki.

   3. Zabawa badawcza:

     - Ślady na śniegu” – rozpoznawanie śladów na śniegu.

   4.Zabawy konstrukcyjne:

-           „Budowle dowolne”   P: klocki z kącika konstrukcyjnego.

Cel operacyjny:   -   dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,

                                   potrafi współpracować.

   5.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.

      -   dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach

          do tej zabawy.

   6. Zabawa rozwijająca inteligencję emocjonalną:

     - „To już potrafię - przegląd fizycznych i intelektualnych

                                         umiejętności dzieci (jedna kartka jedno dziecko).

  7. Zabawa umuzykalniając:

     - Koniki i woźnice - ustawienie trójkami. Dwoje dzieci to koniki

                  (wysunięte do przodu),za nimi stoi "woźnica". Koniki "grzebią" nóżką

                  ćwierćnutami, potem biegną ósemkami, a "woźnica" wysuwa się do

                  przodu jako konik, z tyłu dwaj woźnice. Na rytm ósemka z kropką

                  i szesnastka - wszystkie zaprzęgi wracają do stajni.

  8.Zabawy logopedyczne:

     -  ćwiczenia z lusterkiem.

  9.Zabawa dydaktyczna:

   - „Kto co lubi” – zwierzęta z książki „Co kto lubi? trzeba dopasować

                               do ich pokarmów.

10.Zabawa integrująca:

   -   „Zgadnij – czyje słyszysz imię” – Jedno dziecko opuszcza krąg z poleceniem,

                         aby po powrocie odgadło jakie imię słyszy. Pod jego nieobecność

                         wybieramy imię dziecka z sali np. Bartek. Dzielimy je na sylaby

                          BAR – TEK. Na dany znak, dzieci w dwóch grupach skandują

                          jednocześnie sylaby wybranego imienia. Jeżeli zgadujący

                         trzykrotnie poniesie porażkę w odgadywaniu daje fant.

 

 

Załączniki:  

-  zestaw ćwiczeń gimnastycznych, karty pracy, karty alfabetyczne,

   karta poetycka.

 

Literatura:

1.M.Mazurek – „Co kto lubi?

2.K.Wlaźnik – „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”

3.U.Smoczyńska-Nachtmann – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”

4. „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”

5. H. Piliczowa – „ Zabawy umuzykalniając” (w: „Wychowanie w przedszkolu”

6. D.Ch.Weston,M.S.Weston-"Co dzień mądrzejsze-365 gier i zabaw

                       kształtujących charakter,wrażliwość i inteligencję

                       emocjonalną dziecka"

7. M.Marciniak-"Tańce grupowe i gry ruchowe-KLANZA"

 

 

 

 

Tygodniowe opracowanie jest zgodne z Podstawą Programową Wych. Przedszk. Dla przedszkoli

i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002 r., poz 18)

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin