SM dzielą się ma dwie podstawowe gałęzie:
- stosunki polityczne
- stosunki gospodarcze
Prymat stosunków politycznych w SM, ponieważ stosunki międzynarodowe opierają się na decyzjach politycznych, które podejmują państwa.
W SM istnieje sporo przestrzeni dla uznaniowości; w przeciwieństwie do stosunków wewnątrzpaństwowych, które są szeroko normalizowane przez prawo.
SM są anarchiczne/poliarchiczne – nie występuje w nich władza centralna, która stosowałaby przewidziane prawem sankcje.
Na arenę SM, wraz z postępem jej demokratyzacji, wkraczają podmioty pozapaństwowe: ruchy, organizacje, korporacje etc. Zazwyczaj zależy im na normalizacji SM, umożliwiają coraz szerszy wpływ społeczeństw na SM.
2 podstawowe siły napędowe integracji europejskiej po II wś:
- rozwój gospodarczy i społeczny
- pokój
WIZJE ŁADU MIĘDZYNARODOWEGO
# realizm i liberalizm to podejścia klasyczne i holistyczne, pozostałe (alternatywne/postmodernistyczne) raczej sektorowe
SZKOŁA REALISTYCZNA
# nation = state > interes państwa i interes narodu to pojęcia tożsame
# człowiek jest egoistą nastawionym na konfliktowanie się z innymi
# ten kierunek rozwija się po II wś w USA
# nawiązuje m.in. do myśli Hobbes’a, Machiavellego
# państwa dążą do realizacji swoich interesów wszystkimi dostępnymi sposobami
# w SM panuje swoista anarchia/poliarchia – brak władzy nadrzędnej daje państwom absolutną suwerenność
# w takim świecie istnieją też pewne czynniki stabilizujące:
- balance of power – system równowagi sił > podczas gry mocarstw, dzięki ich dążeniu do dominacji, dochodzi do ograniczenia aspiracji państw wybijających się
# wojna jest przedłużeniem polityki zagranicznej państwa
# państwo jest ważniejsze niż jednostka
# kluczowe znaczenie w realistycznej wizji SM ma szeroko rozumiana i wielowymiarowa potęga (power politics); militarna, ekonomiczna etc.
# płynna granica między hard a soft Power (Hard power is a term describing power obtained from the use of military and/or economic coercion to influence the behavior or interests of other political bobies/ soft power czyli zdolności narodu czy kraju do pozyskiwania sojuszników i zdobywania wpływów dzięki atrakcyjności własnej kultury, polityki, ideałów politycznych)
# potęga to pojęcie względne – liczy się potęga relatywna
# SM to gra o sumie zerowej – każde państwo dąży do budowania potęgi również kosztem pozostałych państw; to dążenie do osłabienia innych stanowi główny kontrast wobec wizji liberalnej
# neorealizm:
- państwa nadal kluczowymi aktorami SM
- przy określaniu potęgi bierze pod uwagę więcej czynników, chociaż siła militarna nie traci na znaczeniu
SZKOŁA LIBERALNA
# nation = society > interes państwa to nie to samo, co interes narodu
# człowiek jest z natury dobry, dąży do generowania różnego rodzaju zysków na drodze pokojowej współpracy z innymi
# inspiracje: J.S. Mill, J. Bentham
# wyrasta z idealizmu
# państwo musi być demokratyczne, aby móc wyrażać interesy społeczeństwa
# stosunki międzyludzkie, w tym pomiędzy poszczególnymi społeczeństwami, nie są z natury antagonistyczne, możliwe jest realizowanie ich w harmonii
# gospodarka ma ogromne znaczenie dla liberalnej wizji SM – racjonalność dążeń ludzkich wiąże się z ładem ekonomicznym; tylko odpowiedni ład ekonomiczny może zapewnić porządek społeczny
# w SM istnieją dwa rodzaje interesów:
- rzeczywiste – pokój jest podstawowym interesem rzeczywistym
- pozorne – są narzucane przez państwo w imię ideologii lub interesu klasy rządzącej (np. wojna, która dla realistów jest czymś naturalnym, a dla liberałów stanowi zwyrodnienie) > remedium na realizowanie przez państwo interesów pozornych jest oczywiście demokracja
# polityka zagraniczna jest zawsze funkcją polityki wewnętrznej (z kolei realiści uważają, że państwo nie musi być jednakowo demokratyczne do wewnątrz i na zewnątrz)
# pokój światowy możliwy będzie dopiero wtedy, gdy wszystkie państwa świata staną się demokratyczne; istnieją dwie koncepcje uniwersalizacji ładu demokratycznego:
- samodzielny rozwój oddolny
- z „pomocą” innych państw (nacisk, wojna etc.)
# neoliberalizm stawia kwestie gospodarcze jeszcze wyżej, nasila się krytyka państwa
# po zimnej wojnie triumfuje liberalna wizja ładu międzynarodowego – epoka konfliktów politycznych została zakończona, demokracja ma zapewnić pokój na całym świecie („Koniec historii” Fukuyamy);
WIZJA TRANSNARODOWA
# bliska wizji liberalnej, wyrasta z krytyki szkoły realistycznej
# rodzi się w latach 60ych wraz z nasileniem procesów globalizacji
# aktorzy pozapaństwowi wkraczają na arenę SM, rośnie ich autonomia > SM to coraz bardziej stosunki międzyspołeczne; poza tym mnogość aktorów i interesów ma świadczyć o prymitywizmie koncepcji realistycznej
# sama integracja państw nie zapewni pokoju, potrzebna jest integracja społeczeństw
# wizja transnarodowa krytykuje tezę o absolutnej suwerenności państw – społeczne i gospodarcze powiązania międzynarodowe ograniczają pierwotną suwerenność państw; dodatkowo system demokratyczny wymusza na politykach branie pod uwagę opinii publicznej przy podejmowaniu decyzji
# pokój i bezpieczeństwo są ważne, ale nieuchronna jest demilitaryzacja SM w związku z coraz większą rolą potencjału gospodarczego państw
# polityka traci pozycję w SM na rzecz handlu, transportu, komunikacji, mediów, przepływu wzorców, idei etc.
# powstaje rozdźwięk między aspiracjami rządów do kontrolowania społeczeństw, a możliwościami realizacji tych aspiracji
# dyfuzja potęgi – potęga rozkłada się na coraz większą liczbę aktorów
# dywersyfikacja potęgi – potęga rozkłada się na coraz większą liczbę dziedzin
GLOBALIZM
# Marks i Engels jako pierwsi mówią o problemach globalnych
# pojęcie upowszechnia się w latach 60ych
# globalizm to podejście systemowe – ujmuje system SM jako pewną całość
# państwo nie wyraża interesów grup całych społeczeństw, lecz jedynie pewnych klas społecznych lub grup interesu
# pieniądze są podstawą funkcjonowania SM
# kapitalizm jest systemem światowym, prowadzi do powstawania, pogłębiania i utrwalania różnic > świat dzieli się na centra, półperyferie i peryferie kapitalizmu;
# jest to system niesprawiedliwy, który doprowadził do podziału świata na bogatą Północ i biedne Południe
# dwa podejścia:
- ewolucyjne – kapitalizm z ludzką twarzą jako środek służący wyrównaniu różnic na linii Północ-Południe
- rewolucyjne
# różne nurty globalizmu:
* marksistowski – SM to przedłużenie walki klas o posiadanie środków produkcji; imperia narzucają swoją dominację we wszystkich sferach: gospodarcza, militarna, społeczna, kulturowa etc.
* dependyzm:
- popularny nurt myślowy w krajach Ameryki Łacińskiej
- po II wś wdrażano w Ameryce Łacińskiej zachodnie rozwiązania neoliberalne > eksperyment nie powiódł się, teraz Ameryka Łacińska stosuje własne pomysły i lepiej na tym wychodzi; rozczarowanie rozwiązaniami zachodnimi
- niwelowanie różnic Północ – Południe na zasadzie autarkicznej – państwa Ameryki Łacińskiej chcą najpierw rozwinąć się same, a dopiero później stopniowo integrować się ze światem zachodu
- przykładem takiego podejścia jest odrzucenie projektu NAFTA, który postrzegany jest jako neokolonialne przedsięwzięcie USA
* teoria systemu światowego:
- np. Wallerstein
-podejście systemowe, w którym wszystko jest ze sobą powiązane + historyzm i silne związki z myślą marksistowską
- świat dzieli się na:
~rdzeń (państwa zachodnie)
~półperyferie (państwa autorytarne, które żyją głównie z eksportu surowców; np. Rosja)
~peryferie (państwa niedemokratyczne, które eksportują surowce i żywność, a importują produkty przetworzone)
- system międzynarodowy jest patologiczny – prowadzi do pogłębiania podziałów między nielicznymi bogatymi a licznymi biednymi; państwa rdzenia pragną utrzymać swoją dominację ekonomiczną
- czy istnieje remedium? Trzeba zerwać tę zależność, niezbędna jest suwerenizacja państw Południa, które muszą:
~stworzyć własne mechanizmy obrony
~zacieśnić integrację gospodarczą w regionie
~zerwać polityczne więzi i zabarwieniu neokolonialnym
~doprowadzić do zmian na swoją korzyść w międzynarodowym systemie gospodarczym
KONSTRUKTYWIZM
# stosunkowo młoda szkoła SM, powstała w latach 90ych
# wyrasta na gruncie krytyki neoliberalizmu
# nie jest jednolity, ale jego nurty łączą pewne cechy wspólne:
- to elity kształtują zachowania państw na arenie międzynarodowej
- dużą rolę odgrywają zatem normy społeczne i kultura, które przekładają się na zachowania jednostek, które z kolei przekładają się na tożsamość państwa w SM
# konstruktywizm systemowy:
- poza zachowaniami państw oraz instytucjami nie istnieje obiektywny świat międzynarodowy, wszystko inne jest subiektywne
- nie ma w świecie SM zjawisk, które nie byłyby zależne od państw
# miękki racjonalizm:
- polityka wewnętrzna państw determinuje obraz stosunków międzynarodowych
# konstruktywizm holistyczny:
- sfery wewnętrzna i międzynarodowa stanowią jedną całość
ANGIELSKA SZKOŁA SM
# teoria społeczności międzynarodowej
- potęga jest kluczowym atrybutem państwa, ale liczą się również normy i zasady
# czy termin „społeczność międzynarodowa” ma sens? Nie. „Społeczeństwo” zakłada pewne formy integracji, w SM to państwa i organizacje są aktorami. Istnienie „społeczności międzynarodowej” musiałoby oznaczać, że ludność całego świata wchodzi ze sobą w pewne interakcje, a w dodatku podziela zbliżone normy i wartości. Terminu „społeczność międzynarodowa” używa się zazwyczaj w odniesieniu do USA i WB.
FEMINISTYCZNE UJĘCIE SM
# odwołanie do ogólnych teorii feminizmu; rozróżnienie na:
- gender – płeć kulturowa, to ona jest centrum zainteresowania feminizmu
- sex – płeć fizyczna
# feminizm koncentruje się na zagadnieniach związanych z ekonomicznym, społecznym i politycznym upośledzeniem kobiet
# kobiety mogą wpływać na SM tylko jako „mężczyzna w spódnicy” – realizując męski wzór gender
# 4 nurty feminizmu:
- feminizm liberalny: zwraca uwagę na wyjątkowo nierówną pozycję k i m w świecie polityki i SM, postuluje równouprawnienie płci
- feminizm socjalistyczny: wyrasta z klasycznej myśli marksistowskiej (Engels napisał kilka opracowań na temat feminizmu); kładzie nacisk na ekonomiczne upośledzenie k, które przekłada się na osłabienie ich możliwości oddziaływania na SM
- perspektywa feministyczna (odmiana feminizmu socjalistycznego): linią podziału na klasy jest płeć (gender); m czerpią korzyści z podporządkowania sobie k
- feminizm postmodernistyczny: podział na gender i sex ulega zatarciu; sex determinuje gender, ponieważ obowiązują inne kanony wychowania dla m i k; obecność kobiet w SM wpływa na nie pozytywnie
ENWIRONMENTALIZM
# świat stanowi nierozłączną całość, podstawą jej spójności jest oś
# enwironmentalizm jest postawą reformistyczną – akceptuje globalne struktury i system, ale dostrzega konieczność wprowadzenia w nim pewnych poprawek
# postulat zrównoważonego rozwoju
EKOLOGIZM
# nurt rewolucyjny – potrzeba zasadniczej zmiany systemu
# krytyka antropocentryzmu
# ekocentryzm – konieczność uznania praw istot, które nie są ludźmi; należy brać pod uwagę interesy przyszłych pokoleń; trzeba wyznaczyć jakieś „granice wzrostu”, ponieważ zasoby naturalne Ziemi nie są nieograniczone
POLITYKA ZAGRANICZNA PAŃSTWA
# środowisko międzynarodowe = aktorzy międzynarodowi + inne czynniki determinujące
- inne czynniki to np.: geograficzne, demograficzne, zjawiska przyrodnicze, ideologie, religie etc.
- aktorzy – państwowi oraz pozapaństwowi
- środowisko międzynarodowe to nie tylko prosty zbiór elementów, ale również relacje, interakcje, oddziaływania międzynarodowe etc.; środowisko międzynarodowe ulega ciągłym przemianom, jest niesłychanie dynamiczne
# od kiedy możemy mówić o współczesnych SM?
- pokój Westfalski 1648 – po raz pierwszy powstał wtedy system stosunków wielostronnych oparty o zasadę równowagi sił
- niektórzy wskazują na cezurę, którą wyznacza rewolucja przemysłowa – zaczynają funkcjonować współczesne państwa; nasilają się procesy internacjonalizacji i internalizacji; rozwój środków komunikacji ma ogromny wpływ na SM;
# zjawisko interpenertracji – wzajemne przenikanie się państw, ideologii, społeczeństw oraz różnych dziedzin SM (np. msp i msg)
# kontrola państwa jest utrudniona i osłabiona
# następuje zacieranie granicy między polityką zewnętrzną i wewnętrzną
# polityka zagraniczna stanowi część polityki państwa; tylko państwo może prowadzić politykę zagraniczną (ew. może zlecać zadania)
- główne instytucje kreujące politykę zagraniczną (w przypadku państw demokratycznych) to parlament i rząd; rośnie wpływ społeczeństwa – wybory, opinia publiczna, media, grupy interesu
- politykę zagraniczną cechuje utrudnione przewidywanie – bierze w niej udział wielu aktorów, relacje są skomplikowane
- każde państwo kieruje się w polityce zagranicznej własną racją stanu, wartości często służą maskowaniu rzeczywistych interesów
- o sile polityki zagranicznej decyduje potencjał państwa oraz umiejętność jego wykorzystania na arenie międzynarodowej
# wg K. W. Deutsch’a – celem polityki zagranicznej jest:
1) Ochrona niepodległości i zapewnienie sobie bezpieczeństwa
2) Ochrona własnych interesów gospodarczych (ze szczególnym uwzględnieniem interesów grup o największym wpływie na politykę państwa)
3) Zapobieganie szkodliwej aktywności podmiotów obcych
4) Zabezpieczenie i ochrona wartości narodowych
5) Strzeżenie tajemnic
6) Rozpowszechnianie i kreowanie odpowiedniego wizerunku państwa (rośnie znaczenie tego celu, ponieważ coraz częściej rozwój państwa wiąże się z odpowiednią jego promocją)
# polityka zagraniczna to zorganizowana, skierowana na zewnątrz, podporządkowana interesom narodowym działalność państwa, która wyraża się w kształtowaniu zewnętrznego środowiska
# współcześnie nastąpiła znaczna dywersyfikacja kontaktów z zagranicą – już nie tylko służba dyplomatyczna zajmuje się tą sferą, każde ministerstwo ma zazwyczaj komórkę współpracy z zagranicą, a msz koordynuje ich działalność
# za co odpowiada msz? Za techniczną obsługę placówek dyplomatycznych, kontakty z placówkami innych państw, ochronę prawną naszych obywateli i podmiotów gospoda...
elyshia