Geografia regionalna i społeczno-ekonomiczna świata
Zadanie 1.
Na wykresach przedstawiono strukturę płci i wieku ludności dwóch państw. Porównaj wykresy, a następnie wykonaj poniższe polecenia.
a) Zaznacz piramidę płci i wieku charakterystyczną dla społeczeństwa starego.
b) Wymień dwie cechy społeczeństwa młodego.
- ………………………………………………………………………..………………………..
Zadanie 2.
Poniższe diagramy przedstawiają udział ludności poszczególnych kontynentów w ogólnej liczbie ludności świata w 1950 i 2005 roku. Porównaj te diagramy, a następnie uzupełnij zdania brakującymi informacjami.
a) W 2005 roku, w porównaniu do roku 1950, udział ludności ……………………………….. w ogólnej liczbie ludności świata nie uległ zmianie.
b) Między 1950 a 2005 rokiem wzrósł udział mieszkańców Azji, Ameryki Południowej i ……………………… w ogólnej liczbie mieszkańców świata.
c) W 2005 roku udział ludności ……….……………… oraz …………………………………. w ogólnej liczbie mieszkańców świata był mniejszy niż w roku 1950.
Zadanie 3.
Podkreśl nazwę języka, którym na co dzień posługuje się największa liczba ludności na świecie.
angielski, chiński, niemiecki, francuski, portugalski, hiszpański
Zadanie 4.
Dopasuj nazwę państwa do nazwy religii dominującej w tym państwie.
A. Indie …..
B. Rosja …..
C. Egipt …..
a) protestantyzm
b) hinduizm
c) prawosławie
d) islam
Zadanie 5.
Poniższe diagramy przedstawiają procentowy udział ludności świata żyjącej na obszarach wiejskich i w miastach w 1975 i 2005 roku. Porównaj te diagramy, a następnie wykonaj polecenia.
a) Zapisz wniosek dotyczący zmian procentowego udziału ludności świata żyjącej na obszarach wiejskich i w miastach między 1975 a 2005 rokiem.
………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………...…………..
……………………………………………………………………………………………….…
b) Napisz, jaki procent w ogólnej liczbie ludności świata stanowili w 2005 roku mieszkańcy miast liczących powyżej 10 milionów osób.
c) Wymień dwa przykłady problemów, z którymi zmagają się mieszkańcy wielkich miast.
- .……………………………………………………………………………….………………..
…………………………………………………………………………………………...……..
Zadanie 6.
Na mapie przedstawiono rozmieszczenie głównych obszarów rolniczych na świecie. Uzupełnij tabelę, wpisując w odpowiednie miejsca poniższe nazwy regionów.
Nizina Chińska, Wyżyna Środkowosyberyjska, Nizina Amazonki, Nizina Zatokowa, Dolina i Delta Nilu, Półwysep Arabski
Obszary o korzystnych warunkach do rozwoju rolnictwa
Obszary o niekorzystnych warunkach do rozwoju rolnictwa
Zadanie 7.
Podkreśl nazwy ośrodków high-tech.
M4 Corridor, Minas Gerais, Krzywy Róg, Valbonne, Yorkshire
Zadanie 8.
Zaznacz diagram, który przedstawia strukturę produkcji energii elektrycznej we Francji.
Zadanie 9.
Wymień po trzy cechy krajów o wysokim i niskim stopniu rozwoju społeczno--gospodarczego.
Cechy krajów o wysokim stopniu rozwoju społeczno-gospodarczego:
Cechy krajów o niskim stopniu rozwoju społeczno-gospodarczego:
Zadanie 10.
Na podstawie poniższych opisów rozpoznaj kraje, a następnie wpisz ich nazwy.
a) Ponieważ 97% powierzchni tego kraju zajmują tereny pustynne, zdecydowana większość społeczeństwa zamieszkuje obszary położone w dolinie i delcie najdłuższej rzeki Afryki.
b) Stolicą tego państwa położonego w Ameryce Północnej jest jedno z najludniejszych miast na świecie.
………………....……………………………………………………………………………….
c) Jest największym i jednocześnie jednym z najsłabiej zaludnionych państw na świecie. Jego terytorium położone jest na dwóch kontynentach.
Zadanie 11.
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.
Potomkowie Indian i osób należących do rasy białej to…
a) Mulaci.
b) Metysi.
c) Eskimosi.
d) Zambosi.
Zadanie 12.
Połącz nazwę obiektu geograficznego stanowiącego atrakcję turystyczną z nazwą państwa, na którego obszarze znajduje się ten obiekt.
Copacabana • • Stany Zjednoczone
Ayers Rock • • Indie
Tadż Mahal • • Australia
• Brazylia
Zadanie 13.
Wpisz obok zdania prawdziwego literę P, a obok fałszywego – literę F.
a) Selwa to wiecznie zielony, wilgotny las równikowy porastający Kotlinę Konga. …..
b) Częste trzęsienia ziemi w Japonii spowodowane są tym, że jest ona położona na granicy dwóch płyt litosfery. …..
c) Najwyższym szczytem Antarktydy jest McKinley. …..
d) Pojezierze Fińskie jest największym skupiskiem jezior w Europie. …..
Zadanie 14.
Podkreśl nazwy państw, na których obszarach znajdują się czynne wulkany.
Włochy, Białoruś, Rosja, Polska, Meksyk, Litwa, Japonia
Zadanie 15.
Wypisz nazwy obiektów geograficznych zaznaczonych symbolami na poniższej mapie konturowej świata.
Rzeki:
1. ………………………………………………………
2. ………………………………………………………
Morza/zatoki:
a) ………………………………………………………
b) ………………………………………………………
Jeziora:
A. ………………………………………………………
B. ………………………………………………………
Krainy geograficzne:
I. ……………………………………………….………
II. ………………………………………………………
Klucz odpowiedzi
Numer zadania
Oczekiwana odpowiedź
1.
a) B
b) np. wysoki przyrost naturalny, duży udział najmłodszych grup wiekowych (dzieci i młodzieży) w społeczeństwie
2.
a) Australii i Oceanii
b) Afryki
c) Europy, Ameryki Północnej i Środkowej
3.
Uczeń podkreśla: chiński.
4.
A – b, B – c, C – d
5.
a) np. Między 1975 a 2005 rokiem wzrósł procentowy udział ludności świata żyjącej w miastach, natomiast zmniejszył udział ludności żyjącej na obszarach wiejskich.
b) 5%
c) np. korki samochodowe, zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego
6.
Obszary o korzystnych warunkach do rozwoju rolnictwa:
Nizina Chińska, Nizina Zatokowa, Dolina i Delta ...
proksylinka