Plan pracy świetlicy.doc

(37 KB) Pobierz
Plan pracy opiekuńczo – wychowawczo - dydaktycznej świetlicy

 

Plan pracy opiekuńczo – wychowawczo - dydaktycznej świetlicy

 

na rok szkolny 2007/08

 

 

 

Zadania ogólne

 

Formy i środki realizacji

 

 

Termin

 

Odpowie-dzialny

1.Przygotowanie

   dokumentacji,

  zorganizowanie

  zespołu świetlicowego      

-   opracowanie planu pracy świetlicy,  planów miesięcznych i tygodniowych

-   ustalenie ramowego planu dnia

-   przygotowanie dzienników grup, siatki godzin kadry pedagogicznej świetlicy

-   opracowanie i przydzielenie obowiązków dla wychowawców świetlicy

-   kontrola odbioru dzieci przez rodziców i osoby upoważnione

-   karty zgłoszenia dzieci do świetlicy, zeszyt upoważnień , zeszyt stanu zdrowia dzieci

-   podział dzieci na grupy wychowawcze

-   zapoznanie dzieci  z Regulaminem Świetlicy, Regulaminem Bezpieczeństwa świetlicy

-   przydział grup wychowawcom, założenie Zeszytu Wychowawczego w świetlicy 

W

R

Z

E

S

I

E

Ń

kierownik / wych

kierownik

kierownik

kierownik

kierownik

kierownik

kierownik

wychowawcy

kierownik

2.Kształtowanie

   umiejętności

   współżycia

   i współdziałania

   w grupie oraz

   poprawnego

   zachowania

   i wzajemnej

   życzliwości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Troska o fizyczne

   i psychiczne zdrowie

   dziecka

 

 

-          poznanie sytuacji życiowej wychowanków

-          organizowanie wycieczek, spacerów oraz zabaw, gier, turniejów

-          wdrażanie do używania form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam,

dzień dobry, do widzenia poprzez pogadanki, scenki, formy plastyczne

-          rozwijanie samopomocy koleżeńskiej

-          rozwijanie samorządności poprzez wybór dyżurnych

-    wyrabianie trwałych nawyków (mycie rąk, sprzątanie po sobie)

-    wykonywanie prac użytkowo - porządkowych w świetlicy, dbanie o jej estetykę

-          wdrażanie postaw poszanowania mienia społecznego

-          zapoznanie z przepisami ruchu drogowego poprzez gry dydaktyczne,

planszowe gry edukacyjne, wierszyki tematyczne, prace plastyczne

-          wdrażanie do utrzymania higieny osobistej poprzez pogadanki, spotkania

z pielęgniarką szkolną, czytanie tekstów literackich

-          obchodzenie imienin, urodzin wychowanków uczęszczających do świetlicy

-          kształtowanie zdrowego trybu życia i postawy asertywnej wobec zagrożeń

dla zdrowia i życia /narkomania, alkoholizm, internet, agresja, hałas/ poprzez pogadanki, filmy, plakaty związane z realizacją Programu STOP PRZEMOCY

-          rozwijanie umiejętności wyrażania własnych poglądów, słuchania, innych,

samooceny, argumentowania zachowań poprzez pogadanki, dyskusje

-    wprowadzenie listy ,,dobrych uczynków”

 

-          zabezpieczenie odpowiedniego dożywiania dzieci ( wspólne śniadania w ramach programu, Wiemy, co jemy”, dyżury nauczycieli podczas obiadów), zorganizowanie napojów dla dzieci

-    zapobieganie agresji i przemocy – wnikliwa obserwacja dzieci i reagowanie

     doraźne w sytuacjach konfliktowych!

-          włączenie dzieci do udziału w konkursach oraz  imprezach i uroczystościach wynikających z planu wychowawczego szkoły oraz programu wychowaw. świetlicy

-          prowadzenie zajęć ruchowych w formie gier, zabaw - wypoczynek czynny

-          kształtowanie prawidłowej postawy dzieci podczas zajęć w świetlicy

-          organizowanie spacerów, wycieczek, wietrzenie pomieszczeń

-          wdrażanie dzieci do spokojnego mówienia, nie krzyczenia /hałas szkodzi/

-          wyrabianie świadomej dyscypliny i współdziałania w grupie rówieśniczej

( turnieje, zawody, gry zespołowe )

-          kształtowanie pozytywnego myślenia, wiary we własne możliwości

-          racjonalne dozowanie czasu wysiłku umysłowego i fizycznego dzieci

podczas zajęć w świetlicy, relaksacja przy muzyce, zabawy wyciszające np.,,Król ciszy”

-     rozładowanie napięć przez ekspresję ruchową, taniec, ćwiczenia fizyczne

-          budowanie pozytywnej samooceny i wiary we własne możliwości (zabawy      

grupowe, prezentacja dokonań na forum świetlicy i szkoły)

IX

cały rok

cały rok

 

cały rok

cały rok

cały rok

cały rok

cały rok

cały rok

IX

 

cały rok

cały rok

cały rok

 

 

 

cały rok

cały rok

 

 

 

 

C

A

Ł

Y

R

O

K

 

 

 

W

Y

C

H

O

W

A

W

C

Y

 

 

 

 

W

Y

C

H

O

W

A

W

C

Y

 

 

4. Rozwijanie

   zainteresowań,   

   zamiłowań,

   aktywności

   artystycznej.

   Kształtowanie

   wrażliwości

   estetycznej,

   ekspresji twórczej

   i wyobraźni.

   Rozbudzanie  

   inicjatywy twórczej

   do  dalszego 

   samokształcenia

   i rozwoju.

 

-     nauka piosenek, popisy solo, konkursy piosenek, zabawy ze śpiewem

-          słuchanie muzyki, piosenek z kaset i płyt CD

-          zabawa w pantomimę, inscenizacje wierszy

-          zajęcia czytelnicze ( zorganizowanie kącika książek, czasopism, gazetki szkolnej, rozwijanie umiejętności czytania, słuchania i rozumienia tekstu, wzbogacanie języka)

-          zajęcia sportowe ( gry i zabawy orientacyjno-porządkowe, gry i zabawy bieżne, skoczne, rzutne, gry drużynowe )

-          gry i zabawy dydaktyczne ( zagadki, krzyżówki, quizy, Pusy, gry planszowe,

      zabawy w inteligencję, gra " kostka szczęścia ", gry logiczne, diagramy

-          zajęcia plastyczno-techniczne - poznawanie różnych technik plastycznych

( farby, kredki, tusz czarny, collage, origami, kirigami, wydzieranka, wycinanka, bibułka, węgiel, gips),  ilustrowanie bajek, legend

-     twórcze zabawy plastyczne typu: domaluj, dorysuj...

-          ekspozycje prac plastycznych dzieci

-          udział w konkursach plastycznych i uroczystościach w świetlicy i poza nią

-          dekorowanie świetlicy zgodnie z porami roku, uroczystościami itp.

-          zabawy konstrukcyjne

-          programy TV i filmy video, wycieczki tematyczne                                                                                                   

 

 

C

A

Ł

Y

R

O

K

 

 

 

 

W

Y

C

H

O

W

A

W

C

Y

 

5.Stworzenie warunków

   do osiągania

   powodzenia

   szkolnego

   wychowankom

 

-    analiza kart zgłoszenia dzieci do świetlicy

-          zorganizowanie miejsca do odrabiania lekcji

-          zorganizowanie pomocy uczniom mniej zdolnym, zaniedbanym w nauce

-          doposażenie biblioteczki w świetlicy

-          wykorzystanie zajęć czytelniczych, plastycznych, origami, puzzli matematycznych, gier edukacyjnych do kompensowania braków wiedzy szkolnej, deficytów rozwojowych,

-          zorganizowanie samopomocy koleżeńskiej

-          systematyczne zaopatrywanie świetlicy w pomoce do zajęć

-          rozmowy z rodzicami o sukcesach i porażkach dzieci oraz sytuacji rodzinnej

-          Prawa dziecka – ich uwzględnianie w pracy z dziećmi

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin