na rok szkolny 2007/08
Zadania ogólne
Termin
Odpowie-dzialny
1.Przygotowanie
dokumentacji,
zorganizowanie
zespołu świetlicowego
- opracowanie planu pracy świetlicy, planów miesięcznych i tygodniowych
- ustalenie ramowego planu dnia
- przygotowanie dzienników grup, siatki godzin kadry pedagogicznej świetlicy
- opracowanie i przydzielenie obowiązków dla wychowawców świetlicy
- kontrola odbioru dzieci przez rodziców i osoby upoważnione
- karty zgłoszenia dzieci do świetlicy, zeszyt upoważnień , zeszyt stanu zdrowia dzieci
- podział dzieci na grupy wychowawcze
- zapoznanie dzieci z Regulaminem Świetlicy, Regulaminem Bezpieczeństwa świetlicy
- przydział grup wychowawcom, założenie Zeszytu Wychowawczego w świetlicy
W
R
Z
E
S
I
Ń
kierownik / wych
kierownik
wychowawcy
2.Kształtowanie
umiejętności
współżycia
i współdziałania
w grupie oraz
poprawnego
zachowania
i wzajemnej
życzliwości.
3.Troska o fizyczne
i psychiczne zdrowie
dziecka
- poznanie sytuacji życiowej wychowanków
- organizowanie wycieczek, spacerów oraz zabaw, gier, turniejów
- wdrażanie do używania form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam,
dzień dobry, do widzenia poprzez pogadanki, scenki, formy plastyczne
- rozwijanie samopomocy koleżeńskiej
- rozwijanie samorządności poprzez wybór dyżurnych
- wyrabianie trwałych nawyków (mycie rąk, sprzątanie po sobie)
- wykonywanie prac użytkowo - porządkowych w świetlicy, dbanie o jej estetykę
- wdrażanie postaw poszanowania mienia społecznego
- zapoznanie z przepisami ruchu drogowego poprzez gry dydaktyczne,
planszowe gry edukacyjne, wierszyki tematyczne, prace plastyczne
- wdrażanie do utrzymania higieny osobistej poprzez pogadanki, spotkania
z pielęgniarką szkolną, czytanie tekstów literackich
- obchodzenie imienin, urodzin wychowanków uczęszczających do świetlicy
- kształtowanie zdrowego trybu życia i postawy asertywnej wobec zagrożeń
dla zdrowia i życia /narkomania, alkoholizm, internet, agresja, hałas/ poprzez pogadanki, filmy, plakaty związane z realizacją Programu STOP PRZEMOCY
- rozwijanie umiejętności wyrażania własnych poglądów, słuchania, innych,
samooceny, argumentowania zachowań poprzez pogadanki, dyskusje
- wprowadzenie listy ,,dobrych uczynków”
- zabezpieczenie odpowiedniego dożywiania dzieci ( wspólne śniadania w ramach programu, Wiemy, co jemy”, dyżury nauczycieli podczas obiadów), zorganizowanie napojów dla dzieci
- zapobieganie agresji i przemocy – wnikliwa obserwacja dzieci i reagowanie
doraźne w sytuacjach konfliktowych!
- włączenie dzieci do udziału w konkursach oraz imprezach i uroczystościach wynikających z planu wychowawczego szkoły oraz programu wychowaw. świetlicy
- prowadzenie zajęć ruchowych w formie gier, zabaw - wypoczynek czynny
- kształtowanie prawidłowej postawy dzieci podczas zajęć w świetlicy
- organizowanie spacerów, wycieczek, wietrzenie pomieszczeń
- wdrażanie dzieci do spokojnego mówienia, nie krzyczenia /hałas szkodzi/
- wyrabianie świadomej dyscypliny i współdziałania w grupie rówieśniczej
( turnieje, zawody, gry zespołowe )
- kształtowanie pozytywnego myślenia, wiary we własne możliwości
- racjonalne dozowanie czasu wysiłku umysłowego i fizycznego dzieci
podczas zajęć w świetlicy, relaksacja przy muzyce, zabawy wyciszające np.,,Król ciszy”
- rozładowanie napięć przez ekspresję ruchową, taniec, ćwiczenia fizyczne
- budowanie pozytywnej samooceny i wiary we własne możliwości (zabawy
grupowe, prezentacja dokonań na forum świetlicy i szkoły)
cały rok
IX
C
A
Ł
Y
O
H
4. Rozwijanie
zainteresowań,
zamiłowań,
aktywności
artystycznej.
Kształtowanie
wrażliwości
estetycznej,
ekspresji twórczej
i wyobraźni.
Rozbudzanie
inicjatywy twórczej
do dalszego
samokształcenia
i rozwoju.
- nauka piosenek, popisy solo, konkursy piosenek, zabawy ze śpiewem
- słuchanie muzyki, piosenek z kaset i płyt CD
- zabawa w pantomimę, inscenizacje wierszy
- zajęcia czytelnicze ( zorganizowanie kącika książek, czasopism, gazetki szkolnej, rozwijanie umiejętności czytania, słuchania i rozumienia tekstu, wzbogacanie języka)
- zajęcia sportowe ( gry i zabawy orientacyjno-porządkowe, gry i zabawy bieżne, skoczne, rzutne, gry drużynowe )
- gry i zabawy dydaktyczne ( zagadki, krzyżówki, quizy, Pusy, gry planszowe,
zabawy w inteligencję, gra " kostka szczęścia ", gry logiczne, diagramy
- zajęcia plastyczno-techniczne - poznawanie różnych technik plastycznych
( farby, kredki, tusz czarny, collage, origami, kirigami, wydzieranka, wycinanka, bibułka, węgiel, gips), ilustrowanie bajek, legend
- twórcze zabawy plastyczne typu: domaluj, dorysuj...
- ekspozycje prac plastycznych dzieci
- udział w konkursach plastycznych i uroczystościach w świetlicy i poza nią
- dekorowanie świetlicy zgodnie z porami roku, uroczystościami itp.
- zabawy konstrukcyjne
- programy TV i filmy video, wycieczki tematyczne
5.Stworzenie warunków
do osiągania
powodzenia
szkolnego
wychowankom
- analiza kart zgłoszenia dzieci do świetlicy
- zorganizowanie miejsca do odrabiania lekcji
- zorganizowanie pomocy uczniom mniej zdolnym, zaniedbanym w nauce
- doposażenie biblioteczki w świetlicy
- wykorzystanie zajęć czytelniczych, plastycznych, origami, puzzli matematycznych, gier edukacyjnych do kompensowania braków wiedzy szkolnej, deficytów rozwojowych,
- zorganizowanie samopomocy koleżeńskiej
- systematyczne zaopatrywanie świetlicy w pomoce do zajęć
- rozmowy z rodzicami o sukcesach i porażkach dzieci oraz sytuacji rodzinnej
- Prawa dziecka – ich uwzględnianie w pracy z dziećmi
pomin04