PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z HISTORII
Szkoła podstawowa klasy IV- VI.
1. Podstawa prawna do opracowania Przedmiotowego Systemu Oceniania:
2. Rozporządzenie MEN z dnia 21.03.2001r.
3. Program nauczania „Moja historia 4-6” w szkole podstawowej DKOS- 5002-7/04
wydawnictwo „Nowa Era”.
4. Wewnątrzszkolny System Oceniania
5. Podstawa programowa.
Przedmiotem oceniania są:
- wiadomości (wiedza przedmiotowa),
- umiejętności (posługiwanie się datami i faktami historycznymi, a także konieczność
wyciągania z nich wniosków),
- postawa ucznia i jego aktywność oraz dyscyplina pracy.
Cele ogólne oceniania:
- rozpoznanie przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia
wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań programowych,
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju i motywowanie go do
dalszej pracy,
- dostarczenie rodzicom lub opiekunom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych
uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-
wychowawczej,
- dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania,
prawidłowości doboru metod i technik pracy z uczniem.
Formy aktywności podlegające ocenie:
· Odpowiedzi ustne - co najmniej 1 w każdym semestrze, np. swobodna dłuższa wypowiedź na określony temat w oparciu o pojęcia, daty i fakty historyczne.
Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji,
w przypadku lekcji powtórzeniowych z całego działu.
1 Wypowiedzi pisemne:
- kartkówki ( 10 - 15 min. ) obejmujące zakres materiału z trzech ostatnich lekcji,
mogą być niezapowiedziane ( mają rangę odpowiedzi ustnej).
- sprawdziany podsumowujące poszczególne działy, poprzedzone są lekcją
powtórzeniową z podaniem zakresu materiału. Zapowiedziane z co najmniej
tygodniowym wyprzedzeniem kl. IV i V, kasy VI z dwu tygodniowym
wyprzedzeniem.
2 Wkład pracy w przyswajanie wiedzy na lekcji bieżącej (krótkie wypowiedzi, praca
w grupach, udział w dyskusji).
Oceniane są za pomocą plusów zapisanych na karcie obserwacji
Uczeń otrzyma ocenę bardo dobrą gdy zgromadzi 5 plusów, ocenę dobrą 4 plusy,
ocenę dostateczną – 3 plusy. W przypadku dużego wkładu pracy na lekcji uczeń
otrzymuje ocenę b. dobrą lub celującą.
3 Umiejętności doskonalone w domu- praca domowa: ocenie podlegają: pomysłowość
rozwiązania, poprawność rzeczowa, umiejętność prezentacji (w przypadku prac
ustnych), zgodność z poziomem wymagań i oceniane są w skali b. dobry- dobry-
dostateczny- dopuszczający. W przypadku braku pracy domowej uczeń otrzymuje
ocenę niedostateczną.
4 Samodzielnie opracowane prace dodatkowe oparte na innych źródłach niż podręcznik
( plansze, rysunki, referaty, gazetki itp.) oceniane są celujący- b. dobry- dobry lub za
pomocą plusów)
5 Aktywność pozalekcyjna udział w konkursach - ocena celująca.
6 Ocena za pracę w grupie, prace długoterminowe i aktywność lub odpowiedź ustną itp.
mogą być (ale nie muszą) wystawione są po uwzględnieniu samooceny ucznia oraz po
zasięgnięciu opinii klasy.
Sposoby dokumentowania osiągnięć uczniów:
1. Osiągnięcia ucznia są notowane w dzienniku.
Oznaczenia:
Praca pisemna-sprawdzian- S
Odpowiedź ustna - O
Praca kontrolna- kartkówka- K
Praca domowa- PD
Aktywność- A
2. Uczeń jest poinformowany o ocenie w chwili jej wystawienia.
3. W ocenianiu stosuje się następującą skalę:
6 - celujący
5 - bardzo dobry
4 - dobry
3 - dostateczny
2 - dopuszczający
1 – niedostateczny
4. Oceny cząstkowe w dzienniku wyrażane są cyfrą w skali 1-6. W ciągu semestru przy
jednej godzinie tygodniowo- uczeń powinien uzyskać przynajmniej dwie ...
anetkawierzbicka