historia.doc

(73 KB) Pobierz

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

Z HISTORII

Szkoła podstawowa klasy IV- VI.

1.   Podstawa prawna do opracowania Przedmiotowego Systemu Oceniania:

2.   Rozporządzenie MEN z dnia 21.03.2001r.

3.   Program nauczania „Moja historia 4-6” w szkole podstawowej DKOS- 5002-7/04

      wydawnictwo „Nowa Era”.

4.   Wewnątrzszkolny System Oceniania

5.    Podstawa programowa. 
 

Przedmiotem oceniania są:  

-   wiadomości (wiedza przedmiotowa),

-   umiejętności (posługiwanie się datami i faktami historycznymi, a także konieczność

    wyciągania z nich wniosków),

-   postawa ucznia i jego aktywność oraz dyscyplina pracy. 
 

Cele ogólne oceniania: 

-   rozpoznanie przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia

     wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań programowych,

-   informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,

-   pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju i motywowanie go do

    dalszej pracy,

-   dostarczenie rodzicom lub opiekunom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych

    uzdolnieniach ucznia,

-  umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-

    wychowawczej,

-   dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania,

     prawidłowości doboru metod i technik pracy z uczniem.  
 

Formy aktywności podlegające ocenie: 

·         Odpowiedzi ustne - co najmniej 1 w każdym semestrze, np. swobodna dłuższa wypowiedź na określony temat w oparciu o pojęcia, daty i fakty historyczne.

Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji,

w przypadku lekcji powtórzeniowych z całego działu.

      1    Wypowiedzi pisemne:

            - kartkówki ( 10 - 15 min. ) obejmujące zakres materiału z trzech ostatnich lekcji,

               mogą być niezapowiedziane ( mają rangę odpowiedzi ustnej).

            - sprawdziany podsumowujące poszczególne działy, poprzedzone są lekcją

               powtórzeniową z podaniem zakresu materiału. Zapowiedziane z co najmniej

               tygodniowym wyprzedzeniem kl. IV i V, kasy VI z dwu tygodniowym 

               wyprzedzeniem.  

      2    Wkład pracy w przyswajanie wiedzy na lekcji bieżącej (krótkie wypowiedzi, praca 

             w grupach, udział w dyskusji).

             Oceniane są za pomocą plusów zapisanych na karcie obserwacji

             Uczeń otrzyma ocenę bardo dobrą gdy zgromadzi 5 plusów, ocenę dobrą 4 plusy,

             ocenę dostateczną – 3 plusy. W przypadku dużego wkładu pracy na lekcji uczeń

             otrzymuje ocenę b. dobrą lub celującą.

      3    Umiejętności doskonalone w domu- praca domowa: ocenie podlegają: pomysłowość 

            rozwiązania, poprawność rzeczowa, umiejętność prezentacji (w przypadku prac

            ustnych), zgodność z poziomem wymagań i oceniane są w skali b. dobry- dobry-

            dostateczny- dopuszczający. W przypadku braku pracy domowej uczeń otrzymuje

            ocenę niedostateczną.

      4    Samodzielnie opracowane prace dodatkowe oparte na innych źródłach niż podręcznik

            ( plansze, rysunki, referaty, gazetki itp.) oceniane są celujący- b. dobry- dobry lub za

            pomocą  plusów)

      5    Aktywność pozalekcyjna udział w konkursach - ocena celująca.

      6    Ocena za pracę w grupie, prace długoterminowe i aktywność lub odpowiedź ustną itp.

            mogą być (ale nie muszą) wystawione są po uwzględnieniu samooceny ucznia oraz po

            zasięgnięciu opinii klasy. 

 

Sposoby dokumentowania osiągnięć uczniów: 

1.      Osiągnięcia ucznia są notowane w dzienniku.

Oznaczenia:

Praca pisemna-sprawdzian- S

Odpowiedź ustna - O

Praca kontrolna- kartkówka- K

Praca domowa- PD

Aktywność- A

2.      Uczeń jest poinformowany o ocenie w chwili jej wystawienia.

      3.   W ocenianiu stosuje się następującą skalę:

                 6 - celujący

                 5 - bardzo dobry

                 4 - dobry

                 3 - dostateczny

                 2 - dopuszczający

                 1 – niedostateczny

      4.   Oceny cząstkowe w dzienniku wyrażane są cyfrą w skali 1-6. W ciągu semestru przy

            jednej godzinie tygodniowo- uczeń powinien uzyskać przynajmniej dwie ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin