projekt praca z uczniem słabym.doc

(57 KB) Pobierz
To jest wersja html pliku http://rawska2ka

To jest wersja html pliku http://rawska2ka.pl/dokumenty/ucz%20s%C5%82aby.pdf.
G o o g l e automatycznie generuje wersję html dokumentu podczas indeksowania Sieci.
Aby utworzyć łącze lub zakładkę do tej strony, użyj następującego adresu url: http://www.google.com/search?q=cache:5DjGA-J8ptMJ:rawska2ka.pl/dokumenty/ucz%2520s%C5%82aby.pdf+rodzice+w+szkole+projekt+edukacyjny&hl=pl&ct=clnk&cd=18&gl=pl&lr=lang_pl

Google nie jest w żaden sposób związany z autorami tej strony i nie odpowiada za jej treść.

Znalezione słowa zostały podświetlone: 

rodzice 

w 

szkole 

projekt 

edukacyjny 


Page 1

„Ucząc innych, sam się uczysz”

Nikołaj Gogol

PROJEKT EDUKACYJNY

PRACY Z UCZNIEM

MAJĄCYM TRUDNOŚCI W NAUCE

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2

W RAWIE MAZOWIECKIEJ

ROK SZKOLNY

2004/2005

OPRACOWANIE:

Lidia Skoneczna – Gola

Justyna Gut

Danuta Pietrusiak

Barbara Branicka

Jolanta Lipska

Monika Mierzejewska

Bożena Socha


Page 2

2

Cele:

1. Wyrównanie braków w wiadomościach i umiejętnościach do poziomu pozwalającego

uczniowi samodzielnie osiągnąć pozytywne wyniki z przedmiotu.

2. Zaciekawienie przedmiotem, pokazanie jego związków z rzeczywistością.

3. Wyrobienie umiejętności samodzielnego i systematycznego uczenia się.

4. Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem różnorodnych tekstów.

Zadanie 1

Kształcenie kultury pedagogicznej rodziców.

Dzieci uczą się wszędzie, gdziekolwiek są, przez cały czas. Ponad 85% czasu,

w którym przyswajają wiedzę, spędzają poza szkołą – głównie w domu! Dlatego też czynny

udział rodziców w kształceniu dzieci jest istotny.

Ewaluacja

▪ Test do rodziców, który pokaże, czy potrafią oni pomóc dziecku (załącznik nr 1).

▪ Pogadanka dla rodziców „Żyj życiem szkoły razem z dzieckiem” (załącznik nr 2).

▪ Referat „Trudności w nauce i sposoby ich pokonywania”(załącznik nr 3).

Zadanie 2

Zorganizowanie przedmiotowych zespołów do pracy z uczniem mającym

trudności w nauce oraz udział uczniów klas I – III w zajęciach zespołów

wyrównawczych.

Udział w zespole przedmiotowym jest dobrowolny – przychodzą na niego uczniowie,

którzy sami czują, że nie poradzą sobie z przedmiotem. O celach i istnieniu zespołu

poinformowani zostaną rodzice. W zajęciach zespołów wyrównawczych uczestniczą

uczniowie z nauczania zintegrowanego, mający trudności w pisaniu, czytaniu i liczeniu,

wytypowani przez wychowawczynie klas I – III i pedagoga szkolnego.

Każdy uczeń posiada zeszyt, który przynosi na zajęcia. Aby zajęcia spełniły pokładane

nadzieje uczeń musi myśleć, mówić i działać. Rola prowadzącego powinna ograniczyć się do

dyskretnego inspirowania, uzupełniania, korygowania. Bardzo ważną rolę odgrywa

dostrzeganie przez prowadzącego nawet niewielkich postępów uczniów, indywidualne

ustalanie sposobów likwidacji braków.

Uczniowie mają problemy nie tylko z nauką języka polskiego, obcego i matematyki,

dlatego zespoły powinny powstać na każdym przedmiocie. Uczniowie słabo czytający mogą

np. odrobić trudną pracę domową, powtórzyć wiadomości do sprawdzianu z historii,

przyrody. Ci, którzy nie mają komputera w domu, mogą ćwiczyć w szkole. Uczniowie,

którym trudności sprawia pismo, rysunek mogą ćwiczyć w szkole pod kierunkiem

nauczyciela. Uczniowie o słabej sprawności ruchowej korzystaliby ze wskazówek

nauczyciela w czasie dodatkowych zajęć. Zajęcia te odegrałyby ważna rolę także dlatego, ze

uczestniczyliby w nich uczniowie reprezentujący podobny poziom. Ma to swoje


Page 3

3

psychologiczne uzasadnienie - nie deprymowałaby ich duża rozbieżność między poziomem

ich a kolegów.

Ponieważ dobra pomoc powinna wzmacniać dziecko w działaniach, a nie je

zastępować – powinna być pomocą „wycofująca się”. Gdy uczniowie uzyskają poziom

wiedzy i umiejętności „konieczny”, mogą opuścić zespół.

Ewaluacja

▪ Szczegółowy harmonogram spotkań zespołów przedmiotowych (załącznik nr 4)

▪ Dziennik zajęć (zeszyt)

Zadanie 3

Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej.

Pomoc koleżeńska w zależności od potrzeb. Za powołanie zespołów odpowiedzialni

są wychowawcy.

Ewaluacja

▪ Klasowy zeszyt pomocy koleżeńskiej

Zadanie 4

Wprowadzenie ćwiczeń śródlekcyjnych.

Proste ćwiczenia w celu odprężenia umysłu, wykonywane w zależności od potrzeb.

Zadanie 5

Dla uczniów z orzeczeniami z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej

nauczyciele opracowują indywidualne plany dydaktyczne nauczania.

Ewaluacja

▪ Plany dydaktyczne

Zadanie 6

Organizowanie ćwiczeń doskonalących technikę czytania ( raz w tygodniu

głośne czytanie, klasy I - III).

Ewaluacja

▪ Dziennik zajęć


Page 4

4

Zadanie 7

Korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej przy wyszukiwaniu informacji

potrzebnych do lekcji.

Ewaluacja

▪ Dokumentacja bibliotekarza

Zadanie 8

Korzystanie z Internetu po lekcjach.

Ewaluacja

▪ Dokumentacja nauczyciela informatyki

Zadanie 9

Korzystanie z możliwości odrobienia pracy domowej w świetlicy szkolnej.

Ewaluacja

▪ Dziennik zajęć świetlicy szkolnej

Zadanie 10

Udział w kółkach zainteresowań.

Ewaluacja

▪ Dziennik zajęć pozalekcyjnych

Zadanie 11

Utrwalenie przez uczniów klas szóstych wiedzy z języka polskiego, dzięki

udziałowi w projekcie edukacyjnym pani Aliny Kaźmierczak „Program zajęć

przygotowujących uczniów klas VI do części humanistycznej sprawdzianu

kompetencji po klasie VI”.

Ewaluacja

Projekt edukacyjny

▪ Dziennik zajęć pozalekcyjnych


Page 5

5

Zadanie 12

Udział w zajęciach pozalekcyjnych uczniów klas IV – V mających trudności

z poprawnym stosowaniem podstawowych zasad ortografii i gramatyki

lub trudności o charakterze dyslektycznym, prowadzonych przez pedagoga

szkolnego panią Justynę Gut, według własnego projektu edukacyjnego

W krainie ortografii i gramatyki”.

Ewaluacja

Projekt edukacyjny

▪ Dziennik zajęć

Zadanie 13

Współpraca wychowawców klas I – VI ze świetlicą środowiskową „Przymierza

Rodzin”.

Przekazywanie informacji o potrzebach i brakach uczniów.

Ewaluacja

▪ Zapis rozmowy w dzienniku lekcyjnym

Zadanie 14

Korzystanie z wolontariatu młodzieżowego na terenie szkoły (uczniowie LO).

Organizacją wolontariatu zajmuje się pani Justyna Gut.

Ewaluacja

▪ Zeszyt spotkań

Zadanie 15

Podpisanie przez rodziców zgody na dodatkowe formy pracy z uczniem.

Ewaluacja

▪ Pisemne deklaracje rodziców.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin