Moi przyjaciele.doc

(71 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna Mazurek

                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

 

   Tygodniowe opracowanie książki M. Mazurek „Moi przyjaciele”

 

Cel ogólny: budzenie poczucia przynależności narodowej oraz kształtowanie

                    przyjaznego stosunku do dzieci z całego Świata..

 

Temat  tygodnia:Dzieci na całym Świecie”

 

Litera tygodnia: „ Ź , ź

 

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1. Jak nazywa się kraj, w którym mieszkamy, województwo, miasto, ulica?

2. Kto mieszka na innych kontynentach i w innych krajach?

3. Jakich mam przyjaciół?

4. Jak pomagają sobie przyjaciele?

5. Kto to jest przyjaciel?

 

                                  OBSZARY   EDUKACYJNE

 

    I   Poznawanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja  przyrodnicza

1. Obserwowanie przyrody wiosną i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami

   i przeżyciami.

   Cel operacyjny: - dziecko zauważa ciągłe zmiany zachodzące w świecie roślin

                                 i zwierząt, zmiany w pogodzie, bogactwo barw wiosennych

 

Działalność matematyczna:

1. Porównywanie pojemności naczyń przy przelewaniu płynu i przesypywaniu ciał

    sypkich za pomocą dowolnie obranej miary.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi porównywać pojemność naczyń.

 

Edukacja w zakresie mowy i myślenia:

1. Wyszukiwanie w kąciku książki , książek o tematyce przerabianej w tygodniu.

      Cel operacyjny: - dziecko rozróżnia książki o różnych tematykach .

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :

  Jak nazywa się kraj, w którym mieszkamy, województwo, miasto, ulica?

   *  Kto mieszka na innych kontynentach i w innych krajach?

   *  Jakich mam przyjaciół?

   *  Jak pomagają sobie przyjaciele?

   *  Kto to jest przyjaciel?

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dyskutować z innymi dziećmi w grupie.

2.Urodziny litery  „Ź, ź

   Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera  „ Ź, ź  rozpoznaje ją

                                na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.

3. Poszukiwanie na ilustracji tego, co ma w swojej nazwie określoną głoskę.

   Cel operacyjny: - dziecko dokonywać procesu analizy i syntezy głoskowej.

 

Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:

1. Składanie obrazka z 10 – 16 elementów.

    Cel operacyjny: dziecko składa obrazek pocięty na części..

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                 napisać swoje imię.

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: Japonka, Chińczyk

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy: Polka, Niemka

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

  - dziecko potrafi napisać wyrazy: Polak, Japończyk … samodzielnie lub

     z pomocą nauczycielki. 

3.Pisanie litery „ Ź, ź”  na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi

   na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „Ź, ź”.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „ Ź, ź ” samodzielnie

                                  lub po śladzie.

 

 

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców,

   od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie  lub ze wsparciem

   nauczycielki książki „Moi przyjaciele” oraz innych książeczek ze Słonecznej

   Biblioteki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Moi przyjaciele

                                 samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:

   Polka, Polak ...

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-

                                 słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: Polak, Polak

3. Wymyślanie własnych opowiadań i tworzenie z nich książeczek.

 

Edukacja zdrowotna:

1. Dbanie o higienę osobistą.

    Cel operacyjny: - dziecko zwraca uwagę na czystość osobistą i schludny wygląd.

 

II    Nabywanie  umiejętności  poprzez działanie

    

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki „Pożegnamy przedszkole”.

   Cel  operacyjny: -   dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren  piosenkę.

2. Improwizacje muzyczne do tekstów książek ze Słonecznej Biblioteki.

   Cel operacyjny: dziecko wymyśla własna melodię.

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Moi przyjaciele” – aktywność plastyczna.

    P:  kartki, farby.

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi malować swoja rodzinę.

2. Zauważanie zmian o charakterze estetycznym w otoczeniu przyrodniczym

    związanym z wiosną.

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Taniec Hawajki” – przy muzyce,

                                „Motyle i pszczoły” – orientacyjno - porządkowa.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

 

    III      Odnajdywanie  swojego  miejsca w grupie rówieśniczej,

               wspólnocie.

 

Edukacja społeczno – moralna:

1. Okazywanie wzajemnej życzliwości, mówienie sobie miłych słów, dziękowanie

     innym za okazywanie życzliwości, serdeczności.

    Cel operacyjny:  - dziecko potrafi okazywać wdzięczność, życzliwość…

                                                                     

IV  Budowanie  systemu  wartości

1. Stwarzanie okazji do wyrażania własnych uczuć w toku naturalnych rozmów,

    swobodnych zabaw, spontanicznych sytuacji.

   Cel operacyjny: - dziecko poznaje dobro jako wartość..

 

Zabawy:

   1. Zabawa kształtująca inteligencję emocjonalną:

      - „Kolaż naszych pragnień i marzeń" - stworzenie kolażu naszych

                             pragnień i marzeń (dowolne materiały).

   2. Zabawa tworzywami bezkształtnymi:

      -  „Namaluj literkę „Ź, ź    P: kasza manna, tacki.

   3.Zabawy konstrukcyjne:

     -  „Budowle dowolne”   P: klocki z kącika konstrukcyjnego.

       Cel operacyjny:   -   dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,

                                      potrafi współpracować.

   4.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.

      -   dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach

          do tej zabawy.

  5. Zabawa Klanza:

     - „Bracie, siostro, pomóż!” – w zabawi bierze udział jedna bądź kilka osób

                          łapiących pozostałych uczestników. Każda z nich może się uratować

                          przed złapaniem, rzucając się sobie w ramiona, wykrzykując „bracie,

                          siostro, pomóż!”. Dopóki pozostają objęte, żadna z nich nie może być   

                          złapana. Osoba złapana albo zastępuje poprzedniego „łapacza”, albo

                          próbuje złapać razem z nim jak największą liczbę osób.

   6. Zabawa badawcza:

     -   „Zapachy wiosny" - zapach kwiatów, ziemi, powietrza, drzew...

   7. Ćwiczenie relaksacyjne:

     - „Zdmuchiwanie problemów”.- Stajemy w szerokim rozkroku. Próbujemy po

                         wdechu silnie wydmuchnąć z siebie powietrze. Teraz nauczycielka

                         sugeruje, by dzieci pomyślały o tym, co je złości, przeszkadza, drażni,

                         wprawia w niepewność. O tym wszystkim myślimy wyrzucając z siebie           

                         kolejny strumień powietrza. Z całą siłą i zaangażowaniem. Pozbyliśmy

                         się niepewności i zwątpienia. Teraz sugerujemy, że każdy wdech – to

                         nowa siła i energia, radość. Kilka wdechów, podczas których dzieci

                         koncentrują się na tym, że wpływa w nie dobra energia i moc do

                         pokonywania trudności.

8. Zabawa dramowa:

„Straszak”

             Gdyby tak można w sklepie straszaka na wróble kupić?

             - Poproszę!

             - Czy zapakować?

             - Ile kosztuje?

             - Straszaki są po dwa grosze.

        · W zabawie uczestniczą straszaki oraz ich nowi właściciele.

        · Dzieci dobierają się w pary. Ustalają podział ról.

        · Właściciel ustawia swojego straszaka według własnego pomysłu: pozycja,

            uł...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin