Tygodniowe opracowanie książki M. Mazurek „Moi przyjaciele”
Cel ogólny: budzenie poczucia przynależności narodowej oraz kształtowanie
przyjaznego stosunku do dzieci z całego Świata..
Temat tygodnia: „Dzieci na całym Świecie”
Litera tygodnia: „ Ź , ź ”
Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:
1. Jak nazywa się kraj, w którym mieszkamy, województwo, miasto, ulica?
2. Kto mieszka na innych kontynentach i w innych krajach?
3. Jakich mam przyjaciół?
4. Jak pomagają sobie przyjaciele?
5. Kto to jest przyjaciel?
OBSZARY EDUKACYJNE
I Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Edukacja przyrodnicza
1. Obserwowanie przyrody wiosną i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami
i przeżyciami.
Cel operacyjny: - dziecko zauważa ciągłe zmiany zachodzące w świecie roślin
i zwierząt, zmiany w pogodzie, bogactwo barw wiosennych
Działalność matematyczna:
1. Porównywanie pojemności naczyń przy przelewaniu płynu i przesypywaniu ciał
sypkich za pomocą dowolnie obranej miary.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi porównywać pojemność naczyń.
Edukacja w zakresie mowy i myślenia:
1. Wyszukiwanie w kąciku książki , książek o tematyce przerabianej w tygodniu.
Cel operacyjny: - dziecko rozróżnia książki o różnych tematykach .
Aktywność językowa:
1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :
* Jak nazywa się kraj, w którym mieszkamy, województwo, miasto, ulica?
* Kto mieszka na innych kontynentach i w innych krajach?
* Jakich mam przyjaciół?
* Jak pomagają sobie przyjaciele?
* Kto to jest przyjaciel?
Cel operacyjny: - dziecko potrafi dyskutować z innymi dziećmi w grupie.
2.Urodziny litery „Ź, ź”
Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „ Ź, ź ” rozpoznaje ją
na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.
3. Poszukiwanie na ilustracji tego, co ma w swojej nazwie określoną głoskę.
Cel operacyjny: - dziecko dokonywać procesu analizy i syntezy głoskowej.
Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:
1. Składanie obrazka z 10 – 16 elementów.
Cel operacyjny: dziecko składa obrazek pocięty na części..
Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )
1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki
napisać swoje imię.
2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.
P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,
matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: Japonka, Chińczyk…
- dziecko potrafi połączyć litery w wyrazy: Polka, Niemka…
- dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych
z tematem kompleksowym,
- dziecko potrafi napisać wyrazy: Polak, Japończyk … samodzielnie lub
z pomocą nauczycielki.
3.Pisanie litery „ Ź, ź” na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi
na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „Ź, ź”.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „ Ź, ź ” samodzielnie
lub po śladzie.
Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)
1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców,
od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie lub ze wsparciem
nauczycielki książki „Moi przyjaciele” oraz innych książeczek ze Słonecznej
Biblioteki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Moi przyjaciele”
samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.
2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:
Polka, Polak ...
Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-
słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: Polak, Polak…
3. Wymyślanie własnych opowiadań i tworzenie z nich książeczek.
Edukacja zdrowotna:
1. Dbanie o higienę osobistą.
Cel operacyjny: - dziecko zwraca uwagę na czystość osobistą i schludny wygląd.
II Nabywanie umiejętności poprzez działanie
Aktywność muzyczna:
1. Nauka piosenki „Pożegnamy przedszkole”.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenkę.
2. Improwizacje muzyczne do tekstów książek ze Słonecznej Biblioteki.
Cel operacyjny: dziecko wymyśla własna melodię.
Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:
1. „Moi przyjaciele” – aktywność plastyczna.
P: kartki, farby.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi malować swoja rodzinę.
2. Zauważanie zmian o charakterze estetycznym w otoczeniu przyrodniczym
związanym z wiosną.
Aktywność ruchowa:
1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik
2.Zabawy ruchowe: „Taniec Hawajki” – przy muzyce,
„Motyle i pszczoły” – orientacyjno - porządkowa.
3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.
4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.
III Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
wspólnocie.
Edukacja społeczno – moralna:
1. Okazywanie wzajemnej życzliwości, mówienie sobie miłych słów, dziękowanie
innym za okazywanie życzliwości, serdeczności.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi okazywać wdzięczność, życzliwość…
IV Budowanie systemu wartości
1. Stwarzanie okazji do wyrażania własnych uczuć w toku naturalnych rozmów,
swobodnych zabaw, spontanicznych sytuacji.
Cel operacyjny: - dziecko poznaje dobro jako wartość..
Zabawy:
1. Zabawa kształtująca inteligencję emocjonalną:
- „Kolaż naszych pragnień i marzeń" - stworzenie kolażu naszych
pragnień i marzeń (dowolne materiały).
2. Zabawa tworzywami bezkształtnymi:
- „Namaluj literkę „Ź, ź ” P: kasza manna, tacki.
3.Zabawy konstrukcyjne:
- „Budowle dowolne” P: klocki z kącika konstrukcyjnego.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,
potrafi współpracować.
4.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.
- dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach
do tej zabawy.
5. Zabawa Klanza:
- „Bracie, siostro, pomóż!” – w zabawi bierze udział jedna bądź kilka osób
łapiących pozostałych uczestników. Każda z nich może się uratować
przed złapaniem, rzucając się sobie w ramiona, wykrzykując „bracie,
siostro, pomóż!”. Dopóki pozostają objęte, żadna z nich nie może być
złapana. Osoba złapana albo zastępuje poprzedniego „łapacza”, albo
próbuje złapać razem z nim jak największą liczbę osób.
6. Zabawa badawcza:
- „Zapachy wiosny" - zapach kwiatów, ziemi, powietrza, drzew...
7. Ćwiczenie relaksacyjne:
- „Zdmuchiwanie problemów”.- Stajemy w szerokim rozkroku. Próbujemy po
wdechu silnie wydmuchnąć z siebie powietrze. Teraz nauczycielka
sugeruje, by dzieci pomyślały o tym, co je złości, przeszkadza, drażni,
wprawia w niepewność. O tym wszystkim myślimy wyrzucając z siebie
kolejny strumień powietrza. Z całą siłą i zaangażowaniem. Pozbyliśmy
się niepewności i zwątpienia. Teraz sugerujemy, że każdy wdech – to
nowa siła i energia, radość. Kilka wdechów, podczas których dzieci
koncentrują się na tym, że wpływa w nie dobra energia i moc do
pokonywania trudności.
8. Zabawa dramowa:
- „Straszak”
Gdyby tak można w sklepie „straszaka na wróble” kupić?
- Poproszę!
- Czy zapakować?
- Ile kosztuje?
- Straszaki są po dwa grosze.
· W zabawie uczestniczą „straszaki” oraz ich „nowi właściciele”.
· Dzieci dobierają się w pary. Ustalają podział ról.
· Właściciel ustawia swojego straszaka według własnego pomysłu: pozycja,
uł...
chojnacka.k