przez Annę Sz
w grupie dzieci 5 – letnich
TEMAT: Zabawa dydaktyczna „Za kogo przebrały się dzieci?” - rozwiązywanie zagadek wzrokowych i pantomimicznych.
CELE OPERACYJNE:
§ dziecko próbuje odgadnąć zagadki – wyraża własne emocje ruchem, gestem, mimiką.
§ ćwiczy głos i oddech w różnych formach wypowiedzi.
§ potrafi powiedzieć „co ciekawego spotka nas w królestwie bajek?”
§ właściwie reaguje na usłyszaną formę powitania,
§ potrafi stworzyć wg koloru „cyfrową rodzinkę” oraz ustawić się w kolejnościod 1 do 13,
§ odczytuje napis „bajki”, „taniec”, „zabawa”.
§ odgaduje tytuły bajek na podstawie kilku podanych przez nauczycielkę haseł tworzących zbiór przedmiotów i zjawisk występujących tylko w tej, a nie innej bajce,
§ podaje własne skojarzenia do podanych przez nauczycielkę tytułów bajek.
METODA:
v stawianie problemów otwartych,
v słowna,
v oglądowa,
1. Zabawa integracyjna „Powitanie”.Witam wszystkich tych, którzy chcą się z nami bawić, lubią bajki i lubią tańczyć. Kto czuje się powitany, robi śmieszną minę. 2. Odkrycie tematu zajęćDzieci otrzymują emblematy z cyframi i tworzą „cyfrowe rodzinki” wg koloru, a następnie ustawiają się w kolejności od 1 do 13, (po odwróceniu plakietek w zespołach odczytują temat: („Bajki”, „Taniec”, „ zagadka” „bal”).
3. Zabawa integracyjna „Samoloty”.
4. Bajkowe skojarzenia.Dzieci na podstawie kilku podanych przez nauczycielkę haseł odgadują tytuły bajek (buty, ogon, kapelusz – KOT W BUTACH; pierniki, chatka – JAŚ I MAŁGOSIA; CZERWONY KAPTUREK; ŚPIĄCA KRÓLEWNA; KOPCIUSZEK).
5. List do królowej bajek - wyjaśnienie reguł dalszej zabawy.
Nauczyciel odczytuje list do królowej bajek, w którym jest wyjaśnione, jak będzie wyglądała dalsza praca.
W zaczarowanym lesie mieszkała królowa, która bardzo lubiła przeglądać się w lustrze. Poprosiła czarodzieja o imieniu Kol, aby cały jej korytarz zamienił w lustra. Czarodziej spełnił jej życzenie. Królowa chodziła cały czas po korytarzu i przyglądała się w lustrach. Ustawiamy się w szpaler. Królowa chodzi korytarzem, a „lustra” naśladują jej ruchy.
6. Taniec z balonami.
Krasnale zapraszają dzieci do tańca w parach z balonami trzymanymi różnymi częściami ciała (balony trzymane są między brzuchami, kolanami, głowami).
7. Historyjka obrazkowa z bajki pt.: „Śpiąca królewna”.
Na dużych arkuszach znajdują się scenki przedstawiające bajkę o śpiącej królewnie. Dzieci mają za zadanie ułożyć obrazki we właściwej kolejności i opowiedzieć treść bajki:
ü odgadnięcie postaci z bajek,
ü poprawne ułożenie historyjki obrazkowej,
ü odgadnięcie tytułu bajki.
8. Zabawa integracyjna „Carnevalito”.Wracając z królestwa bajek, tańczymy swobodnie w rytm muzyki. Sprawdzamy, czy z królestwa bajek wróciliśmy cali i zdrowi, czy zabraliśmy:
· ręce (machamy),
· nogi (tupiemy),
· głowy (potrząsamy),
· bioderka (kręcimy).
2
chojnacka.k