Metody nauczania i formy pracy.doc

(114 KB) Pobierz
METODY NAUCZANIA I FORMY PRACY:

 

METODY NAUCZANIA

I FORMY PRACY:

 

Referat na posiedzenie szkoleniowe RP

 

 

 

 

              Nauczanie to wspomaganie naturalnych zainteresowań ucznia, jego dążeń do poszukiwania wiedzy oraz doskonalenia umiejętności, czyli kierowanie procesem uczenia się.

 

              Uczenie się jest to proces zdobywania i gromadzenia doświadczeń,           w wyniku czego powstają nowe formy zachowania się i działania lub następuje modyfikacja zachowań i działań wcześniej nabytych.

 

              Organizacja nauczania posiada bardzo dawne tradycje, sięgające czasów starożytnej Grecji i Rzymu.

W Grecji propagatorami nauczania i równocześnie nauczycielami byli sofiści       z Pitagorasem na czele oraz działający w tym samym czasie w Atenach Sokrates.

Sokrates był twórcą podstawowych metod nauczania:

§        Elenktycznej, czyli zbijania, polegającej na doprowadzeniu do absurdu fałszywej tezy przeciwnika poprzez potraktowanie jej w sposób poważny, a następnie zmuszanie go pytaniami do wyciągania z tej tezy wniosków tak długo, aż doprowadzą one do twierdzenia sprzecznego z twierdzeniem powszechnie uznanym lub z samą tezą pierwotną.

§        Majeutycznej, zwanej sztuką położniczą lub wspólnego poszukiwania, znanej dziś jako metoda heurystyczna.

§        Indukcyjnej, której celem było zdobywanie wiedzy pewnej i rzetelnej.

 

 

 

 

 

 

 

Nauczanie jest procesem możliwym pod warunkiem, że oba podmioty       w nim uczestniczące – nauczyciel i uczeń, w równym stopniu zainteresowane są osiągnięciem wyznaczonych zadań programowych.

Realizacji tego celu służą stosowane w procesie kształcenia metody nauczania oraz formy pracy.

 

 

              Termin „metoda” pochodzi od greckiego słowa methodos, co znaczy badanie, sposób badania, droga dochodzenia do prawdy.

 

              Metoda kształcenia jest to wypróbowany i systematycznie stosowany układ czynności nauczycieli i uczniów, realizowanych świadomie w celu spowodowania założonych zmian w osobowości uczniów.

 

              Stosowane we współczesnej szkole metody nauczania podzielić można  na pięć zasadniczych grup:

1.     Metody podające

2.     Metody problemowe

3.     Metody eksponujące

4.     Metody programowane

5.     Metody praktyczne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 




PODZIAŁ METOD NAUCZANIA:

 











 

 











PODAJĄCE               PROBLEMOWE              EKSPONUJĄCE              PROGRAMOWANE              PRAKTYCZNE





·         Wykład problemowy









 

·         Film

·         Sztuka

   teatralna

·         Ekspozycja

·         Pokaz

połączony z przeżyciem

 





·        

Wykład

·         Wykład konwersatoryjny

·         Pokaz

·         Ćwiczenia przedmiotowe

·         Ćwiczenia laboratoryjne

·         Ćwiczenia produkcyjne

·         Metoda projektów

·       Metoda przewodniego tekstu

  informacyjny

·         Pogadanka

·        

·         Klasyczna metoda problemowa

·         Opowiadanie

·         Opis

·         Prelekcja

·         Anegdota

·        

·         Aktywizujące

·         Odczyt

·        

Objaśnienie

  lub wyjaśnienie



o       Symulacyjne

o       Decyzyjne

o       Psychologiczne

 

             

                           

·         Z użyciem komputera

·         Z użyciem maszyny dydaktycznej

·         Z użyciem  podręcznika programowanego





ü      Metoda przypadków

ü      Metoda sytuacyjna

ü     

o       Związana z wykładem

o       Okrągłego stołu

o       Wielokrotna

o       Burza mózgów

o       Panelowa

o       Metaplan

ü      Inscenizacja

ü      Gry dydaktyczne

ü     

Seminarium

ü     

Dyskusja dydaktyczna                                                                                                                                    


Typowe metody podające (metody asymilacji wiedzy) to:

-         Wykład informacyjny

-         Pogadanka

-         Opowiadanie

-         Prelekcja

-         Anegdota

-         Odczyt

-         Objaśnienie lub wyjaśnienie.

 

Wykład polega na bezpośrednim lub pośrednim przekazywaniu wiedzy jakiemuś audytorium.

Aktywne uczestniczenie w wykładzie wymaga od słuchaczy dużego wysiłku i znacznej dojrzałości umysłowej. Z tego względu stosowany może być sporadycznie w gimnazjum, częściej w szkołach ponadgimnazjalnych i stanowi jedną z podstawowych metod nauczania w szkołach wyższych.

Typowe dla wykładu elementy to przekazanie informacji w sposób systematyczny i logicznie konsekwentny.

Wykładowca powinien treść wykładu wiązać umiejętnie z życiem, dobierać trafne i interesujące przykłady, starannie się wysławiać.

Wykład nie powinien również być zbyt długi.

 

              Wykład informacyjny to taki, w którym teść jest bezpośrednio przekazywana przez nauczyciela w gotowej do zapamiętania postaci.

 

              Pogadanka polega na rozmowie nauczyciela z uczniami, przy czym nauczyciel jest w tej rozmowie osobą kierującą.

Zmierzając do osiągnięcia zaplanowanego celu stawia uczniom pytania, na które oni z kolei udzielają odpowiedzi.

Pogadanka może służyć:

-         Przygotowaniu uczniów do pracy na lekcji

-         Zaznajamianiu ich z nowym materiałem

-         Systematyzowaniu i utrwalaniu wiadomości.

 

 

              Opowiadanie to przedstawienie jakiejś akcji, rzeczywistej lub fikcyjnej, która przebiega w określonym czasie.

                            Jego celem jest zaznajomienie uczniów z pewnymi rzeczami, zjawiskami, wydarzeniami lub procesami w formie ich słownego opisu.

                            Opowiadanie wdraża uczniów do słuchania ze zrozumieniem                       i zapamiętywania najważniejszych faktów oraz uczy poprawnego wyrażania myśli.

 

                            Opis jest najprostszym sposobem zaznajamiania uczniów z nieznanymi im bliżej osobami, rzeczami, zjawiskami przyrody, krajobrazami geograficznymi, wydarzeniami historycznymi itp.

                            Zalecany jest zarówno wtedy, gdy nie ma możliwości zastosowania odpowiedniego pokazu, jak i przede wszystkim wtedy, gdy opisowi towarzyszy pokazywanie opisywanych przedmiotów lub ich modeli czy rysunków.

 

                            Anegdota to zwięzłe opowiadanie, często z życia znanej osobistości, zamknięte zabawną i zaskakującą puentą.

                            Jej celem jest rozbudzenie ciekawości poznawczej, zachęcenie uczniów do samodzielnego zdobycia większej ilości informacji na dany temat oraz ułatwienie zapamiętania pewnych faktów.

 

                            Prelekcja to odmiana wykładu o treści popularnonaukowej.

 

                            Odczyt to również jedna z odmian wykładu. Metoda ta polega na zreferowaniu treści przygotowanych na piśmie.

 

                            Objaśnienie lub wyjaśnienie to tłumaczenie polegające na wyprowadzeniu uznanego z góry twierdzenia z innych, wcześniej już znanych, w skończonej liczbie kroków.

 

                            Stosowane w nauczaniu metody problemowe to:

-         wykład problemowy

-         wykład konwersatoryjny

-         klasyczna metoda problemowa

-         metody aktywizujące:

ü     metoda przypadków

ü     metoda sytuacyjna

ü     inscenizacja

ü     gry dydaktyczne

ü     seminarium

ü     dyskusja dydaktyczna

 

              Wykład problemowy jest ilustracją jakiegoś problemu naukowego lub praktycznego, jego pojawiania się, kierunków i sposobów jego rozwiązywania oraz konsekwencji wynikających z tego rozwiązania.

 

              Wykład konwersatoryjny polega na przeplataniu fragmentów mówionych wykładu z wypowiedziami słuchaczy lub z wykonywaniem przez nich odpowiednich zadań teoretycznych lub praktycznych.

                            Przekazywana słuchaczom wiedza znajduje bezpośrednie zastosowanie     w ich działaniu i dlatego łatwiej ją przyswajają.

 

                            Klasyczna metoda problemowa polega na:

  1. Wytworzeniu sytuacji problemowej
  2. Formułowaniu problemów i pomysłów ich rozwiązania
  3. Weryfikacji pomysłów rozwiązania
  4. Porządkowaniu i stosowaniu uzyskanych wyników w nowych zadaniach          o charakterze praktycznym lub teoretycznym.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin