Najszybsza zjeżdżalnia A3.pdf

(206 KB) Pobierz
untitled
Najszybsza zjeżdżalnia
Po jakim torze powinna toczyć się kulka, aby pokonać
drogę między dwoma punktami w najkrótszym cza-
sie? To pytanie postawione w 1696 roku miało być wy-
zwaniem dla najlepszych ówczesnych matematyków.
Odpowiedź posłużyła budowniczym mostów, promów
kosmicznych oraz przyczyniła się do stworzenia naszego
eksponatu.
CENTRUM NAUKI
KOPERNIK
130020162.017.png
Trochę teorii
Cykloida jest krzywą, którą zakreśla punkt położony na kuli lub okręgu (lub tak jak na rysunku na oponie koła rowerowego)
toczącym się bez poślizgu. Brachistochrona, zwana też krzywą najszybszego spadku, jest fragmentem cykloidy
o różnym kształcie. Paradoksalnie
wyścig wygrywa zawsze kulka stacza-
jąca się po najdłuższym torze – cyklo-
idzie. Doświadczenie pokazuje wła-
sności tajemniczej krzywej intrygującej
matematyków żyjących w XVII wieku.
Eksperyment, który można przepro-
wadzić na naszej wystawie, ilustruje
następujące zagadnienie: jaki kształt
powinien mieć tor, po którym stacza
się punkt materialny pod wpływem
siły grawitacji, aby pokonać odległość
między dwoma punktami w najkrót-
szym czasie?
Naszym punktem materialnym jest
stalowa kulka, a punkt początkowy
i końcowy wędrówki wyznaczają końce
równi pochyłej. Wynik doświadczenia
przeczy naszej intuicji. Kulka przeby-
wająca najdłuższą drogę przebywa ją
w najkrótszym czasie. Tor, po którym
się porusza, ma kształt cykloidy od-
wróconej do góry nogami.
Cykloida jest krzywą, którą zakre-
śla punkt na obwodzie koła toczą-
cego się jednostajnie po linii prostej.
Wyobraźmy sobie, że na oponie koła
rowerowego malujemy farbą kropkę
i śledzimy jej ruch podczas jazdy ro-
weru po płaskiej ścieżce. Krzywa, którą
zakreśla kropka, to właśnie cykloida
(patrz: rysunek powyżej).
Spróbujmy przeanalizować ruch
kulki na dwóch zjeżdżalniach – linii
prostej (równi pochyłej) i cykloidzie.
Obie zjeżdżalnie startują z tej samej
wysokości, a więc umieszczając kulki
na szczytach równi, nadajemy im takie
same energie potencjalne. Podczas
ruchu w dół energie potencjalne kulek
maleją, a rosną ich energie kinetyczne,
czyli te związane z prędkością. Docho-
dzi do zamiany energii potencjalnej
w kinetyczną. Ponieważ podnóża oby-
dwu równi znajdują się też na tych sa-
mych wysokościach, energie potencjal-
ne obu kulek również muszą być tam
równe. Zgodnie z zasadą zachowania
energii energie kinetyczne kulek muszą
być sobie równe na końcu drogi. Masy
kulek są jednakowe, więc ich prędkości
u podnóża równi są takie same. Kulka
staczająca się po dłuższym torze uzy-
skuje jednak większą prędkość średnią
i wygrywa wyścig. Zysk na prędkości
z nadwyżką kompensuje wydłużenie
drogi. W jaki sposób możemy wyjaśnić
wynik doświadczenia?
Ruch kulek spowodowany jest skła-
dową siły ciężkości równoległą do toru.
Na równi ma ona stałą wartość, a więc
zgodnie z II zasadą dynamiki Newtona
kulka uzyskuje stałe przyspieszenie (patrz:
rysunek poniżej) – jej prędkość jednostaj-
nie wzrasta. Na cykloidzie napędzająca
składowa siły ciężkości ze względu na
kształt toru się zmienia. Kulka na po-
czątku ruchu bardzo szybko zwiększa
prędkość, aby w następnej fazie – pod-
czas jazdy „pod górkę” – stopniowo ją
zmniejszać. Duży zysk prędkości, jaki
kulka uzyskuje na początku toru, decy-
duje o tym, że wygrywa wyścig.
Si łą nadającą przyspie s zenie kołu na równi pochyłej jest składowa (F) siły ciężkości
(Q). Na równi wartość F j e st stała i zależy tylko od pochyłości α. Na cykloidzie
wartość siły spychającej F zależy od pu n ktu, w którym znajduje się koło, wobec
tego prz y spieszenie koła nie jest stałe. N – to siła dociskająca koło do powierzchni
równi, a T jest siłą tarcia o podłoże
T rzy kulki toczą się w dół po torach
130020162.018.png 130020162.019.png 130020162.020.png 130020162.001.png 130020162.002.png 130020162.003.png
 
O historii
poruszać się kulka, aby jak najszyb-
ciej połączyć dwa punkty w przestrze-
ni, postawił szwajcarski matematyk
Johann Bernoulli. W 1696 roku rozesłał
on prośbę o rozwiązanie tej zagadki
do „najwybitniejszych matematyków
na świecie”, jednocześnie ustalił ter-
min – sześć miesięcy – na nadesłanie
rozwiązania.
Na pytanie postawione przez Ber-
noulliego odpowiedzi nadesłało czte-
rech matematyków. Byli to Izaac New-
ton, Gottfried Leibniz, Guillaume de
L’Hôpital oraz Jakob Bernoulli – brat
autora zagadki. Byli to najwybitniejsi
ówcześni uczeni.
Rozwiązaniem okazała się krzywa
zwana cykloidą. Krzywa ta od dawna
intrygowała matematyków ze wzglę-
du na wiele ciekawych własności ma-
tematycznych. Ma ona wiele przy-
datnych zastosowań praktycznych,
np. w technice budowy mostów. Już
Galileusz, od którego pochodzi jej
nazwa, wskazywał, że cykloida jest
łukiem najbardziej wytrzymałym na
obciążenia. Dlatego też wiele mostów
ma cykloidalne arkady.
Zagadnienie brachistochrony, czy-
li krzywej najkrótszego czasu spadku,
Cykloida to krzywa, która ma wiele praktycznych zastosowań. Jedno z nich już
dawno temu zauważyli budowniczowie mostów. Konstrukcja mostów, których
arkady mają cykloidalny kształt, jest bardziej wytrzymała na obciążenia
zapoczątkowało rozwój obszernej dzie-
dziny matematyki zwanej rachunkiem
wariacyjnym. Metody wariacyjne są z po-
wodzeniem wykorzystywane w wielu
dziedzinach fizyki, od zagadnień związa-
nych z ruchem satelitów aż po znajdywa-
nie funkcji falowych, które opisują rozkład
chmury elektronowej w cząsteczce.
Współczesne zastosowania
właściwie fragment cykloidy do
góry nogami. Matematycy nazywają
ją często brachistochroną. Nazwa,
którą zaproponował Jakob Bernoulli
pochodzi od greckich słów: brachistos
– najkrótszy, chronos – czas. Właści-
wości brachistochrony często są wy-
korzystywane w praktyce: na przykład
do planowania toru lotu promów
kosmicznych, aby osiągnęły wyma-
ganą wysokość w najkrótszym czasie,
zużywając przy tym jak najmniejszą
ilość paliwa. Także piloci samolotów
ponaddźwiękowych posiłkują się tą
krzywą w nawigacji.
W mechanice precyzyjnej w celu
zminimalizowania poślizgu brachisto-
chrona wykorzystywana jest w kon-
strukcji kół zębatych w przekładniach
mechanicznych.
Brachistochronę – krzywą
najszybszego spadku
– wykorzystuje się do
planowania toru lotu
promów kosmicznych.
Na zdjęciu: start promu
kosmicznego Atlantis
z 12 czerwca 2001 roku
P ytanie o tor, po którym powinna
K rzywa najszybszego spadku to
130020162.004.png 130020162.005.png 130020162.006.png 130020162.007.png 130020162.008.png
 
A to ciekawe
czasu spadku jest w matematyce
nazywane zagadnieniem brachisto-
chrony. Brachistochronę determinują
następujące czynniki: punkt początko-
wy, końcowy, pole sił, w którym po-
rusza się ciało (np. siła grawitacji, siły
lepkości, tarcia itd.), oraz tzw. warunki
początkowe (czyli np. czy poruszające
się ciało ma prędkość początkową).
Cykloida jest jedną z brachistochron,
dla której zakłada się brak tarcia i opo-
rów ruchu, a jedynym polem sił jest
jednorodne pole grawitacyjne.
Jeżeli nasz eksponat umieściliby-
śmy w wodzie, w której są duże opory
Niektóre rampy
dla deskorolkarzy
lub miłośników
łyżworolek (tzw.
halfpipey) są
w przekroju
poprzecznym
cykloidami
Nieważne, z którego punktu cykloidy
rozpoczniemy wędrówkę. Zawsze
dotrzemy do punktu B w tym samym
czasie. Drogi M 1 B i M 2 B, mimo że różnej
długości, pokonamy w tym samym czasie
ruchu, cykloida nie byłaby już krzywą
najkrótszego czasu spadku.
Cykloida ma też interesującą wła-
ściwość fizyczną. Okazuje się, że czas
potrzebny poruszającemu się po niej
ciału na osiągnięcie punktu końcowe-
go nie zależy od wybranego położenia
początkowego. Drogi M 1 B i M 2 B po-
konane zostaną w jednakowym czasie
(patrz: rysunek). Z powodu tej ciekawej
właściwości cykloida nazywana jest
także izochroną lub tautochroną.
Ta cecha cykloidy oznacza, że gdyby-
śmy stworzyli wahadło, którego ramię
zakreślałoby cykloidę, to otrzymaliby-
śmy urządzenie, dla którego czas peł-
nego wahnięcia nie zależy od wielkości
wychylenia. Tę niezwykłą właściwość
zauważył już w 1659 roku holenderski
matematyk, fizyk i astronom Christiaan
Huygens i wkrótce została ona wyko-
rzystana na statkach, na których ze
względu na przechyły wahadła zega-
rów odchylały się raz mocniej, raz sła-
biej. Standardowe zegary wahadłowe
w tych warunkach były bezużyteczne,
ale te oparte na ruchu cykloidalnym
tykały miarowo.
Więcej doświadczeń
Z internetu
Można jednak posłużyć się arku-
szem kalkulacyjnym. Tworzymy cztery
kolumny: alfa, alfa _ rad, X i Y. Kolumnę
alfa wypełniamy liczbami od 0 do 360
ze skokiem co 5. Liczby te określają kąt
pełnego obrotu toczącego się koła.
Ponieważ funkcje trygonometryczne
sin oraz cos są liczone dla kątów w ra-
dianach, przeliczamy więc kąt podany
w kolumnie alfa na radiany:
alfa _ rad=alfa×0,01745
Trzecia i czwarta kolumna to liczby
określające współrzędną X i Y punktu
należącą do cykloidy i aby je wyliczyć,
korzystamy ze wzorów:
X=R(alfa– sin alfa) i Y=R(1– cos alfa),
gdzie R to promień koła zakreślającego
cykloidę, a alfa to kąt, jaki zatoczyło
koło w radianach. Dla uproszczenia
przyjmijmy, że R=1. Po wypełnieniu
wszystkich komórek robimy wykres
Y(X), czyli na osi x odkładamy liczby
z kolumny X, a na osi y liczby z ko-
lumny Y. Powstała krzywa to właśnie
cykloida. Przygotowany wykres mo-
żemy wykorzystać do ukształtowa-
nia zjeżdżalni. Przygotuj dwa tory
w kształcie cykloidy i sprawdź, czy
puszczone z różnych wysokości kulki
spadną w jednakowym czasie.
Co to jest brachistochrona
http://pl.wikipedia.org/wiki
Brachistochrona i matematyka
www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~hi-
story/HistTopics/Brachistochrone.
html
Jak powstaje cykloida
http://mathworld.wolfram.com/
Cycloid.html
Cykloida i inne krzywe
www.mimuw.edu.pl/delta/artykuly/
delta0206/zegarmistrz.pdf
CENTRUM NAUKI
KOPERNIK
www.kopernik.org.pl
Z agadnienie krzywej najkrótszego
N arysowanie cykloidy nie jest proste.
130020162.009.png 130020162.010.png 130020162.011.png 130020162.012.png 130020162.013.png 130020162.014.png 130020162.015.png 130020162.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin