technik.mechatronik_311[50]_o1.03_n.pdf

(412 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_mechatronik_311[50]_O1.03_n.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Jan Kowalczyk
Badanie obwodów elektrycznych prądu stałego
311[50].O1.03
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
282160180.001.png 282160180.002.png 282160180.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Bogdan Chmieliński
dr hab. inż. Krzysztof Pacholski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Janusz Figurski
Korekta:
mgr Joanna Iwanowska
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[50].01.03 Badanie
obwodów elektrycznych prądu stałego, zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu
Technik Mechatronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
5
3. Cele kształcenia
4. Przykładowe scenariusze zajęć
6
5. Ćwiczenia
10
5.1. Podstawowe pojęcia dotyczące obwodów elektrycznych. Elementy
i struktura obwodów elektrycznych
10
5.1.1. Ćwiczenia
10
5.1.2. Sprawdzian postępów
12
5.2. Sposoby oznaczania zwrotów prądu i napięcia. Prawa opisujące zjawiska
zachodzące w obwodach prądu stałego
13
5.2.1. Ćwiczenia
13
5.2.2. Sprawdzian postępów
15
5.3. Metody obliczania obwodów elektrycznych nie rozgałęzionych i rozgałęzionych
elementami liniowymi i nie liniowymi. Źródła napięcia i źródła prądu
16
5.3.2. Sprawdzian postępów
18
5.4. Określanie błędu pomiaru. Błędy przyrządów pomiarowych. Przyrządy
pomiarowe
19
5.4.2. Sprawdzian postępów
19
5.5. Pomiary wielkości charakteryzujących obwody prądu stałego
23
5.5.1. Ćwiczenia
23
5.5.2. Sprawdzian postępów
26
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia
27
7. Literatura
38
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
5.3.1. Ćwiczenia
16
5.4.1. Ćwiczenia
21
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla Nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu zajęć
dydaktycznych z zakresu jednostki modułowej 311[50].O1.03 – Badanie obwodów elektrycznych
prądu stałego dla szkoły kształcącej w zawodzie technik mechatronik.
W poradniku zamieszczono :
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie uczeń powinien mieć opanowane, aby
przystąpić do realizacji tej jednostki,
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie uczeń ukształtuje podczas całego cyklu zajęć,
w wyniku pracy z poradnikiem dla ucznia oraz po wykonaniu ćwiczeń rachunkowych
i praktycznych,
przykładowe scenariusze zajęć, propozycje metod prowadzenia zajęć,
ćwiczenia – propozycje zadań rachunkowych, konieczne dla utrwalania wiadomości oraz
propozycje ćwiczeń praktycznych kształtujące umiejętności w zakresie wykonywania
pomiarów i interpretacji wyników,
sprawdziany postępów – umożliwiające uczniowi samodzielną refleksję nad poziomem
opanowania materiału nauczania,
narzędzia do ewaluacji osiągnięć ucznia, testy osiągnięć – propozycje pytań i zadań do
sprawdzenia i oceny wiadomości i umiejętności ucznia wraz z propozycją sposobu oceniania.
Zaliczenie testu przez ucznia będzie potwierdzeniem opanowania materiału jednostki
modułowej,
literaturę, która może być przydatna do pogłębienia wiedzy z zakresu jednostki modułowej.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze szczególnym
uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania, kierowanego samokształcenia i tekstu
przewodniego. Formy pracy mogą być różne. Uczniowie powinni mieć okazje do pracy
indywidualnej oraz zespołowej.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2.WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
korzystać z różnych źródeł informacji,
charakteryzować podstawowe wielkości fizyczne i jednostki miar w układzie SI,
przeliczać jednostki wielkości fizycznych, ich wielokrotności,
stosować wiadomości i umiejętności nabyte w jednostce modułowej „Przestrzeganie zasad bhp,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z chemii i fizyki w zakresie budowy materii i zjawisk
związanych z elektrycznością,
odczytywać i wykonywać wykresy funkcji,
rozwiązywać równania matematyczne, przekształcać wzory,
odczytywać rysunki techniczne,
wyjaśniać pojęcie wielkości wektorowej, skalarnej oraz wykonywać sumowanie wektorów,
obsługiwać komputer na poziomie podstawowym.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin