DZIECIECE ZABAWY -POMYSLY NA CWICZENIA.doc

(42 KB) Pobierz

Ta koncepcja szkolenia odwołuje się do zabaw, które każdy z nas zna z dzieciństwa. Cześć w niezmienionej formie a część zaadaptowane lub stworzone w tej konwencji.

 

I.                     POZNANIE i WPROWADZENIE

ZABAWY NA POZNANIE SIĘ I WPROWADZENIE (UZUPEŁNIĆ)

 

II.                   INTEGRACJA

CHODZI LISEK KOŁO DROGI

Chodzi lisek koło drogi
Cichuteńko stawia nogi,
Cichuteńko się zakrada,
Nic nikomu nie powiada.

Uczestnicy  siedzą w kręgu, ręce z dłońmi otwartymi ku górze trzymają za plecami. Recytują tekst, a jedna osoba-lisek chodzi na zewnątrz koła, trzymając w ręku miękką piłeczkę lub zmiętą w kulkę kartkę papieru. Na koniec tekstu po cichutku stara się dowolnemu uczestnikowi podrzucić kulkę, po czym ucieka dookoła, a "obdarowany" stara się go dogonić. Jeśli mu się nie uda -lisek pierwszy obiegnie koło i zajmie puste miejsce w kręgu - to mamy nowego liska!

WYŚCIGI W WORKACH

Start i meta wyznaczają odcinek do przebiegnięcia. Uczestnicy wchodzą do worków np. po ziemniakach i biegna/skaczą od sartu do mety. Wygrywa ten uczestnik, który jako pierwszy dotrze do mety.

POMIDOR

Osoba prowadząca zadaje pytania uczestnikom zabawy - każdemu po kolei, a odpowiadający musi odpowiadać POMIDOR. Pytania mogą być baaardzo różne. Jeśli osoba odpowiadająca zacznie się smiać, wówczas oddaje fant (jakąś rzecz np. skarpetką, kapeć). Na koniec zabawy osoby, które oddały fanty, muszą je odkupić poprzez wykonanie ustalonego przez resztę dzieci zadania, np. skakanie jak żabka.

 

 

 

RAZ DWA TRZY BABAJAGA PATRZY

Zadaniem uczestników jest dotarcie do Baby Jagi w jak najkrótszym czasie, przyjmując nieruchomo różne pozy. Osoby ustawiają się w dużej odległości od Baby Jagi (trener). Baba Jaga odwraca się od uczestnicy i wymawia magiczne słowa raz dwa trzy, Baba Jaga patrzy. W tym czasie uczestnicy próbują dobiec do niej. Gdy Baba Jaga odwraca sie z powrotem przodem do uczestnicy, muszą one stać w bezruchu (Baba Jaga sprawdza, czy żadne dziecko się nie poruszyło, jeżeli uczestnicy się poruszyli, wówczas wraca do punktu wyjścia). Następnie Baba Jaga ponownie się odwraca tyłem. Wygrywa ta osoba, które najszybciej dotrze do Baby Jagi.

 

PRZECHODZENIE PRZEZ GUMĘ

Dwie osoby trzymają gumę tak aby utworzyła tunel przez który maja przejść pozostali uczestnicy bez dotykania gumy. Jeżeli ktoś z uczestników dotknie gumy, wychodzi na miejsce osoby trzymającej.

GĄSIENICA

Zabawa bardzo kontaktowa – uczestnicy stają w rzędzie bardzo ciasno a następnie zginają kolana tak, że każda osoba siedzi na kolanach innej. Zadaniem grupy jest przejście bez zniszczenia gasienicy.

 

CHOWANY z rymowanką – zasady takie jak w chowanego

Pałka, zapałka, dwa kije.
Kto się nie schowa, ten kryje.
Szukam, pukam i rachuję,
Kogo znajdę zaklepuję. Bęc.

 

 

 

 

 

 

 

III.                 WSPÓŁPRACA

WSPÓLNE BUDOWANIE LATAWCA WG INSTRUKCJI

W małych grupach – dwóch uczestnicy budują latawce wg podanych instrukcji.

 

PODCHODY

Jedna grupa ucieka, zostawiając po drodze strzałki, ślady i zadania do rozwiązania (listy), a druga musi ją złapać. Grupa pościgowa wyrusza 15-30 min po grupie uciekającej. Należy odnaleźć i rozwiązać wszystkie pozostawione przez pierwszą grupę zadania. Drużyna uciekająca wygrywa, kiedy zadania nie zostaną rozwiązane. Drużyna pościgowa wygrywa, kiedy złapie drużynę uciekającą przed dotarciem do określonego celu. Celem jest obiad w przygotowanym wczesniej miejscu.

 

ZABAWA W DOM – GOTOWANIE OBIADUJ

Na wcześniej przygotowanym miejscu są przygotowane składniki obiadu- na słatkę, kiełbaski na grilla, chleb etc. Zadaniem uczestników jest wspólne przygotowanie posiłku dla całej grupy.

 

IV. BUDOWANIE KANAŁÓW KOMUNIKACYJNYCH

WITAMY W KRÓLESTWIE ARVATEI CZYLI BAJKOWY SPOSÓB NA WYBRACOWANIE KANAŁÓW KOMUNIKACJI.

W Sali szkoleniowej zbudowane są trzy miasta i tron dla królowej. Miasta to Projektos, Treneiros i  Kamizja. Każde z miast żyje osobno, ma własne sprawy i problemy dnia codziennego. Pewnego dnia Królowa Szeficja Biznesus i Klientus Opiekunus wydała dekret, w którym domaga się wybudowania dróg między miastami. Szeficja stwierdziła, że współpraca między miastami przyniesie korzyść nie tylko miastom ale i całemu państwu – Królestwu Arvatei. Ale każde miasto ma swoje przepisy i zasady i dlatego budowa dróg musi być poprzedzona spotkaniami i negocjacjami. Najpierw każde z miast samodzielnie określa, jaka droga i którędy byłaby dla nich korzystna, co skorzystają na współpracy z innym miastem i co skorzysta inne miasto – mogą przedstawić mu korzyści. Następnie miasta spotykają się i negocjują. Kiedy negocjacje zostaną zakończone – wspólnie przedstawiają pomysł Królowej Szeficji – wcześniej mogą też udawać się na konsultacje do Królowej. Ostatecznie po przedstawieniu argumentów Królowa decyduje czy propozycja może być zaakceptowana i czy przysłuży się rozwojowi kraju. Kiedy królowa zaakceptuje pomysł – budują drogę. Zadaniem miast jest wspólne wybudowanie jak największej ilości dróg – każda droga to jeden kanał komunikacyjny i możliwość współpracy. Musi być wybudowane jak najwięcej dróg, gdyż w roku 2012 odbędą się Wielkie Mistrzostwa Wspaniałej Dyscypliny Piłkosa NożnusaJ

Podczas ćwiczenia uczestnicy mają za zadanie posługiwać się realnymi informacjami z pracy swoich działów, ubierając je tylko w formę bajkową.

Po tym ćwiczeniu żegnamy się z Krainą Arvatei i wracamy do świata ArvatoJ - podsumowujemy tworząc mapę komunikacji między działami i plan działania na przyszłość.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin