technik.elektronik_311[07]_o2.02_n.pdf

(430 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Agnieszka Ambrożejczyk-Langer
Montowanie układów cyfrowych i pomiary ich
parametrów 311[07].O2.02
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
758283996.002.png 758283996.003.png 758283996.004.png
Recenzenci:
mgr inż. Regina Ciborowska
mgr inż. Anna Niczyporuk
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Danuta Pawełczyk
Konsultacja:
mgr inż. Gabriela Poloczek
Korekta:
mgr inż. Urszula Ran
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[07].O2.02
„Montowanie układów cyfrowych i pomiar ich parametrów” zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu technik elektronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Przykładowe scenariusze zajęć
7
5. Ćwiczenia
15
5.1. Systemy liczbowe
15
5.1.1. Ćwiczenia
15
5.2. Kody liczbowe
18
5.2.1. Ćwiczenia
18
5.3. Algebra Boole’a
20
5.3.1. Ćwiczenia
20
5.4. Bramki logiczne
22
5.4.1. Ćwiczenia
22
25
5.5. Cyfrowe układy scalone
5.5.1. Ćwiczenia
25
28
5.6. Układy kombinacyjne
5.6.1. Ćwiczenia
28
31
5.7. Przerzutniki. Układy sekwencyjne
5.7.1. Ćwiczenia
31
34
5.8. Układy komutacyjne i arytmetyczne
5.8.1. Ćwiczenia
34
36
5.9. Liczniki i rejestry. Sterowanie układami cyfrowymi
5.9.1. Ćwiczenia
36
39
5.10. Pamięci. Programowalne struktury logiczne
5.10.1. Ćwiczenia
39
41
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia
7. Literatura
55
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela „Montowanie układów cyfrowych
i pomiar ich parametrów”, który będzie pomocny w prowadzeniu zajęć dydaktycznych
w szkole kształcącej w zawodzie technik elektronik 311[07].
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne,
cele kształcenia - wykaz umiejętności, jakie uczeń opanuje podczas zajęć,
przykładowe scenariusze zajęć,
propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności
praktycznych,
ewaluację osiągnięć ucznia,
wykaz literatury, z jakiej uczniowie mogą korzystać podczas nauki.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami
ze szczególnym uwzględnieniem:
wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych,
metody tekstu przewodniego,
metody projektów.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od samodzielnej
pracy uczniów do pracy zespołowej.
W celu przeprowadzenia ewaluacji osiągnięć ucznia, nauczyciel może posłużyć się
zamieszczonym w rozdziale 6 zestawem zadań testowych, zawierającym różnego rodzaju
zadania.
W tym rozdziale podano również:
plan testu w formie tabelarycznej,
punktację zadań,
propozycje norm wymagań,
instrukcję dla nauczyciela,
instrukcję dla ucznia,
kartę odpowiedzi,
zestaw zadań testowych.
Kluczowymi punktami w realizacji materiału jednostki modułowej jest poznanie
działania podstawowych elementów cyfrowych i bloków funkcyjnych. Stanowią one
podstawę do zrozumienia przez ucznia treści z zakresu układów elektronicznych
realizowanych w dalszym etapie kształcenia.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Schemat układu jednostek modułowych w module „Pomiary parametrów elementów
i układów elektronicznych”.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
758283996.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin