Shell Chords Shell chords s� to akordy z�o�one z d�wi�k�w stanowi�cych podstawe brzmieniow�. Jak wiemy najwa�niejsze dla akordu s� tercja i septyma, dlatego najpierw przegl�dnijmy ich po�o�enia zanim dojdziemy do shell chords�w (kt�re r�ni� si� tylko dodan� prym�). W por�wnaniu z powerchordami, gdzie dzi�ki dw�m dzwi�kom mogli�my wydoby� w sluchaczu jedynie poczucie prymy akordu dwud�wi�k z tercji i septymy daje o wiele wi�ksze mo�liwo�ci przy zachowaniu calego trybu akordu! (Z wyj�tkiem akord�w z alterowan� kwint�, ale to ju� inna bajka) Zobaczmy jak mog� wygl�da� takie akordy na przyk�adzie prymy A: brzmienie AMaj7 (A C# E G#) czyli interesuj� nas tylko C# i G# E|---------------------4-9--------------------------- B|-----------------2-9-2-9--------------------------- G|------------6-13-1-6------------------------------- D|-------6-11-6-11----------------------------------- A|--4-11-4-11---------------------------------------- E|--4-9---------------------------------------------- Widzac, kt�ry d�wi�k z powy�szych dwud�wi�k�w jest tercj�, a kt�ry septym�, �atwo mo�emy tworzy� inne akordy przyk�adowo obni�aj�c tercj� i septym� o p� tonu uzyskamy akord Am7 (A C E G) wi�c dwud�wi�k "podstawowy" b�dzie si� sk�ada� z C i G brzmienie Am7 E|---------------------3-8--------------------------- B|-----------------1-8-1-8--------------------------- G|------------5-12-0-5------------------------------- D|-------5-10-5-10----------------------------------- A|--3-10-3-10---------------------------------------- E|--3-8---------------------------------------------- Akordy dominant septymowe mo�emy r�wnie �atwo "przyrz�dzi�" :) U�ywaj�c kombinacji tercji ma�ej i septymy wielkiej mo�na nawet uzyska� brzmienie akordu AmMaj7 =) Jak ju� wspomnia�em na pocz�tku, shell chord (nie spotka�em si� z polskim t�umaczeniem, wi�c zostawiam oryginalne) powstaje poprzez dodanie do tercji i septymy prymy lub inaczej m�wi�c poprzez odj�cie od akordu kwinty (w przypadku czterod�wi�k�w) Podstawowe formy shell chord�w wyst�puj� tak jak najpopularniejsze barowe z prymami na strunach E i A shell chord z prym� na strunie E: E|--------------------- B|--------------------- G|--5----6----6-------- D|--5----5----6-------- A|--------------------- E|--5----5----5-------- Am7 A7 AMaj7 W tym przypadku kolejno�� sk�adnik�w to: 1 3 7 (pryma, tercja, septyma) Struna A - tam gdzie zazwyczaj le�y w tym akordzie kwinta - pozostaje "nietkni�ta", wi�c dysponujemy jednym palcem wi�cej, kt�ry mo�e u�atwi� prowadzenie linii basu lub doda� ciekawszy sk�adnik akordu =) W przypadku shell chord�w z prym� na strunie A mamy do czynienia z dwoma opalcowaniami r�ni�cymi si� kolejno�ci� sk�adnik�w, a co za tym idzie wysoko�ci� akordu: E|--------------------- B|--------------------- G|--5-----5----6------- D|--3-----4----4------- A|--5-----5----5------- E|--------------------- Dm7 D7 DMaj7 To jest wersja w kolejno�ci 1 3 7. Wida�, �e akord jest skupiony, dlatego ma ni�sze i bardziej masywne brzmienie =) Drug� wersj� jest 1 7 3: E|------------------- B|--6----7----7------ G|--5----5----6------ D|------------------- A|--5----5----5------ E|------------------- Dm7 D7 DMaj7 Ja�niejsze brzmienie i jedna struna przestrzeni w razie gdyby trzeba by�o "wstawi�" jak�� alterowan� kwint� :) Powy�sze "akordy" s� �wietnym punktem wyj�cia do uczenia sie bardziej skomplikowanych akord�w i czym� w rodzaju drogi na skr�ty do grania jazzowych czy bluesowych akompaniament�w dla pocz�tkuj�cych. �atwo do nich doda� ciekawe sk�adniki i modyfikowa� dla swoich potrzeb. Polecam poszukanie innych pozycji z prymami na innych strunach =) Pozdrawiam serdecznie.
highwolf