ROZKŁAD MATERIAŁU DO NAUCZANIA PLASTYKI
W KLASIE II
GIMNAZJUM ŻYCIA.
Tematyka ośrodka tygodniowego
Temat zajęć plastycznych
Liczba godzin przewidzianych na realizację
Działalność plastyczna
Cele operacyjne
Techniki plastyczne
1. Jesienne zmiany w przyrodzie i pogodzie
„Jesienny flakon”
2
Układanie bukietu w naczyniu z liści, kwiatów, gałązek, suchych traw, nasion.
· Uczeń potrafi dobrać odpowiedniej wielkości komponowane przedmioty
Tworzenie kompozycji
Modelowanie z plasteliny
Wałkowanie plasteliny całą dłonią, zgniatanie palcami. Tworzenie kulek, wałków, placuszków
· Uczeń tworzy samodzielnie różnorodne kształty z plasteliny
· Rozpoznaje i nazywa barwy podstawowe
Modelowanie
„Park jesienią”
Próba samodzielnego ilustrowania przy pomocy farb plakatowych rzeczywistości. Praca poprzedzona wycieczką do parku.
· Uczeń próbuje samodzielnie odzwierciedlać zaobserwowane zjawiska
· Właściwie posługuje się farbami plakatowymi
Malowanie
„Kiść jarzębiny”
Robienie małych kółeczek dziurkaczem z czerwonego papieru. Obrysowywanie szablonu liści na zielonym papierze, wycinanie. Naklejanie przygotowanych elementów na kartce papieru
· Uczeń właściwie rozmieszcza elementy na kartce
· Nazywa i rozpoznaje podstawowe barwy
Wyklejanka
2. Dzień Edukacji Narodowej
„Karta dla mojego nauczyciela”
4
Wykonanie dowolnymi technikami kartki dla nauczyciela (wyklejanie, wydzieranie, wycinanie, rysowanie). Pisanie życzeń wewnątrz kartki po śladzie bądź odwzorowując tekst.
· Uczeń w miarę samodzielnie komponuje pierwszą stronę karty
· Właściwie i bezpiecznie używa nożyczek i dziurkacza
Techniki różne
Budujemy szkołę
Samodzielne budowanie szkoły z klocków różnej wielkości i koloru. Porównywanie wielkości budowli.
· Uczeń potrafi budować wg własnej inwencji
· Zna podstawowe barwy
· Orientuje się w stosunkach przestrzennych
Budowanie z klocków
„Boisko szkolne”
Cięcie takiej samej długości kawałków zielonej włóczki. Przyklejanie do kartki papieru z wcześniej narysowanymi konturami boiska (prostokąt).
· Uczeń rozpoznaje prostokąt
· Potrafi bezpiecznie ciąć nożyczkami
Wyklejanie
3. Las jesienią
„Rozeta”
Wykonanie płaskiej kompozycji na papierze z suszonych liści. Przyklejanie elementów w układach kołowo- rozetowych, dorysowywanie „obramowań”.
· Uczeń samodzielnie tworzy dowolne kompozycje
· Estetycznie wykonuje pracę
„Drzewko”
Tworzenie różnych układów rąk na kartonie. Dorysowywanie pnia i zamalowywanie go palcami. Wycinanie listków z papieru kolorowego- doklejanie do korony drzewa.
· Uczeń potrafi współdziałać w grupie w tworzeniu dzieła
· Potrafi utrzymać porządek w czasie pracy
Wycinanie
praca w grupie
„Babie lato”
Dziurkowanie zielonego kartonu wg ustalonego schematu. Naszywanie na karton białej włóczki. Obrysowywanie szablonu pająka na materiale- próba wycinania. Naklejanie na karton.
· Uczeń próbuje posługiwać się igłą z pomocą n-la
· Potrafi określić fakturę materiału
· Zachowuje się bezpiecznie podczas pracy z igłą
Kompozycja z różnych materiałów
„Jesienne liście”
Nakrapianie farb wg szablonu na obrazek. Dobieranie koloru farb w barwach jesieni.
· Uczeń samodzielnie wykonuje technikę nakrapiania
· Właściwie nazywa kolory
Nakrapianka
4. Owoce
„Jabłko”
Wydzieranie z papieru kolorowego i wyklejanie kształtu jabłuszka. Dorysowywanie ogonka i muszki.
· Uczeń potrafi estetycznie wykonać pracę
· Dokładnie i właściwie rozmieszcza elementy w podanym kształcie
Wydzieranka
Jesienne owoce
...
grazia12