Gatunki Dziennikarskie - notatki.doc

(136 KB) Pobierz
Gatunki dziennikarskie:

Gatunki dziennikarskie:

1.        GD to zindywidualizowane podstawowe struktury

2.        pełniące im tylko właściwe zadanie w procesach komunikowania masowego

3.        struktury te składają się z elementów tworzywa, formy, treści…

4.        Występują w sposób powtarzalny w publikacjach prasowych, radiowych i telewizyjnych, a także w przekazach internetowych

- niektórzy twierdza, że GD to systemy kodów polegające na tym, że autor wypowiedzi koduje ją by była odczytywana według. jego intencji

- GD to forma umowy dwustronnej, której złamanie może zakłócić proces porozumienia się. Autor umawia się z odbiorcą, że to co będzie treścią wypowiedzi jest prawdziwe i ten, który odbiera przekaz, wie, że jest to prawdziwe.

 

Gatunki dziennikarskie ze względu na tworzywo:

- gatunki językowe (teksty drukowane, wygłaszane, połączone z dźwiękiem)

- g. językowe obrazowe (teksty drukowane z ilustracjami np.: teksty, zdjęcia filmowe, przekaz wizyjny (prasa, TV, radio)

- g. obrazowe ( rysunki, wykresy, zdjęcia, filmy bez tekstu, przekazy typu „non comments”, prasa, TV, Internet.

 

Na GD składa się:

Forma – jest kluczowym elementem przy klasyfikowaniu GD.

Na formę składa się:

- styl językowy (możliwość odróżnienia wiadomości od tekstu felietonowego czy eseju)

- kompozycja i układ (wiadomość powinna mieć właściwą kompozycję np. lid. 1, 2, 3, rozwinięcie, pytanie w wywiadzie , nie elitarny układ eseju. Pytania muszą mieć jakąś kompozycję, cechą eseju jest, że kompozycji nie ma.

- Ukształtowanie graficzne (nagłówki wytłuszczone kursywą, inter line)

- Sposób ujęcia tematu ( konkretnie i rzeczowo w artykule publicystycznym ,żartobliwie i dygresyjnie w felietonie).

- Rola i udział podmiotu autorskiego (podmiot nie obecny w wiadomości, dwa podmioty w wywiadzie, narrator w gawędzie).

 

GD a inne formy wypowiedzi:

- g. literackie (poemat, powieść, nowela) często dochodzi do mieszania

- gatunki z zakresu nauk (artykuł naukowy, rozprawa naukowa, wykład)

- g. sztuk pięknych (formy muzyczne, malarskie, rzeźbiarskie)

- g. filmowe (western, kryminał, komedia)

- g. z zakresu sztuki estradowej (piosenka, kabaret, cyrk)

- g. z zakresu reklamy (neony, opakowania, spoty)

 

Czym różnią się gatunki dziennikarskie od gatunków literackich:

- teksty dziennikarskie odnoszą się do rzeczywistości sprowadzalnej, literatura to raczej świat fikcji.

- GD mają ścisły związek z mediami

- g. literackie występujące w mediach, nie pełnią funkcji powiadamiania i nie kształtują opinii publicznej.

 

Dobór i zakres stosowania GD wynika z:

- sytuacji w jakiej realizuje się komunikat

- adresata ( nie możemy stosować form wyrafinowanych jeśli kierujemy przekaz do zwykłego odbiorcy np.: FAKT

- funkcji i celu publikacji (jeśli chcemy poruszyć środowisko opiniotwórcze to będziemy używali form publicystycznych , reportażu opiniowego, artykułu dyskusyjnego, budowanego na ostrej tezie co ma na celu wywołanie publicznej dyskusji, jeśli chcemy kogoś ośmieszyć- felieton.

 

Synkretyczność gatunkowa: 

Rzadko można spotkać czysty gatunek, jest on zawsze skażony synkretycznością. Tzw. „czyste”, klasyczne gatunki pojawiają się obecnie niezbyt często. Rozwój technologiczny mediów, szybkości i zasięg przekazu doprowadził do mieszania się cech i konwencji gatunkowych. Proces ten objął nie tylko gatunki stricte dziennikarskie, ale doprowadził do mieszania się cech wypowiedzi dziennikarskiej.

 

Co należy zrobić by właściwie nazwać i sklasyfikować gatunek:

Dominata gatunkowa, czyli zespół cech, które dominują lub przeważają w wypowiedzi, niekiedy trzeba zrobić to dwukrotnie czyli najpierw stwierdzić czy jest to gatunek dziennikarski a po odpowiedzi twierdzącej według tej samej metody dominaty zaliczyć go do odpowiedniej grupy (w pierwszej kolejności).

-------------------------------

Gatunki dziennikarskie   GENEZA i EWOLUCJA:

GD pojawiają się wtedy, kiedy pojawiają się formy przekazu.

GD mają początek, kiedy ludzie zaczęli się komunikować ( słowo, obraz, obraz i tekst)

 

Czasy Rzymskie:

- ACTA POPULI ROMANI  pierwszy publiczny, periodyczny środek przekazu (tabliczki ustawione z informacjami np.: wyniki igrzysk, zawodów, życia)

- piśmiennictwo epistolarne (początki publicystyki)

- początki retorykiMARCUS FABIUS QUINTYLIANS autor formuły 5 pytań: KTO?, CO?, GDZIE?, KIEDY?, JAK? Żeby kogoś dobrze poinformować trzeba odpowiedzieć na te 5 pytań. Potem doszło pytanie: z jakim skutkiem?

 

Epizod Chiński:

VII w. kaligrafowane na papierze ryżowym zbiory przekazów rozporządzeń rozpowszechniane za czasów dynastii TANG.    VII-IXw (TANG)

 

Europa między średniowieczem a odrodzeniem:

- początki informacji prasowej

- zbiory doniesień dla dworów, firm handlowych i banków

- pierwsze AVISSO i ZEITUNG

- druki ulotne operujące zrazu wiadomością, później relacją oraz ilustracją (XVw.)             

- ESSAIS Michaela Montaigna wydane w 1580r to pierwszy gatunek literacki, który znalazł poczesne miejsce w publicystyce.

 

Periodyczna prasa informacyjna XVIII i jej cechy:

- wiadomości, wzmianki, relacje zamieszczono w sposób przypadkowy, wg. kolejności spływu (czasami numer otwierała nie istotna informacja)

- układ prasy statyczny, książkowy, jedno lub dwułamowy.

- brak światła (były akapity)

- pagina ciągła (kolejna strona)

- brak wyodrębnionych nagłówków

- wygórowana cena

 

Pierwszy dziennik 1702 – THE DAILY COURANT

Wiek XVIII to prasa społeczno kulturalna:

- krystalizują się takie odmiany jak: artykuł publicystyczny i esej.

- 1665r. W Jurnal des Sorantes zamieszczono recenzję 1 ksiązki

- 3 lata później w londyńskim Mercurius Politycus – 1 reklama

- Tomy prasy otwierają się na formy liter.-nauk.

 

Oświecenie (czas przełomu) :

- rozwój czytelnictwa

- prasa różnicuje się tematycznie i formalnie (opisy krajów egzotycznych, odkrycia naukowe, rozwój rolnictwa)

- pojawiają się pierwsze magazyny (reprodukcje rysunków i rycin)

- Krystalizują się wszystkie klasyczne formy wypowiedzi prasowej.

MONITOR –pierwsze polskie czasopismo moralizatorskie

(Franciszek Bohomolec- uważany za „ojca felietonistów”)

 

Wielka Rewolucja francuska i jej prasa:

- prasa jako instrument polityki (skuteczność)

- nakłady niektórych dzienników przekroczyły100 tys. Egzemplarzy

- po raz pierwszy tak wielką rolę w kształtowaniu nastrojów mas odegrała prasowa karykatura i rysunek satyryczny.

- w publicystyce królował komentarz mistrzów gatunku J. Reul Morat’a czy Kamila Desmoulins’a

 

80% francuzów była niepiśmienna, dlatego używano rysunków satyrycznych i karykatur (okazało się że można wpłynąć na nastroje społeczne karykaturą).

 

1794 Telegraf optycznyksiądz Cloud Chopp na 200 kilometrowej trasie, między Paryżem a Lille ustawia 20 stacji. Wiadomość biegnie 2 min. Atakowany przez wrogów, posądzony o plagiat, popełnia samobójstwo.

 

Rok 1800 –rok FELIETONU

- do Journal des Debates dołączono luźną kartkę zadrukowaną tekstami błahymi i żartobliwymi, którą nazwano FEUILLE

- z czasem kartka przekształciła się w stałą rubrykę felietonową

- jeszcze przez wiele lat publikowano tam teksty o innej niż felietonowa, stylistyce.

Przed rokiem 1800 pisano felietony, ale nie były one tak nazwane.

 

Daniel Defoe – jako pierwszy wprowadził na początku XVIIIw. - stylistykę.

 

Epoka napoleońska:

- stworzył klimat i potrzebę świadomego kształtowania poglądów i postaw społecznych, poprzez manipulację informacją i jednostronną publicystykę.

- doceniał rolę prasy w kształtowaniu pozytywnego wizerunku swojej osoby i państwa

- przypisuje się mu pierwszeństwo w posługiwaniu się terminem „ opinia publiczna”

 

Reformy Emila De GIRARDIN:

1831 prasa nowoczesna.

- prasa miała stać się tworem i podlegać grze rynkowej

- powinna pozyskiwać jak największą grupę prenumeratorów

- powinna być tania i atrakcyjna dla przeciętnego człowieka

- powinna stronić od polityki

 

Francja jest kolebką prasy nowoczesnej.

Egirazolin zaproponował układ cztero kolumnowy, duża winieta tytułowa, numer rozpoczynał

artykuł wstępny: strona 1 miała być stroną handlową. Druga kolumna informacyjna – giełdowa, ceny towarów. Kolumna 3 publicystyczna 0 1/3 kolumny; 

pod pał (tzw. podgląd) oddzielający tekst od np.; rubryki felietonu kolumna 4 była poświęcona wyłącznie ogłoszeniom i reklamom.

 

Rok 1836 początek (rewolucji) rywalizacji o czytelnika:

- do walki stają dwa paryskie dzienniki

- pierwszy to LA PRESSE  Emila de Girardin

- druga to Le Siecle  Armanda Dutacga

Wydawcy zaczęli prześcigać się w dostarczaniu materiałów lepszych, poczytnych, pozyskiwanie gwiazd (literaci) noweli i powieści. Pisarz wykreowany przez prasę Aleksander Dumas (zatrudniał pisarzy którzy wypełniali jego pomysły, dlatego bo prasa najwięcej od niego wymagała).

 

Wyniki rywalizacji:

- nowy dynamiczny układ dziennika

- rozbudowane i krzykliwe nagłówki

- różnorodne elementy graficzne

- dominacja form informacyjnych

- powieść odcinkowa

- niska cena

- kolportaż bezpośredni

 

„prasa bulwarowa” wywodzi się z okresu kiedy młodzi chłopcy sprzedawali ją na paryskich bulwarach.

 

„LE PETIT JOURNAL” pierwsze masowe pismo informacyjne o nakładzie 300 tyś. egzemplarzy (Moise Miliard) kosztował 1 SU (najmniejsza moneta we Francji)

 

Agencje prasowe:

- Charles Houas i jego biuro handlu informacją (pierwsza europejska AP)

- berlińscy plenipotenci

- Bernard Wolf (BPA) obecnie

- ISRAEL BEER VEL JULIUSZ REUTER (AP REUTERA) OBECNIE

 

Rozwój dziennikarstwa agencyjnego:

DEPESZE

- Samuel Morse jego telegraf i alfabet zaprezentowany w 1840r.

- pierwsze depesze 1844 w „ Boltimowe Patriot”

- brytyjski „Times” (w tym roku) publikuje depesze o narodzinach syna królowej Wiktorii.

POCZATKI FOTOGRAFII PRASOWEJ:

- Zois Daoguerre 1839

- 1842 „ Illustrated London News” pierwsze zdjęcia             

- fotoreportaże - z wojny krymskiej Roberta Fentona 1855 I wojny secesyjnej Matthew Brady (1861-1865)

- pierwsza fotografia autentyczna fotografia prasowa 1888r. (portret)

 

Schyłek XIXw :

- kończy się w prasie europejskiej proces formowania się wszystkich klasycznych gatunków informacyjnych i publicystycznych oraz ich odmian

- chronologicznie ostatnim był reportaż społeczny.

 

Nowe medium – film Bracia Lumiere 1885r.

 

Początki radia:

- 1914 pierwsza publiczna audycja (Belgia)

- chronologicznie ostatni był reportaż społeczny

- ramówka radiowa zawiera klasyczne gatunki prasowe (wiadomość, depesze, felieton, Gawęda, komentarz; formy zmodyfikowane- transmisja; muzyka, literatura, rozrywka, reklama)

Telewizja:

- prace badawcze lata XX

- w 1929r. pierwsza stacja nadawcza w USA

- w 1935r. pierwsza elektroniczna stacja nadawcza w USA

Rewolucja internetowa:

- charakter globalny

- dodatkowy kanał dla mediów

- internetowe wersje gazet, chat, programy radiowe i telewizyjne

- portale pełniące funkcje czasopism i gazet

 

Gatunki informacyjne:    „ Dziennikarze są historykami chwili” Albert Camus

INFORMACJA:

- o informacji mówi się jako o drugim obok publicystyki podstawowym rodzaju wypowiedzi dziennikarskiej, które są zbiorem publikacji o właściwym ich celach stylu kompozycji, źródła i miejsca publikacji.

- informacją potocznie nazywamy różne jej odmiany: wiadomość, notatkę, wzmiankę

 

Informacja może istnieć bez publicystyki zaś publicystyka nie może istnieć bez informacji.

Publicystyka to zwykle łączenie informacji wiązania przyczyn ze skutkami, analizowanie ciągów zdarzeniowych i refleksja intelektualna.

Informacja powiadamia o faktach, publicystyka o sądach.

Informacja poszerza zakres uczestnictwa w dziejących się wydarzeniach, pub. pogłębia przeżywanie tych zjawisk.

 

Informacja to przekazywanie odbiorcy za pośrednictwem mediów aktualnych treści poznawczych.

Publicystyka natomiast to aktualne tendencje (subiektywne) interpretowanie wszelkich zagadnień społecznych.

 

Cechy informacji:

- aktualność –actus czyń, działanie, jak najszybszy przekaz po fakcie

- wierność – odzwierciedlenie opisywanej lub pokazywanej rzeczywistości

- zrozumiałość –wiele przekazów o charakterze informacyjnym odbiorcy rozumieją. W miarę możliwości należy unikać wyrazów obcojęzycznych i nazw fachowych.

- zwięzłość –to w pewnym uproszczeniu dobranie takich środków językowych, by za pomocą niezbyt wielu słów precyzyjnie opisać istotę wydarzenia.

- ścisłość i jednoznaczność –komunikat powinien dotyczyć faktów przedstawionych w sposób konkretny. Należy unikać ujęć dygresyjnych i wątków pobocznych.

- obrazowość należy używać wyrazów i sformułowań dających odbiorcy możliwość wyobrażenia sobie opisywanej sytuacji. Inform...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin