cw1,2,3.odt

(35 KB) Pobierz

ĆWICZENIA 1. Metody badawcze psychologii poznawczej

             

 

1. Metody wykorzystywane przez psychologów poznawczych w celach badawczych to wg Allporta:

                   obserwacje

                   eksperyment laboratoryjny

                   badania kliniczne ( np. Nad osobami z uszkodzonym mózgiem)

                   symulacja komputerowa

                   metody obrazowania pracy mózgu ( poza klasyfikacją Allporta - uzupełnienie): PET, fMRI- rejestrują aktywność metaboliczną obszarów mózgu. PET rejestruje poziom ukrwienia fMRI poziom zużycia tlenu w odpowiednich obszarach mózgu.

 

2. Pomiar czasu reakcji w psychologii poznawczej jest rozwinięty w ramach podejścia zwanego : chronometrią umysłu - nawet przy prostej reakcji między czasem odbioru bodźca a reakcją upływa czas, w którym w umyśle dochodzi do szeregu zmian. Czas reakcji ma dla psychologia wartość wtedy, gdy zostanie on prawidłowo zinterpretowany, sam w sobie nie znaczy bowiem nic. może być. Czasem reakcji może być wskaźnik ogólnego stanu psychofizycznego człowieka lub ogólnego tempa przewodnictwa neuronalnego. W obu przypadkach nie jest to miara, która mogłaby zostać              wykorzystana w badaniach. Chronometria polega więc na tym, że manipuluje się warunkami zadania poznawczego, jego złożonością, oraz mierzeniu czasu potrzebnego na rozwiązanie każdego zadania. Pobrane dane są później przetwarzane (odejmowane, porównywane do siebie).

      1.  
  1. 3. Metoda Dondersa:  Doners zakładał, ze wykonanie zadania wymaga serii operacji umysłowych. Operacje są procesem ciągłym, mierzalnym, w związku z czym składają się z etapów, które są wzajemnie niezależne; zaraz po zakończeniu jednego etapu informacja jest przesyłana do innego, czas przetwarzania reakcji w jednym etapie, nie wpływa na czas przetwarzania w innym. Istotą metody Dondersa jest konstruowanie wielu wersji tego samego zadania, które różnią się liczbą niezbędnych operacji umysłowych, długością czasu.

 

                     4. Aby wyeliminować błędy należy używać następujących rygorów metodologicznych:

                     duża liczba powtórzeń badania

                     statystyczne procedury „poprawiania” wyników- odcinania skrajnych wyników

                     „czyszczenie” wyników- usuwanie nienaturalnie długich wartości z serii prób od tej samej osoby

 

 

ĆWICZENIA 2. Opis rejestru sensorycznego

 

 

1.                  1. PAMIĘĆ SENSORYCZNA

 

              Dane sensoryczne muszą być przechowane dopóki, dopóty nie zostaną porównane z zawartością pamięci.

                      Pamięć sensoryczna (ultrakrótka) przechowuje dokładny obraz przez 500 msek.

                      Pojemność tej pamięci wynosi około 18 elementów ? ( 9 ?)

                      Jest prekategorialna – zawiera surowe dane sensoryczne, które jeszcze nie miały kontaktu z kategoriami służącymi do interpretacji. Przechowywane są w niej wyłącznie informacje o fizycznych właściwościach przedmiotów, tj. o ich położeniu, barwie i nachyleniu. Pamięć ta nie przechowuje informacji o znaczeniu bodźca (np. o tym, czy bodziec jest literą, czy też cyfrą).

                      Po identyfikacji bodźca informacja jest przekazywana do dalszego przetwarzania w pamięci krótkotrwałej

                      Pamięć ta jest specyficzna dla modalności: obok pamięci ikonicznej istnieje pamięć echoiczna, pamięć haptyczna (dotykowa), itd. Badania skoncentrowane były tylko na pamięci ikonicznej i echoicznej.

 

 

2.Funkcja pamięci sensorycznej

Pamięć sensoryczna pełni funkcje bufora poznawczego – tj. zatrzymuje informacje sensoryczne (wzrokowe, słuchowe, dotykowe, do czasu ich wykorzystania. W tym czasie następuje „przekład” z kodu percepcyjnego na kod pamięciowy.

 

3.Eksperyment Sperlinga

 

Problem badawczy: jaka jest pojemność i czas przechowywania pamięci sensorycznej?

Zmienna zależna: liczba poprawnie odtworzonych elementów

Niezależna: czas od pojawienia się liter do pojawienia się wskazówek, maskowanie.

 

 Sperling w swoim eksperymencie za pomocą tachistoskopu eksponował przez okres około 50 msek matrycę zawierającą 9 elementów, a następnie pojawiała się wskazówka informująca, którą część matrycy należy odtworzyć. (odtwarzanie częściowe)

 

P   r   x

m  b  d

l   s   f

 

1 próba – wskazanie wyników przy odstępie między pojawieniem się liter, a strzałką wynoszącym 150 msek

wynik grupy – odtworzenie 42 % liter

  1. 2. próba -wskazanie wyników przy odstępie między pojawieniem się liter, a strzałką wynoszącym  900 msek

wynik grupy – odtworzenie  29 % liter

3. próba –  wskazanie wyników przy odstępie między pojawieniem się liter, a strzałką wynoszącym 150 msek + maskowanie

wynik grupy – odtworzenie 5 % liter

 

Wzrokowa pamięć sensoryczna tzw. pamięć ikoniczna:

     model tej pamięci powstał na podstawie eksperymentów Sperlinga

   przechowuje pełny obraz wzrokowy, który stopniowo słabnie i w ciągu kilkuset milisekund całkowicie zanika. (ok 500msek)

    Pojemność tej pamięci wynosi około minimum 9 elementów???

 

maskowanie wsteczne – zakłócenie percepcji wstępujące, gdy zaraz po bodźcu (wzrokowym lub słuchowym) pojawia się inny bodziec tej samej modalności.

 

Tachistoskop – przyrząd służący do wyświetlania materiału wizualnego w bardzo krótkim, dokładnie określonym czasie (milisekundach)

 

Modalność – sposób w jaki odbieramy informacje, (wzrokowo,słuchowo, przez dotyk itd.)

 

Trwałość wizualna – utrzymywanie się wrażenia wzrokowego, gdy bodziec przestał działać – podczas burzy widzimy błyskawicę na ciemnym niebie przez ok. 0,5 sekundy, chociaż tworzące ją błyski trwają wyłącznie do 200milisekund.

Trwałość słuchowa – utrzymywanie się wrażenia dźwięku, gdy bodziec przestał działać.

 

Powidok – doznanie wzrokowe pojawiające się po usunięciu bodźca, inaczej obraz następczy; może mieć kolor dopełniający  (na przykład zielony) w stosunku do koloru bodźca (czerwonego.)

 

 

4. Badania Crowdera nad magazynem informacji echoicznej

 

Darvin, Turvey i Crowder (1972) prezentowali jednocześnie z trzech żnych miejsc trzy różne listy elementów: liter i cyfr. Badani odbierali je przez słuchawki stereofoniczne w ten sposób, że jedna lista docierała z lewej strony, druga z prawej, a trzecia z naprzeciwka. Każda lista zawierała 3 jednostki (na przykład K5M, 9S4), łącznie 9 elementów. Gdy poproszono o pełne odtwarzanie,

badani podawali około 4 jednostek. W sytuacji odtwarzania częściowego zastosowano wskazówkę wzrokową informującą o tym, która lista ma być odtwarzana. Wskazówka pojawiała się na ekranie po prawej stronie, po lewej lub na środku. Badani odtwarzali w tych warunkach ponad 50% elementów ze wskazanej listy, a więc mieli prawdopodobnie dostęp do około 5 jednostek spośród 9 usłyszanych. Wskazuje to na mniejszą pojemność pamięci echoicznej w porównaniu

z ikoniczną. W tym samym badaniu sprawdzano, jak długo utrzymuje się echoiczny ślad

pamięciowy. Na podstawie tego rodzaju badań ocenia się, że trwałość pamięci echoicznej

wynosi 2 – 4 sekund, chociaż w przypadku bardzo prostych bodźców może osiągać

nawet 20 sekund.

 

Pamięć słuchowa – echoiczna – system, który przechowuje percepcyjną informację akustyczną przez bardzo krótki czas. Dzięki niemu wrażenie słuchowe utrzymuje się jeszcze po zniknięciu dźwięku. Trwałość słuchowa wynosi ok 130mekund – niezależnie czy dźwięk trwał 50 czy 100 msek. Pamięć echoiczna w porównaniu do ikonicznej ma ma mniejszą pojemność – mniej elementów zapamiętujemy, lecz jest bardziej trwała.

 

Efekt modalnościlepiej zapamiętamy ostatnie elementy z listy, gdy ją usłyszymy, niż gdy ją zobaczymy

 

Efekt sufiksu - gdy na końcu listy prezentowanej słuchowo pojawia się nieistotne słowo, to odtwarzanie poprzedzających go słów obniża się.

 

5.                  5. koncepcja prekategorialnego magazynu akustycznego

 

              Na efektach modalności i przyrostka opiera się koncepcja prekategorialnego

magazynu akustycznego (, proponowana przez Crowdera i Mortona). Magazyn ten miałby otrzymywać wyłącznie informacje akustyczne i nie podlegałby wpływom stymulacji wzrokowej ani artykulacyjnej podczas cichego powtarzania. Po zakończeniu działania bodźca w magazynie

byłaby przechowywana przez kilka sekund jego surowa reprezentacja, która est wykorzystywana podczas reprodukcji seryjnej i wywołuje efekt modalności. Zgodnie z tą koncepcją sufiks działa na ostatnie jednostki jak bodziec maskujący — wchodząc na ich miejsce, usuwa je z pamięci.

              Koncepcję Crowdera i Mortona podważają jednak późniejsze dane z badań.

Okazało się, że pogorszenie odtwarzania ostatnich elementów następuje także wtedy, gdy sufiks nie jest odbierany słuchowo, a jedynie odczytywany z ust eksperymentatora, który bezgłośnie wymawia dodatkowe słowo. Efekty modalności i przyrostka odnotowano również u osób, które same bezgłośnie artykułowały zarówno listę cyfr, jak i dodatkowe słowo pokazywane na ekranie komputera. Różni autorzy stwierdzali, że sufiksy odczytywane z ust i artykułowane bezgłośnie powodują interferencję w reprodukcji elementów słuchowych i odwrotnie . Nie można więc przypisać tych efektów magazynowi czysto słuchowemu, prawdopodobnie są one związane z późniejszymi stadiami przetwarzania języka (Baddeley). Co więcej, efekty świeżości i sufiksu zaobserwowano także u osób głuchych od urodzenia, gdy materiał był prezentowanyw języku migowym (Shand i Klima, 1981).

              Skąd się zatem biorą efekty modalności i sufiksu? Zwróćmy uwagę na to, że w zadaniu reprodukcji seryjnej trzeba odtworzyć nie tylko poszczególne elementy, ale także ich kolejność. Okazuje się, że kolejność czasową łatwiej jest zakodować podczas prezentacji słuchowej, która jest z natury sekwencyjna, niż podczas prezentacji wzrokowej. A więc korzyści z prezentacji słuchowej w porównaniu ze wzrokową, wyrażające się w efekcie modalności, mogą wynikać z dokładniejszego zakodowania informacji o czasie pojawiania się poszczególnych jednostek (Glenberg i Swanson, 1986; Crowder i Greene, 2000).

 

 

ĆWICZENIA  3 Badania nad reprezentacjami wyobrażeniowymi.

 

1. Spór o naturę wyobrażeń:

 

4                   ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin