Ćwiczenia 9
Rozumowanie dedukcyjne
· polega na wyciąganiu wniosków z przesłanek z wykorzystaniem formalnych reguł logiki
· wniosek taki jest NIEZAWODNY
· wniosek prawdziwy nie musi być zgodny ze stanem faktycznym à należy odróżnić logiczną poprawność wniosku, wynikająca z rzetelnego zastosowania reguł wnioskowania, od jego prawdziwości, czyli zgodności ze stanem faktycznym
· nie prowadzi do uzyskania nowej wiedzy
· badania:
o wymagające ewaluacji konkluzji
o wymagające generowania konkluzji
(1) wniosek KONIECZNIE wynika z przesłanek
(2) wniosek jest MOŻLIWY w świetle przesłanek
(3) wniosek jest BŁĘDNY w świetle przesłanek
Niektóre A są B.
(1) Wszystkie A są B
(2) Żadne A nie są B
(3) Niektóre A nie są B
(4) Wszystkie B są A
(5) Niektóre B są A
(6) Żadne B nie są A
(7) Niektóre B nie są A
Rozumowanie indukcyjne
· Polega na wprowadzaniu nowych twierdzeń lub hipotez na podstawie skończonej liczby zgromadzonych przypadków (obserwacji)
· Prowadzi do wykrycia i sformułowania prawidłowości ogólnych (przedmiotu twierdzenia)
· Wniosek nie uwzględnia możliwości zaobserwowania w przyszłości zjawiska do którego ludzie nie dotarli w momencie formułowania wniosku
· Dostarcza nowych informacji, jest sposobem nabywania nowej wiedzy
Psychologów poznawczych interesuje raczej deskryptywny niż normatywny poziom analizy rozumowania. (Jak przebiega proces umysłowy w trakcie rozumowania?)
W.Ewans:
1. problem kompetencji w zakresie rozumowania, który prezentują osoby bez specjalnego przygotowania z logiki
2. identyfikacja systematycznych tendencji w rozumowaniu, szczególnie tych, które skutkują popełnianiem błędów
3. wpływ zawartości zadania i kontekstu na rozumowanie
Rozumowanie sylogistyczne
· Schematy wnioskowania dedukcyjnego, w których wniosek wyciąga się na podstawie dwóch przesłanek
· Pierwsza przesłanka: termin większy (orzecznik wniosku, predykat) i środkowyDruga przesłanka: termin środkowy i mniejszy (podmiot)
Adam jest wyższy od Bartka /Bartek jest wyższy od Cezarego/ Zatem Adam jest wyższy od Cezarego
· W sylogizmie liniowym związek między wszystkimi trzema terminami ma charakter liniowy i dotyczy porównania natężenia (ilościowego/jakościowego)
· Sylogizmy kategoryczne, orzekają o przynależności użytych w nich terminów do określonej kategorii à powstają cztery rodzaje przesłanek1. Ogólno-twierdząca „a” (affirmo): Wszystkie A są B
2. Ogólno-przecząca „e” (nego): Żadne A nie są B
3. Szczegółowo-twierdząca „i” (affirmo): Niektóre A są B4. Szczegółowo-przecząca „o” (nego): Niektóre A nie są B
Wniosek, że ludzie zwykle myślą nielogicznie jest uzasadniony o tyle, o ile jeko model normatywny stosujemy kryteria logiki formalnej.
Logika wielowartościowa – dopuszcza więcej niż dwie wartości logiczne (prawda/fałsz)
Błędy rozumowania sylogistycznego
· Efekt atmosfery – tendencja do generowania wniosków na podstawie atmosfery tworzonej przez kwantyfikatory zawarte w przesłankach (wszystkie, wszystkie à wszystkie)
o Faworyzowanie konkluzji negatywnej (żaden)
o Faworyzowanie konkluzji szczegółowej (wszystkie, niektóre à niektóre)
Podobieństwo syntaktyczne przesłanek – jeśli obie przesłanki sa opatrzone takim samym kwantyfikatorem, ich składnia, tworząc określoną atmosferę, skłania nas do użycia podobnej składni we wniosku.
Hipoteza inwersji terminów w przesłankach – odwrócenie kierunku relacji między terminami zawartymi w przesłankach sylogizmu („Wszystkie A są B” to „Wszystkie B są A”)
Błąd inwersji – polega na stosowaniu równoważności w miejscu zawierania się (inkluzji) zbiorów w przypadku kiedy jest to nieuprawnione.
Hipoteza strategii dopasowania – wybór konkluzji pasującej do logicznej formy tej przesłanki, która jest bardziej „zachowawcza” (dotycząca mniejszej liczby przypadków) ß badania Wetherica i Gilhooly’a konstruowania przesłanek
Formy reprezentacji sylogizmów liniowych – czy jest to reprezentacja wizualno-przestrzenna? Reprezentacja przestrzenna – wyobrażenie sobie każdego z trzech terminów sylogizmu na liniowym kontinuum. Reprezentacja propozycjonalnaModel werbalnyModel obrazowyStenberg zaproponował model mieszany. Sądy stosujemy w celu utworzenia reprezentacji informacji zawartych w przesłankach. Następnie przekształcamy te reprezentacje w postać wizualną w celu wyprowadzenia wniosku albo jego weryfikacji.
Uprzednia wiedza, a szczególnie osobiste poglądy i przekonania są istotną przyczyną błędów.
Interferencja dwóch czynników:
· Logiczna poprawność wniosku
· Jego prawdziwość, albo zgodność z przekonaniami
Wniosek może być:
(1) Logicznie uprawniony i „sam w sobie” prawdziwy
(2) Uprawniony, ale fałszywy
(3) Nieuprawniony, ale prawdziwy
(4) Nieuprawniony i fałszywy
Rozumowanie warunkowe (mgr. Kaczmarek powiedział, że to jest najważniejsze – jedyne ważnej z tego tematu)
Jest częścią logiki, zajmującej się rachunkiem zdań (Implikacja składa się z dwóch zdań: poprzednika i następnika, połączonego spójnikiem „jeżeli… to…” à „Jeżeli p to q”.
(1) Modus PonensJeżeli p, to q
P
Więc: q
(2) Potwierdzenie (afirmacja) Następnika
Jeżeli p, to q
q
Więc: p
(3) Zaprzeczenie Poprzednika
nie P
Więc: nie q
(4) Modus Tollens
nie q
Więc: nie p
Schematy (1) i (4) są niezawodne – ich użycie jest uprawnione i konkluzywne z logicznego punktu widzenia.
Zadanie selekcyjne WasonaJeżeli z jednej strony karty jest samogłoska, to z drugiej jest liczna parzysta.
Badani powinni podjąć decyzje o odwróceniu karty: A i 9
Modus ponens – odsłonięcie jedynie karty A à musiałaby znajdować się pod nią liczba nieparzysta, aby móc sprawdzić poprawność implikacjiAfirmacja następnika – odsłonięcie kart A i 6
Znacznie większa poprawność rozumowania warunkowego, gdy następuje zmiana treści z „abstrakcyjnej” na „życiową” à Efekt materiału tematycznego
Posługiwanie się implikacją w sytuacją społeczną – poproszenie badanych o wczucie się w rolę detektywa albo badacza społecznego. Badani o ile wcielali się w rolę detektywów świetnie radzili sobie z modus ponens i modus tollens. Badani, którzy byli badaczami społecznymi popełniali tyle samo błędów co w abstrakcyjnych badaniach Wasona.
Kontekst
· Jest czynnikiem zmniejszającym ilość błędów w rozumowaniu (pada deszcz, Fred jest mokry; + pada śnieg)
· Może przyczyniać się do zmniejszenia poprawności ( Ola, biblioteka, godziny otwarcia) à dodatkowa przesłanka może zwiększyć liczbę lub poziom złożoności modeli umysłowych, reprezentujących sytuację opisaną za pomocą kilku implikacji.
psychologiawns