pds_szlaki.pdf

(218 KB) Pobierz
Stowarzyszenie „Sekcja Rowerzystów Miejskich”
Os. Jana III Sobieskiego 5/32, 60688 Poznań, poczta@srm.eco.pl, www.srm.eco.pl
Standardy turystycznych szlaków rowerowych
Autorzy:
dr Michał Beim
dr inż. arch. Bogusz Modrzewski
Współpraca:
mgr Andrzej Kaleniewicz
Zleceniodawca:
Fundacja Partnerstwo Dorzecze Słupi
ul. Poznańska 1A, 76-200 Słupsk
www.pds.org.pl
Poznań, wrzesień 2007 r.
759165409.003.png 759165409.004.png
 
2
Standardy turystycznych szlaków rowerowych
Spis treŚci
1. Wprowadzenie........................................................................................................................ 2
2. Rodzaje szlaków rowerowych i ich wymagania .................................................................... 3
3. Nawierzchnie szlaków rowerowych....................................................................................... 3
4. Oznakowanie szlaków rowerowych....................................................................................... 4
4.1. Rodzaje oznakowania wynikające z przepisów .............................................................. 4
4.2. Oznakowanie dodatkowe szlaków rowerowych ............................................................. 5
4.3. Rozmieszczenie oznakowania szlaków rowerowych...................................................... 9
4.4. Oznakowanie przecięcia szlaków rowerowych z jezdniami ......................................... 14
5. Szczegółowe wymagania dotyczące tras EuroVelo ............................................................. 15
6. Wymagania dotyczące infrastruktury towarzyszącej ........................................................... 16
Literatura .................................................................................................................................. 16
Spis treści ................................................................................................................................... 2
3
Standardy turystycznych szlaków rowerowych
1. Wprowadzenie
Niniejsze Standardy stanowią podstawę wytyczania szlaków rowerowych przez
Fundację Partnerstwo Dorzecza Słupi oraz przyznawania przez nią dofinansowania innym
podmiotom. Celem standardów jest zapewnienie właściwej atrakcyjności turystyki
rowerowej. Standardy odnoszą się do dróg i szlaków rowerowych i nie obejmują swoimi
postanowieniami rozwiązań dla sportów wyczynowych lub ekstremalnych.
Oczekiwania turystów poruszających się na rowerach są bardzo różne: począwszy od
możliwości bezpiecznego i wygodnego poruszania się rowerem w najbliższej okolicy
domostw, przez turystykę krajoznawczą po sposób użytkowania rowerów bliski sportom
wyczynowym. Główne szlaki turystyki rowerowej powinny jednak posiadać przebieg
zapieniający dojazd do najciekawszych obiektów położonych na danym obszarze,
prowadzący jak najciekawszą, bezpieczniejszą i wygodną trasą oraz umożliwiający jazdę bez
zbytecznego wydłużenia drogi. Nawierzchnia i pozostałe rozwiązania techniczne powinny
umożliwiać przejazd roweru trekingowego z pełnym obładowaniem sakwami. Wymóg ten
dotyczy zwłaszcza nawierzchni, która nie może być na tyle grząska, by taki rower nie mógł
po niej jeździć.
2. Rodzaje szlaków rowerowych i ich wymagania
W Polsce wyróżnia się dwa rodzaje szlaków rowerowych: szlaki krajowe i szlaki
międzynarodowe. Polskie przepisy nie precyzują zasad oznakowania ani standardów
technicznych dla każdej z grup szlaków. Wskazówki na ten temat można znaleźć
w poradnikach wydawanych przez różne organizacje, w tym PTTK.
Szlaki międzynarodowe, które w zamierzeniach mają być tożsame z trasami EuroVelo
należy realizować i utrzymywać w standardach zalecanych przez Europejską Federację
Cyklistów (ECF). Standardy bazują na dwóch zasadniczych publikacjach: Eurovelo, the
European Cycle Route Network; Guidelines for Implementation (Bulpitt, Insal 2002) i Postaw
na rower (CROW / ZG-PKE 1999). Podstawowe wymogi odnośnie rozwiązań technicznych
wynikających z treści obu pozycji, przystosowanych do warunków polskiego prawa,
zawierają Standardy techniczne i wykonawcze dróg rowerowych, stanowiące część
komplementarną niniejszego opracowania. Zasadnicza różnica odnosi się jedynie do kwestii
nawierzchni, sposobów oznakowania oraz infrastruktury towarzyszącej, co zostało poruszone
w niniejszych standardach.
Dla najważniejszych z punktu widzenia systemu krajowych szlaków rowerowych
należy stosować analogiczne wymagania jak tras EuroVelo.
3. Nawierzchnie szlaków rowerowych
Na szlakach turystycznych nawierzchnia winna umożliwiać bezpieczną i wygodną
jazdę każdym rowerem z wyjątkiem rowerów wyczynowych-szosowych oraz rowerów, które
cyklista prowadzi będąc w pozycji leżącej.
Dopuszcza się więc stosowanie następujących nawierzchni (kolejność wg zalecanej
jakości):
- bitumicznych,
- z żywic epoksydowych lub poliuretanowych,
- ulepszonych krzemionkami typu POLSEAL,
- z samoklinujących się mieszanek żwirowych,
- z grysu,
- żużlowych,
-
naturalnych, mechanicznie utwardzonych.
4
Standardy turystycznych szlaków rowerowych
Wraz ze wzrostem znaczenia szlaku rowerowego, należy dążyć do wyższej
jakościowo nawierzchni szlaku. Przy projektowaniu nawierzchni należy uwzględnić
wjeżdżające na nią (legalnie lub nie) pojazdy mechaniczne.
4. Oznakowanie szlaków rowerowych
4.1. Rodzaje oznakowania wynikajĄce z przepisów
Rozporządzenie Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie znaków i sygnałów
drogowych (Dz.U. Nr 58, poz. 622) ujednoliciło oznakowanie szlaków rowerowych, które do
tej pory przyjmowało najróżniejsze formy i wprowadziło dwa podstawowe typy znaków
szlaków rowerowych: „szlak rowerowy krajowy” oznaczany odpowiednio znakami R-1, R-
1a, R-1b i R-3 oraz „szlak rowerowy międzynarodowy” oznaczony symbolami R-2 i R-2a.
Oznakowanie takie określone jest także w obowiązującym obecnie rozporządzeniu Ministrów
Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie
znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. Nr 170, poz. 1393).
Przedstawione w przepisach prawa znaki szlaków rowerowych i ich parametry są nie
tylko bardzo nieprecyzyjnie zdefiniowane (dotyczy to w szczególności parametrów tabliczki
kierunkowej R-3), ale również nie wyczerpują wszystkich potrzeb projektowania
i oznakowywania systemów szlaków rowerowych. Wynika to zarówno z braku innych
istotnych znaków, chociażby znaku kończącego trasy międzynarodowe (na terytorium Polski
kończy się szlak nr 9), jak i zasad modyfikowania kierunków znaków. Ponadto nietrudno
odnieść wrażenie, że poprzez wprowadzenie kategorii „szlak turystyczny międzynarodowy”
prawodawca przychylił się do obejścia przez PTTK własności intelektualnej Europejskiej
Federacji Cyklistów, którą stanowi koncepcja i nazwa EuroVelo. EuroVelo jest zastrzeżonym
znakiem towarowym i nie należy posługiwać się nim bez porozumienia z właścicielem -
Europejską Federacją Cyklistów i wyznaczonymi przez nią koordynatorami. W Polsce
koordynatorem takim jest sieć „Miasta dla rowerów” działająca przy Zarządzie Głównym
Polskiego Klubu Ekologicznego oraz Śląski Związek Gmin i Powiatów.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie
szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń
bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. Nr 220,
poz. 2181) w punkcie 8.2. („Dodatkowe znaki szlaków rowerowych”) załącznika nr 1 określa
tylko najważniejsze parametry odnośnie oznakowania szlaków rowerowych. Rozporządzenie
stwierdza, że „znaki R-1, R-1a, R-1b, R-2, R-2a mają kształt kwadratu o wymiarach 200 x
200 mm. Na znakach R-1, R-1a i R-1b umieszcza się symbol roweru oraz odpowiednio
prostokąt koło lub strzałkę, oznaczające odpowiednio kontynuację, początek (koniec) lub
zmianę kierunku szlaku rowerowego. Barwa prostokąta, koła i strzałki odpowiada oznaczeniu
(nazwie) szlaku rowerowego.” Natomiast „na znaku R-2 umieszcza się symbol roweru oraz
numer międzynarodowego szlaku rowerowego, na znaku R-2a dodatkowo strzałkę
wskazująca zmianę kierunku szlaku.” W dalszej części stwierdza się, że „znak R-1a
umieszcza się na początku i na końcu szlaku. Znaki R-1 umieszcza się pomiędzy
skrzyżowaniami dla potwierdzenia szlaku rowerowego. Znaki R-1b i R-2a umieszcza się
przed skrzyżowaniami, na których szlak zmienia kierunek. Znak R-3 wskazuje odległość do
głównych miejscowości położonych przy szlaku rowerowym. Na znaku R-3 można podawać
nazwę organizacji turystycznej wytyczającej szlak.”
Wzory oznakowania, jak i treść szczegółowych warunków nie zawiera informacji na
temat rozwiązań w przypadku skrzyżowań, przez które szlak przechodzi na wprost.
Rozporządzenie nie precyzuje również takich kwestii jak oznaczenie zmiany kierunku
szlaków na inny niż skręt w prawo czy lewo o kąt znacznie odbiegający od kąta prostego, ani
też kwestii wskazywania kilku szlaków na pojedynczej tabliczce.
5
Standardy turystycznych szlaków rowerowych
Dopuszcza się wykonywanie znaków z folii nieodblaskowych. Ponadto inne
parametry techniczne nie są szczegółowo określone. Rozporządzenie określa tylko sposób
lokalizacji na drogach publicznych dopuszczając „wykorzystanie konstrukcji wsporczych
istniejących znaków, pod warunkiem że nie spowoduje to błędnego odczytywania
istniejących znaków drogowych”. Oznacza to tylko bezwzględny zakaz umieszczania znaków
szlaków rowerowych pod znakami określającymi pierwszeństwo na skrzyżowaniu oraz pod
znakami zakazu i nakazu.
Rycina 1
Znaki szlaków krajowych (R-1, R-1a i R-1b)
R3
R3
Rycina 2
Znaki szlaków międzynarodowych (R-2 i R-2a)
www.pds.or g.pl
Szlak USB
Ust ka
Sł upsk
Byt ów
Sł up sk 12 km
Rycina 3
Tablica informacyjna szlaku rowerowego (R-3), na której kolor strzałki wskazuje kolor szlaku
Tablice R-3 nie posiadają określonych przepisami rozmiarów, należy jednak dążyć,
aby ich wysokość wynosiła 20 cm, a szerokość 40 cm.
4.2. Oznakowanie dodatkowe szlaków rowerowych
W sytuacji ograniczonych możliwości, jakie wskazane są przez prawodawcę, należy
rozszerzyć zakres stosowanego oznakowania o dodatkowe wersje istniejących znaków
szlaków rowerowych. Przedstawione w niniejszych Standardach dodatkowe oznakowanie
może znaleźć zastosowanie zwłaszcza na szlakach biegnących poza drogami publicznymi.
759165409.005.png 759165409.001.png 759165409.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin