Diagnoza opel.doc

(151 KB) Pobierz
Okazuje się, ze przy pomocy jednego drucika i w miarę sprawnych oczu można w prosty sposób rozpoznać rodzaj usterki w układzie wtryskowym i zapłonowym

Okazuje się, ze przy pomocy jednego drucika i w miarę sprawnych oczu można w prosty sposób rozpoznać rodzaj usterki w układzie wtryskowym i zapłonowym.
          Wszystkie benzynowe silniki Astry wyposażone są w elektronicznie sterowany wtrysk paliwa. Mikroprocesor w urządzeniu sterującym rozpoznaje usterki w układzie wtryskowym i zapłonowym, takie jak uszkodzony czujnik, luźny wtyk, zerwane połączenie, lub zwarcie do masy. Kod usterki jest natychmiast zapamiętany w pamięci urządzenia sterującego. W tym samym czasie zapala się lampka kontrolna (żółta z rysunkiem silnika)

w zestawie wskaźników. Jeżeli usterka pojawiła się tylko jednorazowo, to lampka kontrolna nie zapala się po ponownym włączeniu zapłonu, jednak jej kod pozostaje w pamięci. Usunięcie kodu usterki z pamięci następuje po 20 kolejnych prawidłowych uruchomieniach silnika, podczas których dana usterka nie wystąpiła, a także, gdy akumulator pozostawał odłączony przez dłużej niż 10 sek.
          Odczytanie kodu usterki jest sprawą bardzo prostą. Przede wszystkim należy wyłączyć silnik. Nie wolno jednak odłączać akumulatora, ponieważ brak napięcia przez ponad 10 sekund spowoduje wykasowanie pamięci z kodami usterek. Następnie należy zewrzeć odpowiednie styki w złączu diagnostycznym (ALDL - ang. Assembly Line Diagnostic Link). W przypadku Astry i Astry Classic złącze to znajduje się w kabinie, z lewej strony w skrzynce z bezpiecznikami, natomiast w Astrze II gniazdo jest zlokalizowane między dźwigniami: zmiany biegów i hamulca ręcznego (dostęp po podważeniu osłony od strony dźwigni zmiany biegów)
          W zależności od modelu, roku produkcji i typu silnika mogą występować różne wersje tego złącza: 10-pinowe i 16-pinowe. Rozkład wyprowadzeń wraz z oznaczeniami znajduje się na ilustracjach poniżej.
 

Złącze diagnostyczne 10-pinowe

Złącze diagnostyczne 16-pinowe

Złącze diagnostyczne
10-pinowe

Złącze diagnostyczne
16-pinowe

          W celu rozpoczęcia procedury wywoływania kodów usterek należy zewrzeć piny oznaczone na rysunku kolorem czerwonym. W zależności od złącza są to piny: A i B w gnieździe 10-pinowym oraz 5 i 6 w gnieździe 16-pinowym.
Uwaga! Nie wolno zwierać ze sobą innych styków, ponieważ grozi to uszkodzeniem jednostki sterującej.
          Następnie należy włączyć zapłon (ale nie uruchamiać silnika). Kod usterki przekazywany jest przez błyski wcześniej wspomnianej lampki kontrolnej. Kod jest dwucyfrowy, ale jest powtarzany trzykrotnie na wypadek, gdyby ktoś nie zdążył go odczytać.
          Jeden krótki błysk oznacza cyfrę 1, dwa krótkie błyski w odstępie około 0,5 sekundy - cyfrę 2, trzy krótkie błyski w odstępie około 0,5 sekund - cyfrę 3 itd. Między cyframi występuje 1 sekunda przerwy. Po obu cyfrach następują 3 sekundy przerwy i kod jest powtarzany. Potem znowu 3 sekundy i powtórka. Po następnych 3 sekundach pojawia się kolejny kod.
          W pierwszej kolejności zawsze wyświetlany jest kod 12 (jeden krótki błysk, sekunda przerwy, dwa krótkie błyski w odstępie pół sekundy - kod jest oczywiście powtarzany trzykrotnie w odstępach trzech sekund), informujący o rozpoczęciu procedury odczytu pamięci usterek. Jeśli jakieś usterki zostały zapamiętane to są wyświetlane w kolejności rosnącej. Jeśli jednak nie było żadnych usterek to wyświetlany jest ciągle kod 12.
          Po zakończeniu odczytu pamięci usterek należy wyłączyć zapłon i wyjąć drut z gniazda diagnostycznego.

Układ MULTEC posiadają silniki: C/X 14NZ, C14SE, X14XE, X16SZ, C16NZ, X16SZR, C16SE, X16XEL, C18NZ.

Układ Motronic 1.5.2: C20NE, a Motronic 2.5: C20XE (od sierpnia '92 - M 2.8).
          Kod informujący o zbyt niskim napięciu na czujniku może świadczyć o zwarciu do masy, zaś o zbyt wysokim - o przerwie w przewodzie lub styku.

Układ MULTEC firmy Delco-Remy

Kod

Znaczenie

12

Rozpoczęcie procedury odczytu pamięci usterek

13

Sonda lambda - brak sygnału

14

Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt niskie napięcie

15

Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt wysokie napięcie

16

Czujnik spalania stukowego

17

Wtryskiwacz

18

System regulacji spalania stukowego

19

Czujnik położenia i prędkości obrotowej - błędny sygnał

21

Czujnik położenia przepustnicy - zbyt wysokie napięcie

22

Czujnik położenia przepustnicy - zbyt niskie napięcie

24

Czujnik przebytej drogi - brak impulsów

25

Wtryskiwacz - zbyt wysokie napięcie

29

Przekaźnik pompy paliwa - zbyt niskie napięcie

32

Przekaźnik pompy paliwa - zbyt wysokie napięcie

33

Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt wysokie napięcie

34

Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt niskie napięcie

35

Silnik krokowy - niewłaściwa liczba kroków

41

Przewód EST-B (2/3) - zbyt wysokie napięcie

42

Przewód EST-A (1/4) - zbyt wysokie napięcie (w przypadku silników X16SZ/X16XEL)
lub brak impulsów z układu zapłonowego (w przypadku pozostałych silników)

43

Układ recyrkulacji spalin

44

Sonda lambda - uboga mieszanka

45

Sonda lambda - bogata mieszanka

47

Zawór recyrkulacji spalin

49

Akumulator - zbyt wysokie napięcie

51

Uszkodzona pamięć urządzenia sterującego

52

Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - zbyt niskie napięcie

53

Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - zbyt wysokie napięcie

61

Elektrozawór odprowadzania par paliwa - zbyt niskie napięcie

62

Elektrozawór odprowadzania par paliwa - zbyt wysokie napięcie

63

Przewód EST-B (2/3) - zbyt niskie napięcie

64

Przewód EST-A (1/4) - zbyt niskie napięcie

69

Czujnik temperatury powietrza - zbyt niskie napięcie

71

Czujnik temperatury powietrza - zbyt wysokie napięcie

75

Kontrola momentu obrotowego - zbyt niskie napięcie

76

Kontrola momentu obrotowego - zbyt wysokie napięcie

81

Wtry...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin