KONSPEKT ZAJĘĆ OTWARTYCH
Z UDZIAŁEM RODZICÓW W GRUPIE DZIECI 5-LETNICH
Opracowała i przeprowadziła: mgr Agnieszka Mikulska
Przedszkole Nr 7 w K-Koźlu, dnia 16.05 2003 r.
Temat kompleksowy: W jaki sposób dzieci mogą nauczyć dorosłych
higieny?
Temat zajęć: „Kraina Zdrowego Życia” – znamy zasady zdrowego trybu
życia.
Grupa wiekowa: pięciolatki
Cele ogólne:
· Wykorzystanie w kursie pt. „Zrowy Styl Życia” zdobytych podczas zajęć wiadomości na temat zdrowego trybu życia.
· Rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia.
· Stymulowanie ciekawości poznawczej.
Metody i techniki:
· Metoda problemowa
· Metoda oglądowa (pokazu)
· Metoda stymulacyjna
Formy pracy: zespołowa, grupowa.
Środki dydaktyczne: przebranie nauczyciela – Strażnika Czystości (zielony domestos), napisy JURY, pojemniki i piłeczki, oznaki na szyję dla dzieci (do drużyny niebieskiego i pomarańczowego Domestosa), oznakowanie drużyn – papierowe butelki niebieskiego i pomarańczowego Domestosa umocowane na kijkach, wstęga, nożyczki, napis na ścianie Kraina Zdrowego Życia, plakaty na temat zdrowia, kartki z ilustracjami: mydło, grzebień, ręcznik, szampon, szczoteczka do zębów, lalka, samochód, miś, kredki, kasety magnetofonowe (3), magnetofon, instrunenty perkusyjne, puzzle w kopertach – obrazek nt. zdrowia pocięty na 6 części, skrzynia z przedmiotami: mydło, grzebień, ręcznik, gąbka, szczoteczka do rąk, kubek, pasta i szczoteczka do zębów, chusteczki higieniczne, dyplomy.
Lp.
Sytuacja edukacyjna
Cele operacyjne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
POWITANIE
Nauczyciel wita dzieci i rodziców i zaprasza wszystkich na wycieczkę do tajemniczej „Krainy Zdrowego Życia”. Przewodnikiem po tej krainie jest Strażnik Czystości – Domestos (nauczyciel przebrany za Domestosa – zielony).
Przekroczenie tajemniczej krainy to przecięcie zaczarowanej wstęgi przez dziecko.
Integracja dzieci i rodziców – wspólne śpiewanie piosenki pt.: „Dzień dobry”.
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA – ZADANIA KONKURSOWE
- zaproszenie wszystkich do udziału w konkursie „Zdrowy Styl Życia”,
- podział dzieci z rodzicami na dwie drużyny-niebieskiego i pomarańczowego Domestosa
- powołanie jury, wyjaśnienie punktacji.
Co przedstawia dana ilustracja?
Dzieci z rodzicami oglądają ilustrację przedstawiającą różne przedmioty. Jaki przedmiot służy higienie osobistej i w jakiej sytuacji?
Dzieci śpiewają jedną ze znanych piosenek o zdrowiu pt. „Kąpiel”. Rodzice dzieci tworzą akompaniament na dowolnie wybranym instrumencie perkusyjnym.
Pantomima pt. „Mój poranek”.
Dziecko naradza się z rodzicem, jakie czynności związane ze zdrowiem wykonuje codziennie rano i przedstawia scenkę za pomocą ruchu, mimiki i gestu.
Zabawa ruchowa „Ach, gimnastyka”.
Ćwiczenia gimnastyczne zgodne z treścią i tempem piosenki (przyśpieszenie). Wykonują dzieci, następnie rodzice.
Puzzle – zasada zabawy.
Dzieci z rodzicami składają obrazek z 6 części. Po ukończeniu zadania „odczytują temat obrazka”.
Zaczarowana skrzynka.
W pudełku znajdują się przedmioty służące do higieny. Dzieci poprzez dotyk opisują i określają przedmiot oraz jego przeznaczenie.
ZAKOŃCZENIE ZAJĘCIA
Na zakończenie dzieci z rodzicami przekazują sobie iskierkę zdrowia. Uroczyste wręczenie dyplomów ukończenia kursu „Zdrowego Stylu Życia” przez Strażnika Czystości – Domestosa.
- dzieci potrafią wspólnie z rodzicami zaśpiewać piosenkę,
- dziecko potrafi zaznaczyć na ilustracji przedmiot służący do higieny osobistej,
- dziecko potrafi zaśpiewać piosenkę przy akompaniamencie instrumentów perkusyjnych
- dziecko potrafi za pomocą pantomimy przekazać czynności higieniczne, które wykonuje rano,
- dziecko potrafi wykonać ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z treścią i tempem piosenki,
- dziecko potrafi złożyć obrazek z 6 części i „odczytać treść obrazka”
- dziecko potrafi za pomocą dotyku opisać i określić przedmiot służący do higieny.
dmonia1