2
Temat: Przydawka, czyli określenie rzeczownika w zdaniu.
Cele lekcji
Uczeń:
- utrwala wiadomości o rzeczowniku;
- doskonali umiejętność rozpoznawania rzeczownika;
- rozpoznaje określenie rzeczownika;
- omawia funkcje i sposoby wyrażania określeń rzeczownika w zdaniu;
- poznaje pojęcie przydawka;
- stosuje określenia rzeczownika w zdaniu dla precyzyjnego przekazania informacji.
Pomoce: karty pracy; reklamy wycięte z gazet (przygotowane przez nauczyciela lub przez uczniów w domu); podręcznik Jutro pójdę w świat kl.5, s. 147-149.
Tok lekcji
1. Polecenie wstępne: opisz w pięciu zdaniach swój zeszyt do języka polskiego, podkreśl rzeczowniki i ich określenia. Po co określenia w zdaniu? (nawiązanie do lekcji o grupie podmiotu i orzeczenia).
2. Określenia rzeczownika w zdaniu – ćwiczenia:
a) karta pracy 1, krzyżówka - zwrócenie uwagi na różne części mowy występujące w funkcji określeń rzeczownika;
1
P
I
Ę
K
N
Y
R
Ó
Ż
O
W
3
Z
U
A
4
T
5
D
G
6
M
7
S
8
kapulinka