Wykład 6 Behawioryzm.docx

(141 KB) Pobierz

Wykład 6: Behawioryzm

  1. Krajobraz społeczny

·         Szybki rozwój przemysłu potrzebował „technokratów”

o        Innowacyjnych, twórczych osób, które mogły być użyteczne dla społeczeństwa

o        Nauka powinna dawać szybkie rezultaty do zastosowania w praktyce

·         Osiągnięcia psychologii zwierząt

o        Naukowcy sądzili, że badania nad zwierzętami ułatwiają zrozumienie człowieka

·         Rozwój nauk medycznych – fizjologii

o        Psycholodzy uznali, że wyjaśnień zjawisk psychologicznych należy szukać w mózgu

·         Konieczność znalezienia nowych metod badań

o        Introspekcja, dane subiektywne są nieprecyzyjne, zawierają błędy

  1. Poprzednicy behawioryzmu

·         Psychologia porównawcza

o        Część psychologii zwierząt

o        Zoopsycholodzy badają zachowanie zwierząt dla niego samego

o        Psycholodzy porównawczy – by wyciągnąć wnioski w odniesieniu do zachowania człowieka

·         Karol Darwin (1809-1882)

o        Wykazał morfologiczne i behawioralne związki między człowiekiem a resztą królestwa zwierząt

o        Interesował się zachowaniem zwierząt, ale zastanawiał się także nad związkiem między ich zachowaniami a zachowaniem ludzi

o        Najważniejsze dzieła:

ü        pochodzeniu gatunków (1959)

ü        pochodzeniu człowieka (1971)

ü      wyrazie uczuć u człowieka i zwierząt (1872)

·         Georg John Romanes (1848-1894)

o        Anglik, uczeń Darwina

o        W badaniach nad zachowaniem wykorzystywał „introspekcję przez analogię”

o        Antropomorfizm

·         Edward Thorndike (1874-1949)

o        Prace nad teorią uczenia się

o        Podstawy pod koncepcję warunkowania instrumentalnego w behawioryzmie

o        Prawo efektu Thorndike’a: zachowanie, które prowadzi do przyjemnych konsekwencji, jest powtarzane. ( i na odwrót)

·         Iwan Pietrowicz Pawłow (1849-1936)

o        Opisał „odruchy warunkowe” (warunkowanie klasyczne)

  1. Psychologia bez introspekcji

·         Psychologia introspekcyjna była oparta na błędzie metodologicznym; miała podstawy nienaukowe.

·         Stany świadomości nie mogą być obiektywnie sprawdzane, więc nie mogą być materiałem dla nauki.

·         Introspekcja nie może być metodą nauki, a świadomość nie może być jej przedmiotem.

·         Całe doświadczenie jest doświadczeniem zewnętrznym, nie ma doświadczenia wewnętrznego, za pomocą którego moglibyśmy coś wiedzieć bezpośrednio o swojej świadomości.

·         Wiemy przez doświadczenie tylko o własnościach bodźców, a jeśli twierdzimy coś o sobie, o swej świadomości, to nie na podstawie doświadczenia.

  1. Psychologia bez pojęcia świadomości

·         Świadomość nie ma dla życia znaczenia, nie ma wpływu na zachowanie się człowieka.

·         Jest tylko dodatkiem do procesów fizycznych, dokonujących się w organizmie, jest ich skutkiem, a nie przyczyną; jest ubocznym procesem życia (epifenomenem).

·         Pojęcie świadomości nie tylko jest pojęciem nienaukowym, ale też pojęciem pustym („pochodzi z przedwiecznych czasów przesądów i magii”)

·         Puste są wszystkie pojęcia bardziej szczegółowe: wyobrażenie, wola, uwaga („doprawdy nie wiem, co one mają oznaczać”)

·         Nigdy behawioryści dokładnie nie wyjaśnili, co to znaczy, że świadomości nie ma (nie ma duszy? Świadomość nie jest niczym odrębnym?)

·         Po prostu przestali się zajmować świadomością

  1. Psychologia jako nauka o zachowaniu się

·         Przedmiotem psychologii jest zachowanie się.

o        Jeśli dana jest sytuacja, to jak jednostka się w niej zachowa?

o        Jeśli jednostka w dany sposób się zachowała, to jaka sytuacja to spowodowała?

o        Jaką reakcję wywołują dane bodźce i jakie bodźce wywołują daną reakcję?

·         Zachowanie: wszelkie czynności fizyczne jednostki

o        Widzialne i niewidzialne (np. wydzielanie gruczołów)

o        Bierne i proste (np. spanie) i aktywne i złożone (np. pisanie książki)

·         Najważniejsze zjawiska:

o        Bodźce i reakcje; receptory i efektory,

o        Układ nerwowy nie ma wielkiego znaczenia, tylko przenosi bodźce

  1. Teoria wzruszeń i teoria myślenia

·         Wzruszenia – reakcja motoryczna organizmu, połączona ze zmianami w wydzielaniu dokrewnym i gruczołowym

o        Wzruszeń można się uczyć, można się ćwiczyć

·         Pamięć – odnawianie się w organizmie refleksów, jakie jakieś rzeczy wywołały

·         Myślenie – ciche mówienie

o        Gdy myślimy, mięśnie aparatu mowy są w ruchu, towarzyszą myśleniu także pewne ruchy w rękach, wnętrznościach, w całym ciele

·         Mowa - rzeczy są zastępowane przez słowa;

o        Dziecko uczy się rozumieć słowa, tak jak uczy się innych reakcji warunkowych

  1. Psychologia bez dziedziczności

·         Wg Watsona mamy bardzo wiele reakcji uwarunkowanych, niewiele stałych, wrodzonych.

·         Normalne dziecko ma 3 typy reakcji wrodzonych:

o        Reakcję miłości

o        Reakcję leku (na nagły dźwięk, lub utratę równowagi)

o        Reakcję złości (na przeszkadzanie mu w ruchach)

·         Uśmiech dziecka na widok matki jest reakcją warunkową (bo widzi ją przy karmieniu)

·         Watson twierdził, że reakcje człowieka zależą od warunków życia, otoczenia.

·         Konsekwencje praktyczne behawioryzmu:

o        Z każdym człowiekiem można zrobić wszystko, można zmieniać, ulepszać, zrobić specjalistę w dowolnej dziedzinie

  1. Warunkowanie emocji

·         Eksperyment z Małym Albertem (1920 r.)

o        Cel: uwarunkowanie emocji strachu na bodziec początkowo neutralny

·         Sprawdzenie, czy Albert nie boi się białego szczura

·         Prezentacja białego szczura z głośnym dźwiękiem

·         Próby były powtarzane tak długo, aż Albert reagowała strachem na widok szczura

·         Lek został zgeneralizowany na inne bodźce (futro matki, broda świętego Mikołaja

·         Watson chciał także udowodnić, że wyuczona reakcje strachu można oduczyć (ale nie zdążył, matka zabrała Alberta)

  1. Behawioryzm radykalny – podsumowanie (wg Tatarkiewicza)

o        Zaprzecza, by świadomość była czymś realnym, a w każdym razie jakoby wpływała na zachowanie się człowieka

o        Odrzuca wszelką introspekcję jako metodę naukową

o        Zaprzecza istnieniu wyobrażeń

o        Nie uznaje innej realności niż materialna ani innej przyczynowości niż mechaniczna

o        Ma wszelkie postępowanie za wynik reakcji warunkowej i tłumaczy je jako odpowiedź organizmu na bodźce

o        Sprowadza uczucia i wzruszenia do procesów fizjologicznych

o        Sprowadza myśl do czynności mięśni

o        Odmawia mózgowi i nerwom większej roli w zachowaniu się organizmu

o        Odmawia wpływu na zachowanie czynnikom dziedzicznym, tłumacząc prawie wszystkie reakcje organizmu jako nabyte




  1. Słowa kluczowe

ü      Frenologia – nauka badająca związki między zdolnościami lub funkcjami umysłowymi a określonymi obszarami mózgu.

ü      Behawioryzm – podejście uznające, że jedynym naukowo uzasadnionym przedmiotem badań psychologicznych jest obserwowalne i mierzalne zachowanie. Podejście naukowe to takie, które ogranicza zachowanie do reakcji mięśni obwodowych i gruczołów, a świadomość i wszelkie stany umysłu są nieważne.

ü      Psychologia porównawcza – zajmująca się badaniem zachowań różnych gatunków zwierząt, kładąc nacisk na dokonanie porównań między nimi.

ü      Introspekcja przez analogię – badanie własnych doznań psychicznych za pomocą analogii

ü      Kanon Morgana – ostrzegał przed nadużyciami interpretacyjnymi nowej dziedziny, psychologii porównawczej i głosił, że wyjaśnienie zachowania zwierzęcia najlepiej jest przyjąć interpretację psychologicznie najprostszą: lepiej jest odwołać się do niższych lub bardziej prymitywnych mechanizmów, niż zakładać działanie wyższych procesów umysłowych.

ü      Odruch warunkowy - nabyta reakcja organizmu.

ü      Odruch bezwarunkowy – reakcja niezawodnie wywoływana w organizmie przez dany bodziec bezwarunkowy.

ü      Bodziec bezwarunkowy to bodziec, który z natury wykonuje zachowania odruchowe

ü      Bodziec warunkowy to bodziec obojętny skojarzony z bodźcem bezwarunkowym.

ü      Reakcja bezwarunkowa - zachowanie wywołane przez bodziec bezwarunkowy.

ü      Reakcja warunkowa - zachowanie odruchowe wywołane przez bodziec warunkowy.

ü      Warunkowanie – uczenie się skojarzeniowe. 2 typy: klasyczne (Pawłow) i sprawcze (Skinner).

ü      Warunkowanie klasyczne – jest to uczenie się przewidywalnych. Jest jedną z podstawowych form uczenia się, w którym jeden bodziec czy zdarzenie pozwala przewidzieć wystąpienie innego bodźca czy zdarzenia.

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin