JAK NAUCZYĆ MAŁE DZIECKO CZYTAĆ - G. Doman.doc

(123 KB) Pobierz

               

                     

            JAK NAUCZYĆ MAŁE DZIECKO CZYTAĆ

                                      Opracowała  mgr Lucyna Żukowska

 

     Charakterystyka dziecka pod względem gotowości do nauki czytania: DZIECKO W WIEKU PONIŻEJ PIĘCIU LAT:

◊ może wchłonąć olbrzymie ilości informacji

◊ może przyswajać informacje w zadziwiającym tempie

◊ ma olbrzymie zasoby energii

◊ ma monumentalne pragnienie uczenia się

◊ może uczyć się czytać i chce uczyć się czytać

◊ uczy się całego języka i może nauczyć się tylu języków, ile  

   będziemy je uczyć.

 

PODSTAWY NAUCZANIA

 

1.                   Zaczynać w możliwie najmłodszym wieku – po ukończeniu dwóch lat czytanie staje się z każdym rokiem coraz trudniejsze. Dwanaście miesięcy lub mniej, to najlepszy wiek, aby rozpocząć, jeżeli się chce włożyć najmniej czasu i energii w nauczanie czytania.                                                                                                                                                                           

 

2.                   Matka i dziecko muszą podchodzić do nauki czytania z radością, jak do wspaniałej zabawy. Jeśli nie bawią się świetnie – trzeba przerwać. Matka robi cos źle.

 

3.                   Najlepszy czas na naukę jest wtedy, gdy oboje czują się szczęśliwi i są w dobrej formie. Dziecko nie może być drażliwe, zmęczone czy głodne, matka chora lub zmęczona.

 

4.                   Najlepszy czas trwania – na początku trzy razy dziennie po kilka sekund.

 

5.                   Zawsze kończyć nim dziecko będzie chciało skończyć.

 

6.                   Sposób uczenia – pokazywać materiał bardzo szybko.

 

7.                   Często wprowadzać nowe materiały – dzieci mogą zapamiętać 50 razy więcej niż my podajemy.

 

8.                   Wykonywać program systematycznie.

 

9.                   Przygotowywać materiał starannie i z wyprzedzeniem; materiały wykonane z białego kartonu pociętego na pasy o wymiarach 10 cm x 60 cm; litery powinny mieć wysokość 8 cm i kolor czerwony – małe drukowane, kreska ma mieć grubość 1 cm lub więcej. Stopniowo przechodzić do czarnych liter normalnej wielkości. Przygotować co najmniej 200 słow. przed rozpoczęciem nauki czytania.

 

10.              Niezawodna zasada ad. 9 zacznij z wyprzedzeniem i utrzymuj je, przerwij i uporządkuj jeśli musisz, lecz nie pokazuj tych samych materiałów wciąż od nowa.

 

ŚCIEŻKA  CZYTANIA:    podzielona na etapy:

                                               ◊ etap pierwszy – pojedyncze słowa

                                               ◊ etap drugi – wyrażenia dwuwyrazowe

                                               ◊ etap trzeci – proste zdania

                                               ◊ etap czwarty – rozbudowane zdania

                                               ◊ etap piąty – książki

                           

I.                                Etap pierwszy (pojedyncze słowa).

 

Rozpocznij w takie porze dnia gdy dziecko jest chłonne, wypoczęte i w dobrym nastroju. Wybierz kąt pokoju, w którym nie ma nadmiaru mebli, obrazów i innych przedmiotów, które mogłyby rozpraszać wzrok dziecka. Teraz zaczyna się zabawa. Po prostu podnieś „Mama” tuż poza zasięgiem rąk dziecka i powiedz do niego wyraźnie „Tu jest napisane MAMA”.

Nie dawaj żadnych dodatkowych objaśnień. Pozwól mu spojrzeć na to nie dłu0żej niż jedną sekundę.

Następnie podnieś słowo „Tata” i znów powiedz z wielkim entuzjazmem „Tu jest napisane TATA”.

Pokaz trzy inne słowa, dokładnie w ten sam sposób jak dwa pierwsze. Najlepiej pokazuj zestaw kart, brać kartę z końca – to pozwala ci spojrzeć na lewy górny róg, gdzie napisałaś to słowo.

   Nie proś dziecka o powtarzanie słow. Po piątym słowie uściskaj mocno i ucałuj dziecko okazując mu swoją miłość. Powiedz mu jakie jest cudowne i bystre.

   Powtórz to wszystko trzy razy w ciągu pierwszego dnia.

    Drugiego dnia powtórz początkową sesję trzy razy. Dodaj drugi zestaw pięciu nowych słow. Ten drugi zestaw powinien być oglądany trzy razy w ciągu dnia, tak samo jak pierwszy, co w sumie da sześć sesji.

    Trzeciego dnia dodaj trzeci zestaw pięciu nowych słów (trzy zestawy słow., po piec w każdym, pokazywanych 3 x dziennie, to daje dziewięć sesji czytania rozrzuconych w ciągu dnia).

    Wśród pierwszych piętnastu słów powinny znaleźć się imiona członków rodziny, krewnych, domowych zwierząt, ulubionych potraw, przedmiotów w domu oraz ulubionych zajęć.

        

              Zaczynamy od rodziny i słów o „sobie”:

części ciała

                                                                                                                       

                                                                                                                          

                                                                                                                    

                                                                                                                                   

                                                                                                                               

                                                                                                                                 

                                                                                                                             

                                                                                                                                  

                                                                                                                               

                                                                                                                                

                                                                                                                         

                                                                                                                                              

                                                                                                                            

                                                                                                                                 

                                                                                                                               

Oto metoda którą należy stosować od tego punktu dodając nowe słowa i usuwając stare: po prostu usuwaj z każdego zestawu jedno słowo, którego uczyłaś już przez 5 dni i zastępuj je nowym słowem. W trzecim tygodniu dokładamy następne dwa zestawy po piec słów,  a w czwartym usuwamy po jednym słowie dodając nowe.

         W skrócie: będziesz uczyć dwudziestu pięciu słów dziennie, podzielonych na piec zestawów po piec słów każdy. Dziecko będzie codziennie oglądało piec nowych słów i piec słów będzie każdego dnia wycofywanych.

 

ZAPAMIĘTAJ:

unikaj pokazywania kolejno dwóch słów zaczynających się od tej samej litery.                                                                                                                 

                                                                                                                              

słownictwo domowe:

  

   „Domowe” słownictwo składa się z tych słów, które są nazwami przedmiotów powszechnie spotykanych w otoczeniu twojej rodziny: sprzęty w domu, pożywienie, zwierzęta, czynności które zwykle wykonuje twoje dziecko.

sprzęty:

                                                                                                                       

drzwi

stół

krzesło

 

 

 

łóżko

ściana

okno

 

lodówka

piec

łazienka

 

 

ubikacja

tapczan

telewizor

                                                                                                                              

                                                                                                                         

rzeczy należące do dziecka:                                                                                                                            

                                                                                                                             

 

 

skarpetki

kocyk

auto

                                                                                                                                          

                                                                                                                                      

 

piżamka

łyżka

kubek

 

 

piłka

rowerek

buciki

 

 

butelka

poduszka

szczoteczka

 

       

 

 

 

pożywienie:

 

 

pomarańcza

mleko

sok

 

 

marchewka

woda

chleb

 

 

jabłko

jajko

masło

 

 

truskawka

kartofel

banan

 

 

zwierzęta:

 

 

żyrafa

hipopotam

słoń

 

 

goryl

dinozaur

wieloryb

 

 

pies

pająk

nosorożec

 

 

wąż

lis

tygrys

 

 

              Powyższe listy powinny być dostosowane do poszczególnych dzieci, by zawierały to c one rzeczywiście posiadają i to ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin