Opracowała mgr Lucyna Żukowska
Charakterystyka dziecka pod względem gotowości do nauki czytania: DZIECKO W WIEKU PONIŻEJ PIĘCIU LAT:
◊ może wchłonąć olbrzymie ilości informacji
◊ może przyswajać informacje w zadziwiającym tempie
◊ ma olbrzymie zasoby energii
◊ ma monumentalne pragnienie uczenia się
◊ może uczyć się czytać i chce uczyć się czytać
◊ uczy się całego języka i może nauczyć się tylu języków, ile
będziemy je uczyć.
PODSTAWY NAUCZANIA
1. Zaczynać w możliwie najmłodszym wieku – po ukończeniu dwóch lat czytanie staje się z każdym rokiem coraz trudniejsze. Dwanaście miesięcy lub mniej, to najlepszy wiek, aby rozpocząć, jeżeli się chce włożyć najmniej czasu i energii w nauczanie czytania.
2. Matka i dziecko muszą podchodzić do nauki czytania z radością, jak do wspaniałej zabawy. Jeśli nie bawią się świetnie – trzeba przerwać. Matka robi cos źle.
3. Najlepszy czas na naukę jest wtedy, gdy oboje czują się szczęśliwi i są w dobrej formie. Dziecko nie może być drażliwe, zmęczone czy głodne, matka chora lub zmęczona.
4. Najlepszy czas trwania – na początku trzy razy dziennie po kilka sekund.
5. Zawsze kończyć nim dziecko będzie chciało skończyć.
6. Sposób uczenia – pokazywać materiał bardzo szybko.
7. Często wprowadzać nowe materiały – dzieci mogą zapamiętać 50 razy więcej niż my podajemy.
8. Wykonywać program systematycznie.
9. Przygotowywać materiał starannie i z wyprzedzeniem; materiały wykonane z białego kartonu pociętego na pasy o wymiarach 10 cm x 60 cm; litery powinny mieć wysokość 8 cm i kolor czerwony – małe drukowane, kreska ma mieć grubość 1 cm lub więcej. Stopniowo przechodzić do czarnych liter normalnej wielkości. Przygotować co najmniej 200 słow. przed rozpoczęciem nauki czytania.
10. Niezawodna zasada ad. 9 zacznij z wyprzedzeniem i utrzymuj je, przerwij i uporządkuj jeśli musisz, lecz nie pokazuj tych samych materiałów wciąż od nowa.
ŚCIEŻKA CZYTANIA: podzielona na etapy:
◊ etap pierwszy – pojedyncze słowa
◊ etap drugi – wyrażenia dwuwyrazowe
◊ etap trzeci – proste zdania
◊ etap czwarty – rozbudowane zdania
◊ etap piąty – książki
I. Etap pierwszy (pojedyncze słowa).
Rozpocznij w takie porze dnia gdy dziecko jest chłonne, wypoczęte i w dobrym nastroju. Wybierz kąt pokoju, w którym nie ma nadmiaru mebli, obrazów i innych przedmiotów, które mogłyby rozpraszać wzrok dziecka. Teraz zaczyna się zabawa. Po prostu podnieś „Mama” tuż poza zasięgiem rąk dziecka i powiedz do niego wyraźnie „Tu jest napisane MAMA”.
Nie dawaj żadnych dodatkowych objaśnień. Pozwól mu spojrzeć na to nie dłu0żej niż jedną sekundę.
Następnie podnieś słowo „Tata” i znów powiedz z wielkim entuzjazmem „Tu jest napisane TATA”.
Pokaz trzy inne słowa, dokładnie w ten sam sposób jak dwa pierwsze. Najlepiej pokazuj zestaw kart, brać kartę z końca – to pozwala ci spojrzeć na lewy górny róg, gdzie napisałaś to słowo.
Nie proś dziecka o powtarzanie słow. Po piątym słowie uściskaj mocno i ucałuj dziecko okazując mu swoją miłość. Powiedz mu jakie jest cudowne i bystre.
Powtórz to wszystko trzy razy w ciągu pierwszego dnia.
Drugiego dnia powtórz początkową sesję trzy razy. Dodaj drugi zestaw pięciu nowych słow. Ten drugi zestaw powinien być oglądany trzy razy w ciągu dnia, tak samo jak pierwszy, co w sumie da sześć sesji.
Trzeciego dnia dodaj trzeci zestaw pięciu nowych słów (trzy zestawy słow., po piec w każdym, pokazywanych 3 x dziennie, to daje dziewięć sesji czytania rozrzuconych w ciągu dnia).
Wśród pierwszych piętnastu słów powinny znaleźć się imiona członków rodziny, krewnych, domowych zwierząt, ulubionych potraw, przedmiotów w domu oraz ulubionych zajęć.
Zaczynamy od rodziny i słów o „sobie”:
części ciała
Oto metoda którą należy stosować od tego punktu dodając nowe słowa i usuwając stare: po prostu usuwaj z każdego zestawu jedno słowo, którego uczyłaś już przez 5 dni i zastępuj je nowym słowem. W trzecim tygodniu dokładamy następne dwa zestawy po piec słów, a w czwartym usuwamy po jednym słowie dodając nowe.
W skrócie: będziesz uczyć dwudziestu pięciu słów dziennie, podzielonych na piec zestawów po piec słów każdy. Dziecko będzie codziennie oglądało piec nowych słów i piec słów będzie każdego dnia wycofywanych.
ZAPAMIĘTAJ:
unikaj pokazywania kolejno dwóch słów zaczynających się od tej samej litery.
słownictwo domowe:
„Domowe” słownictwo składa się z tych słów, które są nazwami przedmiotów powszechnie spotykanych w otoczeniu twojej rodziny: sprzęty w domu, pożywienie, zwierzęta, czynności które zwykle wykonuje twoje dziecko.
sprzęty:
drzwi
stół
krzesło
łóżko
ściana
okno
lodówka
piec
łazienka
ubikacja
tapczan
telewizor
rzeczy należące do dziecka:
skarpetki
kocyk
auto
piżamka
łyżka
kubek
piłka
rowerek
buciki
butelka
poduszka
szczoteczka
pożywienie:
pomarańcza
mleko
sok
marchewka
woda
chleb
jabłko
jajko
masło
truskawka
kartofel
banan
zwierzęta:
żyrafa
hipopotam
słoń
goryl
dinozaur
wieloryb
pies
pająk
nosorożec
wąż
lis
tygrys
Powyższe listy powinny być dostosowane do poszczególnych dzieci, by zawierały to c one rzeczywiście posiadają i to ...
gulczynka