Scenariusz zajęć z edukacji wczesnoszkolnej przeprowadzonych w klasie III
Temat dnia: Jesienne obserwacje. – 23.09.2011 r.
Cele ogólne:
- czytanie notatki z notesu Marysi i wyszukiwanie w niej informacji na podany temat;
- rozmowa na temat września i pojawiających się oznak jesieni;
- utrwalenie pisowni wyrazów z rz po spółgłoskach;
- druga dziesiątka;
- rozkładanie liczb na dziesiątki i jedności;
- dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 20;
- kolorowanie liścia z uwzględnieniem określonych barw;
- kolory jesieni.
Cele szczegółowe:
uczeń:
- rozwija umiejętność czytanie ze zrozumieniem;
- zna podstawowe informacje o jesieni;
- dzieli liczby na dziesiątki i jedności;
- dodaje i odejmuje liczby w zakresie 20;
- koloruje liść z uwzględnieniem określonych kolorów;
- zna barwy jesieni.
Metody pracy:
- słowna;
- praktycznego działania.
Formy pracy:
- indywidualna;
- grupowa.
Środki dydaktyczne:
- liść klonu;
- ilustracje dotyczące jesiennych obserwacji;
- kartki papieru w różnych kolorach;
- kartoniki z nazwami drzew i ich owoców.
Czas trwania:
4 x 45 min.
Zapis w dzienniku:
Jesienne obserwacje. Czytanie notatki z notesu Marysi i wyszukiwanie w niej informacji na podany temat. Rozmowa na temat września i pojawiających się oznak jesieni. Utrwalenie pisowni wyrazów z rz po spółgłoskach. Druga dziesiątka. Rozkładanie liczb na dziesiątki i jedności. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 20.Kolorowanie liścia z uwzględnieniem określonych barw. Kolory jesieni.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematyki zajęć - „Rozsypanka literowa”.
Nauczyciel pisze na tablicy działania i odpowiadające im litery. Uczniowie wykonują działania, porządkują rosnąco wyniki i przyporządkowują im odpowiednie litery. Czytają hasło „wrzesień”.
2. Swobodne wypowiedzi na temat pojawiających się w przyrodzie oznak nadchodzącej jesieni.
3. Czytanie ze zrozumieniem notatki z notesu Marysi.
4. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat tekstu.
5. Uczniowie kolorują liść z uwzględnieniem określonych barw (jesiennych).
6. Nauczyciel dzieli zespół na pięć grup, które czytają tekst i wyróżniają w nim wskazane fragmenty. Grupy odczytują swoje fragmenty.
7. Tworzenie przez uczniów zbioru „kolory jesieni”. Wymieniają elementy przyrody, które mają wskazany kolor i rysują je na kartce papieru, np. żółtozielone (liście) itp.
8. Pisanie odpowiedzi na pytania z wykorzystaniem zgromadzonego słownictwa- ćwiczenia.
9. Wyróżnianie w notatce z notesu Marysi wyrazów z rz.
10. Utrwalenie pisowni wyrazów z rz po spółgłoskach i dzielenie ich na sylaby.
11. Zabawa ruchowa „Odszukaj swoją parę”.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy: owoce, drzewa. Przygotowuje kartoniki z nazwami drzew i ich owoców. Każde dziecko losuje i przypina sobie jeden z kartoników. Uczniowie swobodnie poruszają się przy jesiennej muzyce. Gdy muzyka ucichnie, łączą się w pary: drzewo z jego owocem, np. dąb – żołędzie… i prowadzą swobodne rozmowy.
12. Tworzenie planu opisu „ Liść klonu”.
Nauczyciel umieszcza na tablicy w rozsypance kartoniki z wyrażeniami: nazwa, wielkość, kształt, kolor, ogonek liścia, powierzchnia, wrażenia ogólne. Prezentuje liść klonu i powoli opowiada o nim. Uczniowie słuchają opisu i porządkują kartoniki, tworząc jego plan. Czytają go.
13. Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem „Jesienne obserwacje”.
14. Druga dziesiątka. Rozkładanie liczb na dziesiątki i jedności.
15. Uzupełnianie liczb na osi liczbowej.
Dzieci porządkują liczby od najmniejszej do największej na osi liczbowej, następnie łączą je z ich zapisem słownym.
16. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 20.
17. Karta pracy.
18. Praca domowa:
Nauka czytania notatki z notesu Marysi. Ćwiczenia z karty pracy. Utrwalenie wiadomości o jesieni.
19. Podsumowanie zajęć:
Co było tematem zajęć? Kiedy zaczyna się kalendarzowa jesień ? Jakie zmiany w przyrodzie, zachowaniu zwierząt i ludzi zwiastują nadejście jesieni?
ArsAmomoli