Metody badań pedagogicznych - Joanna Róg-Ilnicka.doc

(208 KB) Pobierz
Pedagogika pracy

Metody badań pedagogicznych mgr Joanna Róg-Ilnicka

METODA              2

TECHNIKA              2

NARZĘDZIE              2

CELE BADAŃ NAUKOWYCH              2

Cele eksploracyjne              2

Cele opisowe              2

Cele wyjaśniające              2

ETYCZNE OGRANICZENIA  I WYMOGI WOBEC BADAŃ PEDAGOGICZNYCH              2

PODSTAWOWE ZASADY ETYCZNE (WAŻNE, NA KOLE BĘDZIE)              2

ZALECENIA – DEKALOG BADACZA              3

EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY              3

Definicja              3

Cel              3

Techniki (czynności)              3

Narzędzia (przedmioty)              3

Monografia pedagogiczna              4

Definicja              4

Przedmiot badań              4

Techniki              4

Narzędzia              4

Po czym poznać metodę że jest monograficzną?              4

Metoda indywidualnych przypadków              4

definicja              4

Przykładowe tematy badań:              4

Cel badań              4

Techniki              4

Narzędzia              4

Metoda sondażu diagnostycznego              4

definicja              5

Zakres badań              5

Cel badań              5

Przedmiot badań              5

Techniki              5

Narzędzia              5

ciekawostka              5

I Zadania i pytania              5

Proszę wymienić typowe tereny badań dla badań monograficznych oraz badań sondażowych.              5

Jakie techniki gromadzenia materiałów badawczych dominują w metodzie sondażu a jakie w metodzie eksperymentu pedagogicznego (w metodach wszystkich)              5

Proszę dokonać wyboru najbardziej odpowiedniej metody dla rozstrzygnięcia techniki badań pedagogicznych następujących zagadnień:              5

4. W której metodzie zawarta jest najpełniej zasada przyczynowości?              6

Organizacja i etapy badań naukowych              6

Przykłady pytań dopełnienia              6

Przykłady pytań rozstrzygnięcia:              6

hipoteza              7

Zmienne              7

Wskaźniki              9

METODA BIOGRAFICZNA              10

Metoda monograficzna              10

Metoda indywidualnych przypadków              10

II pytania i zadania              10

1.Proszę sformułować 2 przykłady pytań rozstrzygających i 2 przykłady pytań dopełnienia:              10

2.Proszę sformułować wskaźniki dla zmiennej „sprawne kierownictwo” i „dobra atmosfera wychowawcza placówki X”              11

3. Jakie zmienne można wytypować dla następującego problemu              11

„Jak środowisko rodzinne wpływa na powodzenie dydaktyczne dziecka”?              11

4. Proszę opracować zespół pytań do kwestionariusza badającego m.in. zmienną              11

„zaburzone funkcje rodziny zdezorganizowanej”              11

5. Proszę stworzyć próbną kafeterię dla następujących pytań:              11

„struktura rodziny”, „aktywność kulturalna studenta”, „plany życiowe młodego małżeństwa”, „typowe trudności życiowe człowieka starego”.              11

6. Proszę sformułować zestaw pytań do tzw. metryczki w badaniach              11

„motywacja ludzi dorosłych do dokształcania.”              11

KRYTERIA ZALICZENIA: Aby zaliczyć przedmiot należy napisać kolokwium. I nieobecność 2 h możliwa. Max można 2 razy zaliczać konsultacje. Do oceny końcowej wlicza się aktywność + ocena z koła. Zasada: 5 z koła i mała aktywność to nie 5 na koniec. Na kole będzie 5 pytań otwartych, 1 problemowe z przykładem. 3 dobrze na zaliczenie. 2 poprawki koła są możliwe. Do egzaminu będzie sporządzona złota lista studentów. Konsultacje: wtorki i czwartki w godzinach 12-14 – wcześniej kontakt na meila: j.rog-ilnicka@interia.pl

METODA

Zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych obejmujących najogólniej całość postępowania badacza zmierzającego do rozwiązania określonego problemu badawczego (w metodzie jest technika i narzędzie)

TECHNIKA

Czynność praktyczna regulowana starania wypracowanymi dyrektywami pozwalającymi na uzyskanie optymalnie sprawdzalnych informacji, opinii i faktów (czyli ma znaczenie czasownikowe, działanie np. obserwowanie, wywiad)

NARZĘDZIE

Narzędzie badawcze to przedmiot służący do realizacji danej techniki (czyli ma znaczenie rzeczownikowe tj. zeszyt, długopis, karta papieru, dyktafon, kamera)

CELE BADAŃ NAUKOWYCH

bardzo ważne – na kole własnymi słowami trzeba napisać!

Cele eksploracyjne

Cele opisowe

Cele wyjaśniające

Czyli odkrywcze; poznawanie by określić cechy danego zjawiska lub w celu zaspokojenia ciekawości

Stwierdzenie jak jest, jaki jest stan wybranego fragmentu

Czyli dlaczego tak jest??

1.Dążenie do rozpoznania podstawowych faktów, zbiorowości i kwestii

1.wytwarzanie szczegółowych, bardzo dokładnych opisów

1.testowanie przesłanek i założeń teorii

2.tworzenie ogólnych intelektualnych obrazów badanych warunków

2.odnoszenie nowych danych do znanych uprzednio (porównywanie)

2.wypracowywanie o wzbogacanie wyjaśnień teoretycznych

3.formułowanie i koncentrowanie się na problemach przyszłych badań

3.tworzenie zbioru kategorii i klasyfikacji typu

3.poszerzanie teorii nowych kwestii i problemów

4.generowanie nowych idei, przypuszczeń i hipotez oraz określanie wykonalności prowadzonych badań*

4.dokumentowanie procesów i mechanizmów przyczynowych

4.określanie które z kilku wyjaśnień jest najlepsze

 

5.opisywanie podstaw kontekstu sytuacyjnego badań

 

* np. zakon żeński – obserwacja z ukrycia jest niemożliwa jeśli badaczem jest mężczyzna więc nie ma co robić takich badań. Zatem brak warunków np. sekta

ETYCZNE OGRANICZENIA
I WYMOGI WOBEC BADAŃ PEDAGOGICZNYCH

Według nas, zajebistych studentów: szczerość, dyskrecja, jawność, ubiór, rzetelność

PODSTAWOWE ZASADY ETYCZNE (WAŻNE, NA KOLE BĘDZIE)

1.      Badacz uznaje nienaruszalność dobra człowieka we wszelkich przedsięwzięciach poznawczych także i wtedy, gdy przez respektowanie tego dobra nie może on osiągnąć celów badawczych lub wartość poznania zostanie założona. Cel badawczy i chęć poznania prawdy, choć są ważne, nie mogą dominować w działaniach i dążeniach badacza. Jeśli ich realizacja budzi uzasadniony lęk, nie mogą być przyczyną realnej szkody lub w jakikolwiek sposób naruszyć dobrostan badanego, należy się wycofać. Należy również przemyśleć jeszcze raz cel badań a w szczególności trafność rozwiązań warsztatowych. Być może cel badawczy można osiągnąć w inny sposób i takimi technikami, które nie niosą zagrożeń osobowych.

2.      W badaniach pedagogicznych nie tylko chcemy odpowiedzieć na pytanie „jak jest?” oraz „dlaczego tak jest?” ale pragniemy także uzyskać wyraźną wskazówkę „jak powinno być”. W związku z tym zmiany projektowane i dokonywane muszą być zmianami dla dobra człowieka i nie mogą uszczuplać niczyich praw natomiast mają poprawić błędy i niedociągnięcia oraz ulepszyć (poprawić) warunki życia i rozwoju.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin