BEZPIECZENSTWO NARODOWE-konspekty.doc

(148 KB) Pobierz

BEZPIECZEŃSTWO  NARODOWE

przedmiot: Polityka bezpieczeństwa temat nr 1; Problemy bezpieczeństwa w nauce o stosunków międzynarodowych

SECURITOLOGIA JAKO NAUKA

NURTY I DZIEDZINY;

GEOSTRATEGIA I GEOPOLITYKA

POLEMOLOGIA

IRENOLOGIA

ELEMENTY NAUKI O STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH

BIBLIOGRAFIA

  1. Cziomer E.,  Zyblikiewicz L.W., Zarys współczesnych stosunków międzynarodowych, PWN, Warszawa-Kraków 2000 i kolejne;
  2. Kukułka J., Wstęp do nauki o stosunkach międzynarodowych, Oficyna Wydawnicza ASPRA -  Warszawa 2000.
  3. Zięba R. (red.), Wstęp do teorii polityki zagranicznej państwa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.
  4. Zięba R., Instytucjonalizacja bezpieczeństwa europejskiego, Scholar, Warszawa 2003.

POJĘCIE BEZPIECZEŃSTWA

Definicje bezpieczeństwa

Stan pewności, spokoju, zabezpieczenia, czyli braku zagrożenia i ochrony przed niebezpieczeństwami;

Zaspokojenie takich potrzeb, jak: istnienie, przetrwanie, całość, tożsamość, niezależność, spokój, posiadanie, pewność rozwoju;

Wartość współtworząca inne niezbędne człowiekowi wartości, określony cel, którego utrata czyni iluzorycznym rozwój i dobrobyt;

Podstawowa potrzeba państwa i systemów międzynarodowych, brak bezpieczeństwa oznacza niepokój i poczucie zagrożenia.

Aspekty bezpieczeństwa, niezbędne składniki pełnego bezpieczeństwa każdego podmiotu

Bezpieczeństwo wewnętrzne, czyli stabilność i harmonijność wewnętrzna danego państwa lub podmiotu zbiorowego;

Bezpieczeństwo zewnętrzne, czyli brak zagrożenia ze strony innych państw, podmiotów stosunków międzynarodowych.

BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE  I MIĘDZYNARODOWE

W nauce o stosunkach międzynarodowych występuje podział na:

              bezpieczeństwo międzynarodowe

              bezpieczeństwo narodowe

BEZPIECZEŃSTWO MIĘDZYNARODOWE

              Bezpieczeństwo międzynarodowe łączy bezpieczeństwo państwa oraz innych uczestników stosunków międzynarodowych ze sposobem zorganizowania i funkcjonowania środowiska międzynarodowego.

              Jest więc niejako następstwem ścisłego związku między bezpieczeństwem poszczególnych państw, a innymi podmiotami stosunków międzynarodowych: organizacji międzynarodowych, wspólnot, sojuszy, wielkich korporacji

BEZPIECZEŃSTWO MIĘDZYNARODOWE

              Brak obiektywnie istniejących zagrożeń i subiektywnych obaw oraz zgodne dążenie i działanie społeczności międzynarodowej na rzecz ochrony określonych wartości państwowych i pozapaństwowych (społecznych) za pomocą norm, instytucji i instrumentów zapewniających pokojowe rozstrzyganie sporów oraz tworzenie gospodarczych, społecznych, ekologicznych i innych przesłanek dynamicznej stabilności i eliminowania zagrożeń

BEZPIECZEŃSTWO MIĘDZYNARODOWE

Według H. Morgenthau jest to

              „wartość chroniona w ramach polityki bezpieczeństwa, która obejmuje integralność terytorialną oraz zachowanie instytucji państwa”.

Według D.Fischera bezpieczeństwo międzynarodowe w zakresie przedmiotowym obejmuje:

              ” zespół uwarunkowań, w których państwa nie czują się zagrożone atakiem militarnym oraz presją polityczną lub gospodarczą mając możliwość swobodnej realizacji własnego rozwoju i postępu”.

Pojęcie bezpieczeństwa międzynarodowego

Służy najczęściej do określania bezpieczeństwa pewnej grupy państw, chociaż nie jest z nim tożsame. Obejmuje nie tylko wartości egzystencjonalne pojedynczych państw, ale też wartości wspólne, takie jak: stabilność, pokój, równowaga, współpraca.

O istocie bezpieczeństwa międzynarodowego stanowi zespół warunków, norm i mechanizmów międzynarodowych, które zapewniają każdemu państwu poczucie pewności istnienia, przetrwania
i swobód rozwojowych bez nacisków z zewnętrz.

Stabilność bezpieczeństwa międzynarodowego zależy od stopnia zgodności interesów państw danego systemu.

Związki bezpieczeństwa z zagrożeniem

              Zagrożenie to stan psychiki lub świadomości wywołany postrzeganiem pewnych zjawisk jako niebezpiecznych.

 

              Percepcja zagrożeń ma duże znaczenie dla poczucia bezpieczeństwa. Jeśli odczuwane niebezpieczeństwo rzeczywiście istnieje, to mamy do czynienia z realnym zagrożeniem i faktycznym brakiem bezpieczeństwa.

             

              Jeśli natomiast zjawisko postrzegane jako zagrożenie - nie jest groźne, to mamy do czynienia z mispercepcją (fałszywą percepcją).

Różnice pomiędzy zagrożeniami i wyzwaniami

              Wyzwania mają w znacznej mierze charakter subiektywny i państwa mogą je określać samodzielnie, a nawet postrzegać je jako zagrożenia, co może prowadzić do obsesji.

              W doktrynie stosunków międzynarodowych znany jest tzw. dylemat bezpieczeństwa, rozumiany jako gra o sumie zerowej. Wyraża on konstatację, że wzrost bezpieczeństwa jednego państwa powoduje automatycznie spadek poczucia bezpieczeństwa przez inne państwa. Trudno jednoznacznie ocenić intencje drugiej strony – zbrojenia mogą mieć na celu zarówno obronę, jak i atak.

              Bezpieczeństwo można rozumieć negatywnie bądź pozytywnie. W rozumieniu negatywnym zwraca się przede wszystkim uwagę na brak zagrożeń, w pozytywnym zaś traktuje je jako stan pewności, przetrwania, swobód rozwojowych.

Założenia polityki obronnej RP

              Specyfika zmiennego środowiska bezpieczeństwa pozwala zdefiniować następujące rodzaje zagrożeń oraz wyzwania:

zagrożenia realne – obiektywne istniejąca możliwość wystąpienia niekorzystnych zjawisk dla stabilności i bezpieczeństwa, wymagająca użycia sił
i środków wojskowych;

zagrożenia potencjalne – zjawiska mogące negatywnie wpływać na bezpieczeństwo państwa
i wymagające zachowania określonych zdolności wojskowych;

wyzwania – trwałe tendencje w środowisku bezpieczeństwa, wymagające identyfikacji i podjęcie działań niemilitarnych.

Żywotne interesy

Zapewnienie bezpieczeństwa narodowego jest naczelnym zadaniem polityki zagranicznej państwa, zaś celem narodowej polityki bezpieczeństwa – ochrona państwa i społeczeństwa przed zagrożeniem płynącymi z zewnątrz. Bezpieczeństwo narodowe ma za zadanie chronić wewnętrznej wartości każdego społeczeństwa i państwa.

Oprócz przetrwania, polityka bezpieczeństwa, obejmuje: suwerenność, niezawisłość państwa, przeżycie ludności, system społeczno-gospodarczy, panującą ideologię, prestiż państwa w środowisku międzynarodowym, interesy własnych obywateli za granicą, postęp gospodarczy, standard życia ludności.

Polskie interesy narodowe

              Rzeczypospolita Polska - mając na uwadze swą tożsamość narodową opierając się na historycznych doświadczeniach i współczesnych potrzebach
– za podstawowe wartości, które odzwierciedlają najważniejsze interesy narodowe, uznaje, zgodnie
z art. 5 Konstytucji RP:

niepodległość i nienaruszalność swojego terytorium,

wolność i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli;

dziedzictwo narodowe;

ochronę środowiska.

Rozumienie bezpieczeństwa w ukształtowanym w realiach zimnej wojny środowisku międzynarodowym.

Scentralizowane i suwerenne państwo jako podstawowa jednostka stosunków międzynarodowych;

Traktowanie bezpieczeństwa jako „sumy zerowej”;

Polityka bezpieczeństwa miała chronić dotychczasowy ład;

Podstawowe zagrożenia to zagrożenia militarne;

Bezpieczeństwo definiowano jako brak zagrożeń;

Bezpieczeństwo zorientowane na państwo.

Dlaczego wywołana została dyskusja nad kształtem bezpieczeństwa?

          Koniec zimnej wojny – radykalne zmiany środowiska międzynarodowego;

          Pogłębienie współzależności międzynarodowych i procesy globalizacji;

          Zmiana układu sił między poszczególnymi państwami.

Zmiany zachodzące w środowisku międzynarodowym uruchomiły dyskusję nad nowym rozumieniem bezpieczeństwa i jego dostosowanie do nowych realiów.

Zmiana obszarów zjawisk, które tworzą zagrożenia dla narodów i państw;

                            - polityczny (pojawienie się OBWE);

                            - gospodarczy (surowce energetyczne);

                            - społeczny (nacjonalizmy/napięcia etniczne);

                            - wojskowy (nowa doktryna obronna);

                            - ekologiczny ( fundamentalne znaczenie).

Uwzględnianie podmiotów pozarządowych;

Przejście od bezpieczeństwa narodowego do międzynarodowego.

Bezpieczeństwo państwowocentryczne

Dawnej rozumiano  bezpieczeństwo państwowocentrycznie jako układ okoliczności, który sprawia, że państwo nie będzie przedmiotem ataku, a przynajmniej, że atak skierowany przeciwko niemu nie będzie miał żadnych szans powodzenia. Wartościami chronionymi, w tym ujęciu, była przede wszystkim integralność terytorialna i niezależność polityczna.

Gwarancję bezpieczeństwa przez całe wieki widziano w sile militarnej i zawieranych sojuszach obronnych.

Takie  rozumienie bezpieczeństwa wiązało się z traktowaniem wojny jako instrumentu polityki zagranicznej, jako jej przedłużenia i środka rozwiązywania sporów międzynarodowych.

Obecnie mamy do czynienia z odmilitaryzowanym pojmowaniem bezpieczeństwa i ciągłym poszerzaniem jego treści (wartości chronione) oraz środków jego zapewniania. Świadczą o tym utrwalone już w nauce o stosunkach międzynarodowych takie pojęcia, jak: bezpieczeństwo ekonomiczne, ekologiczne, społeczne (social security).

Środki polityki bezpieczeństwa

podejmowanie w ramach funkcji wewnętrznej państwa – wzmacniane siły wojskowej i gospodarczej, ulepszanie i stabilizacja systemu społeczno-politycznego;

realizowane w ramach funkcji zewnętrznej państwa.

Podstawowe typy polityki i strategii bezpieczeństwa narodowego

Unilateralna (jednostronna).

Multilateralna (wielostronna).

              Współcześnie dominuje strategia multilateralna. Większość państw wybiera współpracę z innymi w zapewnieniu sobie bezpieczeństwa. Nawet supermocarstwo musi liczyć się
z innymi państwami i nie może prowadzić wyłącznie egoistycznej polityki. Multilateralizm może przyjmować formy:

zbiorowej obrony, 

zbiorowego bezpieczeństwa.

              Multilateralizmem nazywamy praktykę koordynacji polityki przez trzy lub więcej państw. Może mieć charakter formalny lub (i) faktyczny. Oprócz samego faktu konsultacji międzypaństwowych w zakresie bezpieczeństwa najczęściej określa się także pewne zasady porządkowania stosunków między tymi państwami.

Sposoby kształtowania bezpieczeństwa międzynarodowego

sojusze polityczno-wojskowe;

równowaga sił;

system bezpieczeństwa zbiorowego;

państwo światowe;

polityka rozbrojenia;

polityka niezaangażowania.

              Niektórzy teoretycy i część praktyków twierdzi, że bezpieczeństwo można zapewnić także przez odstraszenie, kontrolę zbrojeń lub politykę ograniczonych wojen. Wydaje się jednak, że sposoby te nie sprzyjają stabilizacji stosunków międzynarodowych.

Sojusz polityczno-wojskowy

              Jest historycznie najstarszą formą współpracy militarnej państw oraz zapewniania bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego. Pod pojęciem sojuszu można rozumieć:

dwu- lub wielostronną umowę międzynarodową,
w której państwa zobowiązują się do udzielenia sobie wzajemnej pomocy w określonej przez siebie sytuacji;

traktat wiążący państwa przyrzeczeniem przyjścia sobie z pomocą zbrojną w okolicznościach określonych w traktacie („casus foederis”, „casus belli”);

długoterminową polityczną relację zawiązaną między państwami dla poprawy ich bezpieczeństwa poprzez agregację ich siły.

Systemy bezpieczeństwa

Do końca XVIII w. pojęcie bezpieczeństwa skoncentrowane było na konfliktach. Definiowano je w kategoriach wojen między państwami i przetrwania państwa.

System westfalski (od 1648 r.) zinstytucjonalizował wojnę jako mechanizm rozwiązywania sporów
i utrzymania równowagi międzynarodowej
w anarchistycznym systemie europejskim.

Z klasycznym systemem równowagi sił mieliśmy do czynienia w tzw. długim wieku XIX (1815-1914).

Od Rewolucji Francuskiej i Kongresu Wiedeńskiego zaczęto obawiać się o bezpieczeństwo wewnętrzne, rozumiane jako ochrona panującego porządku przed wewnętrzną rewolucją (wewnętrzny wymiar bezpieczeństwa).

Systemy bezpieczeństwa (c.d.)

System wiedeński przez sto lat radził sobie z konfliktami
i wojnami między mocarstwami europejskimi. Oparty był na równowadze i wspólnym podejmowaniu decyzji w kwestiach bezpieczeństwa europejskiego. Starano się poprzez wzajemne ustępstwa znajdować rozwiązania satysfakcjonujące wszystkie państwa. System załamał się wraz z wybuchem I wojny światowej.

Pierwszy system zbiorowego bezpieczeństwa stworzono
w okresie międzywojennym w oparciu o Ligę Narodów. Organizacja ta nie spełniła jednak swojej roli ze względu na agresywną politykę Niemiec i Związku Radzieckiego oraz fakt, że nie była organizacją powszechną (tylko W. Brytania
i Francja z wielkich mocarstw przez całe 20-lecie były jej członkami). Skutki II wojny światowej zmusiły państwa do zreformowania systemu Ligi Narodów i stworzenia systemu zbiorowego bezpieczeństwa w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Zbiorowa obrona i system zbiorowego bezpieczeństwa różnią się pod względem czterech kryteriów:

             

    1. Pochodzenia zagrożenia – system zbiorowego bezpieczeństwa skierowany jest do wewnątrz i ma zapewnić wszystkim jego członkom bezpieczeństwo w razie zagrożenia ze strony uczestników systemu (przekładając to na stosunki wewnątrzpaństwowe można go porównać z policją). Zbiorowa obrona skierowana jest na zewnątrz, przeciw ewentualnemu agresorowi spoza systemu (porównanie z siłami zbrojnymi państwa). W systemie zbiorowego bezpieczeństwa nie ma
      z góry określonych koalicji ani wrogów, jest to sojusz uniwersalny.
    2. Uniwersalności systemu – system zbiorowej obrony
      z założenia ma ograniczone członkostwo, natomiast system zbiorowego bezpieczeństwa powinien obejmować wszystkie istotne państwa.

Zbiorowa obrona i system zbiorowego bezpieczeństwa różnią się pod względem czterech kryteriów:

             

  1. Instytucjonalizacji systemu – system zbiorowego bezpieczeństwa musi być zinstytucjonalizowany, musi posiadać organizację wewnętrzną, która podejmowałaby decyzje o interwencji; prawo do zbiorowej obrony jest zagwarantowane w Karcie Narodów Zjednoczonych (art. 51),
  2. Pełnionych funkcji – celem zbiorowej obrony jest ochrona członków przed agresją na ich terytorium (tylko) przy użyciu środków militarnych. W zakres systemu zbiorowej obrony nie wchodzą operacje pokojowe, dyplomacja prewencyjna, pokojowe rozwiązywanie sporów, interwencje humanitarne, które to instytucje są nieodłącznymi elementami systemu zbiorowego bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo kooperacyjne

                            Współczesne państwa stoją przed konieczności wspólnego, kooperacyjnego zapewnienia sobie bezpieczeństwa. Wynika to nie tylko z rozwoju doktryny bezpieczeństwa, dojrzałości społeczeństw poszczególnych państw do takich rozwiązań, ale jest koniecznością ze względu na takie problemy
i zagrożenia o zasięgu globalnym, jak: problem broni jądrowej, niestabilność polityczna wielu państw postsocjalistycznych, powiększanie się dysproporcji rozwojowych między Północą i Południem, problem zadłużenia międzynarodowego, głód i przeludnienie
w Trzecim Świecie, wyczerpywanie się surowców naturalnych, zagrożenia ekologiczne.

Bezpieczeństwo międzynarodowe
a pokój na świecie

Problemem pokoju na świecie, nieodłącznego składnika    rozwoju każdego społeczeństwa, jest również ściśle powiązany z kwestią bezpieczeństwa międzynarodowego.

Gdy nie ma pokoju - nie ma bezpieczeństwa,

gdy bezpieczeństwo nie jest zapewnione - pokój jest zagrożony.

Pokój jest istotną wartością państw i systemów międzynarodowych. Skoro tak, to bezpieczeństwa międzynarodowego nie można traktować tylko jako sumy bezpieczeństw narodowych poszczególnych państw, jest bowiem wzmocnione czymś wspólnym dla wszystkich – pokojem. Pokój jest niepodzielny, jest wartością ogólnoludzką, dlatego tylko te koncepcje bezpieczeństwa międzynarodowego są realistyczne, w które wbudowana jest ochrona i umacnianie pokoju.

Zagrożenia według
Strategii bezpieczeństwa UE

Do głównych zagrożeń zaliczono:

    1. terroryzm,
    2. rozprzestrzenianie broni masowego rażenia,
    3. konflikty regionalne,
    4. rozpad państwa,
    5. przestępczość zorganizowaną.

Problemy gospodarcze i polityczne powodują pojawianie się konfliktów i destabilizacji.

Największym dziś niebezpieczeństwem jest ewentualność uzyskania broni masowego rażenia przez terrorystów i przestępców.

DYNAMIKA I CZYNNIKI EWOLUCJI ZAGROŻEŃ BEZPIECZEŃSTWA MIĘDZYNARODOWEGO

                            Po zakończeniu zimnej wojny i w warunkach coraz głębszych współzależności międzynarodowych zagrożenia militarne przestają być jedynymi, chociaż w dalszym ciągu istotnymi.
              Obok nich pojawiają się polityczne, społeczne, gospodarcze, ekologiczne, a więc wzrasta rola zagrożeń niemilitarnych .

                            Do zagrożeń ludzkiego wymiaru bezpieczeństwa zaliczono naruszanie praw człowieka, nacjonalizm, rasizm, ksenofobię, szowinizm, antysemityzm, nieprzestrzeganie praw mniejszości etnicznych, fundamentalizm religijny, nietolerancję.

Do głównych dających się zidentyfikować zjawisk i procesów tworzących zagrożenia bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego w warunkach procesów globalizacji należą:

wzrost dostępu do technologii produkcji broni masowego rażenia, zwłaszcza broni jądrowej;

większe możliwości działania transnarodowych grup przestępczych, karteli narkotykowych,    grup terrorystycznych, co oznacza, ze wraz z procesami globalizacji nastąpiła intensyfikacja transnarodowych zagrożeń bezpieczeństwa;

groźba załamania się cyberprzestrzeni światowych finansów. w tym kontekście formułowany jest pogląd, że światowe rynki finansowe są większym zagrożeniem dla stabilności społeczności międzynarodowej aniżeli bomba atomowa;

powiększanie się obszarów ubóstwa i możliwe na tym tle konflikty tak we wnętrzu państw jak i w środowisku międzynarodowym;

brak zrównoważenia przepływu wartości kulturowych, które głównie z państw bogatych są transmitowane do państw ubogich, co tworzy zagrożenia dla tożsamości kulturowej tych ostatnich;

zmiany w środowisku naturalnym, których efektem są globalne problemy ekologiczne w postaci „efektu cieplarnianego", zaniku warstwy ozonowej czy ginięcia gatunków;

wzrost społecznych napięć we wnętrzu państw, które zagrażają ich spójności i stabilności, ale także środowisku międzynarodowemu.

                            Nawet pobieżna analiza zagrożeń bezpieczeństwa
w pozimnowojennej Europie i świecie wyraźnie pokazuje zmianę ich charakteru. Dość jednoznacznie określone i globalne zagrożenia okresu zimnej wojny są zastępowane przez wieloznaczne, różnorodne i często bez konkretnej lokalizacji. Tworzą wyzwania nie tylko dla państw i narodów, lecz także pozapaństwowych uczestników stosunków międzynarodowych. Są bardziej złożone i kompleksowe niż te z okresu zimnowojennej konfrontacji, jednakże mniej apokaliptyczne niż ukształtowany wówczas system wzajemnie gwarantowanego zniszczenia.

Proces zmiany międzynarodowego układu sił  w Europie i na świecie.

Na zmianę międzynarodowego układu sił w Europie na przełomie lat 80-tych i 90-tych XX w. wpłynęło wiele czynników o charakterze wewnętrznym i zewnętrznym.
Do najważniejszych z nich zaliczyć można:

  1. strukturalną niewydolność systemu gospodarczego europejskich państw  realnego socjalizmu;
  2.               pojawienie się coraz bardziej zorganizowanej opozycji politycznej;
  3.        wpływ procesu KBWE;
  4.        ideologiczną klęskę radzieckiego komunizmu;
  5.        „pieriestrojkę” w polityce zagranicznej ZSRR;
  6. wzrastający opór społeczny i determinację w pragnieniu dokonania przemian ustrojowych;
  7. ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin