full-version-head-first-javascript-edycja-polska-rusz-glowa_hfjsc.pdf

(97419 KB) Pobierz
664259451 UNPDF
Head First JavaScript.
Edycja polska
Autor: Michael Morrison
T³umaczenie: Piotr Rajca
ISBN: 978-83-246-1548-3
Format: 200x230, stron: 624
Poznaj jêzyk JavaScript w niekonwencjonalny
i zadziwiaj¹co skuteczny sposób!
Dziœ statyczne witryny WWW gin¹ w ogromnej masie podobnych sobie stron, przy
braku zainteresowania wspó³czesnych u¿ytkowników sieci. Aby siê wyró¿niæ, trzeba
zaproponowaæ ogl¹daj¹cym coœ innego ni¿ tylko ³adnie sformatowany tekst i schludn¹
grafikê. Jednym z pomys³ów na zwiêkszenie atrakcyjnoœci witryny WWW jest
wprowadzenie na ni¹ elementów interaktywnych. Istnieje wiele rozwi¹zañ s³u¿¹cych
do tworzenia takich elementów. Jednym z najczêœciej wykorzystywanych jest
JavaScript. Ten interpretowany po stronie przegl¹darki jêzyk pozwala miêdzy innymi
na kontrolowanie niemal wszystkich elementów HTML w oparciu o obiektowy model
dokumentu (DOM), obs³ugê zdarzeñ generowanych przez u¿ytkownika i weryfikacjê
poprawnoœci danych wprowadzanych do formularza.
Dziêki ksi¹¿ce „Head First JavaScript. Edycja polska” poznasz JavaScript w nietypowy,
a przy tym bardzo skuteczny sposób. Poniewa¿ zosta³a ona napisana w oparciu
o najnowsze teorie uczenia siê, b³yskawicznie przyswoisz sobie wiedzê o tym jêzyku.
Nauczysz siê osadzaæ kod JavaScript w dokumentach HTML, przetwarzaæ dane
i sterowaæ wykonywaniem skryptu za pomoc¹ konstrukcji warunkowych. Dowiesz siê,
jak korzystaæ z obiektowego modelu dokumentu, tworzyæ i obs³ugiwaæ pliki cookie
oraz procedury obs³ugi zdarzeñ. Poznasz tak¿e techniki programowania obiektowego
i sposoby wykrywania czy usuwania b³êdów. Przeczytasz równie¿ o technologii AJAX,
opieraj¹cej siê na jêzyku JavaScript.
Podstawowe elementy JavaScript
Praca ze zmiennymi
Interakcja z przegl¹dark¹
Wyra¿enia warunkowe i pêtle
Organizacja kodu i korzystanie z funkcji
Obiektowy Model Dokumentu
Obiekty w JavaScript
Testowanie skryptów
Wykorzystanie JavaScript w technologii AJAX
Twój czas jest cenny — wykorzystaj go na poznanie JavaScript
z pomoc¹ nowoczesnych metod nauki!
664259451.007.png 664259451.008.png
Spis treści
Spis treści (podsumowanie)
Wprowadzenie
19
1
Interaktywna WWW. W odpowiedzi na wirtualny świat
31
2
Przechowywanie danych. Wszystko ma swoje miejsce
61
3
Poznajemy klienta. W głąb przeglądarki
111
4
Podejmowanie decyzji. Jeśli droga się rozwidla, nie wahaj się skręcić
159
5
Pętle. Ryzykując powtórzeniem
211
6
Funkcje. Redukuj i używaj wielokrotnie
263
7
Formularze i sprawdzanie poprawności danych. Aby użytkownik
powiedział nam wszystko
307
8
Modyfikacje stron WWW. Krojenie i przyprawianie HTML-a
przy użyciu DOM
359
9
Ożywianie danych. Obiekty jako Frankendane
407
10
Tworzenie własnych obiektów. Zrób to po swojemu, używając
własnych obiektów
461
11
Zabijaj pluskwy — na śmierć! Dobre skrypty na złej drodze
495
12
Dynamiczne dane. Szybkie i wrażliwe aplikacje internetowe
545
Skorowidz
605
Spis treści (teraz na poważnie)
W
Wprowadzenie
Twój mózg koncentruje się na JavaScripcie. Siedzisz, próbując się czegoś nauczyć ,
ale Twój mózg twierdzi, że cała ta nauka nie jest ważna . Twój mózg twierdzi: „Lepiej zostawić
miejsce na jakieś ważne rzeczy, takie jak to, których dzikich zwierząt należy unikać albo czy
jeżdżenie nago na snowboardzie jest dobrym pomysłem, czy nie”. W jaki zatem sposób możesz
przekonać swój mózg, by uznał, że poznanie JavaScriptu to dla Ciebie kwestia życia lub śmierci?
Dla kogo jest ta książka?
20
Wiemy, co sobie myślisz
21
Metapoznanie
23
Oto, co możesz zrobić, aby zmusić swój mózg do posłuszeństwa
25
Przeczytaj to
26
Zespół recenzentów
28
Podziękowania
29
5
664259451.009.png
Spis treści
Interaktywna WWW
1
W odpowiedzi na wirtualny świat
Czy męczy Cię już myślenie o WWW w kategoriach statycznych stron?
To już widziałem i przerobiłem. Takie rzeczy zazwyczaj nazywają książkami. Trzeba przyznać,
że doskonale się one nadają do czytania i nauki, i w ogóle są super. Ale… nie są interaktywne .
To samo dotyczy także stron WWW, jeśli nie uzyskają one nieznacznej pomocy ze strony języka
JavaScript. Pewnie, że można przesłać formularz i może nawet zastosować tu i tam kilka trików,
używając w tym celu umiejętnie napisanego kodu HTML i CSS, jednak takie rozwiązania nie są
w stanie „ożywić” martwych — statycznych stron WWW. Prawdziwa interaktywność wymaga
znacznie większego wkładu intelektualnego i nakładu pracy , jednak zapewnia efekty, które
zwrócą się z nawiązką .
Użytkownicy (WWW) mają swoje potrzeby
32
To jakby rozmowa ze ścianą — całkowity brak reakcji
33
A JavaScript odpowiada
34
Światła, kamera, interakcja!
36
Użyj znacznika <script>, by dać przeglądarce znać,
że piszesz kod JavaScript
41
Twoja przeglądarka WWW poradzi sobie z kodem HTML,
CSS i JavaScript
42
Najlepszy wirtualny przyjaciel mężczyzny… potrzebuje TWOJEJ pomocy
45
Zapewnianie interaktywności iGłazowi
46
Utworzenie strony WWW iGłazu
47
Test
47
Zdarzenia JavaScript: udzielamy głosu iGłazowi
48
Informowanie użytkownika przy wykorzystaniu funkcji
49
Dodanie powitania
50
A teraz zadbamy o to, by iGłaz stał się naprawdę interaktywny
52
Interakcja jest komunikacją DWUstronną
53
Dodajemy funkcję do pobrania imienia użytkownika
54
Błyskawiczna powtórka: Co się przed chwilą stało?
57
Testujemy iGłaz w wersji 1.0
58
6
664259451.010.png 664259451.001.png 664259451.002.png
Spis treści
Przechowywanie danych
2
Wszystko ma swoje miejsce
W praktyce często nie dostrzegamy znaczenia, jakie ma posiadanie miejsca
do przechowywania swoich rzeczy. Korzystając z języka JavaScript, na pewno zwrócimy
na to uwagę. W tym przypadku nie mamy bowiem luksusu posiadania osobnej garderoby
lub garażu na trzy samochody. W JavaScripcie wszystko musi mieć swoje miejsce , a Twoim
zadaniem jest zadbanie, by faktycznie tak się stało. W tym rozdziale będziemy się zajmować
danymi oraz zagadnieniami, które ich dotyczą — jak je reprezentować , przechowywać oraz jak
je odnaleźć , kiedy zostaną już gdzieś zapisane. Jako specjalista do spraw przechowywania danych
w JavaScripcie będziesz w stanie zająć się dowolnym kodem, zapanować nad chaosem obecnym
wśród używanych w nim danych, dzięki czemu będziesz mógł uporządkować go wedle swojej
woli, korzystając przy tym z zalet wirtualnych etykiet i pojemników.
Twoje skrypty mogą przechowywać dane
62
Skrypty myślą w oparciu o typy danych
63
Stałe zostają TAKIE SAME, wartości zmiennych mogą się ZMIENIAĆ
68
Zmienne początkowo nie mają wartości
72
Inicjalizacja zmiennej przy użyciu znaku =
73
Stałe są odporne na zmiany
74
A jak wyglądają nazwy?
78
Dozwolone i niedozwolone nazwy zmiennych oraz stałych
79
Nazwy zmiennych często są zapisywane według notacji CamelCase
80
Planujemy stronę zamówienia dla Donalda
84
Pierwsze podejście do obliczeń w formularzu zamówienia
86
Inicjuj swoje dane albo…
89
NaN NIE jest liczbą
90
Nie tylko liczby można dodawać
92
parseInt() oraz parseFloat() — konwersja łańcuchów znaków na liczby
93
Dlaczego w zamówieniu pojawiają się dodatkowe pączki?
94
Donald odkrywa „szpiegostwo ciastkarskie”
98
Użyj metody getElementById(), by pobrać dane z formularza
99
Weryfikacja danych w formularzu
100
Staraj się, by interfejs użytkownika był intuicyjny
105
7
664259451.003.png 664259451.004.png 664259451.005.png
Spis treści
Poznajemy klienta
3
W głąb przeglądarki
Czasami kod JavaScript musi „wiedzieć”, co się dzieje w świecie naokoło
niego. Twoje skrypty mogą początkowo być tworzone jako kod umieszczany bezpośrednio
w stronach WWW, jednak w ostateczności i tak będą istnieć i działać w świecie kreowanym przez
przeglądarkę WWW, nazywaną także klientem. „Sprytne” skrypty często będą potrzebowały
pewnych informacji o świecie, w którym „żyją”; w takich sytuacjach mogą zdobyć te dane,
komunikując się z przeglądarką . Niezależnie od tego, czy jest to określenie wymiarów ekranu,
czy też dostęp do jakiegoś przycisku przeglądarki, to utrzymując dobre stosunki z przeglądarką,
skrypty mogą bardzo wiele zyskać.
Tu zaczynamy!
Klienty, serwery i JavaScript 112
Co przeglądarka może zrobić dla Ciebie? 114
iGłaz musi reagować bardziej wyraziście 116
Liczniki czasu kojarzą akcje z upływającym czasem 118
Przerywanie działania licznika 119
Tworzenie licznika czasu przy użyciu funkcji setTimeout() 120
W zbliżeniu — funkcja setTimeout() 121
Wiele rozmiarów ekranu, wiele skarg 125
Użyj obiektu document, by określić szerokość okna przeglądarki 126
Skorzystaj z obiektu document, by odczytać szerokość okna klienta 127
Określanie wymiarów obrazka iGłazu 128
Wielkość iGłazu należy dostosować do strony 129
W momencie zmiany wielkości okna zgłaszane jest zdarzenie onresize 133
Zdarzenie onresize skaluje obrazek iGłazu 134
Czy myśmy się już spotkali? Rozpoznawanie użytkownika 136
Każdy skrypt ma swój cykl życiowy 137
Ciasteczka mogą istnieć dłużej niż cykl życia skryptu 138
Ciasteczka mają nazwę i przechowują wartość… poza tym mogą wygasnąć 143
Twój kod JavaScript może istnieć POZA Twoją stroną WWW
Koniec!
145
Przywitaj użytkownika ciasteczkiem
146
Teraz funkcja greetUser bazuje na ciasteczkach
147
Nie zapomnij o zapisaniu ciasteczka
148
Ciasteczka mają wpływ na bezpieczeństwo przeglądarek
150
Świat bez ciasteczek
152
Porozmawiaj z użytkownikiem, to lepsze niż nic…
155
8
664259451.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin