out i lean).doc

(67 KB) Pobierz

 

Koncepcje zarządzania Lean  można definiować na wiele sposobów:

         Słowo Lean można przetłumaczyć wprost jako wyszczuplenie lub odchudzenie. Jednak określenie Lean w odniesieniu do przedsiębiorstwa (lean enterprise) oznacza więcej niż odchudzanie.

 Rozwiązanie, które dyktuje lean managment polegała najogólniej rzecz biorąc na znacznym

         ograniczeniu zasobów potrzebnych do produkcji: ludzi, powierzchni, nakładów inwestycyjnych, czasu, itd., przy jednoczesnym skupieniu się na maksymalnym wykorzystaniu środków i dostosowaniu przedsiębiorstwa do warunków panujących na rynku.

 

Niektórzy traktują koncepcję lean jako zbiór narzędzi:

         VSM - Value Stream Mapping - Mapowanie Strumienia Wartości

         5S - metoda systematycznego uczenia się, dyscypliny, standaryzacji i dążenia do doskonałości. Polega na wykonaniu 5 kroków: Selekcji, Systematyki, Sprzątania, Standaryzacji i Samodyscypliny.

         TPM - Total Productive Maintenance - Optymalne Utrzymanie Ruchu;

         SMED - Single Minutes Exchange of Die - Redukcja czasu przezbrojenia maszyny; Kanban – opracowana w latach pięćdziesiątych w Japonii metoda sterowania produkcją. Słowo Kanban w wolnym tłumaczeniu można oddać jako "widoczny spis". Metoda ta opiera się na poszczególnych kartach wyrobów ich cyrkulacji i analizie.

 

Najważniejszym celem odchudzonej produkcji jest eliminowanie marnotrawstwa, czyli wszystko to co podnosi koszty produkcji bez wnoszenia do niej użytecznego wkładu.

Toyota Production System wyznacza rodzajów 7 strat:

         nadprodukcja

         zbędny

         oczekiwanie

         zbędny transport

         zapasy –

         wady – dotyczą wyrobów, jak i dokumentacji, dostaw, informacji

         nadmierna obróbka

Podstawowe składniki odchudzonego zarządzania:

         Praca grupowa

         Decentralizacja decyzji

         Orientacja na klienta

         Ciągłe ulepszenie kaizen-

         Spłaszczona hierarchia

         Odrzucenie błędów u źródła

         Unikanie rozrzutności i marnotrawstwa

         Ciągły przepływ materiałów

         Totalne zarządzanie jakością (TQM

         Jednoczesne usprawnienia

       Z kolei M. Stadelmann i W. Lux zauważają, że koncepcja lean management opiera się na      sześciu komponentach, które nazywają strategiami cząstkowymi. Oto one:

         Koncentracja na potrzebach klienta i odchudzona produkcja, ciągły przepływ materiałów oraz dostaw zgodnie z zasadą just in time,

         Nieustanne doskonalenie jakości,

         Przyśpieszanie rozwoju nowych produktów i szybkie wprowadzenie ich na rynek,

         Stosowanie aktywnego marketingu w celu pozyskania nowych klientów i większa dbałość o dotychczasowych klientów,

         Zdolność do wzrostu i pozyskania inwestora strategicznego,

         Harmonijne powiązanie przedsiębiorstwa ze społeczeństwem.

 

Czym właściwie jest Lean management???

Lansuje się pogląd, że jest to jakiś nowy sposób myślenia. W związku z tym warto porównać  stare i nowe sposoby myślenia, aby łatwiej zorientować się, na czym polegają różnice.

Tabela. Sposoby myślenia charakterystyczne dla lean management na tle tradycyjnych schematów myślowych.

Nowy (pożądany) sposób myślenia

Tradycyjny sposób myślenia

          planowe zadania i działania są ustalane w dyskusji z pracownikami

          obniżenie kosztów następuje dzięki wzrostowi produktywności pracowników

          postęp można osiągnąć tylko dzięki dużej liczbie prostych rozwiązań

          materiały do produkcji, w których ujawniono wady, są eliminowane

          planowanie i organizowanie procesów odbywa się w zależności od rozwoju sytuacji

          błędy są natychmiast usuwane, a rozrzutność eliminowana

          pracownik czuje się odpowiedzialny za koszty

          plan produkcji oraz pożądana wydajność są ustalone odgórnie

          redukcję kosztów osiąga się dzięki inwestycją i automatyzacji

          postęp jest możliwy dzięki kompleksowym rozwiązaniom

          wadliwe materiały produkcyjne są naprawiane w określonym czasie

          planowanie i organizowanie procesów należy do zadań kierownictwa

          błędy i rozrzutność występują w każdym systemie

          pracownik z reguły nie czuje się odpowiedzialny za koszty

 

 

Szanse

         zwiększenie zdolności konkurencyjnej- dzięki realizacji redukcji kosztów, zmniejszenie rozrzutności i wyższą jakość,

         zwiększenie wydajności pracy, spłaszczenie hierarchii, skrócenie czasu podejmowania decyzji,

         zwrócenie większej uwagi na potrzeby i życzenia klientów,

         zwiększenie zadowolenia pracowników dzięki lepszej  komunikacji między kierownikami a podwładnymi,

         silniejszą motywację pracowników i ich utożsamienie się z sukcesami firmy.

Zagrożenia

         Przekształcenie się koncepcji w prostą racjonalizację, z groźbą obniżenia płynności, spadkiem jakości i zaniedbywaniem usług,

         Stres pracowników i spadek motywacji,

         Powierzchowną redukcję personelu,

         Wzrost zapotrzebowania na siły fachowe, przy równoczesnym zaniedbywaniu problemów pracowników o niższych kwalifikacjach

 

 

Odchudznie przedsiębiorstwa jest procesem złożonym. W procesie tym wykorzystuje się wiele metod zarządzania. Największą popularnością cieszą się:

         Offshoring

         Outplacement

         Lean production

         Downsizing

         Delayering

oraz

         Outsourcing

 

OUTSOURCING

Outsourcing narodził się pod koniec lat 60-tych w Stanach Zjednoczonych i obecnie jest jedną z najczęściej praktykowanych strategii obniżania kosztów przedsiębiorstwa.

Termin outsourcingu pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem wyrażenia outsider-resource-using, tzn. wykorzystanie zasobów zewnętrznych.[1]

 

         Outsourcing to strategia zarządzania, która polega na przekazywaniu przez przedsiębiorstwo niektórych jego funkcji nie mających bezpośredniego związku z celami strategicznymi oraz innej pomocniczej działalności firmie zewnętrznej. Wybór takiej koncepcji zarządzania umożliwia przedsiębiorstwu skoncentrowanie się na czynnościach związanych bezpośrednio z zasadniczą sferą jego aktywności.[2]

.CELE OGÓLNE OUTSOURCINGU

strategiczne, rynkowe, ekonomiczne,organizacjne, motywacyjne

 

RODZAJE OUTSOURCINGU ze względu na:

Cele wydzieleń, rodzaje wydzielanych funkcji, złożoność wydzielanych funkcji, zakres wydzielenia, trwałość wydzielenia, formę podporządkowania po wydzieleniu

 

Zarząd przedsiębiorstwa planujący zawarcie umowy z firmą zewnętrzną powinien przeanalizować następujące kwestie określone w siedmiu krokach.

1.      ustalenie zakresu usługi mogących stać się przedmiotem umowy

2.      określić i porównać koszty samodzielnego prowadzenia tych zadań z kosztami ich zlecenia firmie zewnętrznej

3.      zdefiniować korzyści wynikające z zawarcia umowy

4.      zdefiniować możliwe zagrożenia wynikające z powierzenia zadań firmie zewnętrznej, określić zasady zachowania bezpieczeństwa danych, rozwiązań czy strategii biznesowych przedsiębiorstwa, określić warunki gwarancji prawidłowego wykonania usługi

5.      określić warunki współpracy między stronami, ustalić podział obowiązków odpowiedzialności obu stron

6.      określić miejsce wykonania usługi

7.      określić zasoby materialne konieczne do realizacji umowy

 

 

Specjalistyczne usługi outsourcingowe i co-sourcingowe (outsourcing niepełny) obejmują swym zakresem wiele płaszczyzn funkcjonowania przedsiębiorstwa. W ramach umów najcześciej realizowane są usługi w zakresie:

         Informatyka

         Organizacja specjalistycznych szkoleń

         Doradztwo personalne

         Rachunkowość

         Finanse i analiza finansowa przedsiębiorstw

         Doradztwo prawne

         Organizacja i zarządzanie

         Marketing

         Projektowanie

         Technologia i produkcja

         Logistyka

         Funkcja administracyjna

 

OUTSOURCING PLUSY

         -Możliwość skoncentrowania się na podstawowym kierunku działalności spółki

         -obniżka i oszczędności kosztów

         - usprawnienie procesu produkcji i świadczenia usług pod względem czasu, jakości, dokładności itp.

         - zmiana sposobu działalności firmy

         - kultura organizacyjna ukierunkowana na ciagłe doskonalenie

         dostep do innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych technicznych

         -zdobycie wiedzy, jaką można wykorzystać w innych obszarach działalności firmy

         - zwiekszenie zdolności  firmy do skutecznego działania w przypadku fuzji i przejęć

         - usprawnienie procesu decyzyjnego decyzyjnego całef firmie

Natomiast

Ch.Gay i J.Esinger autorzy pozycji „ Outsourcing strategiczny. Koncepcje modele i wdrażanie” zwracają uwagę m.in. na poprawę jakości, koncentrację na poszczególnych usługach i oszczędność czasu menadżerów.

 

OUTSOURCING MINUSY

         Wysoki koszt zmienny

         Ryzyko niskiej jakości usług

         Ryzyko utraty danych

         Problemy związane z brakiem wiedzy o firmie

         Problemy związane z komunikowaniem się z dostawcą ( np. duża odległość między firmami)

         Problemy w przypadku braku terminowości

         Długi okres adaptacji

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin