Koncepcje zarządzania Lean można definiować na wiele sposobów:
• Słowo Lean można przetłumaczyć wprost jako wyszczuplenie lub odchudzenie. Jednak określenie Lean w odniesieniu do przedsiębiorstwa (lean enterprise) oznacza więcej niż odchudzanie.
Rozwiązanie, które dyktuje lean managment polegała najogólniej rzecz biorąc na znacznym
• ograniczeniu zasobów potrzebnych do produkcji: ludzi, powierzchni, nakładów inwestycyjnych, czasu, itd., przy jednoczesnym skupieniu się na maksymalnym wykorzystaniu środków i dostosowaniu przedsiębiorstwa do warunków panujących na rynku.
Niektórzy traktują koncepcję lean jako zbiór narzędzi:
• VSM - Value Stream Mapping - Mapowanie Strumienia Wartości
• 5S - metoda systematycznego uczenia się, dyscypliny, standaryzacji i dążenia do doskonałości. Polega na wykonaniu 5 kroków: Selekcji, Systematyki, Sprzątania, Standaryzacji i Samodyscypliny.
• TPM - Total Productive Maintenance - Optymalne Utrzymanie Ruchu;
• SMED - Single Minutes Exchange of Die - Redukcja czasu przezbrojenia maszyny; Kanban – opracowana w latach pięćdziesiątych w Japonii metoda sterowania produkcją. Słowo Kanban w wolnym tłumaczeniu można oddać jako "widoczny spis". Metoda ta opiera się na poszczególnych kartach wyrobów ich cyrkulacji i analizie.
Najważniejszym celem odchudzonej produkcji jest eliminowanie marnotrawstwa, czyli wszystko to co podnosi koszty produkcji bez wnoszenia do niej użytecznego wkładu.
Toyota Production System wyznacza rodzajów 7 strat:
• nadprodukcja
• zbędny
• oczekiwanie
• zbędny transport
• zapasy –
• wady – dotyczą wyrobów, jak i dokumentacji, dostaw, informacji
• nadmierna obróbka
Podstawowe składniki odchudzonego zarządzania:
• Praca grupowa
• Decentralizacja decyzji
• Orientacja na klienta
• Ciągłe ulepszenie –kaizen-
• Spłaszczona hierarchia
• Odrzucenie błędów u źródła
• Unikanie rozrzutności i marnotrawstwa
• Ciągły przepływ materiałów
• Totalne zarządzanie jakością (TQM
• Jednoczesne usprawnienia
Z kolei M. Stadelmann i W. Lux zauważają, że koncepcja lean management opiera się na sześciu komponentach, które nazywają strategiami cząstkowymi. Oto one:
• Koncentracja na potrzebach klienta i odchudzona produkcja, ciągły przepływ materiałów oraz dostaw zgodnie z zasadą just in time,
• Nieustanne doskonalenie jakości,
• Przyśpieszanie rozwoju nowych produktów i szybkie wprowadzenie ich na rynek,
• Stosowanie aktywnego marketingu w celu pozyskania nowych klientów i większa dbałość o dotychczasowych klientów,
• Zdolność do wzrostu i pozyskania inwestora strategicznego,
• Harmonijne powiązanie przedsiębiorstwa ze społeczeństwem.
Czym właściwie jest Lean management???
Lansuje się pogląd, że jest to jakiś nowy sposób myślenia. W związku z tym warto porównać stare i nowe sposoby myślenia, aby łatwiej zorientować się, na czym polegają różnice.
Tabela. Sposoby myślenia charakterystyczne dla lean management na tle tradycyjnych schematów myślowych.
Nowy (pożądany) sposób myślenia
Tradycyjny sposób myślenia
• planowe zadania i działania są ustalane w dyskusji z pracownikami
• obniżenie kosztów następuje dzięki wzrostowi produktywności pracowników
• postęp można osiągnąć tylko dzięki dużej liczbie prostych rozwiązań
• materiały do produkcji, w których ujawniono wady, są eliminowane
• planowanie i organizowanie procesów odbywa się w zależności od rozwoju sytuacji
• błędy są natychmiast usuwane, a rozrzutność eliminowana
• pracownik czuje się odpowiedzialny za koszty
• plan produkcji oraz pożądana wydajność są ustalone odgórnie
• redukcję kosztów osiąga się dzięki inwestycją i automatyzacji
• postęp jest możliwy dzięki kompleksowym rozwiązaniom
• wadliwe materiały produkcyjne są naprawiane w określonym czasie
• planowanie i organizowanie procesów należy do zadań kierownictwa
• błędy i rozrzutność występują w każdym systemie
• pracownik z reguły nie czuje się odpowiedzialny za koszty
Szanse
• zwiększenie zdolności konkurencyjnej- dzięki realizacji redukcji kosztów, zmniejszenie rozrzutności i wyższą jakość,
• zwiększenie wydajności pracy, spłaszczenie hierarchii, skrócenie czasu podejmowania decyzji,
• zwrócenie większej uwagi na potrzeby i życzenia klientów,
• zwiększenie zadowolenia pracowników dzięki lepszej komunikacji między kierownikami a podwładnymi,
• silniejszą motywację pracowników i ich utożsamienie się z sukcesami firmy.
Zagrożenia
• Przekształcenie się koncepcji w prostą racjonalizację, z groźbą obniżenia płynności, spadkiem jakości i zaniedbywaniem usług,
• Stres pracowników i spadek motywacji,
• Powierzchowną redukcję personelu,
• Wzrost zapotrzebowania na siły fachowe, przy równoczesnym zaniedbywaniu problemów pracowników o niższych kwalifikacjach
Odchudznie przedsiębiorstwa jest procesem złożonym. W procesie tym wykorzystuje się wiele metod zarządzania. Największą popularnością cieszą się:
• Offshoring
• Outplacement
• Lean production
• Downsizing
• Delayering
oraz
• Outsourcing
OUTSOURCING
Outsourcing narodził się pod koniec lat 60-tych w Stanach Zjednoczonych i obecnie jest jedną z najczęściej praktykowanych strategii obniżania kosztów przedsiębiorstwa.
Termin outsourcingu pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem wyrażenia outsider-resource-using, tzn. wykorzystanie zasobów zewnętrznych.[1]
• Outsourcing to strategia zarządzania, która polega na przekazywaniu przez przedsiębiorstwo niektórych jego funkcji nie mających bezpośredniego związku z celami strategicznymi oraz innej pomocniczej działalności firmie zewnętrznej. Wybór takiej koncepcji zarządzania umożliwia przedsiębiorstwu skoncentrowanie się na czynnościach związanych bezpośrednio z zasadniczą sferą jego aktywności.[2]
.CELE OGÓLNE OUTSOURCINGU
strategiczne, rynkowe, ekonomiczne,organizacjne, motywacyjne
RODZAJE OUTSOURCINGU ze względu na:
Cele wydzieleń, rodzaje wydzielanych funkcji, złożoność wydzielanych funkcji, zakres wydzielenia, trwałość wydzielenia, formę podporządkowania po wydzieleniu
Zarząd przedsiębiorstwa planujący zawarcie umowy z firmą zewnętrzną powinien przeanalizować następujące kwestie określone w siedmiu krokach.
1. ustalenie zakresu usługi mogących stać się przedmiotem umowy
2. określić i porównać koszty samodzielnego prowadzenia tych zadań z kosztami ich zlecenia firmie zewnętrznej
3. zdefiniować korzyści wynikające z zawarcia umowy
4. zdefiniować możliwe zagrożenia wynikające z powierzenia zadań firmie zewnętrznej, określić zasady zachowania bezpieczeństwa danych, rozwiązań czy strategii biznesowych przedsiębiorstwa, określić warunki gwarancji prawidłowego wykonania usługi
5. określić warunki współpracy między stronami, ustalić podział obowiązków odpowiedzialności obu stron
6. określić miejsce wykonania usługi
7. określić zasoby materialne konieczne do realizacji umowy
Specjalistyczne usługi outsourcingowe i co-sourcingowe (outsourcing niepełny) obejmują swym zakresem wiele płaszczyzn funkcjonowania przedsiębiorstwa. W ramach umów najcześciej realizowane są usługi w zakresie:
• Informatyka
• Organizacja specjalistycznych szkoleń
• Doradztwo personalne
• Rachunkowość
• Finanse i analiza finansowa przedsiębiorstw
• Doradztwo prawne
• Organizacja i zarządzanie
• Marketing
• Projektowanie
• Technologia i produkcja
• Logistyka
• Funkcja administracyjna
OUTSOURCING PLUSY
• -Możliwość skoncentrowania się na podstawowym kierunku działalności spółki
• -obniżka i oszczędności kosztów
• - usprawnienie procesu produkcji i świadczenia usług pod względem czasu, jakości, dokładności itp.
• - zmiana sposobu działalności firmy
• - kultura organizacyjna ukierunkowana na ciagłe doskonalenie
• dostep do innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych technicznych
• -zdobycie wiedzy, jaką można wykorzystać w innych obszarach działalności firmy
• - zwiekszenie zdolności firmy do skutecznego działania w przypadku fuzji i przejęć
• - usprawnienie procesu decyzyjnego decyzyjnego całef firmie
Natomiast
Ch.Gay i J.Esinger autorzy pozycji „ Outsourcing strategiczny. Koncepcje modele i wdrażanie” zwracają uwagę m.in. na poprawę jakości, koncentrację na poszczególnych usługach i oszczędność czasu menadżerów.
OUTSOURCING MINUSY
• Wysoki koszt zmienny
• Ryzyko niskiej jakości usług
• Ryzyko utraty danych
• Problemy związane z brakiem wiedzy o firmie
• Problemy związane z komunikowaniem się z dostawcą ( np. duża odległość między firmami)
• Problemy w przypadku braku terminowości
• Długi okres adaptacji
mariolcia19861