ROZWÓJ CZŁOWIEKA - OGÓLNE - ETI 2010.docx

(13 KB) Pobierz

ROZWÓJ CZŁOWIEKA

 

 

1. Pojęcie rozwoju:

Rozwój są to zmiany zachodzące w rozwoju człowieka mają wyraźnie określony kierunek, prowadzący do coraz lepszej regulacji stosunków jednostki ludzkiej z otoczeniem. Zmiany te mają charakter postępowej w sferach fizycznych i psychicznych, jednakże nie są jednakowo szybkie.

 

2. Cztery rodzaje zmian rozwojowych.

 

Ø      Zmiany wielkości-mają charakter ilościowy, polegają na wzroście somatycznym i psychicznym.

 

Ø      Zmiany proporcji-polegają na przekształceniach poszczególnych części w obrębie całości, jaką jest organizm i psychika ludzka-są to zmiany ilościowe i jakościowe.

 

Ø      Zanikanie dawnych właściwości-w sferze somatycznej i psychicznej. Zanik grasicy, szyszynki, gaworzenie

 

Ø      Nabywanie nowych właściwości- zmiana uzębienia, pojawienie się nowych potrzeb społecznych.

 

3. Pojęcia

 

Tempo rozwoju- szybkość przemian

Rytm rozwoju- stopień regularności zachodzących zmian w czasie.

Akceleracja- wzmożenie tempa rozwoju w ciągu kolejnych pokoleń.

Właściwości wieku- typowe dla poszczególnych okresów rozwojowych zmiany.

 

4. Periodyzacja rozwoju psychicznego

 

Ø      okres prenatalny- życie wewnątrz maciczne i narodziny

Ø      niemowlęcy- pierwsze 12 miesięcy

Ø      wiek poniemowlęcy - od 1 do 3 lat

Ø      wiek przedszkolny- od 3 do 7 lat

Ø      młodszy wiek szkolny od 7 do 11-12 lat

Ø      wiek dorastania- od 12-13 do 17-18 lat

Ø      wiek dojrzały- od 18 do 65 lat

Ø      wiek starszy- od 65 lat

 

Dojrzałość szkolna

 

„Jest to taki poziom rozwoju, którego osiągnięcie umożliwi dziecku sprostanie wymaganiom szkoły i skuteczne przyswajanie wiedzy w szkole”- A. Jurkowski

             

Ustalenie właściwego poziomu dojrzałości jest trudne z powodu organizacji szkolnictwa, wielu metod i treści kształcenia stosowanych w różnych szkołach.

 

-Kryteria oddające dojrzałość szkolną.

 

Ø      Zasoby wiadomości o świecie i zasoby słownika

Ø      Zdolności pamięciowe i uczenia się

Ø      Rozumienie symboli graficznych

Ø      Zdolność koncentracji uwagi i wytrwałość w wykonywaniu różnych zadań

Ø      Koordynacja wzrokowo-słuchowa

Ø      Współpraca z innymi dziećmi

Ø      Podporządkowanie się poleceniom i obowiązkom

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin