WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELI I RODZICÓW
Zasady współpracy
n zasada partnerstwa(równorzędne prawa i obowiązki)
n zasada wielostronnego przepływu informacji
n zasada jedności oddziaływań(konieczność realizowania zgodnych ze sobą celów wychowania)
n zasada pozytywnej motywacji(dobrowolny i chętny udział we współdziałaniu obu grup)
n zasada aktywnej i systematycznej współpracy
Procedura szkolna
Spójny zapis postępowania nauczycieli i rodziców w celu ułatwienia i uporządkowania wzajemnych kontaktów
Relacja nauczyciel – rodzic staje się
n uporządkowana
n merytoryczna
n praktyczna
Stosowanie procedury potwierdza:
n jakość pracy szkoły
n profesjonalizm nauczycieli
n sprawność administracyjną
n konsekwencję wychowawczą
Dzięki procedurze tworzy się kultura kontaktów między rodzicami i nauczycielami
Funkcje kontaktów nauczycieli z rodzicami:
n informacyjna – podstawowa funkcja, stanowiąca sposób stałego i aktualnego dowiadywania się o sytuacji szkolnej ucznia
n doradcza – rodzice zasięgają porady nauczyciela, nauczyciel również otrzymuje cenne informacje o dziecku od rodziców
n konsultacyjna – rodzice i nauczyciel konsultują sytuację dziecka przed podjęciem decyzji
n terapeutyczna – nauczyciel wchodzi w rolę mediatora, osoby wspierającej, ochraniającej
Bariery komunikacyjne:
n osądzanie (krytykowanie, obrażanie, orzekanie, chwalenie po to, aby manipulować)
n decydowanie za innych (rozkazywanie, zakazywanie, grożenie, moralizowanie, zarzucanie pytaniami)
n uciekanie od cudzych problemów (doradzanie, odchodzenie od tematu, logiczne argumentowanie, pocieszanie)
n Blokady językowe (wtrącanie do rozmowy wypowiedzi w innych językach, stosowanie umownych kodów lub szyfrów znanych tylko nielicznym, używanie słów obraźliwych lub wulgarnych)
Zasady dobrych układów międzyludzkich
n wygląd – jesteś nauczycielem, dajesz przykład, glany na nogach pani wychowawczyni nie przystoją, a nie ogolona twarz wychowawcy nie budzi zaufania ucznia i rodzica, jak cię widzą tak cię słuchają
n maniery – twoja twarz, postawa, twój stosunek do nauczycieli, uczniów, rodziców wyraża ciebie, nigdy dość wytwornościi elegancji, prostactwo i wulgarność, które tak bardzo nas oburzają, nie mogą stać się twym udziałem
n powierzchowność – twoja prezencja wyraża szacunek wobec ciebie i otaczających cię ludzi, twoja praca to praca z ludźmi, dlatego pełna wiedza i kontrola siebie w tym zakresie jest powinnością
n takt – to szczególny rodzaj wyczucia, to strażnik strzegący nas przed bezmyślnymi słowami i zachowaniami, dla nauczyciela szczególnego znaczenia nabiera takt pedagogiczny w rozumieniu wymiaru wychowawczego tej cechy
Cele współpracy między rodziną a szkołą:
n dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej szkoły poprzez koordynację i ujednolicenie oddziaływań wychowawczych
n możliwie najlepsze poznanie przez nauczycieli poszczególnych uczniów (ich sytuacji rodzinnej i bytowej, oczekiwań rodziców, funkcjonowania w środowisku pozaszkolnym, zainteresowańi potrzeb itp.).
n poznanie funkcjonowania szkolnego dzieci przez rodziców
n wzajemne poznanie się nauczycieli i rodziców, dwukierunkowe porozumiewanie się i wzajemne rozumienie
n edukacja pedagogiczna rodziców (upowszechnianie wiedzy na temat rozwoju i wychowywania dzieci)
n pomoc w doborze właściwych oddziaływań wychowawczychi pokonywaniu trudności
n roztaczanie nad dziećmi opieki poza godzinami nauki w szkole, organizowanie czasu wolnego uczniów
n aktywne uczestnictwo w organizacjach rodzicielskich na terenie szkoły
Zadania szkoły w zakresie współpracy z rodzicami:
n niwelowanie barier w relacjach rodzice – szkoła
n zapoznanie rodziców z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego oraz aktami szkolnymi
n zapewnienie współdecydowania w sprawach ważnych dla życia szkoły (środki finansowe gromadzone przez rodziców, zajęcia dodatkowe dla uczniów itp.)
Formy współpracy z rodzicami:
n spotkania Rady Rodziców
n spotkania robocze i spotkania okresowe (wywiadówki)
n spotkania okolicznościowe (imprezy)
n konferencje dla rodziców
n kontakty indywidualne
n „Drzwi otwarte”
n wizyty domowe
n kontakty korespondencyjne i telefoniczne
Czynności, które trzeba wykonać, przygotowując zebranie z rodzicami
n opracowanie programu spotkania
n ustalenie czasu, terminu i miejsca
n zawiadomienie rodziców (najlepiej pisemne) z odpowiednim wyprzedzeniem (około dwóch tygodni), jeśli terminy spotkań nie są stałe
n ewentualne przygotowanie potrzebnych materiałów (np. arkuszy z ocenami uczniów, opinii, materiałów edukacyjnych, prac plastyczno–technicznych dzieci itp.).
n przypomnienie rodzicom o zebraniu na dwa, trzy dni przed jego terminem ( telefoniczne lub za pośrednictwem dzieci)
n przygotowanie z pomocą uczniów sali, w której spotkanie się odbędzie
Program spotkania
Powinien być dobrze przemyślany, aby:
n umożliwiał zrealizowanie celu
n nie był zbyt obszerny i nie zmuszał do nadmiernego wydłużania czasu zebrania lub nadawania mu bardzo szybkiego tempa (pamiętaj zebranie nie może trwać dłużej niż 90 min i nie być krótsze niż 45 min)
n przewidywał czas na pytania rodziców i dyskusję przewidywał czas na sprawy bieżące
Tematy, które wychowawca powinien poruszać z rodzicami, gdyż są zawsze aktualne:
n Informujące (dotyczące klasy, uczniów, szkoły, komunikaty Dyrekcji)
n wnoszące wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, prawa (prawo wewnątrzszkolne, regulaminy)
n kształcące umiejętności wspierania rozwoju dziecka (warsztaty psycho-edukacyjne)
Korzyści wynikające z prawidłowych kontaktów nauczycieli z rodzicami
Dla ucznia:
n świadomość obustronnego zainteresowania dzieckiem, jego nauką, rozwojem, wychowaniem, problemami
n poczucie dopilnowania i kontroli
n możliwość bieżącego rozwiązywania trudności
n gotowość i łatwość dzielenia się swymi problemami
n przekonanie o mądrości dorosłych
n przekonanie o trosce i odpowiedzialności dorosłych za jego los
Dla nauczyciela:
n poznanie rodziców ucznia, domu. zwyczajów, kultury
n pełniejsze poznanie ucznia
n zwiększenie przestrzeni oddziaływań wychowawczych
n przekazanie niektórych zadań wychowawczych rodzicom
n integracja zespołu klasowego
n łatwość organizowania i realizowania zadań dydaktycznych i wychowawczych
n łatwość egzekwowania przyjętych reguł
n poczucie komfortu psychicznego
n akceptacja, zrozumienie, aktywność uczniów i rodziców
Dla rodzica:
n poznawanie własnego dziecka w sytuacjach szkolnych
n poznanie szkoły jako instytucji kształcącej jego dziecko
n poznanie nauczycieli jako osób bezpośrednio wpływających na rozwój dziecka
n pokonanie lęków, uprzedzeń
n odrzucenie stereotypowych i negatywnych nastawień i przekonań
n poznanie zespołu klasowego
n bezpośrednie uczestnictwo w funkcjonowaniu klasy , szkoły
n możliwość wpływu na pracę szkoły, klasy, nauczyciela
n możliwość odpowiedniego wychowywania i kształcenia własnego dziecka
Czego oczekuje rodzic?
n bieżącej informacji o postępach dziecka oraz o ewentualnych problemach, gdy te się pojawiają
n wskazówek, nad czym i w jaki sposób pracować
n rady i pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, fachowej wiedzy, która mogłaby być przekazywana w formie ciekawych i dobrze przygotowanych prelekcji, wykładów, dyskusji
n zrozumienia, wsparcia, nie zaś obarczania odpowiedzialnością za kłopoty dziecka
n wpływu na to, co się dzieje z ich dzieckiem w szkole, otwartości na sugestie, prośby
n poszanowania swoich uczuć; rodzice nie chcą by zastrzeżenia wobec nich samych i ich dzieci były zgłaszane w obecności innych rodziców
n zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa
n bieżącej informacji działalności szkoły
O czym musi pamiętać nauczyciel?
n w kontaktach z rodzicami ufaj swojej intuicji
n każda rozmowa wymaga odpowiedniego miejsca (nie rozmawiajw mieście, w czasie przerw, dyżurów)
n nie rezygnuj z prawa ostatecznej decyzji dotyczącej ucznia, na rzecz poprawnych stosunków z rodzicami
n słuchaj rodziców i uczniów, wnioski wyciągaj na końcu
n od pierwszych chwil spotkań z rodzicami, dbaj o porozumienie na płaszczyźnie wspólnych wartości
n podkreślaj, w rozmowie z rodzicami, znaczenie dobrych chęci ucznia, wysiłku i gotowości do pracy
n bądź wychowawcą i nauczycielem, a nie partnerem-kolegą
n wyznacz granice poufałości i partnerstwa, dbaj o swój autorytet
n nie krytykuj działań rodziców, rozmawiaj, a nie wygłaszaj mowyi nie przekazuj samych komunikatów
henio89