N-WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELI I RODZICÓW - ETI 2010.docx

(21 KB) Pobierz

WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELI I RODZICÓW

Zasady współpracy

n       zasada partnerstwa
(równorzędne prawa i obowiązki)

n       zasada wielostronnego przepływu informacji

n       zasada jedności oddziaływań
(konieczność realizowania zgodnych ze sobą celów wychowania)

n       zasada pozytywnej motywacji
(dobrowolny i chętny udział we współdziałaniu obu grup)

n       zasada aktywnej i systematycznej współpracy

Procedura szkolna

Spójny zapis postępowania nauczycieli i rodziców w celu  ułatwienia i uporządkowania wzajemnych kontaktów

Relacja nauczyciel – rodzic staje się

n       uporządkowana

n       merytoryczna

n       praktyczna

Stosowanie procedury potwierdza:

n       jakość pracy szkoły

n       profesjonalizm nauczycieli

n       sprawność administracyjną

n       konsekwencję wychowawczą

Dzięki procedurze tworzy się kultura kontaktów między rodzicami i nauczycielami

Funkcje kontaktów nauczycieli z rodzicami:

n       informacyjna – podstawowa funkcja, stanowiąca sposób stałego i aktualnego dowiadywania się o sytuacji szkolnej ucznia

n       doradcza – rodzice zasięgają porady nauczyciela, nauczyciel również otrzymuje cenne informacje o dziecku od rodziców

n       konsultacyjna – rodzice i nauczyciel konsultują sytuację dziecka przed podjęciem decyzji

n       terapeutyczna – nauczyciel wchodzi w rolę mediatora, osoby wspierającej, ochraniającej

Bariery komunikacyjne:

n       osądzanie (krytykowanie, obrażanie, orzekanie, chwalenie po to, aby manipulować)

n       decydowanie za innych (rozkazywanie, zakazywanie, grożenie, moralizowanie, zarzucanie pytaniami)

n       uciekanie od cudzych problemów (doradzanie, odchodzenie od tematu, logiczne argumentowanie, pocieszanie)

n       Blokady językowe (wtrącanie do rozmowy wypowiedzi w innych językach, stosowanie umownych kodów lub szyfrów znanych tylko nielicznym, używanie słów obraźliwych lub wulgarnych)

Zasady dobrych układów międzyludzkich

n       wygląd – jesteś nauczycielem, dajesz przykład,  glany na nogach pani wychowawczyni nie przystoją, a nie ogolona  twarz wychowawcy nie budzi zaufania ucznia i rodzica, jak cię widzą tak cię słuchają

n       maniery – twoja twarz, postawa, twój stosunek do nauczycieli, uczniów, rodziców wyraża ciebie, nigdy dość wytworności
i elegancji, prostactwo i wulgarność, które tak bardzo nas oburzają, nie mogą stać się twym udziałem

n       powierzchowność – twoja prezencja wyraża szacunek wobec ciebie i otaczających cię ludzi, twoja praca to praca z ludźmi, dlatego pełna wiedza i kontrola siebie w tym zakresie jest powinnością

n       takt – to szczególny rodzaj wyczucia, to strażnik strzegący nas przed bezmyślnymi słowami i zachowaniami, dla nauczyciela szczególnego znaczenia nabiera takt pedagogiczny w rozumieniu wymiaru wychowawczego tej cechy

Cele współpracy między rodziną a szkołą:

n       dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej szkoły poprzez koordynację i ujednolicenie oddziaływań wychowawczych

n       możliwie najlepsze poznanie przez nauczycieli poszczególnych uczniów (ich sytuacji rodzinnej i bytowej, oczekiwań rodziców, funkcjonowania w środowisku pozaszkolnym, zainteresowań
i potrzeb itp.).

n       poznanie funkcjonowania szkolnego dzieci przez rodziców

n       wzajemne poznanie się nauczycieli i rodziców, dwukierunkowe porozumiewanie się i wzajemne rozumienie

n       edukacja pedagogiczna rodziców (upowszechnianie wiedzy na temat rozwoju i wychowywania dzieci)

n       pomoc w doborze właściwych oddziaływań wychowawczych
i pokonywaniu trudności

n       roztaczanie nad dziećmi opieki poza godzinami nauki w szkole, organizowanie czasu wolnego uczniów

n       aktywne uczestnictwo w organizacjach rodzicielskich na terenie szkoły

Zadania szkoły w zakresie współpracy z rodzicami:

n       niwelowanie barier w relacjach rodzice – szkoła

n       zapoznanie rodziców z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego oraz aktami szkolnymi

n       zapewnienie współdecydowania w sprawach ważnych dla życia szkoły (środki finansowe  gromadzone przez rodziców, zajęcia dodatkowe dla uczniów itp.)

Formy współpracy z rodzicami:

n       spotkania Rady Rodziców

n       spotkania robocze i spotkania okresowe (wywiadówki)

n       spotkania okolicznościowe (imprezy)

n       konferencje dla rodziców

n       kontakty indywidualne

n       „Drzwi otwarte”

n       wizyty domowe

n       kontakty korespondencyjne i telefoniczne

Czynności, które trzeba wykonać, przygotowując zebranie z rodzicami

n       opracowanie programu spotkania

n       ustalenie czasu, terminu i miejsca

n       zawiadomienie rodziców (najlepiej pisemne) z odpowiednim wyprzedzeniem (około dwóch tygodni), jeśli terminy spotkań nie są stałe

n       ewentualne przygotowanie potrzebnych materiałów (np. arkuszy z ocenami uczniów, opinii, materiałów edukacyjnych, prac plastyczno–technicznych dzieci itp.).

n       przypomnienie rodzicom o zebraniu na dwa, trzy dni przed jego terminem ( telefoniczne lub za pośrednictwem dzieci)

n       przygotowanie z pomocą uczniów sali, w której spotkanie się odbędzie 

Program spotkania

Powinien być dobrze przemyślany, aby:

n       umożliwiał zrealizowanie celu

n       nie był zbyt obszerny i nie zmuszał do nadmiernego wydłużania czasu zebrania lub nadawania mu bardzo szybkiego tempa (pamiętaj zebranie nie może trwać dłużej niż 90 min i nie być krótsze niż 45 min)

n                   przewidywał czas na pytania rodziców i dyskusję przewidywał czas na sprawy bieżące

Tematy, które wychowawca powinien poruszać z rodzicami, gdyż są zawsze aktualne:

n       Informujące (dotyczące klasy, uczniów, szkoły, komunikaty Dyrekcji)

n       wnoszące wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, prawa (prawo wewnątrzszkolne, regulaminy)

n       kształcące umiejętności wspierania rozwoju dziecka (warsztaty psycho-edukacyjne)

Korzyści wynikające z prawidłowych kontaktów nauczycieli z rodzicami

Dla ucznia:

n       świadomość obustronnego zainteresowania dzieckiem, jego nauką, rozwojem, wychowaniem, problemami

n       poczucie dopilnowania i kontroli

n       możliwość bieżącego rozwiązywania trudności

n       gotowość i łatwość dzielenia się swymi problemami

n       przekonanie o mądrości dorosłych

n       przekonanie o trosce i odpowiedzialności dorosłych za jego los

Dla nauczyciela:

n       poznanie rodziców ucznia, domu. zwyczajów, kultury

n       pełniejsze poznanie ucznia

n       zwiększenie przestrzeni oddziaływań wychowawczych

n       przekazanie niektórych zadań wychowawczych rodzicom

n       integracja zespołu klasowego

n       łatwość organizowania i realizowania zadań dydaktycznych i   wychowawczych

n       łatwość egzekwowania przyjętych reguł

n       poczucie komfortu psychicznego

n       akceptacja, zrozumienie, aktywność uczniów i rodziców

 

Dla rodzica:

n       poznawanie własnego dziecka w sytuacjach szkolnych

n       poznanie szkoły jako instytucji kształcącej jego dziecko

n       poznanie nauczycieli jako osób bezpośrednio wpływających na rozwój dziecka

n       pokonanie lęków, uprzedzeń

n       odrzucenie stereotypowych i negatywnych nastawień i przekonań

n       poznanie zespołu klasowego

n       bezpośrednie uczestnictwo w funkcjonowaniu klasy , szkoły

n       możliwość wpływu na pracę szkoły, klasy, nauczyciela

n       możliwość odpowiedniego wychowywania i kształcenia własnego dziecka

Czego oczekuje rodzic?

n       bieżącej informacji o postępach dziecka oraz o ewentualnych problemach, gdy te się pojawiają

n       wskazówek, nad czym i w jaki sposób pracować

n       rady i pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, fachowej wiedzy, która mogłaby być przekazywana w formie ciekawych i dobrze przygotowanych prelekcji, wykładów, dyskusji

n       zrozumienia, wsparcia, nie zaś obarczania odpowiedzialnością za kłopoty dziecka

n       wpływu na to, co się dzieje z ich dzieckiem w szkole, otwartości na sugestie, prośby

n       poszanowania swoich uczuć; rodzice nie chcą by zastrzeżenia wobec nich samych i ich dzieci były zgłaszane w obecności innych rodziców

n       zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa

n       bieżącej informacji działalności szkoły

O czym musi pamiętać nauczyciel?

n       w kontaktach z rodzicami ufaj swojej intuicji

n       każda rozmowa wymaga odpowiedniego miejsca (nie rozmawiaj
w mieście, w czasie przerw, dyżurów)

n       nie rezygnuj z prawa ostatecznej decyzji dotyczącej ucznia, na rzecz poprawnych stosunków z rodzicami

n       słuchaj rodziców i uczniów, wnioski wyciągaj na końcu

n       od pierwszych chwil spotkań z rodzicami, dbaj o porozumienie na płaszczyźnie wspólnych wartości

n       podkreślaj, w rozmowie z rodzicami, znaczenie dobrych chęci ucznia, wysiłku i gotowości do pracy

n       bądź wychowawcą i nauczycielem, a nie partnerem-kolegą

n       wyznacz granice poufałości i partnerstwa, dbaj o swój autorytet

n       nie krytykuj działań rodziców, rozmawiaj, a nie wygłaszaj mowy
i nie przekazuj samych komunikatów

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin