MOTYWACJA DO NAUKI- ETI 2010.docx

(23 KB) Pobierz

MOTYWACJA DO NAUKI

MOTYWACJA- DEFINICJE

l      stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania, w tym przypadku chęć dziecka do uczenia się;

l      dążenie do rozwoju, do zaspokajania potrzeb;

l      celowość w działaniu.

l      „Motywacja do uczenia się definiowana jest jako znaczenie i wartość nauki dla danego człowieka, jaką ów człowiek jej przypisuje, i charakteryzowana przez długoterminowe zaangażowanie się w proces uczenia się.”

 

Na trudne zachowanie ucznia – także na brak motywacji do nauki -  wpływają czynniki:

·         związane z uczniem

·         związane z domem

·         związane ze szkołą

Motywacja jest rzeczą nabywaną w trakcie rozwoju człowieka. Według badań zamiłowanie do nauki u dzieci obniża się stale od trzeciej klasy szkoły podstawowej. Początkowo dziecko postrzega naukę jako coś ekscytującego, pobudzającego do działania. Niestety z czasem staje się mozolna pracą.

Rodzaje motywacji

l      zewnętrzna jest potrzebą zdobywania wiedzy, cechą wrodzoną, mają ją wszystkie dzieci, które samorzutnie chcą wszystko poznać i zbadać;

jest to ambicja, czyli chęć zdobycia uznania własnej osoby ze strony innych za wiedzę         i umiejętności;

jest to wewnętrzne przekonanie o praktycznej przydatności nauki szkolnej.

l      Wewnętrzna sterowana jest zewnętrznie przez oceny, kary   i nagrody, wpływ rówieśników, otoczenie rodzinne;

skuteczniejsza jest przewaga nagród;

zła atmosfera w domu, słaby kontakt z dzieckiem, kłótnie, konflikty hamują motywację.

 

 

H. Gardner (2002) w swojej teorii wielorakiej inteligencji odwołuje się do pojęcia

uskrzydlenia jako najlepszej metody uczenia dzieci, uruchamiającej motywację wewnętrzną. Jest to forma wykorzystania emocji w dążeniu do osiągnięć. Pozytywne emocje są skierowane na wykonywane w danej chwili zadanie. Stanu uskrzydlenia doświadczył każdy z nas. Czuje się go zwłaszcza wtedy, gdy osiąga się szczyty swoich możliwości albo wykracza poza wszystko, czego dotychczas się dokonało.

Motywy uczenia się

• uczenie się dla uczenia,

• uczenie się w celach korzyści osobistych,

• uczenie się ze względu na utożsamianie się z grupą,

• pragnienie osiągnięcia powodzenia i uniknięcia niepowodzenia,

• uczenie się ze względu na nacisk i przymus,

• poczucie obowiązku,

• praktyczne cele życiowe,

• uczenie się ze względu na potrzebę społeczną.

Cechy motywacji:

l      wzbudzanie energii;

l      ukierunkowanie wysiłku na cel;

l      koncentracja uwagi i selekcja bodźców;

l      wypracowanie odpowiednich działań;

l      koncentracja i wytrwałość podejmowanych czynności.

Motywacja jest w dużej mierze wyuczona i podlega wychowaniu.

Czynniki wzmacniające motywację dzieci do nauki

l      zainteresowanie rodziców nauką szkolną (rozmowy o szkole, dobry kontakt z nauczycielem, dbałość o przybory);

l      wzmacnianie poczucia wartości dziecka, wiara, że poradzi sobie z nauką, mimo, iż niekiedy odnosi porażki;

l      oferowanie pomocy w przypadku trudności;

l      atmosfera szacunku do nauki i szkoły w domu rodzinnym;

l      rozwijanie nawyku czytelnictwa – rodzic musi modelować takie zachowania (sam czytać, aby to było skuteczne), pokazywanie wartości nauki i wiedzy;

l      dostosowywanie zadań do możliwości dziecka, zbyt wygórowane ambicje rodzica hamują motywację;

l      zorganizowanie dziecku kącika do nauki, ustalenie stałego harmonogramu dnia (stałe pory odrabiania lekcji, odpoczynku, snu);

l      konsekwencja i wytrwałość w kontrolowaniu zadań domowych, sprawdzaniu dzienniczka i oferowaniu pomocy w lekcjach, mimo przemęczenia i zapracowania rodziców;

l      wzmacnianie autorytetu nauczyciela, trzymanie jednego „frontu”;

l      chwalenie dziecka natychmiastowo za zaangażowanie w pracę, pozytywny stosunek do nauki oraz włożony wysiłek, aby utrwalać takie zachowania;

l      właściwe stosunki między dziećmi, pozytywny wpływ grup rówieśniczych.

Zachowania rodziców wpływające pozytywnie na motywację i stosunek dzieci do nauki

1.      Służenie przykładem.

2.      Dostrzeganie sukcesów, pochwały.

3.      Stawianie racjonalnych wymagań.

4.      Właściwa organizacja czasu.

5.      Pomoc w nauce.

6.      Interesowanie się problemami dziecka.

7.      Pozytywne emocje.

8.      Mądre karanie.

9.      Nagradzanie.

10.  Zapewnienie dobrych warunków do nauki.

11.  Traktowanie rodzeństwa na równi.

12.  Obowiązki domowe.

Interesuj się postępami dziecka

l      Kontakt z wychowawcą dziecka.

l      Obecność rodziców na zebraniach w szkole.

l      Kontakt z dzieckiem i wspólna analiza problemów szkolnych.

Wspieraj, ale nie wyręczaj

l      Wspierająca rola rodziców.

l      Wdrażanie dziecka do samodzielności.

l      Samokontrola wykonanej pracy.

l      Dziecko samo powinno dostrzegać swoje błędy i móc je poprawić.

l      Każde dziecko wymaga innej formy wsparcia.

Mądrze motywuj

l      Mądre nagradzanie jest lepsze niż kara.

l      Uznanie rodziców to też nagroda.

l      Pochwała opisowa i jej wpływ na proces myślowy dziecka.

Doceniaj osiągnięcia dziecka

l      Osiągnięcia a stopnie

l      Dziecko mniej i bardziej zdolne

l      Sukces jest efektem wielu drobnych osiągnięć

Nie pozwól dziecku, by źle mówiło o sobie

l      Poszukaj sposobu zaprezentowania dziecku innego obrazu jego osoby.

l      Stwórz sytuacje, w której dziecko może zobaczyć siebie w innym świetle.

l      Pozwól dziecku usłyszeć, jak mówimy o nim coś pozytywnego.

l      Określ wzór zachowania, jakiego oczekujesz.

l      Przypomnij dziecku jego poprzednie osiągnięcia.

l      Powiedz, jakie są wasze odczucia i oczekiwania.

Buduj w dziecku poczucie własnej wartości

l      Poczucie własnej wartości to pozytywne myślenie o sobie.

l      Wykorzystywanie silnych stron dziecka.

l      Kształtowanie w dziecku energii i inicjatywy.

l      Rozwijaj naturalną ciekawość dziecka, wzbudzaj jego motywację do poznawania nowych rzeczy, do nauki poprzez:

l      Organizowanie wycieczek do muzeów, na wystawy, oglądanie z dzieckiem ciekawych programów w TV i rozmawiaj o nich

l      Rozwiązywanie krzyżówek, zagadek, zabaw logicznych itp..

l      Wykorzystywanie codziennych czynności i zdarzeń do ćwiczenia różnych umiejętności

l      Dawanie przykładu własnym zachowaniem

l      Dawaj dziecku do zrozumienia, że nauka jest ważna

l      Wykazuj zainteresowanie karierą szkolną dziecka i wspieraj je w niej:

l      Interesuj się tym, co wydarzyło się w szkole, rozmawiaj o tym, czego dziecko się nauczyło,

l      Wdrażaj dziecko do systematyczności,

l      Pomagaj dziecku w odrabianiu lekcji i pokonywaniu trudności,

l      Szukaj mocnych stron swojego dziecka i udzielaj mu wsparcia,

l      Nie porównuj dziecka do rodzeństwa, kolegów, lecz do poprzedniego jego poziomu i umiejętności,

l      Pomagaj dziecku nazwać jego uczucia i poszukiwać nowych rozwiązań.

Brak motywacji do nauki wynika najczęściej z niewykształcenia u dziecka nawyków do uczenia się, bądź też jest skutkiem doznanych przez dziecko niepowodzeń. Dziecko potrzebuje Twojego zrozumienia, wsparcia i wiary, że sobie poradzi!

    

 

 

 

 

 

         

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin