Kajtek mieszka w gospodarstwie Orczyków.
Zagadnienia:
· dłuższe, wielozdaniowe wypowiedzi na temat zwierząt przebywających w otoczeniu Kajtka, ich wzajemne relacje,
· zwierzęta opowiadają o bocianie - redagowanie pisemnej wypowiedzi.
Cele dydaktyczne:
· doskonalenie techniki głośnego czytania,
· wyszukiwanie w tekście fragmentów na określony temat,
· zapoznanie z warunkami życia zwierząt w zagrodzie wiejskiej,
· kształcenie umiejętności dostrzegania cech charakterystycznych zwierząt, odtwarzanie tych cech w zabawie (elementy dramy),
· kształcenie umiejętności współdziałania w grupie,
· wdrażanie do prezentowania swoich przemyśleń, spostrzeżeń w formie wypowiedzi pisemnej.
1. Rozmowa na temat zwierząt opisanych w lekturze.- Jakie zwierzęta pojawiają się w opowiadaniu?- Na jakie dwie grupy można je podzielić? (hodowlane i żyjące na wolności)
2. Czytanie odpowiednich fragmentów książki ze zwróceniem uwagi na intonację, dykcję.- Jaki stosunek miały zwierzęta do Kajtka?- Dlaczego nie wszyscy go lubili?- Czy waszym zdaniem Kajtka można lubić i dlaczego?
3. Wprawki dramowePodział klasy na 6 zespołów. Każdy zespół losuje z nazwą zwierzęcia (koty, myszy, wróble, zając, kury, psy). Nikt nie mówi, jakie zwierzę wylosował.Zadaniem dzieci jest przygotować w grupach scenkę, która przedstawi zwierzę.Należy zachowywać się podobnie, jak dane zwierzę - wyrazy dźwiękonaśladowcze, temperament.Dzieci w swoim przedstawieniu mają ukazać stosunek danego zwierzaka do Kajtka. Mają 15 minut na przygotowanie.
4. PrezentacjaGrupa przedstawiająca wychodzi na środek klasy. Pozostali są publicznością, która odgaduje, o jakie zwierzę chodzi.- Zwróćcie uwagę, kto zaprezentuje się szczególnie ciekawie?- Jakie elementy gry kolegów podobały się wam najbardziej i dlaczego?
5. Praca redakcyjna - A teraz przed wami kolejne zadanie. Za chwilę postaracie się jeszcze bardziej "wczuć" w wasze zwierzę i napiszecie opowiadanie pod tytułem "Kajtek w oczach ........................".Dzieci, które przedstawiały np. kury, piszą "... w oczach kur".Na tablicy jest wstęp do waszej pracy, wspólny dla wszystkich:Pewnego dnia w gospodarstwie Orczyków pojawił się bocian. Nazywał się Kajtek.,br> A dalej piszecie samodzielnie. Pamiętajcie o tych wszystkich cechach, sytuacjach, o których mówiliśmy na lekcji.
6. Czytanie prac i analiza- Które prace podobają się wam i dlaczego?- Czyja praca jest najbardziej zabawna?- Czy wszystkie zwierzęta miały tylko krytyczne uwagi o Kajtku?
- Dlaczego pojawiły się głosy sympatii? (zwrócenie uwagi na wesołe usposobienie Kajtka).
7. Przyjaźń, koleżeństwo, bliskość innych jako wartości niezbędne w życiu każdej istoty.- Mówiliście o trudnym usposobieniu Kajtka. Zwierzęta często sprzeczały się, ale w gruncie rzeczy nauczyły się żyć obok siebie i tolerować się. Kajtek również narzekał na zwierzęta, ale jednak ciągle był w ich otoczeniu, szukał kontaktu z nimi.- Jak sądzicie, dlaczego?
8. Zakończenie lekcjiPosłuchajcie końcowego fragmentu lektury:Przepędziła mnie rodzina z gniazda - to trudno, ale przecież mam łąkę, mam topolę, mam zagrodę Orczyków, a za trzy lata, jak dorosnę, nikomu gniazda nie ustąpię, będę miał już wtedy dużo sił, obronię swoje gniazdo i własne gospodarstwo założę...... a tymczasem w zagrodzie będę żył ze starymi bocianami. Przecież nikomu na naszej łące miejsca nie zabraknie. Będziemy sobie na spółkę nagonki na żaby i polowania na myszy polne urządzać. Zawsze lepiej w zagrodzie gromadą żyć niż samemu obijać się po świecie!- Co autorka chciała nam powiedzieć poprzez Kajtka? (przyjaźń, koleżeństwo, bycie w grupie)I niech wasze wypowiedzi będą podsumowaniem naszych zajęć.
9. Praca domowaW domu poszukajcie w książce i zaznaczcie fragmenty, które opisują pracę w gospodarstwie wiejskim.
ewapoz