Andrzej Nowicki o swietej inkwizycji.pdf

(892 KB) Pobierz
http://legaba.
Andrzej Nowicki
Strona 1 z 56
Andrzej Nowicki
O Ś WI Ę TEJ
INKWIZYCJI
1959
http://legaba.6te.net/o_sw_ink3.htm
2008-02-01
3338484.003.png
Andrzej Nowicki
Strona 2 z 56
Wieczorny Uniwersytet Marksizmu-Leniniznu
przy Komitecie Wojewódzkim P Z P R w Białymstoku
i Zarząd Wojewódzki S. A. i W.
Redaktor
Stanisław Kalman
Białostockie Zakłady Graficzne 654 z dnia 18.II.1959 r. 2000 egz. A5 P2
http://legaba.6te.net/o_sw_ink3.htm
2008-02-01
3338484.004.png
Andrzej Nowicki
Strona 3 z 56
L ę k przed prawd ą o dziejach Inkwizycji
Wielcy inkwizytorzy XX wieku, kardynałowie z kongregacji Świętego Officjum,
uwaŜają dzieje Inkwizycji za najbardziej sekretny dział dziejów papiestwa i dlatego
nawet najwierniej słuŜącym papiestwu teologom katolickim uniemoŜliwiają poznanie
prawdy, zamykając przed nimi. centralne archiwum, liczące przeszło siedem tysięcy
tomów rękopisów protokółów Inkwizycji.
Trudno by chyba było wymienić nazwisko historyka o większych zasługach dla
papiestwa od von Pastora, autora olbrzymiej, źródłowej, 22-tomowej ,,Historii
PapieŜy". Pracą jego interesował się osobiście sam papieŜ Leon XIII, ułatwiając mu
dostęp do wielu tajnych archiwów. Jedno przecieŜ archiwum pozostało —
mimo ,,bardzo wysokiego wstawiennictwa" •— zamknięte przed Pastorem, a tym
bardziej przed wszystkimi innymi historykami. Posłuchajmy zresztą samego Pastora:
„Przedstawienie i ocena działalności Inkwizycji, po zreorganizowaniu jej przez
papieŜa Pawła III, to rzecz wciąŜ dla historyka niemoŜliwa, poniewaŜ nie ma on do
dyspozycji Ŝadnych dokumentów. Wprawdzie archiwum Świętego Officjum w
Rzymie posiada podobno część dokumentów, ale wgląd w te dokumenty jest
bezwzględnie zabroniony — Einsicht wird absolut nicht gestattet. W końcu 1901 roku
złoŜyłem pierwszą prośbę o zezwolenie na korzystanie z archiwum rzymskiej
Inkwizycji, a potem jeszcze dwie prośby; jedyną rzeczą, której się dowiedziałem po
14 miesiącach starań od archiwisty, Ojca G.M. van Rossum, było to, Ŝe z czasów
Pawła III zaginęły protokóły procesów inkwizycyjnych przeciw heretykom, a
zachowały się jedynie dekrety Inkwizycji.
http://legaba.6te.net/o_sw_ink3.htm
2008-02-01
3338484.005.png
Andrzej Nowicki
Strona 4 z 56
Wielki Inkwizytor Hiszpa ń ski — Hadrian Florisze Dedel, pó ź niejszy papie Ŝ Hadrian
VI
Zezwolenia na przejrzenie tych ostatnich Kongregacja (Świętego Officjum) — mimo
bardzo wysokiego wstawiennictwa — bezwzględnie mi odmówiła — (eine Durchsicht
wurde mir von der Kongregation absolut verweigert). Trzymając się wciąŜ — za-
rzuconego prawie powszechnie — systemu ukrywania dokumentów historycznych
sprzed przeszło 350 lat w absolutnej tajemnicy, dzisiejsza Kongregacja Świętego
Officjum wyrządza tym szkodę nie tylko historii, ale takŜe i przede wszystkim sobie
samej, poniewaŜ opinia publiczna będzie w dalszym ciągu uwaŜać wszystkie nawet
najgorsze oskarŜenia przeciw rzymskiej, Inkwizycji za prawdziwe" (1).
Skargę tę powtarzał Pastor w róŜnych tomach i w kilku wydaniach wielokrotnie i
oczywiście bezskutecznie. Z protestem przeciw ukrywaniu dokumentów
historycznych przez Święte Officjum występowało bezskutecznie kilka środowisk
katolickich róŜnych krajów, nawet w Stanach Zjednoczonych (,,Catholic Fortnightly
Review"), podkreślając bezcelowość i niedorzeczność zakazu. Ale Święte Officjum,
znając treść posiadanych dokumentów, wiedziało najwidoczniej, Ŝe są one bardziej
http://legaba.6te.net/o_sw_ink3.htm
2008-02-01
3338484.006.png 3338484.001.png
Andrzej Nowicki
Strona 5 z 56
kompromitujące od najgorszych przypuszczeń i — trzymając się zasady
nieudzielania Ŝadnych zezwoleń — odmówiło prawa korzystania z tych archiwów
nawet tak znanemu księdzu — Jezuicie jak Pietro Tacchi Venturi, sekretarz generalny
Zakonu Jezuitów, autor oficjalnej historii tego zakonu we Włoszech — „Storia delia
Compagnia di Gesu in Italia" (2).
Z podobnym systemem ukrywania starych dokumentów historycznych nawet przed
historykami katolickimi spotkał się — ze strony części polskich władz kościelnych —
zakonnik dominikański ksiądz Sadok Barącz, który — juŜ po wydaniu kilkunastu
dzieł historycznych aprobowanych przez cenzurę kościelną — na próŜno starał się o
pozwolenie na przejrzenie bogatego zbioru przywilejów i nadań, znajdującego się w
posiadaniu klasztoru Dominikanów w Krakowie. Nie pomogły jego argumenty, Ŝe
właśnie pisze monografię tego klasztoru, aby przyczynić się do jego chwały:
„Prosiłem ich o to pokornie — pisze — Ŝeby mi pozwolili one (dokumenty)
przeglądnąć; ojcowie ze względów bardzo, błahych odmówili mi tej literackiej
przysługi" (3)
Na szczęście wiele dokumentów z dziejów Inkwizycji trafiło do archiwów
dostępnych historykom, do archiwów, których inkwizytorzy nie zdąŜyli spalić, ani
zamknąć. Dzięki temu Frédéricq mógł wydać pięć grubych tomów źródeł do dziejów
Inkwizycji w Niderlandach, a Pastor skromny, trzy arkuszowy zeszyt źródeł —
dekretów Inkwizycji rzymskiej, których część przypadkiem trafiła do prywatnego
archiwum rodziny nepotów papieskich, ksiąŜąt Barberinich. Publikując te dekrety
Pastor natrafił na wielokrotne nakazy zachowywania całej działalności trybunałów
inkwizycyjnych w absolutnej tajemnicy, aby ,,nesciret sinistra quid faceret
dextra" (aby nie wiedziała lewica co czyni prawica (4).
Pastor stracił nadzieję, aby stanowisko kongregacji Świętego Officjum w sprawie
archiwów uległo zmianie i nazwał postawę kardynałów-inkwizytorów —
„małodusznością" (Engherzigkeit(5)). Właściwym terminem Jest Jednak lek, lęk przed
prawdą o dziejach Inkwizycji, lęk przed prawdą o papiestwie. Lęk ten prowadził do
barbarzyńskiego niszczenia i palenia dokumentów, likwidowania świadków,
zacierania śladów, aby móc wszystkiego się wyprzeć i zamiast historii dać sfabryko-
wane przez siebie legendy.
Ś wi ę ta Inkwizycja jako narz ę dzie walki klasowej z antyfeudalnymi ideami mas
http://legaba.6te.net/o_sw_ink3.htm
2008-02-01
3338484.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin