pracownia komputerowa.pdf

(282 KB) Pobierz
Miedziarek.doc
Projektowanie ergonomicznego stanowiska komputerowego z przeznaczeniem do
pracowni informatycznej.
Mgr inż. Sławomir Miedziarek
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Lesznie
Instytut Politechniczny
Streszczenie:
W artykule przedstawiono analizę zastosowanych rozwiązań ergonomicznych przy
projektowaniu stanowiska komputerowego z przeznaczeniem do pracowni informatycznych.
Artykuł odpowiada również na pytanie jakie czynniki należy brać pod uwagę aby uzyskać
właściwe rozwiązania ergonomiczne oraz przedstawia propozycję gotowych projektów
pracowni po zastosowaniu wymogów ergonomii.
Summary:
The article presents an analysis of applied ergonomic solutions in designing a
computer work place for computer science classrooms. The article deals with the factors
which have to be taken into account to achieve proper ergonomic solutions and presents some
examples of ready-to-use projects of the computer science classroom after applying the rules
of ergonomics.
I.
Wstęp
Komputery stały się obecnie narzędziem powszechnego użytku. W Polsce
komputeryzacja wkracza w coraz większym zakresie w różne sfery życia społeczno –
gospodarczego. Spowodowało to konieczność prawidłowego przygotowania kadr, a co za tym
idzie zwiększenia godzin lekcyjnych informatyki oraz przygotowanie specjalistycznych
pracowni komputerowych, które wykorzystywane są na lekcjach informatyki i innych
nauczanych przedmiotach. Uczeń i student coraz więcej czasu spędza przy komputerze, co
powoduje wywieranie różnorakiego wpływu na jego zdrowie. Dlatego tak ważne jest, aby
miejsce pracy było wygodne, bezpieczne, dobrze oświetlone zgodne z wymogami ergonomii.
Badanie środowiska pracy łącznie z wszystkimi elementami należy do czołowych zadań
ergonomii. Celem ich jest wskazanie właściwych rozwiązań, które zapewniłyby komfort,
dobre samopoczucie i zdrowie pracującego ucznia, studenta.
Celem niniejszego opracowania jest identyfikacja zagrożeń generowanych przez
stanowisko komputerowe w pracowni szkolnej, pokazanie idealnego w sensie
ergonomicznym stanowiska komputerowego oraz przedstawienie projektu stanowiska
komputerowego oraz laboratorium dostosowanego do potrzeb architektonicznych i
ergonomicznych.
II.
Zagrożenia wynikające z pracy na stanowisku komputerowym
Jednym z podstawowych problemów przy projektowaniu stanowiska komputerowego jest
określenie zagrożeń, które wynikają z pracy na tym stanowisku. Na komfort pracy przy
komputerze wpływa szereg czynników, do których należą: poszczególne elementy tworzące
stanowisko komputerowe, kształtowanie przestrzennej struktury stanowiska komputerowego,
czynniki środowiska materialnego pracy (oświetlenie, mikroklimat, hałas). W wyniku analizy
literaturowej opracowano schemat zagrożeń jakie wynikają z pracy przy stanowisku
komputerowym. Schemat ten przedstawiono poniżej:
Bóle szyi
Obciążenie mięśni karku i szyi
Bóle karku
Podrażnienia skóry
Bóle pleców
Wady wzroku
Zespół cieśni kanału nadgarstka
Stół
Monitor
Klawiatura
STANOWISKO
KOMPUTEROWE
Krzesło
Mysz
Drukarka
Zwyrodnienie kręgosłupa
Bóle mięśni barków
Podrażnienie dróg
oddechowych
Bóle mięśni przedramion
Bóle mięśni rąk
Wady słuchu
Rys. 1. Zagrożenia stanowiska komputerowego. [Opracowanie własne]
Poznanie tych zagrożeń pozwoli wyeliminować ewentualne błędy, które można popełnić
projektując stanowisko komputerowe w pracowni szkolnej.
III. Rodzaje prac wykonywanych przy komputerze podczas zajęć z przedmiotów
informatycznych lub wykorzystujących technologię informatyczną.
Prace wykonywane przy komputerze podczas zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem
technologii informatycznej można podzielić na pięć następujących grup:
Wprowadzanie danych (data entry) – polega na ciągłym przekazywaniu danych
z klawiatury do pamięci komputera. Zwykle zadania są rutynowe, ich wykonywanie
wymaga szybkiego tempa, naprzemiennie obserwacji dokumentu i ekranu.
( Wprowadzanie danych do arkusza kalkulacyjnego itp.)
Uzyskiwanie danych (data aquisition) – polega ona na wyszukiwaniu informacji na
ekranie monitora. ( Wyszukiwanie informacji w bazie danych.)
Praca interakcyjna (interactive communication) – polega ona na wprowadzaniu
małej liczby danych do pamięci komputera, a następnie na odczytywaniu
odpowiednich wyników. ( Praca z bazą danych, arkuszem kalkulacyjnym itp.)
Przetwarzanie tekstów (word processing) – jest to najczęstszy sposób wykorzystania
komputera, polegający na wprowadzaniu tekstu z klawiatury do pamięci komputera za
pomocą programów zwanych edytorami tekstu. Z tego rodzaju pracą najczęściej
możemy się spotkać w pracach biurowych.
Programowanie i projektowanie wspomagane komputerowo (computer
programming) – polega na tworzeniu nowych programów komputerowych,
wykonywanie projektów (np. elementów maszyn i urządzeń, budowlanych) za
pomocą odpowiedniego oprogramowania.
78345136.006.png 78345136.007.png 78345136.008.png
RODZAJE PRACY WYKONYWANEJ W CZASIE ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
Rys.2.Rodzaje pracy wykonywanej w czasie zajęć lekcyjnych.[Opracowanie własne]
Należy pamiętać, że w toku zajęć dydaktycznych większość prezentowanych rodzajów
prac występuje jednocześnie podczas jednej jednostki lekcyjnej lub bloku zajęć.
IV. Składniki stanowiska komputerowego w aspekcie ergonomicznym.
W skład stanowiska komputerowego wchodzą:
Wyposażenie podstawowe, niezbędne i występujące zawsze: monitor, klawiatura,
manipulator, jednostka centralna, stół, krzesło.
Wyposażenie dodatkowe, często potrzebne na stanowisku pracy: drukarka, uchwyt na
dokumenty, podnóżek, podpórki – podłokietniki do oparcia przedramion.
1. Monitor
Dobry ekran musi spełniać szereg parametrów, przede wszystkim zapewniać łatwe i
szybkie odczytywanie treści z całego ekranu bez obciążenia wzroku, dać możliwość
uzyskania na nim obrazu ostrego, czystego i stabilnego. W procesie edukacji potrzeba jest
pełnej koncentracji przy przyswajaniu przekazywanej wiedzy, tak by wykorzystywana
wiedza przy realizacji ćwiczeń utrwalała przekazywane treści. Dlatego też należy dołożyć
wszelkich starań by wyeliminować wszystkie czynniki, które temu przeszkadzają a
zwłaszcza czynniki nieprawidłowych rozwiązań ergonomicznych.
Możemy wyróżnić następujące rodzaje monitorów:
monitory z lampą kineskopową (ang. CTR display),
monitory plazmowe,
monitory elektroluminescencyjne,
monitory ciekłokrystaliczne (ang. LCD).
W pracowniach informatycznych najczęściej spotyka się monitory CTR (rys.2a) oraz
coraz częściej monitory ciekłokrystaliczne (rys.2b), natomiast do rzadkości należą monitory
plazmowe i elektroluminescencyjne.
78345136.009.png
a)
b)
Rys. 3. Przykłady monitorów: a) monitor z lampą kineskopową, b) monitor LCD [2]
Należy dążyć do wyposażenia pracowni informatycznych w monitory LCD, ponieważ
zaletą tych monitorów jest to, że nie emitują promieniowania rentgenowskiego oraz posiadają
powłoki antyodblaskowe i antyrefleksyjne, które gwarantują, że postrzegany obraz jest
pozbawiony zakłóceń, które występują w monitorach CTR.
2. Klawiatura
Rozróżnia się zasadniczo dwa rodzaje klawiatury: klawiaturę tradycyjną (rys.4a) oraz
klawiaturę dzieloną (rys.4b).
a/
b/
Rys. 4b. Klawiatura dzielona
Klawiatury łączy się z rodzajem pracy wykonywanej przy komputerze, jest ona bowiem
dużo częściej używana przy pisaniu tekstów, wprowadzaniu danych, aniżeli przy pracy w
dialogu z komputerem. Ponieważ w procesie dydaktycznym występują wszystkie rodzaje prac
można by zatem sugerować, aby używać klawiatury dzielonej, a nie tradycyjnej tym bardziej,
że występuje w niej wspornik do odpoczynku dłoni.
3. Manipulatory
Manipulatorami nazywamy urządzenia, za pomocą, których sterujemy kursorem. Stanowi
on uzupełnienie pracy z klawiaturą. Najczęściej używanym manipulatorem w szkolnej
pracowni informatycznej jest tradycyjna mysz (rys.4). Zastosowanie tego urządzenia wynika
z kosztów zakupu, dlatego w niniejszym opracowaniu pominięto inne manipulatory.
Rys. 5. Mysz tradycyjna.
Rys. 4a. Klawiatura tradycyjna
78345136.001.png 78345136.002.png 78345136.003.png
Wybór właściwej myszki jest tylko pozornie błahą rzeczą. Z przeprowadzonych badań
wynika, że około 2/3 wszystkich czynności podczas pracy na komputerze podczas zajęć
lekcyjnych wykonuje się za pomocą manipulatora. Dlatego powinniśmy wybrać manipulator
kształtem jak najbardziej zbliżony do wnętrza naszej dłoni. Odrębną rzeczą jest właściwa
konserwacja myszy kulkowej, co w znaczący sposób wpływa na jakość eksploatacji tego
urządzenia oraz czas wykonywanych czynności.
4. Jednostka centralna
W pracowni informatycznej uczeń - student w odniesieniu do jednostki centralnej ma
tylko cztery zadania do wykonania: włączyć lub wyłączyć komputer, wprowadzić lub wyjąć
dyskietkę lub płytę CD, ewentualnie restartować system, dlatego należy zapewnić pełną
funkcjonalność wykonywania tych zadań. Na rysunku 6 zostały przedstawione przykłady
jednostek centralnych.
a)
b)
Rys. 6. Przykłady obudowy jednostki centralnej: a) pozioma, b) pionowa [2]
Wybór rodzaju obudowy jednostki centralnej będzie więc związany z konstrukcją biurka,
na którym zostanie umieszczony tak by zapewnić funkcjonalność w/w czynności ucznia.
5. Stół
Stół do pracy z komputerem powinno się dobierać w zależności od rodzaju i charakteru
wykonywanej na nim pracy. Ponieważ na zajęciach dydaktycznych występują wszystkie
rodzaje pracy z ergonomicznego punktu widzenia zaleca się, aby stół do pracy z komputerem
miał dwa odrębne blaty: pod monitor i pod klawiaturę. Możemy wyróżnić trzy rodzaje takich
stolików przeznaczonych do dialogu z komputerem, które możemy wykorzystać w pracowni
informatycznej: stół typu tradycyjnego, stół typu standard, stół typu profesjonalnego.
Do pracowni informatycznej najbardziej nadaje się stół typu standard. Stół standard ma
możliwość regulacji wysokości blatu roboczego oraz podstawy pod monitor, co przy
zmiennych wymiarach antropometrycznych uczniów i studentów pozwala dostosować
wymiary stołu do indywidualnych wymiarów ucznia – studenta. Na rys. 7 przedstawiono stół
typu standard.
78345136.004.png 78345136.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin