Temat kompleksowy: Wiosenne święto - Wielkanoc
Cele ogólne:
- stwarzanie sytuacji edukacyjnych motywujących dzieci do podejmowania działań matematycznych z zakresu liczenia i przeliczania,
- wyrabianie odporności emocjonalnej do pokonywania trudności matematycznych,
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Sytuacja edukacyjna
Zadania dla dzieci:
Cele operacyjne
Dziecko:
Środki dydaktyczne
1. Zabawa integracyjna przy piosence „Dzień dobry, witam was...”
N. wspólnie z dziećmi śpiewa powitalną piosenkę wykonując określone gesty.
- potrafi się przywitać w określony sposób,
- odczuwa więź z kolegami z grupy,
2. Tajemniczy obrazek
N. pokazuje dz. zasłonięty obrazek.
Aby się dowiedzieć, co on przedstawia i o czym dziś będziemy mówić, należy odpowiedzieć na sześć pytań oznaczonych kropkami /od 1 do 6/, które uprawnią nas do odsłonięcia kartki z tą samą ilością kropek.
- jest gotowe do podjęcia zadań proponowanych przez N.
- identyfikuje dwa zbiory liczb,
- orientuje się w tradycjach i zwyczajach wielkanocnych,
Załącznik nr 1, ilustracja jaja, sztaluga, kartoniki z różną liczbą kropek od 1 do 6
3. Indycze jaja
N. czyta dzieciom wiersz, na podstawie, którego dzieci mają określić cechy wyróżniające indycze jajko pośród innych – kurzych.
Następnie pokazuje różne jajka na tablicy i prosi o wskazanie tylko indyczych jaj.
- Ile jest indyczych jaj?
- Ile jest kurzych?
- Których jaj jest więcej? o ile jest więcej?
N. opowiada dzieciom, że niedługo jest Wielkanoc i gospodyni pomalowała jajka.(N. odwraca jajka na drugą stronę). Z indyczych zrobiła pisanki, a z kurzych kraszanki.
Pierwsze jajko indycze pomalowała w kwiatki, drugie w ….. itd.
- która pisanka jest w gwiazdki?
- która jest w paski?
- wie, że indycze jajo jest
duże w porównaniu z
kurzym,
- potrafi dokonać porównania mocy dwóch zbiorów i wskazać o ile jest więcej o ile mniej,
- rozumie aspekt porządkowy liczby.
Załącznik nr 2, 6 sylwet jaj kurzych, 5 sylwet jaj indyczych
4. Zabawa „Indyki”.
Grupa podzielona na 5 zespołów. Każdy zespół otrzymuje makietę z domowymi zwierzętami (na każdej makiecie jest kilka indyków) oraz pisaki.
Zadaniem dzieci jest pomoc mamie- indyczce w odnalezieniu indyków bawiących się z innymi zwierzętami na podwórku.
Dzieci muszą rozpoznać indyki pośród innych zwierząt, policzyć je i ich liczbę zaznaczyć na białym kartonie rysując tyle samo kropek, co indyków. Na koniec każdy zespół mówi mamie – indyczce, ile udało mu się odnaleźć indyków.
- potrafi rozpoznać indyka spośród innych zwierząt,
- potrafi dokonać przekształceń myślowych z poziomu enaktywnego na ikoniczny
Makieta ze zwierzętami z zaznaczonym miejscem na wrysowanie kropek, pisaki
5. Zabawa ruchowa „Indorki do kurnika”.
N. tłumaczy, że małe indorki lubią przebywać na powietrzu, skubać trawkę, wygrzewać się w słońcu, ale wiosną zdarzają się burze, których indorki się boją i wówczas uciekają do kurnika.
Dz. indorki w rytm muzyki przechadzają się po podwórku Na sygnał dźwiękowy oznaczający burzę dz. chowają się do kurników (obręczy), zgodnie z ilością kropek narysowanych na kartce.
- reaguje na umówiony sygnał,
- potrafi podporządkować się ustalonym regułom zabawy,
- prawidłowo przelicza w zakresie 6,
Krążki, tabliczki z kropkami od 1 do 6, tamburyno, płyta CD
6. Zabawa „Zawody w kurniku”.
N. z krążków układa na dywanie trasę wyścigu. Tabliczkami zaznacza start i metę.
Dzieci podzielone na dwa zespoły: indorki i kurczątka. Każdy zespół otrzymuje kostkę do gry i wyznacza pierwszego przedstawiciela, który rzuca kostką, liczy kropki i przesuwa się o tyle krążków, ile było kropek na kostce. Następnie dzieci kolejno zamieniają się w pionki poprzez położenie ręki na ramieniu poprzednika, zajęciu jego miejsca i przesunięciu się o tyle krążków, ile wypadło na kostce.
Wygra ten zespół, którego przedstawiciel pierwszy dotrze do mety.
- przestrzega zasad gry,
- rozpoznaje globalnie
wyrazy: „start”, „meta”,
- liczy poprawnie w zakresie 6 w sytuacjach pełnych napięć,
Krążki, napisy: „start”, „meta”, kostki do gry
7. Wykonanie pracy plastycznej
Dz. otrzymują kartki (¼ jajka) oznaczone kropkami od 1 do 6, na których mają zaprojektować wzór wg własnego pomysłu.
- maluje na kartce wzory wg własnego pomysłu,
Kartki oznaczone odpowiednią liczbą kropek, farby, pędzle
8. Składanie pisanki z 4 części
Dz. łączą się w zespoły wg oznaczeń z tyłu kartki. Następnie ze swoich prac (każde dziecko ma ¼ jajka) układają jedną wspólną pisankę.
Prezentacja prac przez zespoły.
- potrafi współpracować w grupie,
Tablice z kropkami od 1 do 6
Załącznik nr 1
Pytania:
1. Kiedy obchodzimy święta Wielkanocne: wiosną, latem, jesienią, czy zimą?
2. Kto przynosi dzieciom podarunki na Wielkanoc?
3. Co robimy w „Lany Poniedziałek”?
4. Czym się różni pisanka od kraszanki?
5. Co niesiemy w koszyczku do poświęcenia?
6. Po co idziemy z koszyczkiem do kościoła?
Załącznik nr 2
„Indycze jajo”
Indyki wielkich zmartwień nie mają.
Czy ktoś gotuje indycze jajo?
Czy jajecznicę z niego usmaży?
O koglu-moglu indyczym marzy?
Skąd znowu! Od tego jaja są kurze.
Indycze jajo jest bardzo duże.
I kto by takie zjadł z ochotą,
brzuch by go bolał. Więc jeść je, po co?
Morał więc prosty z tego wynika:
niech z indyczego jajka
indycza mama wysiedzi indyka.
Opracowała: mgr Magdalena Czapkiewicz – nauczycielka Przedszkola w Szczodrzykowie
agulla1030