Przeliczamy_ptaki_domowe.doc

(38 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

 

 

Grupa: 4-5 - latki 

Temat kompleksowy: Wiosenne święto - Wielkanoc

Temat dnia: Przeliczamy ptaki domowe korzystając z kostki do gry

Cele ogólne:

-          stwarzanie sytuacji edukacyjnych motywujących dzieci do podejmowania działań matematycznych z zakresu liczenia i przeliczania,

-          wyrabianie odporności emocjonalnej do pokonywania trudności matematycznych,

-          rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.

 

Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.

 

 

 

Sytuacja edukacyjna

Zadania dla dzieci:

Cele operacyjne

Dziecko:

Środki dydaktyczne

1. Zabawa integracyjna przy piosence „Dzień dobry, witam was...”

N. wspólnie z dziećmi śpiewa powitalną piosenkę wykonując określone gesty.

-    potrafi się przywitać w określony sposób,

-    odczuwa więź z kolegami z grupy,

 

2. Tajemniczy obrazek

N. pokazuje dz. zasłonięty obrazek.

Aby się dowiedzieć, co on przedstawia i o czym dziś będziemy mówić, należy odpowiedzieć na sześć pytań oznaczonych kropkami /od 1 do 6/, które uprawnią nas do odsłonięcia kartki z tą samą ilością kropek.

-          jest gotowe do podjęcia zadań proponowanych przez N.

-          identyfikuje dwa zbiory liczb,

-          orientuje się w tradycjach i zwyczajach wielkanocnych,

Załącznik nr 1, ilustracja jaja, sztaluga, kartoniki z różną liczbą kropek od 1 do 6

 

3. Indycze jaja

N. czyta dzieciom wiersz, na podstawie, którego dzieci mają określić cechy wyróżniające indycze jajko pośród innych – kurzych.

Następnie pokazuje różne jajka na tablicy i prosi o wskazanie tylko indyczych jaj.

- Ile jest indyczych jaj?

- Ile jest kurzych?

- Których jaj jest więcej? o ile jest więcej?

N. opowiada dzieciom, że niedługo jest Wielkanoc i gospodyni  pomalowała jajka.(N. odwraca jajka na drugą stronę). Z indyczych zrobiła pisanki, a z kurzych kraszanki.

Pierwsze jajko indycze pomalowała w kwiatki, drugie w ….. itd.

- która pisanka jest w gwiazdki?

- która jest w paski?

   -   wie, że indycze jajo jest   

       duże w porównaniu z   

       kurzym,

 

-          potrafi dokonać porównania mocy dwóch zbiorów i wskazać o ile jest więcej o ile mniej,

-        rozumie aspekt porządkowy liczby.

Załącznik nr 2, 6 sylwet jaj kurzych, 5 sylwet jaj indyczych

4. Zabawa „Indyki”.

Grupa podzielona na 5 zespołów. Każdy zespół otrzymuje makietę z domowymi zwierzętami (na każdej makiecie jest kilka indyków) oraz pisaki.

Zadaniem dzieci jest pomoc mamie- indyczce w odnalezieniu indyków bawiących się z innymi zwierzętami na podwórku.

Dzieci muszą rozpoznać indyki pośród innych zwierząt, policzyć je i ich liczbę zaznaczyć na białym kartonie rysując tyle samo kropek, co indyków. Na koniec każdy zespół mówi mamie – indyczce, ile udało mu się odnaleźć indyków.

 

- potrafi rozpoznać indyka spośród innych zwierząt,

 

 

 

- potrafi dokonać przekształceń myślowych z poziomu enaktywnego na ikoniczny

Makieta ze zwierzętami z zaznaczonym miejscem na wrysowanie kropek, pisaki

5. Zabawa ruchowa „Indorki do kurnika”.

N. tłumaczy, że małe indorki lubią przebywać na powietrzu, skubać trawkę, wygrzewać się w słońcu, ale wiosną zdarzają się burze, których indorki się boją i wówczas uciekają do kurnika.

 

Dz. indorki w rytm muzyki przechadzają się po podwórku Na sygnał dźwiękowy oznaczający burzę dz. chowają się do kurników (obręczy), zgodnie z ilością kropek narysowanych na kartce.

-          reaguje na umówiony sygnał,

-          potrafi podporządkować się ustalonym regułom zabawy,

-          prawidłowo przelicza w zakresie 6,

 

 

Krążki, tabliczki z kropkami od 1 do 6, tamburyno, płyta CD

6. Zabawa „Zawody w kurniku”.

N. z krążków układa na dywanie trasę wyścigu. Tabliczkami zaznacza start i metę.

Dzieci podzielone na dwa zespoły: indorki i kurczątka. Każdy zespół otrzymuje kostkę do gry i wyznacza  pierwszego przedstawiciela, który rzuca kostką, liczy kropki i przesuwa się o tyle krążków, ile było kropek na kostce. Następnie dzieci kolejno zamieniają się w pionki poprzez położenie ręki na ramieniu poprzednika, zajęciu jego miejsca i przesunięciu się o tyle krążków, ile wypadło na kostce.

Wygra ten zespół, którego przedstawiciel pierwszy dotrze do mety.

- przestrzega zasad gry,

 

- rozpoznaje globalnie  

   wyrazy: „start”, „meta”,

 

- liczy poprawnie w zakresie 6 w sytuacjach pełnych napięć,

Krążki, napisy: „start”, „meta”, kostki do gry

 

7. Wykonanie pracy plastycznej

Dz. otrzymują kartki (¼ jajka) oznaczone kropkami od 1 do 6, na  których mają zaprojektować wzór wg własnego pomysłu.

 

- maluje na kartce wzory wg własnego pomysłu,

 

 

Kartki oznaczone odpowiednią liczbą kropek, farby, pędzle

8. Składanie pisanki z 4 części

Dz. łączą się w zespoły wg oznaczeń z tyłu kartki. Następnie ze swoich prac (każde dziecko ma ¼ jajka) układają jedną wspólną pisankę.

 

Prezentacja prac przez zespoły.

- potrafi współpracować w grupie,

Tablice z kropkami od 1 do 6

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

Pytania:

1.      Kiedy obchodzimy święta Wielkanocne: wiosną, latem, jesienią, czy zimą?

2.      Kto przynosi dzieciom podarunki na Wielkanoc?

3.      Co robimy w „Lany Poniedziałek”?

4.      Czym się różni pisanka od kraszanki?

5.      Co niesiemy w koszyczku do poświęcenia?

6.      Po co idziemy z koszyczkiem do kościoła?

 

 

 

Załącznik nr 2

 

„Indycze jajo”

Indyki wielkich zmartwień nie mają.

Czy ktoś gotuje indycze jajo?

Czy jajecznicę z niego usmaży?

O koglu-moglu indyczym marzy?

Skąd znowu! Od tego jaja są kurze.

Indycze jajo jest bardzo duże.

I kto by takie zjadł z ochotą,

brzuch by go bolał. Więc jeść je, po co?

Morał więc prosty z tego wynika:

niech z indyczego jajka

indycza mama wysiedzi indyka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała: mgr Magdalena Czapkiewicz – nauczycielka Przedszkola w Szczodrzykowie

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin