dzien1.doc

(59 KB) Pobierz
Przepisy

Przepisy

Ustawy dozoru technicznego

  1. Ustawa o dozorze technicznym z dnia 21.12.200r
  2. Rozporządzenie Ministra Przemysłu z dnia 07..10.1963r o budowie i eksploatacji dziwignic
  3. Przepisy BHP dla dziwgnic
  4. Instrukcja eksploatacja dziwignic

 

Dozór techniczny dzielimy na:

 

  1. Urząd dozoru technicznego UDT
  2. Transportowy dozór techniczny TDT
  3. Wojskowy dozór techniczny
  4. Specjalistyczna jednostka dozoru technicznego, która wykonuje dozór techniczny nad urządzeniami o szczególnych konstrukcjach, przeznaczeniu lub sposobie eksplatacji.

 

Rodzaj urządzeń podległych dozorowi technicznemu DT

 

  1. Kotły parowe i ciśnieniowe
  2. Zbiorniki stałe i przenośne
  3. Wytwornice acetylenu stałe i przenośne
  4. Rurociągi parowe
  5. Wciągniki i wyciągarki
  6. Suwnice
  7. Żurawie
  8. Wyciągi towarowe i wyciągi statków oraz turystyczne
  9. Podesty ruchome, schody i chodniki ruchome
  10. Dźwigniki
  11. Osobowe i towarowe koleje linowe
  12. Dźwigi towarowe i osobowe
  13. Wózki jezdniowe i podnośnikowe z napędem elektrycznym, spalinowym i innym

 

Silniki

 

  1. Silniki asynchroniczne 3*220\380 50hz

 

Układy elektryczne suwnicy

 

1.      Układ zasilania

2.      Układ sterowania bezpośredniego lub zdalnego bezprzewodowego

3.      Układ siłowy

4.      Układ sygnalizacji i zabezpieczeń

 

Podział sposobów zasilania suwnicy

 

  1. Przy pomocy trzech gołych przewodów miedzianych – troleje
  2. Za pomocą przewodu oponowego
  3. Za pomocą szyno-przewodów
  4. Przy pomocy kablo-zwijaka

 

Parametry techniczne suwnicy

 

  1. Udźwig – wyrażony w tonach jest to dopuszczalny ciężar, jaki operator może obciążyć konstrukcje suwnicy oznaczenie udźwigu Q
  2. Rozpiętość mostu oznaczone L w metrach – jest to odległość pomiędzy osiami kół jezdnych mierzona wzdłuż mostu
  3. Wysokość podnoszenia oznaczono Hp wyrażamy w metrach – jest to odległość od poziomu roboczego do górnego położenia gardzieli haka
  4. Grupa natężenia pracy suwnicy – określa jak ciężko pracuje suwnica jest ich 8 od A1 do A8

·         A1 – praca rzadka suwnica z napędem ręcznym

·         A3 – suwnice transportowo warsztatowe pracują regularnie z przerwami

 

  1. Prędkość podnoszenia i opuszczania jazda mostem i jazda wózkiem metry na minutę

 

Czynności oddziałów dozoru technicznego

 

1.      Rejestracja urządzeń dźwigowych

2.      Badanie odbiorcze urządzeń dźwigowych

3.      Badanie okresowe i kontrolne

4.      Sprawdzanie kwalifikacji operatorów, konserwatorów, spawaczy i wydawanie uprawnień dla tych grup

5.      Prowadzenie ewidencji i nadzoru nad urządzeniami technicznymi

 

Układ

 

Mechanizm podnoszenia składa się z

  1. Silnika napędowego
  2. Sprzęgło tarczowe podatne
  3. Hamulca automatycznego z luzownikiem
  4. Przekładnia regulacyjna
  5. Bębna linowego
  6. Olinowania
  7. Zblocza z hakiem

 

Hak wykonany jest w postaci odkuwki, kuty swobodnie lub matrycowo, rzadko haki są wykonywane z blach w postaci kilku warstw. Hak musi posiadać atest

 

Hak składa się z

  1. Trzonu
  2. Części chwytnej

 

Haki dzielimy na

  1. Jednorożna
  2. Dwurożna

 

Hak mocowany jest w trawersie zblocza przy pomocy nakrętki z płytką zabezpieczającą.

Pomiędzy trawersom a nakrętka znajduje się łożysko oporowe dziki, któremu hak posiada ruch obrotowy ułatwiający mocowanie ładunków.

 

 

Kryteria oceny zużycia haka

 

  1. Rozgięcie naroża 5%
  2. Wytarcie powierzchni chwytnej gardzieli do 5%
  3. Haków nie wolno malować ani wykonywać żadnej przeróbki oprócz nacięcia gwintu na trzonie

 

Hamulec automatyczny z luzakiem składają się z

 

  1. Podstawy
  2. Dwóch ramion bocznych
  3. Ramienia górnego
  4. Dwóch szczęk hamulcowych z okładzinami
  5. Dwóch śrub do regulacji szczeliny pomiędzy okładzinami a tarcza sprzęgła podatnego 2 – 3 mm
  6. Sprężyny dociskowej z nakrętkami regulacyjnymi
  7. Luzakiem elektro – hydraulicznym lub elektro – mechanicznym

 

Kryteria oceny zużycia lin

 

  1. Uszkodzenie do 10% drutów na długości jednego metra, lecz nie więcej niż trzy druty w jednym przekroju
  2. Silne zgniecenia liny
  3. Rozplecenia liny
  4. Silne zagięcia liny
  5. Wpadnięcie rdzenia liny
  6. Silna korozja

 

Transport przez otwór stropowy

  1. Otwory stropowe powinny być ograniczone barierami z czterech stron. Trzy strony barierami stałymi i jedną ruchomą barierą od strony ładunku
  2. W kabinie lub miejscu sterowania powinien znajdować się wskaźnik określający głębokość położenia ładunku w otworze albo ładunek powinien być obserwowany przez dodatkową osobę która śledząca położenie ładunku będzie informować operatora wydając mu odpowiednie polecenia

 

Ochrona obsługi przed porażeniem

 

Aparaty elektryczne i konstrukcja suwnicy oraz podtorze są połączone ciągłym przewodem ochronnym. Jeżeli przewód ten jest połączony z zerem źródła prądu ( zerowy przewód w elektrowni), układ taki nazywamy zerowaniem. Natomiast w przypadku połączenia tego przewodu z ziemią układ ten nazywany uziemieniem. W przypadku przebicia i pojawienia się prądu na aparatach elektrycznych lub konstrukcji suwnicy popłynie on przewodem ochronnym. Przewód ma mały opór przepływu (znacznie mniejszy niż oporność człowieka) i przepłynie nim prąd o dużym natężeniu co spowoduje przepalenie się bezpiecznika i wyłączenie aparatu z pod napięcia

 

Zabezpieczenia przed skutkami zwarcia

 

  1. Izolacje przewodów
  2. izolatory porcelanowe dla uchwytów lub pokrywy aparatów będących pod napięciem
  3. Osłony dla aparatów elektrycznych
  4. Bezpieczniki topikowe dla zabezpieczenia dopuszczalnej ilości przepływu prądu elektrycznego do odbiorników np. silnik, luzak, oświetlenie, sygnalizacja która po przepaleniu się odłącza dopływ prądu do aparatów które zabezpieczają

 

Zawiesia

 

Przeznaczenia zawiesia do mocowania

  1. Ładunków na hakach urządzeń dźwigowych
  2. Nie wolno używać zawiesi niesprawnych i nieoznaczonych

 

Oznaczenie zawiesia

 

  1. Oznaczenie DOR ( dopuszczalne obciążenie robocze)
  2. numer atestu zawiesia
  3. Długość i średnica liny

 

Rodzaje zawiesi

 

  1. Łańcuchowe
  2. Linowe
  3. I specjalne

 

Wpływ warunków pracy ( kąt rozchylenia cięgien ), zawiesia wielo cięgnowego i temperatura na DOR

  1. Kąt rozchylenia cięgien 0 stopni DOR wynosi 100%
  2. Jeżeli cięgna się rozchylą 45 stopni DOR maleje 10%
  3. Jeżeli cięgna się rozchylą 90 stopni DOR maleje 30%
  4. Jeżeli cięgna się rozchylą 120 stopni DOR maleje 50%

 

Temperatura -20 stopni obniża DOR o 50%

 

Przechowywanie zawiesi

Zawiesia należy przechowywać w pomieszczeniu suchym zadaszonym na specjalnych stojakach.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin