notatki dr Śleżiński.doc

(57 KB) Pobierz
Metodologia zajmuje się sposobami postępowania stosowanymi w poznawaniu świata, a przede wszystkim, sposobami uzasadniania zdań czyli wykazywania prawdziwości wypowiadanych twierdzeń

1. Metodologia zajmuje się metodami czyli sposobami postępowania stosowanymi
w poznawaniu świata, a przede wszystkim, sposobami uzasadniania zdań czyli wykazywaniu prawdziwości wypowiadanych twierdzeń.

 

2. Metodologia pochodzi z zakresu logiki. Logika uświadamia nam, że trzeba jasno formułować myśli czyli słowa. Trzeba jasno formułować: problem badawczy, hipotezy, tezy, zmienne i wskaźniki.

 

3. Metodologia pozwala określać związki zdań i wynikanie jednych zdań z drugich – wynikanie logiczne. Należy umieć wykorzystać poznane wiadomości, ale najpierw trzeba poznać zasady.

 

4. Metodologia zajmuje się także różnymi czynnościami myślowymi, które mają
na celu porządkowanie wiadomości w swoisty zbiór zdań tworzących dorobek danej nauki.

 

Każde twierdzenie musi być uzasadnione i uporządkowane (dążenie do teorii czyli całościowego obrazu rzeczywistości).

 

Metodologia pełni 2 funkcje:

 

uzasadnienia                                           porządkowania

 

Uzasadnienie zdań jest testem, któremu metodologia poddaje nauki społeczne, gdyż
od każdej żąda aby zdała sprawę ze sposobu uzasadniania twierdzeń do zbioru których doszła.

uznawanie zdań – to pojęcie psychologiczne

uzasadnianie zdań dokonuje się poprzez badanie metodologiczne

 

 

Metodologię można uprawiać w sposób:

Opisowy – opis rejestrowania odpowiednich faktów

1. opisuje sposoby uzasadniania twierdzeń które współcześnie lub wcześniej były uważana za wystarczające do uzasadnienia i uznania jakiegoś twierdzenia
za prawdziwe

2. opisuje jakie schematy wnioskowań oraz reguły inferencyjne (wynikanie jednych zdań z drugich) były lub są stosowane

 

Normatywny stwierdza się iż tak a  tak trzeba

1. postuluje, że tak a tak należy uzasadnić twierdzenia.

2. postuluje że takie a takie schematy wnioskowań i reguł inferencyjnych
są właściwe.

3. postuluje, że taka a tak należy prowadzić obserwację, eksperyment, definiować, tłumaczyć, wyprowadzać wnioski.

 

Podział metodologii

a) ogólna metodologia nauk- analiza metod stosowanych w nauce

b) metodologiami szczegółowymi poszczególnych dyscyplin naukowych-analiza metod stosowanych przez poszczególne dyscypliny na danym etapie rozwoju historycznego.

 

Metoda- to określony, powtarzalny i wyuczony sposób – schemat lub wzór postępowania, świadomie skierowany na realizację pewnego celu poprzez dobór środków odpowiednich do realizacji tego celu.

Metody badawcze to procedury specyficzne dla danej dyscypliny naukowej, jakimi posługują się przedstawiciele określonej nauki prowadząc prace badawcze.

 

Metodologia szczegółowa:

1. ustala przedmiot danej nauki oraz jej problematykę badawczą.

2. ustala aparaturę pojęciową.

3. ustala dopuszczalne metody uzasadniania twierdzeń.

4. ustala wstępne założenia jakie przyjmuje się w danej nauce.

 

Czynności wiedzotwórcze

Uzasadnianie zdań: bezpośrednie i pośrednie

Bezpośrednie przez:

- doświadczenie (spostrzeżenie, obserwacja, pomiar, eksperyment) konwencję terminologiczną, intuicje intelektualną

 

Pośrednie przez:

rozumowanie proste

- wnioskowanie dedukcyjne

- redukcyjne

- dobór zdań

rozumowanie złożone

- wyprowadzanie konsekwencji

- dowodzenie

- wyjaśnianie

- sprawdzenie

 

Każde twierdzenie musi być uzasadnione i uporządkowane (dążenie do teorii czyli całościowego obrazu rzeczywistości). Metodologia pełni 2 funkcje: uzasadnienia
i porządkowania

 

Uzasadnienie zdań jest testem, któremu metodologia poddaje nauki społeczne, gdyż
od każdej żąda aby zdała sprawę ze sposobu uzasadniania twierdzeń do zbioru których doszła.

uznawanie zdań – to pojęcie psychologiczne

uzasadnianie zdań dokonuje się poprzez badanie metodologiczne

 

Bezpośrednie uzasadnienie zdań:

Spostrzeżenia:

wewnętrzne (na mocy introspekcji)

zewnętrzne (zmysły)

sądy spostrzeżeniowe – element interpretacji tego co jest spostrzegane (gdy bodźce
są stłumione lub źle funkcjonują receptory to – sądy są fałszywe)

 

Obserwacja:

To planowe spostrzeganie zjawisk bez wpływu na ich powstawanie i przebieg. Przy obserwacji stawiamy pytania na które chcemy uzyskać odpowiedź. Obserwacja może być: bezpośrednie, pośrednia, pośrednicząca, uczestnicząca. Analizę obserwacji dokonuje się w kategoriach ilościowych i jakościowych.

Pomiar

To rodzaj obserwacji w której obserwowanemu przedmiotowi przyporządkowujemy pewne liczby i to w ten sposób, że ze stosunku między liczbami możemy wywnioskować
o stosunkach miedzy mierzonymi przedmiotami.

Błędy pomiaru     jak zmniejszyć?

- usunąć błędy systemowe (treściowe, metodyczne)

- doskonalić narzędzia badań

- jak największa liczba pomiarów

- różne sposoby mierzenia tej samej wielkości

 

Eksperyment

To wytworzenia określonego procesu, zjawiska, przedmiotu w celu jego obserwacji.

Rodzaje eksperymentu:

Pozytywny – weryfikujący i potwierdzający istniejącą już wiedzę

Negatywny – dążący do obalenia, podważenia dotychczas głoszonych tez, falsyfikowanie – wykazywanie wątpliwości (bardziej wartościowy)

 

Konwencja terminologiczna – na postawie tych samych danych nie możemy teorii wartościować odwołując się do empatii. Konwencja terminologiczna spełnia dodatkowe kryteria: wartości estetyczne, ekonomii, wygodna, prosta, zawiera w sobie umowę, normę społeczną.

Każdy fakt jest faktem zinterpretowanym. Nasz język ma odpowiednie schematy. Nie można zebranych danych traktować jako rzecz obiektywną. To nasz interpretacja.

 

Intuicja intelektualnaz całą oczywistością narzuca się myśli. wcześniej trzeba wykorzystać określoną metodę, analiza, interpretacja.

W praca często piszemy z tego wynika logicznie – nie prawda bo wynikań mamy wiele:

- potoczne

- logiczne

- inferencyjne z formuł wg zasad logiki

- semantyczne

- implikacyjne

 

Wynikanie logiczne stanowi regułę, pewien przepis poprawnego postępowania, który przeprowadza są tak a nie inaczej. Aby stwierdzić czy jakieś zdanie ß wynika logicznie
z zdania λ czy też nie wynika należy utworzyć okres warunkowy o poprzedniku λ
i następniku ß. Następnie zbadać czy ten okres warunkowy jest prawdą logiczną czy nie.

Jeżeli jakiś okres warunkowy posiada schemat w postaci tautologii logicznej to jest prawem logiki, a w konsekwencji z poprzednika wynika jego następnik.

 

3 metody wnioskowania: -dedukcja(od ogółu do szczegółu) – redukcja(uzasadnienie ogółu na podst. szczegółu) –indukcja(od szczegółu do ogółu)

 

 

 

 

Analiza statystyczna

 

 

Zwracamy uwagę na zbiorowość i cechy statystyczne

 

 

Cechy

 

                                    czasowe                                                                                    przestrzenne

 

 

rzeczowe

 

                           

                                          mierzalne                                                         niemierzalne

                                                                                                                (analiza jakościowa)

 

              skokowe                                           ciągłe

 

 

Badanie analizy statystycznej

 

Trzeba wyznaczyć: Cel, czas, miejsce badania (wyznaczyć środ. badawcze), koszty związane z badaniem.

Metody analizy statystycznej służą badaniom prawidłowości jakie pojawiają się w zjawiskach masowych.

Musi być dobre opracowanie procesu statystycznego. Musi być kontrola ilościowa
i jakościowa.

Kontrola ilościowa – tyle ile ankiet rozdany tyle ma wrócić, czy sa odpowiedzi na wszystkie pytania.

Kontrola jakościowa – muszą być porównywane zbiorowości i ta sama metodologia.

 

Do charakterystyki liczbowej zbiorów statystycznych należy stosowanie:

1. wartości przeciętnych

2. miar zmienności

3. miar skośności

 

Wartości przeciętne wyróżniamy jako średnie klasyczne:

- średnia arytmetyczna

- średnia harmoniczna

- średnia geometryczna

 

- wartość pozycyjna

wartość najczęstsza

wartość środkowa

 

 

 

TECHNIKI BADAŃ

Są to czynności praktyczne, regulowane starannie wypracowanymi dyrektywami, pozwalającymi na uzyskanie optymalnie sprawdzalnych informacji, opinii, faktów (Kamiński:1970).

 

NARZĘDZIA BADAWCZEGO

Narzędzie badawcze jest przedmiotem służącym do realizacji wybranej techniki badań.

 

Metody badawcze:

Eksperyment pedagogiczny

Monografia pedagogiczna

Metoda indywidualnych przypadków

Metoda sondażu diagnostycznego

 

 

MONOGRAFIA PEDAGOGICZNA

W naukach społecznych monografią nazywa się opis instytucji, zjawisk i procesów społecznych, odznaczających się swoistą jednorodnością tematyczną, terytorialną lub instytucjonalną.

 

METODA INDYWIDUALNEGO PRZPADKU

Metoda ta sprowadza się do biografii ludzkich.

.

 

METODA SONDAŻU DIAGNOSTYCZNEGO

Badania sondażowe obejmują wszelkiego typu zjawiska społeczne o znaczeniu istotnym dla wychowania, stany świadomości społecznej, opinii i poglądów określonych zbiorowości, narastania badanych zjawisk, ich tendencji i nasilenia.

 

 

Techniki badawcze w badaniach pedagogicznych:

obserwacja

wywiad

ankieta

badanie dokumentów

analiza treści

techniki projekcyjne

 

 

OBSERWACJA

a)obserwacja swobodna (stosuje ją w praktyce każdy wychowawca)

b) obserwacja systematyczna bezpośrednia lub pośrednia, obserwacja uczestnicząca.

 

 

WYWIAD

Wywiad jest rozmową badającego z respondentem lub respondentami wg opracowanych wcześniej dyspozycji lub w oparciu o specjalny kwestionariusz.

Służy on przede wszystkim do poznania faktów, opinii i postaw danej zbiorowości.

Główne typy wywiadów:

skategoryzowany

nie skategoryzowany (swobodny)

jawny

ukryty

jawny nieformalny

indywidualne

zbiorowe

formalny

nieformalny

ustny

pisemny

 

ANKIETA

 

 

BADANIE DOKUMENTÓW

Badanie dokumentów i materiałów jest techniką badawczą służącą do gromadzenia wstępnych, opisowych, także ilościowych informacji o badanej instytucji czy zjawisku wychowawczym.

 

TECHNIKI PROJEKCYJNE

Projekcyjna metoda badania osobowości polega na przedstawieniu badanemu sytuacji bodźcowej, nie mającej dlań znaczenia arbitralnie ustalonego przez eksperymentatora, ale zarazem takiej, która będzie mogła nabrać znaczenia przez to, iż osobowość badanego narzuci jej swoje indywidualne znaczenie i organizację (Nowak:1965).

 

 

Typy narzędzi:

KWESTIONA...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin