Metody badań pedagogicznych.doc

(31 KB) Pobierz
Metody badań pedagogicznych

Metody badań pedagogicznych

 

 

Struktura pracy

 

Spis treści

 

Wstęp

I. Rozdział teoretyczny

II. Rozdział metodologiczny

II. Analiza wyników badań własnych

Aneksy

Bibliografia

 

W spisie treści:

Tytuły rozdziałów i podrozdziałów

 

Wstęp

W wstępie powinna się znaleźć ogólna charakterystyka problemu, uzasadnienie dokonanego wyboru problemu oraz krótki opis całej pracy –jej charakterystyka

 

I. Rozdział teoretyczny

Powinno się znaleźć teoretyczne utytułowanie problemu w literaturze fachowej, powinna mieć miejsce prezentacja stanowisk oraz odniesienie do dostępnej w tym zakresie bibliografii.

 

II. Rozdział metodologiczny

Powinien zawierać:

- cel badania

- hipoteza badawcza

- problematyka badawcza

- zmienne badawcze

- wskaźniki badawcze

- metody badań

- populacja badanych

- teren badań

 

III. Analiza wyników badań

- analiza jakościowa

- analiza ilościowa

 

Aneks

- prezentacja narzędzi badawczych (kwestionariusze ankiet, wywiadów, zdjęcia, prace dzieci itd.)

 

Tematyka ćwiczeń:

1. Obserwacja jako metoda badań pedagogicznych:

- rodzaje obserwacji

- rodzaje technik obserwacyjnych

- cechy obserwacji

- warunki obserwacji

- wady i zalety metody obserwacji

- źródła błędów obserwacji

- etapy obserwacji

 

2. Eksperyment pedagogiczny

- rodzaje eksperymentów pedagogicznych

- cechy eksperymentu pedagogicznego

- warunki eksperymentu pedagogicznego

- wady i zalety eksperymentu pedagogicznego

- źródła błędów eksperymentu pedagogicznego

- etapy eksperymentu pedagogicznego

 

3. Testy osiągnięć szkolnych:

- rodzaje testów osiągnięć szkolnych

- cechy testów osiągnięć szkolnych

- warunki przeprowadzania testów osiągnięć szkolnych

- wady i zalety testów osiągnięć szkolnych

- źródła błędów testów osiągnięć szkolnych

- etapy testów osiągnięć szkolnych

 

4. Techniki socjometryczne:

- rodzaje technik socjometrycznych

- cechy technik socjometrycznych

- warunki przeprowadzania technik socjometrycznych

- wady i zalety technik socjometrycznych

- źródła błędów technik socjometrycznych

- etapy technik socjometrycznych

 

5. Analiza dokumentów, analiza treści:

- rodzaje analizy dokumentów

- cechy analizy dokumentów, analizy treści

- warunki przeprowadzenia analizy dokumentów i analizy treści

- wady i zalety analizy dokumentów i analizy treści

- źródła błędów analizy dokumentów i analizy treści

- etapy analizy dokumentów i analiz treści

 

6. Skala ocen:

- rodzaje skali ocen

- cechy skali ocen

- warunki dokonywania oceny

- wady i zalety skali ocen

- źródła błędów w skali ocen

-etapy przeprowadzania skali oceny

 

7. Ankiety i kwestionariusze:

- rodzaje ankiet i kwestionariuszy

- cechy ankiety i kwestionariusza

- warunki przeprowadzania ankiety i kwestionariusza

- wady i zalety ankiety i kwestionariusza

- źródła błędów ankiety i kwestionariusza

- etapy przeprowadzania ankiety i kwestionariusza

 

8. Rozmowa i wywiad:

- rodzaje rozmowy i wywiadu

- cechy rozmowy i wywiadu

- warunki rozmowy i wywiadu

- wady i zalety rozmowy i wywiadu

- źródła błędów rozmowy i wywiadu

- etapy przeprowadzania rozmowy i wywiadu

 

9. Studium przypadku, monograficzne badania terenowe, metoda panelowa:

-rodzaje studium przypadku, monograficznych badań i metody panelowej

-cechy studium przypadku, monograficznych badań i metody panelowej

-warunki studium przypadku, monograficznych badań i metody panelowej

-wady i zalety studium przypadku, monograficznych badań i metody panelowej

-źródła błędów studium przypadku, monograficznych badań i metody panelowej

-etapy studium przypadku, monograficznych badań i metody panelowej

 

Literatura:

Bruziński: „Metodologia badań psychologicznych”

Ekiert –Grabowska: „Techniki socjometryczne w pracy wychowawczej klas początkowych”

Janowski: „Poznawanie uczniów”

Lewowicki: „Dylematy metodologiczne pedagogiki”

Łobocki: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”

Maj, Holm, Horner: „Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej”

Nowak: „Metodologia badań społecznych”

Pilch: „Zasady badań pedagogicznych”

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin