wykłady Krzyżanowska.doc

(972 KB) Pobierz
Potrzeba egzystencjalne

 

Powietrze                                                                                                                                            Ogień

Pustka                                                                                                                                                         

Światło                                                                                                                                             Cel

 

 

Idealizm, wyobrażenia, marzenia, ciekawość

(sfera marzeń, rodzice których naprawdę nie ma np. nie żyją)

 

 

 

„obserwator”

Zahamowanie

Pasywność

Nostalgia

                     Świad

 

 

 

Aktywność

Projekty

Atak

 

omość

 

 

 

Zajęcie się sobą

Fiksacja

Agresja

 

 

 

 

 

               mater

 

 

 

Napięcie

Potrzeby

Konflikt

 

(niezaspokojone potrzeby)

 

 

 

ializm

 

 

Podświadomość, zmęczenie, nerwica, depresja

Woda                                                                                                                                                          Ziemia

Narodziny                                                                                                                                            Materia

Początek                                                                                                                                            Porażka

 

 

Schemat dziecka praworęcznego

Lewa strona kartki                                                                                                                 Prawa strona kartki

odpowiada za                                                                                                                              odpowiada za

 

MATKE                                                                                                                              OJCA

 

 

Jeżeli dziecko rysuje w części matki, ojca – to więcej ciepła od ojca otrzymuje

 

Opis badania

Data badania

Nastrój badanego

Imię i nazwisko

Zachowanie podczas rysowania

Kolejność rysowania

Pytania zadawane

1.      Opowiedz o rodzinie, którą narysowałeś?

2.      Powiedz i pokaż kogo narysowałeś?

3.      Kto jest w Twojej rodzinie dobry miły i dlaczego?

4.      Kto jest najmniej miły i dlaczego?

5.      Komu w Twojej rodzinie jest najlepiej?

6.      Kto jest najbardziej szczęśliwy?

7.      Komu jest najgorzej?

8.      Kto jest najmniej szczęśliwy i dlaczego?

9.      Czy coś chciałbyś zmienić?

10.  Dlaczego nie narysowałeś…?

 

Etapy badań dziecka na podstawie rodziny:

1.      Rodzina

2.      Ja i … (mama, tata)

3.      Rodzina jako kwiaty

4.      rodzina jako zwierzęta

5.      Narysuj drzewo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Potrzeba egzystencjalne

Potrzeba prokreacji

Potrzeba funkcjonalna

Potrzeba społeczna

Potrzeba psychiczna

1.Pokarmowa

2.Ekologiczna

3.Rekreacyjna

4.Zdrowotna

5.Bezpieczeństwa

6.Mieszkaniowa

7.Odzieżowa

Reprodukcji

Opieki

Dydaktyczna

Wychowawcza

Rodzinna

Samorealizacji

Informacyjna

Sprawnościowa

Instrumentalna

Lokomocyjna

Swobody

Innowacji

Napędowa

1.Przynależności

2. Łączności

3. Organizacji

4. Więzi emocjonalnej

5. Konformizmu

6.Uspołecznienia

7.Społecznej użyteczności

8. Społecznej gratyfikacji

9. Akceptacji

10. Współuczestnictwa

11. Ochrony i autonomii jednostki

1.Subiektywne potrzeby egzystencji

2.Subiektywne potrzeby rekreacji

3.Subiektywne potrzeby rozwoju

4.Subiektywne potrzeby funkcjonowania

5. Subiektywne potrzeby społeczne

6. Psych organizacji

7. Erotyczne

8.

9. Estetyczna

10. Aktywnej rekreacji

11. Ludyczne

 

 

 

Funkcjonowanie – to bycie, komunikowanie się

Społeczne – chcemy przynależeć,

Psychiczne – są subiektywne i każdy inaczej zaspokaja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koncepcje rozwoju tożsamości według Erika Eriksona

 

FAZA

WIEK

OSIĄGNIĘCIA

POTRZEBY

TOZSAMOŚĆ OSOBOWA

TOŻSAMOŚĆ

……

1

0 - 1

Ufność, poczucie bezpieczeństwa, miłość

Biologiczne, miłości, zaufania, wiara

Symboliczna

Jednostki

2

1,5 - 2,5

Pierwotna emancypacja (próba świata)

Samokontrola, autonomia, własna wola, samodzielność

Organizmu

3

3 - 6

Pierwotna moralność inicjatywa

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin