Powietrze Ogień
Pustka
Światło Cel
Idealizm, wyobrażenia, marzenia, ciekawość
(sfera marzeń, rodzice których naprawdę nie ma np. nie żyją)
„obserwator”
Zahamowanie
Pasywność
Nostalgia
Świad
Aktywność
Projekty
Atak
omość
Zajęcie się sobą
Fiksacja
Agresja
mater
Napięcie
Potrzeby
Konflikt
(niezaspokojone potrzeby)
ializm
Podświadomość, zmęczenie, nerwica, depresja
Woda Ziemia
Narodziny Materia
Początek Porażka
Schemat dziecka praworęcznego
Lewa strona kartki Prawa strona kartki
odpowiada za odpowiada za
MATKE OJCA
Jeżeli dziecko rysuje w części matki, ojca – to więcej ciepła od ojca otrzymuje
Opis badania
Data badania
Nastrój badanego
Imię i nazwisko
Zachowanie podczas rysowania
Kolejność rysowania
Pytania zadawane
1. Opowiedz o rodzinie, którą narysowałeś?
2. Powiedz i pokaż kogo narysowałeś?
3. Kto jest w Twojej rodzinie dobry miły i dlaczego?
4. Kto jest najmniej miły i dlaczego?
5. Komu w Twojej rodzinie jest najlepiej?
6. Kto jest najbardziej szczęśliwy?
7. Komu jest najgorzej?
8. Kto jest najmniej szczęśliwy i dlaczego?
9. Czy coś chciałbyś zmienić?
10. Dlaczego nie narysowałeś…?
Etapy badań dziecka na podstawie rodziny:
1. Rodzina
2. Ja i … (mama, tata)
3. Rodzina jako kwiaty
4. rodzina jako zwierzęta
5. Narysuj drzewo
Potrzeba egzystencjalne
Potrzeba prokreacji
Potrzeba funkcjonalna
Potrzeba społeczna
Potrzeba psychiczna
1.Pokarmowa
2.Ekologiczna
3.Rekreacyjna
4.Zdrowotna
5.Bezpieczeństwa
6.Mieszkaniowa
7.Odzieżowa
Reprodukcji
Opieki
Dydaktyczna
Wychowawcza
Rodzinna
Samorealizacji
Informacyjna
Sprawnościowa
Instrumentalna
Lokomocyjna
Swobody
Innowacji
Napędowa
1.Przynależności
2. Łączności
3. Organizacji
4. Więzi emocjonalnej
5. Konformizmu
6.Uspołecznienia
7.Społecznej użyteczności
8. Społecznej gratyfikacji
9. Akceptacji
10. Współuczestnictwa
11. Ochrony i autonomii jednostki
1.Subiektywne potrzeby egzystencji
2.Subiektywne potrzeby rekreacji
3.Subiektywne potrzeby rozwoju
4.Subiektywne potrzeby funkcjonowania
5. Subiektywne potrzeby społeczne
6. Psych organizacji
7. Erotyczne
8.
9. Estetyczna
10. Aktywnej rekreacji
11. Ludyczne
Funkcjonowanie – to bycie, komunikowanie się
Społeczne – chcemy przynależeć,
Psychiczne – są subiektywne i każdy inaczej zaspokaja
Koncepcje rozwoju tożsamości według Erika Eriksona
FAZA
WIEK
OSIĄGNIĘCIA
POTRZEBY
TOZSAMOŚĆ OSOBOWA
TOŻSAMOŚĆ
……
1
0 - 1
Ufność, poczucie bezpieczeństwa, miłość
Biologiczne, miłości, zaufania, wiara
Symboliczna
Jednostki
2
1,5 - 2,5
Pierwotna emancypacja (próba świata)
Samokontrola, autonomia, własna wola, samodzielność
Organizmu
3
3 - 6
Pierwotna moralność inicjatywa
D47