Plan dydaktyczno – wynikowy
Przedmiot – Wybrane zagadnienia z metodyki pracy z ludźmi niepełnosprawnymi
Kierunek – Opiekunka środowiskowa Policealna Szkoła Zawodowa
Rok szkolny 2005/2006 Semestr II
Numer programu nauczania -
Ilość godzin – 18
Podręcznik / Literatura –
Pedagogika Społeczna, red. T. Pilch;
Praca socjalna jako działanie wychowawcze, W. Mikołajewicz
Środki dydaktyczne – Kserokopie (literatura przedmiotu ), Materiały przygotowane przez autorkę programu w oparciu o literaturę przedmiotu
Metody, formy pracy – wykład, ćwiczenia, praca zespołowa, dyskusja, warsztaty
Lp.
Temat lekcji
Ilość
Godzin
Treści programowe
(materiał nauczania)
Cele edukacyjne
1
Wprowadzenie w problematykę pomocy społecznej. Teoria pracy socjalnej i pedagogiki społecznej.
2
Miejsce teorii pracy socjalnej w nauce
Założenia i zasady pracy socjalnej
Służby społeczne i pracownicy socjalni.
Umiejętność określania zasad pracy socjalnej, posługiwania się pojęciem pomocy.
Zdobycie wiedzy o różnych służbach pomocy i ich specyfice.
Wprowadzenie w metody diagnozowania. Zapoznanie z technikami diagnostycznymi (obserwacja, analiza dokumentów, ankieta, wywiad, metody psychologiczne, studium przypadku).
Zapoznanie z dokumentacją (wywiad środowiskowy, ankieta, orzeczenia lekarskie, orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej, wyroki i nakazy sądowe) na przykładzie konkretnego przypadku.
Zapoznanie słuchaczy z wywiadem pogłębionym.
Umiejętność posługiwania się różnymi metodami diagnostycznymi.
3
Wprowadzenie w metody diagnozowania. Wywiad – zajęcia warsztatowe – doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania, parafrazowania, mowa ciała, bariery komunikacyjne, skupienie uwagi na najważniejszych kwestiach.
Przypomnienie na czym polega wywiad, co to jest parafrazowanie, procedury SOLER.
Grupa podzielona w pary ,otrzymała zadanie odegrania klienta i opiekunki środowiskowej przeprowadzającej wywiad.
Umiejętność przeprowadzania pogłębionego, szczegółowego i skupionego na konkretach wywiadu.
Umiejętność sprawnego posługiwania się procedurą SOLER i ogólnymi zasadami skutecznej konwersacji.
4
Teoria pracy socjalnej. Koncepcja pracy z indywidualnym przypadkiem.
Zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi podstawami pracy socjalnej.
Omówienie założeń pracy z indywidualnym przypadkiem, narzędziami do pracy tą metodą, ewentualnymi zagrożeniami i plusami płynącymi z pracy opartej na tej koncepcji.
Zdobycie przez słuchaczy umiejętności
Zbierania wiedzy na temat życia jednostki (oczekiwania, potrzeby, analiza sytuacji życiowej), sprawne posługiwanie się metodą indywidualizacji.
5
Wybrane poglądy na temat pracy socjalnej z grupą.
Zapoznanie słuchaczy z definicją grupy, obowiązkami wynikającymi z posługiwania się metodą grupową,
Zdobycie umiejętności określenia grupy społecznej występującej w znanym sobie środowisku (określenie potrzeb, braków, zaniedbań etc.), planowego organizowania doświadczeń grupowych.
6
Problematyka socjalna w pedagogice społecznej.
Zapoznanie słuchaczy z różnymi ujęciami i definicjami problematyki socjalnej w pedagogice społecznej; definicją kompensacji, wychowania, problematyką działalności wychowawczej i definicją profilaktyki.
Umiejętność sprawnego posługiwania się pojęciami, pogłębienie wiedzy na temat różnych ujęć wychowania. Umiejętność podjęcia profilaktycznych oddziaływań, precyzyjnego określenia potrzeb podopiecznych i możliwości ich zrealizowania.
7
Cele pracy socjalnej.
Zapoznanie słuchaczy z definicjami celów pracy socjalnej.
Zwrócenia uwagi słuchaczy na kładzenie wysokiej wagi względem stawiania celów w swojej pracy. Umiejętność stawiania celów w pracy, i konsekwentność w dążeniu do nich.
Umiejętność dostrzegania zagrożeń wynikających z kategoryzacji podopiecznych, jak również zdobycie wiedzy na temat różnych dróg dochodzenia do celów.
8
Wady i zalety integracji.
Zapoznanie słuchaczy z wadami i zaletami integracji.
Umiejętność dostrzegania wad i zalet integracji.
9
Struktura, etapy, procedury, dynamika pracy socjalnej
Zapoznanie słuchaczy z kategoriami pojęciowymi ratownictwo, opieka, pomoc, procedurami i dynamiką pracy socjalnej,
Umiejętność odróżniania i posługiwania się podstawowymi pojęciami.
Umiejętność elastyczność działania, opanowania własnych pożądań i odruchów, korzystania ze wszystkich metod pracy socjalnej i wypracowanie umiejętności płynnego przejścia od jednej do drugiej.
10
Pracownik socjalny wśród ludzi.
Zapoznanie słuchaczy z terminami : poznanie siebie, zasady etyczne, motywacja, profesjonalizm, współpraca, sprawna wymiana informacji etc.
Umiejętność dostrzeżenia w sobie zalet i wad, pogłębienie samoświadomości
11
Prawne aspekty pracy socjalnej.
Zapoznanie słuchaczy z aktami prawnymi dotyczącymi pomocy społecznej.
Umiejętność znajdowania, czytania, interpretowania ustaw i innych aktów prawnych.
12
Sprawdzenie wiadomości.
Egzamin piesemny
Egzamin ustny
Sprawdzenie wiedzy
13
Łączna ilość godzin
18
Procedury sprawdzania osiągnięć ucznia –
Uczeń jest dopuszczany do egzaminu pisemnego na podstawie zaliczonej pracy pisemnej i egzaminu ustnego.
Temat pracy pisemnej : „Jakie cechy mojej osobowości predysponują mnie do wykonywania zawodu opiekunki środowiskowej?”.
elza40