Plan dydaktyczny.DOC

(52 KB) Pobierz
Plan dydaktyczno – wynikowy

Plan dydaktyczno – wynikowy

Przedmiot – Wybrane zagadnienia z metodyki pracy z ludźmi niepełnosprawnymi

 

 

Kierunek – Opiekunka środowiskowa             Policealna Szkoła Zawodowa                   

 

Rok szkolny 2005/2006                                   Semestr II

 

Numer programu nauczania -

 

Ilość godzin – 18

 

Podręcznik / Literatura –

 

Pedagogika Społeczna, red. T. Pilch;

Praca socjalna jako działanie wychowawcze, W. Mikołajewicz

 

Środki dydaktyczne – Kserokopie (literatura przedmiotu ), Materiały przygotowane przez autorkę programu w oparciu o literaturę przedmiotu

 

Metody, formy pracy – wykład, ćwiczenia, praca zespołowa, dyskusja, warsztaty

 

 

Lp.

Temat lekcji

Ilość

Godzin

Treści programowe

(materiał nauczania)

Cele edukacyjne

1

Wprowadzenie w problematykę pomocy społecznej. Teoria pracy socjalnej i pedagogiki społecznej.

2

Miejsce teorii pracy socjalnej w nauce

Założenia i zasady pracy socjalnej

Służby społeczne i pracownicy socjalni.

Umiejętność określania zasad pracy socjalnej, posługiwania się pojęciem pomocy.

Zdobycie wiedzy o różnych służbach pomocy i ich specyfice.

 

2

Wprowadzenie w metody diagnozowania.  Zapoznanie z technikami diagnostycznymi (obserwacja, analiza dokumentów, ankieta, wywiad, metody psychologiczne, studium przypadku).

2

Zapoznanie z dokumentacją (wywiad środowiskowy, ankieta, orzeczenia lekarskie, orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej, wyroki i nakazy sądowe) na przykładzie konkretnego przypadku.

Zapoznanie słuchaczy z wywiadem pogłębionym.

Umiejętność posługiwania się różnymi metodami diagnostycznymi.

3

Wprowadzenie w metody diagnozowania. Wywiad – zajęcia warsztatowe – doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania, parafrazowania, mowa ciała, bariery komunikacyjne, skupienie uwagi na najważniejszych kwestiach.

2

Przypomnienie na czym polega wywiad, co to jest parafrazowanie, procedury SOLER.

Grupa podzielona w pary ,otrzymała zadanie odegrania klienta i opiekunki środowiskowej przeprowadzającej wywiad.

 

Umiejętność przeprowadzania pogłębionego, szczegółowego i skupionego na konkretach wywiadu.

Umiejętność sprawnego posługiwania się procedurą SOLER i ogólnymi zasadami skutecznej konwersacji.

4

Teoria pracy socjalnej. Koncepcja pracy z indywidualnym przypadkiem.

2

Zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi podstawami pracy socjalnej.

Omówienie założeń pracy z indywidualnym przypadkiem, narzędziami do pracy tą metodą, ewentualnymi zagrożeniami i plusami płynącymi z pracy opartej na tej koncepcji.

 

Zdobycie przez słuchaczy umiejętności

Zbierania wiedzy na temat życia jednostki (oczekiwania, potrzeby, analiza sytuacji życiowej), sprawne posługiwanie się metodą indywidualizacji.

5

Wybrane poglądy na temat pracy socjalnej z grupą.

1

Zapoznanie słuchaczy z definicją grupy, obowiązkami wynikającymi z posługiwania się metodą grupową,

Zdobycie umiejętności określenia grupy społecznej występującej w znanym sobie środowisku (określenie potrzeb, braków, zaniedbań etc.), planowego organizowania doświadczeń grupowych.

6

Problematyka socjalna w pedagogice społecznej.

2

Zapoznanie słuchaczy z różnymi ujęciami i definicjami problematyki socjalnej w pedagogice społecznej; definicją kompensacji, wychowania, problematyką działalności wychowawczej i definicją profilaktyki.

Umiejętność sprawnego posługiwania się pojęciami, pogłębienie wiedzy na temat różnych ujęć wychowania. Umiejętność podjęcia profilaktycznych oddziaływań, precyzyjnego określenia potrzeb podopiecznych i możliwości ich zrealizowania.

7

Cele pracy socjalnej.

1

Zapoznanie słuchaczy z definicjami celów pracy socjalnej.

Zwrócenia uwagi słuchaczy na kładzenie wysokiej wagi względem stawiania celów w swojej pracy. Umiejętność stawiania celów w pracy, i konsekwentność w dążeniu do nich.

Umiejętność dostrzegania zagrożeń wynikających z kategoryzacji podopiecznych, jak również zdobycie wiedzy na temat różnych dróg dochodzenia do celów.

8

Wady i zalety integracji.

1

Zapoznanie słuchaczy z wadami i zaletami integracji.

Umiejętność dostrzegania wad i zalet integracji.

9

Struktura, etapy, procedury, dynamika pracy socjalnej

1

Zapoznanie słuchaczy z kategoriami pojęciowymi ratownictwo, opieka, pomoc, procedurami i dynamiką pracy socjalnej,

Umiejętność odróżniania i posługiwania się podstawowymi pojęciami.

Umiejętność elastyczność działania, opanowania własnych pożądań i odruchów, korzystania ze wszystkich metod pracy socjalnej i wypracowanie umiejętności płynnego przejścia od jednej do drugiej.

10

Pracownik socjalny wśród ludzi.

1

Zapoznanie słuchaczy z terminami : poznanie siebie, zasady etyczne, motywacja, profesjonalizm, współpraca, sprawna wymiana informacji etc.

Umiejętność dostrzeżenia w sobie zalet i wad, pogłębienie samoświadomości

11

Prawne aspekty pracy socjalnej.

1

Zapoznanie słuchaczy z aktami prawnymi dotyczącymi pomocy społecznej.

Umiejętność znajdowania, czytania, interpretowania ustaw i innych aktów prawnych.

12

Sprawdzenie wiadomości.

2

Egzamin piesemny

Egzamin ustny

Sprawdzenie wiedzy

13

Łączna ilość godzin

18

 

 

 

Procedury sprawdzania osiągnięć ucznia –

Uczeń jest dopuszczany do egzaminu pisemnego na podstawie zaliczonej pracy pisemnej i egzaminu ustnego.

Temat pracy pisemnej : „Jakie cechy mojej osobowości predysponują mnie do wykonywania zawodu opiekunki środowiskowej?”.

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin