integracja sensoryczna-artykul.pdf

(80 KB) Pobierz
untitled
Integracja
sensoryczna
W pracy z dziećmi z problemami w rozwoju ważna jest
wczesna interwencja, która wspiera system nerwowy tak,
aby mógł on prawidłowo odbierać, interpretować
i organizować napływające informacje zmysłowe.
n Marta Wiśniewska
powstała w latach 70. XX wieku
w Stanach Zjednoczonych. Jej autorką jest
Jean Ayers – terapeutka zajęciowa, psycho-
log, która prowadziła prace badawcze
nad osobami z zaburzeniami neurologiczny-
mi w Instytucie Badań Mózgu Uniwersytetu
Kalifornijskiego w Los Angeles. Do Polski
metoda ta dotarła 10 lat temu, a wiedzę
na jej temat propaguje Polskie Stowarzysze-
nie Terapeutów Integracji Sensorycznej.
Na metodę składają się: podstawa teore-
tyczna, sposoby i narzędzia diagnostyczne
(Obserwacja Kliniczna i Testy Południowo-
kalifornijskie) oraz techniki terapeutyczne.
Termin integracja sensoryczna określa
prawidłową organizację wrażeń sensorycz-
nych (bodźców) napływających przez recep-
tory. Oznacza to, że mózg, otrzymując infor-
macje ze wszystkich zmysłów, dokonuje ich
rozpoznania, segregowania i interpretacji
oraz integruje je z wcześniejszymi doświad-
czeniami. Na tej podstawie mózg tworzy od-
powiednią do sytuacji reakcję nazywaną
adaptacyjną. Jest to adekwatne i efektywne
reagowanie na wymogi otoczenia. Może to
być odpowiedź ruchowa, jak i myślowa.
Nieprawidłowa integracja sensoryczna
przejawia się tzw. dysfunkcjami, czyli zabu-
rzeniami. Pojawiają się one, gdy układ ner-
wowy niewłaściwie organizuje bodźce zmy-
słowe. Dysfunkcje nie są związane z uszko-
dzeniem narządów zmysłów, np. z niedosłu-
chem czy krótkowzrocznością. Oczywiście,
jeśli istnieją obawy dotyczące sprawności
poszczególnych analizatorów, niezbędna
jest konsultacja lekarska. Dysfunkcje inte-
gracji sensorycznej dotyczą nieprawidłowo-
ści w zakresie przetwarzania bodźców sen-
sorycznych w obrębie następujących syste-
mów: czuciowego (dotykowego i proprio-
ceptywnego), przedsionkowego, słuchowe-
go, wzrokowego, węchowego i smakowego.
Najczęściej spotykanymi dysfunkcjami są:
obronność dotykowa (nadwrażliwość w od-
biorze bodźców dotykowych), która często
współwystępuje z nadpobudliwością psycho-
ruchową, dyspraksja (problem z zaplanowa-
niem i wykonaniem nowych czynności ru-
chowych), niepewność grawitacyjna (mani-
festuje się lękiem przy zmianach położenia
głowy i całego ciała).
Dysfunkcje te mogą być rozpoznawane
u dzieci w normie intelektualnej z trudno-
18
Wychowanie w Przedszkolu
M etoda Integracji Sensorycznej (SI)
46930024.001.png
 
ściami w uczeniu się, z niepełnosprawnością
intelektualną, ruchową, autyzmem, nadpo-
budliwością psychoruchową, mózgowym po-
rażeniem. Ich nasilenie jest różne, od lek-
kiego do znacznego.
Nieprawidłowy rozwój zmysłowo-rucho-
wy związany jest z następującymi czynnika-
mi: powikłany okres prenatalny, powikłania
okołoporodowe (np. cesarskie cięcie, niedo-
tlenienie) i powikłania okołoporodowe
i zaburzenia kolejnych faz życia. Również
istotną rolę w pojawianiu się dysfunkcji
w zakresie SI odgrywa ubogie środowisko
rozwojowo-wychowawcze, niesprzyjające
spontanicznej aktywności dziecka.
Rozpoczęcie terapii SI poprzedzone jest
dokładną diagnozą dziecka, opartą na Te-
stach Południowokalifornijskich oraz Obser-
wacji Klinicznej. Terapeuta przeprowadza
także wywiad z rodzicami i często posługuje
się uzupełniającymi narzędziami badawczy-
mi. Na podstawie przeprowadzonych badań
i obserwacji zostają opracowywane indywi-
dualne plany terapii. Również rodzice otrzy-
mują wskazówki terapeutyczne, które po-
winni stosować w domu. Warto dodać, że
każda sesja terapeutyczna ma wartość oce-
niającą, gdyż proces diagnostyczny jest ciągły
w czasie. Dotyczy to zwłaszcza dzieci, które
z różnych względów nie poddają się standa-
ryzowanym technikom badawczym.
Problemy dotyczące integracji sensorycznej
mogą przejawiać się w następujący sposób:
l nadpobudliwość, trudności w skupieniu
uwagi;
l unikanie aktywności ruchowych (gier
i zabaw sportowych);
l impulsywność, labilność emocjonalna;
l opóźniony rozwój mowy;
l niezgrabność ruchowa, potykanie się,
przewracanie;
l łatwa męczliwość, trudności z utrzymywa-
niem równowagi;
l trudności z czynnościami typowymi dla
wieku dziecka, np. ubieranie się, rysowa-
nie, jazda na rowerze;
10/2006
19
46930024.002.png
l wrażliwość na bodźce płynące ze zmy-
słów: dotyku, słuchu, wzroku lub też ob-
niżona wrażliwość;
l kłopoty z opanowywaniem technik szkol-
nych: czytanie, pisanie.
Terapia integracji sensorycznej określana
jest mianem „naukowej zabawy”. Podczas
sesji dziecko huśta się w hamaku, toczy
w beczce, jeździ na deskorolce czy balansu-
je na kołysce. Przez zabawę przyjemną i in-
teresującą dla dziecka dokonuje się integra-
cja bodźców zmysłowych ośrodkowego
układu nerwowego, co pozwala na lepszą
organizację działań.
Terapia SI nie jest uczeniem konkretnych
umiejętności (np. jazda na rowerze, pisanie,
czytanie), ale usprawnianiem pracy syste-
mów sensorycznych i procesów układu ner-
wowego, które są podstawą rozwoju tych
umiejętności. W pracy tą metodą terapeuta
stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia ta-
kie zakresy, jak np.: motoryka mała, motory-
ka duża, koordynacja wzrokowo-ruchowa.
Zadaniem terapeuty jest, przy zastosowaniu
odpowiednich technik, eliminowanie, wyha-
mowywanie lub ograniczenie niepożądanych
bodźców obecnych przy nadwrażliwościach
sensorycznych lub dostarczanie silnych
bodźców, co jest konieczne przy podwrażli-
wościach systemów sensorycznych.
Efektywność terapii integracji sensorycz-
nej zależy od trafności rozpoznania deficy-
tów, ich głębokości i wieku pacjenta. Mierze-
nia postępów terapii dokonuje się na pod-
stawie następujących wskaźników: napięcie
mięśniowe, odruchy, postawa, planowanie
motoryczne, koordynacja wzrokowo-rucho-
wa, zachowanie i reakcje emocjonalne.
W przypadku dzieci z głębszą niepełno-
sprawnością intelektualną w terapii integracji
sensorycznej z reguły niemożliwe jest stoso-
wanie Testów Południowokalifornijskich. Te-
rapeuta diagnozujący takie dziecko może
skorzystać w ograniczonym zakresie z wybra-
nych prób z Obserwacji Klinicznej. Praktycz-
nie jednak diagnoza dzieci z głębszą niepeł-
nosprawnością intelektualną polega na ciąg-
łej obserwacji ich zachowań i reakcji na poda-
wane bodźce w toku kolejnych sesji terapeu-
tycznych. Terapia dzieci z niepełnosprawno-
ścią intelektualną polega na usprawnianiu
najbardziej zaburzonych systemów sensorycz-
nych. Z przyczyn obiektywnych (problemy
w rozumieniu i spełnianiu poleceń, ogranicze-
nia ruchowe, problemy z koncentracją uwagi
i wzroku na wykonywanych czynnościach),
nie można w pełni oczekiwać od dzieci wła-
snych pomysłów na ćwiczenia czy aktywność.
Niemniej jednak, uważna obserwacja zacho-
wania podczas sesji ujawni ich preferencje te-
rapeutyczne (zasada inner drive – wewnętrz-
nego instynktu), które wykorzystane w terapii
podniosą jej skuteczność.
Metoda integracji sensorycznej to jedna
z ważniejszych metod stosowanych w pracy
z dziećmi z problemami w rozwoju. W pierw-
szej kolejności kierowana jest do dzieci
z trudnościami w uczeniu się, ale z powodze-
niem można stosować ją w przypadku nie-
pełnosprawności intelektualnej, ruchowej,
autyzmu, uszkodzeń analizatorów. Może być
także wykorzystana jako forma profilaktyki
ewentualnych trudności w uczeniu się oraz
stymulacji rozwoju dzieci prawidłowo rozwi-
jających się.
Na koniec warto dodać, że z problemów
w zakresie integracji sensorycznej dzieci nie
wyrosną. Te problemy będą „rosły” razem
z nimi. Dlatego tak ważna jest wczesna in-
terwencja, która wspiera system nerwowy
tak, aby mógł on prawidłowo odbierać, in-
terpretować i organizować napływające in-
formacje zmysłowe.
BIBLIOGRAFIA
z J. Ayers, Sensory Integration and the child , Los
Angeles 1989, Western Psychological Services.
z V. Maas, Uczenie się przez zmysły. Wprowadze-
nie do teorii Integracji Sensorycznej, Warsza-
wa 1998, WSiP.
MARTA WIŚNIEWSKA
Przedszkole Specjalne nr 208 w Warszawie
Pracownia Profilaktyki i Wspomagania Rozwoju
„Helenów”
20
Wychowanie w Przedszkolu
46930024.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin