zapisek_prezentacja.pdf

(310 KB) Pobierz
PROBLEMATYKA WOLI JAKO
INTELEKTUALNEJ WŁADZY
DĄŻENIOWEJ W TEKSTACH ŚW.
TOMASZA Z AKWINU
767953476.014.png
Appetitus intellectivus
Określenie woli jako
pożądania
intelektualnego
wskazuje na ścisłą
zależność woli od
intelektu.
Problem woli należy
przede wszystkim
badać w obszarze
metafizyki, dopiero
potem zając się nim jako
problemem etycznym.
767953476.015.png 767953476.016.png
Plan wykładu
Wola jako władza człowieka i jej miejsce w compositum
ludzkim
Natura woli
Relacja woli i intelektu
Relacja woli i uczuciowości
Działanie woli
767953476.017.png
Władze człowieka
Poznanie – kierunek od rzeczywistości do podmiotu
poznającego. To rzeczywistość oddziałuje na nasz
intelekt i daje się poznać.
Dążenie – kierunek od podmiotu, który pożąda do
rzeczywistości. Zwracamy swoje dążenia do
istniejących bytów.
Poznanie zawsze z konieczności wyprzedza
dążenie – nie można chcieć zdobyc czegoś, czego
się najpierw nie pozna.
767953476.001.png
Władze człowieka
władze
poznawcze
dążeniowe
inne
- odżywianie
( vis nutritiva )
- wzrost
( vis augmentativa )
- rozmnażanie ( potentia
generativa )
wegetatywne
- władza ruchu przestrzennego
- smak ( gustus )
- dotyk ( tactus )
- węch ( olfactus )
- słuch ( auditus )
- wzrok ( visus )
zmysłowe
zewnętrzne
- zmysł właściwy albo wspólny
( sensus proprius vel communis )
- wyobraźnia ( imaginatio )
- zmysł osądu ( vis cogitativa ) lub
rozum szczegółowy
( ratio particularis )
- pamięć ( memoria ) wraz z
przypominaniem ( reminiscentia )
uczuciowość ( sensualitas ):
- władza pożądliwa
( vis concupiscibilis )
- władza gniewliwa
( vis irabilis )
zmysłowe
wewnętrzne
- intelekt czynny
( intellectus agens )
- intelekt możnościowy
( intellectus possibilis )
intelektualne
(duchowe)
- wola ( voluntas )
767953476.002.png 767953476.003.png 767953476.004.png 767953476.005.png 767953476.006.png 767953476.007.png 767953476.008.png 767953476.009.png 767953476.010.png 767953476.011.png 767953476.012.png 767953476.013.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin