inteligentne organizacje.pdf

(1635 KB) Pobierz
399983778 UNPDF
INTELIGENTNE ORGANIZACJE
– ZARZĄDZANIE WIEDZĄ
I KOMPETENCJAMI PRACOWNIKÓW
Raport powstał w ramach projektu współinansowanego
z Europejskiego Funduszu Społecznego
WARSZAWA 2010
Autorzy:
Dr inż. Piotr Kordel
Dr Janusz Kornecki
Agnieszka Kowalczyk
Krystian Krawczyk
Dr inż. Korneliusz Pylak
Dr Justyna Wiktorowicz
Publikacja współinansowana przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Poglądy i opinie przedstawione w publikacji nie muszą odzwierciedlać
stanowiska Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
a jedynie stanowiska autorów
PUBLIKACJA BEZPŁATNA
© Copyright by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010
Wydawca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
ul. Pańska 81/83, 00-834 Warszawa
tel. +48 22 432 80 80
fax +48 22 432 86 20
biuro@parp.gov.pl
www.parp.gov.pl
www.pi.gov.pl
ISBN 978-83-928567-7-1
Nakład: 500 egzemplarzy
Wydanie I
Przygotowanie do druku, druk i oprawa:
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10
tel. centr. (+48) 36 442 41, fax (+48) 36 447 65
e-mail: instytut@itee.radom.pl
http://www.itee.radom.pl
399983778.001.png
Spis treści
Skorowidz skrótów i nazw własnych ................................................................................................................. 6
Streszczenie ....................................................................................................................................................................... 7
Executive summary ..................................................................................................................................................... 17
1. Wprowadzenie ...................................................................................................................................................... 27
1.1. Przedmiot badania ..................................................................................................................................... 27
1.2. Cele badania .................................................................................................................................................. 28
2. Metodologia badania ........................................................................................................................................ 29
2.1. Metodyka studiów literaturowych ................................................................................................... 29
2.2. Metodyka badań jakościowych ......................................................................................................... 29
2.3. Metodyka studiów przypadków........................................................................................................ 30
2.4. Metodyka badań ilościowych ............................................................................................................. 31
3. Wyniki badania ...................................................................................................................................................... 33
3.1. Wyniki studiów literaturowych ........................................................................................................... 33
3.1.1. Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa .................................................. 33
3.1.2. Inteligentne organizacje we współczesnej gospodarce ..................................... 33
3.1.3. Zarządzanie wiedzą jako mechanizm rozwoju organizacji inteligentnej . 36
3.1.4. Bariery rozwoju organizacji inteligentnych.................................................................. 37
3.2. Wyniki badań jakościowych inteligentnych przedsiębiorstw ......................................... 39
3.2.1. Zewnętrzne i wewnętrzne czynniki sprzyjające uczeniu się irm
oraz strategia zarządzania wiedzą...................................................................................... 39
3.2.1.1. Czynniki zewnętrzne sprzyjające uczeniu się ......................................... 39
3.2.1.2. Czynniki wewnętrzne sprzyjające uczeniu się ....................................... 41
3.2.1.3. Strategia zarządzania wiedzą ............................................................................ 43
3.2.2. Metody zarządzania zasobami ludzkimi oraz proil kompetencyjny
pracownika ....................................................................................................................................... 49
3.2.2.1. Metody zarządzania zasobami ludzkimi .................................................... 49
3.2.2.2. Proil kompetencyjny pracownika ................................................................. 51
3.2.3. Czynniki konkurencyjności, bariery oraz potrzeby rozwojowe ....................... 53
3.2.3.1. Czynniki konkurencyjności ................................................................................. 53
3.2.3.2. Ograniczenia oraz potrzeby rozwojowe .................................................... 54
3.2.4. Podsumowanie .............................................................................................................................. 56
3.3. Studia przypadków dobrych praktyk przedsiębiorstw jako inteligentnych
organizacji ....................................................................................................................................................... 57
3.3.1. Dobór podmiotów i cel opisu .............................................................................................. 57
3.3.2. Dobra praktyka w zakresie strategii zarządzania wiedzą (wprowadzenie
zrównoważonej karty wyników) w irmie PAFANA S.A. ........................................ 59
3.3.2.1. Charakterystyka irmy i sposobów jej organizacyjnego uczenia 59
3.3.2.2. Opis dobrej praktyki – zrównoważonej karty wyników ................... 60
3.3.3. Dobra praktyka w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi
– polityka szkoleniowa w irmie PPH WAMACO Sp. z o.o. ................................... 64
3.3.3.1. Charakterystyka irmy i sposobów jej organizacyjnego uczenia 64
3.3.3.2. Opis dobrej praktyki polityki szkoleniowej ............................................... 65
3
399983778.002.png
4
3.3.4. Dobra praktyka w zakresie zarządzania relacjami zewnętrznymi:
relacje irmy HYDRO-POMP sp. z o.o. z instytucją naukowo-badawczą ..... 68
3.3.4.1. Charakterystyka irmy i sposobów jej organizacyjnego uczenia 68
3.3.4.2. Opis dobrej praktyki relacji z instytucją naukowo-badawczą ....... 70
3.3.5. Dobra praktyka w zakresie wykorzystania technologii
informatyczno-telekomunikacyjnych: repozytorium wiedzy
w irmie INTRASOFT Sp. z o.o. .............................................................................................. 72
3.3.5.1. Charakterystyka irmy i sposobów jej organizacyjnego uczenia 72
3.3.5.2. Opis dobrej praktyki repozytorium wiedzy .............................................. 74
3.3.6. Podsumowanie .............................................................................................................................. 78
3.4. Wyniki badań ilościowych ..................................................................................................................... 80
3.4.1. Wstęp ................................................................................................................................................... 80
3.4.1.1. Obszary charakterystyczne dla organizacji inteligentnych ............ 83
3.4.1.2. Proil organizacji inteligentnych ...................................................................... 86
3.4.2. Strategie zarządzania wiedzą ................................................................................................ 88
3.4.2.1. Wiedza najważniejsza dla rozwoju irmy ................................................... 89
3.4.2.2. Osoby odpowiedzialne za gromadzenie, przetwarzanie
i wykorzystanie wiedzy ......................................................................................... 90
3.4.2.3. Przydatność wiedzy do zarządzania operacyjnego
i strategicznego ......................................................................................................... 93
3.4.2.4. Tworzenie protokołów i raportów niezbędnych w zarządzaniu
wiedzą ............................................................................................................................. 95
3.4.2.5. Znaczenie wiedzy względem innych zasobów przedsiębiorstwa 96
3.4.2.6. Określanie luki wiedzy ........................................................................................... 102
3.4.2.7. Zrównoważone metody strategiczne ......................................................... 105
3.4.3. Zewnętrzny i wewnętrzny transfer wiedzy .................................................................. 107
3.4.3.1. Podmioty, z którymi organizacje wymieniają wiedzę ........................ 107
3.4.3.2. Źródła wiedzy ............................................................................................................. 109
3.4.3.3. Bazy ekspertów .......................................................................................................... 111
3.4.3.4. Narzędzia gromadzenia i przechowywania wiedzy
oraz zarządzania wiedzą ....................................................................................... 112
3.4.3.5. Narzędzia utrzymania wiedzy w organizacji ........................................... 120
3.4.3.6. Formy pracy zespołowej ...................................................................................... 122
3.4.4. Metody zarządzania zasobami ludzkimi ........................................................................ 124
3.4.4.1. Strategia zarządzania zasobami ludzkimi .................................................. 124
3.4.4.2. Rekrutacja ...................................................................................................................... 127
3.4.4.3. Motywacja i wynagrodzenia ............................................................................. 131
3.4.4.4. Szkolenia pracowników ........................................................................................ 137
3.4.5. Proil kompetencyjny pracownika ..................................................................................... 140
3.4.6. Czynniki organizacyjnego uczenia się ............................................................................ 143
3.4.7. Czynniki konkurencyjności..................................................................................................... 145
3.4.8. Bariery i potrzeby rozwojowe ............................................................................................... 148
3.4.9. Wpływ podejmowanych działań na konkurencyjność przedsiębiorstw ... 151
3.4.9.1. Wpływ wiedzy pozyskanej od innych organizacji
na podniesienie konkurencyjności ................................................................ 152
3.4.9.2. Wpływ polityki rekrutacji, motywowania i rozwoju
pracowników strategicznych na podniesienie
konkurencyjności ..................................................................................................... 152
3.4.10. Zmiany wielkości podstawowych kategorii ekonomicznych ......................... 154
4. Wnioski z badań ilościowych ........................................................................................................................ 157
5. Podsumowanie ..................................................................................................................................................... 165
6. Rekomendacje ....................................................................................................................................................... 167
7. Bibliograia ............................................................................................................................................................... 175
8. Załączniki................................................................................................................................................................... 177
8.1. Spis tabel .......................................................................................................................................................... 177
8.2. Spis rysunków ............................................................................................................................................... 178
8.3. Spis wykresów ............................................................................................................................................... 178
Zgłoś jeśli naruszono regulamin