Prowadząca: Marzena Piendyk
Data : .
Krąg tematyczny: Spotkanie z lekturą „Oto jest Kasia”
Temat dnia: Piszemy do Kasi list na pożegnanie.
Cele ogólne - utrwalenie zasad towarzyszących pisaniu listu,
- zredagowanie listu do Kasi,
- rozpoznawanie czasowników, odmiana w różnych czasach
Cele operacyjne:
- dziecko zna sposób adresowania listu, wie, co oznaczają pojęcia „adresat”, „nadawca”,
- zna i stosuje wyrazy pisane w korespondencji wielką literą,
- redaguje i pisze list, zachowuje jego trójczłonową kompozycję,
- rozróżnia czasownik wśród innych części mowy, prawidłowo odmienia go w różnych czasach
- współpracuje w grupie
Metody: pogadanka, ćwiczenia praktyczne, objaśnienie , odczyt
Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: kartki do układania pytań, koszyczek, rozsypanka wyrazowo- zdaniowa, zeszyt ćwiczeń
Przebieg zajęć:
1. Układanie i zapisywanie na małych karteczkach dowolnych pytań dotyczących lektury pt. „Oto jest Kasia” - każdy uczeń indywidualnie układa jedno pytanie.
Nauczyciel zbiera do koszyczka ułożone pytania.
2. Podział klasy na zespoły 5 osobowe ( wyznacznikiem podziału ma być numer w dzienniku, np. w jednej grupie znajdą się osoby z numerem 1, 6, 11, 16, 21 itd.)
Każda osoba losuje po jednym pytaniu. Uczniowie odpowiadają na wylosowane pytania, zbierając w ten sposób punkty dla grupy. Wygrywa ta grupa, która udzieli jak najwięcej prawidłowych odpowiedzi.
3. Przypomnienie reguł, których należy przestrzegać podczas pisania listu.
Zwrócenie uwagi na:
- pojęcia „adresat”, nadawca”
- budowę listu
- stosowanie wielkich liter w wyrazach ze względów grzecznościowych- zapisywanie takich wyrazów na kartkach papieru i zawieszenie ich na tablicy
4. Rozmowa na temat pomysłów dotyczących treści listu- nauczyciel zadaje pytania naprowadzające
- Co chcielibyście powiedzieć Kasi?
- Czy nauczyło was czegoś postępowanie Kasi?
- Za co moglibyście podziękować Kasi?
5. Pisanie listu do Kasi w grupach:
a) Nauczyciel rozdaje każdej grupie paski z rozsypanką wyrazowo- zdaniową, na których umieszczone są fragmenty listu do Kasi. Grupa łączy paski, tworząc w ten sposób zdania, elementy listu.
b) Grupy układają treść listu, uzupełniając posiadane już zdania z rozsypanki.
Nauczyciel na bieżąco kontroluje pracę grup, sprawdza błędy ortograficzne i stylistyczne.
c) Odczytanie listów na forum grupy.
d) Przepisanie listów do zeszytu.
6. Zabawa w odgadywanie pokazywanych czynności. Kilkoro uczniów prezentuje różne czynności, które odgaduje grupa. Przypomnienie, jak nazywamy tą część mowy, która mówi o wykonywaniu czynności i na jakie pytanie odpowiada.
7. Uczniowie podają dowolne czasowniki, klasa odmienia je w różnych czasach.
8. Wykonanie zadania w zeszycie ćwiczeń- kolorowanie piłki kierując się odmianą czasowników w trzech czasach.
9. Podsumowanie dnia: pogadanka na temat, jakie cechy Kasi uważacie za najcenniejsze i dlaczego.
Scenariusz opracowała Marzena Piendyk
ejzanka81