zuzycie swiec.pdf

(131 KB) Pobierz
24446796 UNPDF
Wygllàd Êwiiecy zap∏∏onowejj jjest dowodem warunków jjejj pracy
dlla ka˝dego ffachowca.. Przedstawiione ponii˝ejj zdjj´ciia ii opiisy
ellektrod Êwiiec zap∏∏onowych pomogà Paƒstwu poznaç bllii˝ejj
warunkii w jjakiich one pracujjà ii ustalliiç przyczyn´ ewentuallnych
niieprawiid∏∏owoÊcii..
Uwaga: Przed ocenà wyglàdu Êwiec zap∏onowych, na
podstawie zamieszczonych zdj´ç, pojazd powinien przejechaç
kilkadziesiàt kilometrów w Êrednim zakresie obcià˝eƒ silnika.
W przypadku d∏u˝szej pracy silnika na biegu ja∏owym ka˝da
Êwieca zap∏onowa b´dzie pokryta czarnym nalotem, co mo˝e
prowadziç do b∏´dnej diagnozy.
7
Âwieca zao∏owiona
Stopa izolatora cz´Êciowo pokryta ˝ó∏tobràzowà glazurà,
na której mogà si´ pojawiç zielonkawe przebarwienia.
Przyczyny: obecnoÊç wpaliwie substancji zawierajàcych
o∏ów. Glazura powstaje podczas du˝ego obcià˝enia silnika
id∏ugotrwa∏ej eksploatacji.
Skutki: przy du˝ym obcià˝eniu silnika powstaje osad
przewodzàcy pràd, co prowadzi do przerw wzap∏onie.
Ârodki zaradcze: wymieniç Êwiece na nowe. Czyszczenie
Êwiec nie przynosi ˝adnych efektów.
Wypalona elektroda Êrodkowa
Elektroda Êrodkowa nadpalona, elektroda
zewn´trzna silnie nadpalona.
Przyczyny: przecià˝enie termiczne Êwiecy wwyniku
samozap∏onu, np. przez niew∏aÊciwe nastawienie
kàta zap∏onu, pozosta∏oÊci spalania wkomorze
spalania, uszkodzone zawory, wadliwy rozdzielacz
zap∏onu, z∏a jakoÊç paliwa.
Skutki: przerwy wzap∏onie, spadek mocy, ewentualne uszkodzenie silnika,
p´kni´cie stopy izolatora wwyniku przegrzania elektrody Êrodkowej.
Ârodki zaradcze: sprawdziç silnik, urzàdzenie zap∏onowe i sk∏ad mieszanki
paliwowo-powietrznej. Za∏o˝yç nowe Êwiece zap∏onowe.
14
8
Stopione obie elektrody
Elektrody wformie kalafiorowatej, mo˝liwy osad
zobcych substancji.
Przyczyny: przecià˝enie termiczne Êwiecy wwyniku
samozap∏onu, np. przez niew∏aÊciwe nastawienie
kàta zap∏onu, pozosta∏oÊci spalania wkomorze
spalania, uszkodzone zawory, wadliwy rozdzielacz
zap∏onu, z∏a jakoÊç paliwa.
Skutki: przed zniszczeniem silnika wyst´puje spadek mocy.
Ârodki zaradcze: sprawdziç silnik, urzàdzenie zap∏onowe isk∏ad mieszanki
paliwowo-powietrznej. Za∏o˝yç nowe Êwiece zap∏onowe.
15
15
1
Âwieca normalna
Stopa izolatora od bia∏oszarego/˝ó∏toszarego do
bràzowoczerwonego. Silnik pracuje bez zarzutu.
WartoÊç cieplna Êwiecy dobrana bez zarzutu.
Sk∏ad mieszanki paliwowo–powietrznej, ustawienie
zap∏onu ipoziom oleju w∏aÊciwe. Na stopie izolatora,
elektrodach iobudowie nie osadza si´ nagar
zawierajàcy o∏ów, ani nalot zoleju silnikowego.
Nie wyst´pujà przecià˝enia termiczne Êwiecy.
9
Âwieca silnie zao∏owiona
Stopa izolatora cz´Êciowo pokryta grubà ˝ó∏tobràzowà
glazurà, na której mogà si´ pojawiç zielonkawe
przebarwienia.
Przyczyny: obecnoÊç wpaliwie substancji zawierajàcych
o∏ów. Glazura powstaje podczas du˝ego obcià˝enia silnika
id∏ugotrwa∏ej eksploatacji.
Skutki: przy du˝ym obcià˝eniu silnika powstaje osad
przewodzàcy pràd, co prowadzi do przerw wzap∏onie.
Ârodki zaradcze: wymieniç Êwiece na nowe. Czyszczenie
Êwiec nie przynosi ˝adnych efektów.
2
10
Silne zu˝ycie elektrody Êrodkowej
Przyczyny: przekroczenie terminu wymiany Êwiec.
Skutki: przerwy wzap∏onie, szczególnie podczas
przyspieszania (przy du˝ym odst´pie mi´dzy
elektrodami napi´cie zap∏onu niewystarczajàce do
przeskoku iskry). Problemy zrozruchem silnika.
Ârodki zaradcze: wymieniç Êwiece na nowe.
16
16
3
Âwieca okopcona
Stopa izolatora, elektroda imetalowa obudowa Êwiecy
pokryte matowym, czarnym aksamitnym nalotem.
Przyczyny: niew∏aÊciwy sk∏ad mieszanki
paliwowo–powietrznej (gaênik, uk∏ad wtryskowy).
Mieszanka zbyt bogata, filtr powietrza silnie
zanieczyszczony, zak∏ócenia wautomatyce wzbogacania
mieszanki na zimnym silniku lub wprzypadku
gaêników, zbyt mocno wyciàgni´ta dêwignia ssania.
Wyró˝nik wartoÊci cieplnej Êwiec zap∏onowych zbyt niski.
Skutki: przerwy wzap∏onie, problemy
zuruchomieniem silnika.
Ârodki zaradcze: prawid∏owo ustawiç sk∏ad mieszanki,
poprawiç zap∏on, sprawdziç filtr powietrza.
11
Âwieca zapopielona
Stopa izolatora, elektroda zewn´trzna iprzestrzeƒ mi´dzy
stopà izolatora ametalowà obudowà Êwiecy pokryte grubà
warstwà popio∏u powsta∏ego ze sk∏adników paliwa ioleju
silnikowego. Konsystencja od luênej do ˝u˝lopodobnej.
Przyczyny: powsta∏y popió∏ pochodzi ze sk∏adników
stopów woleju silnikowym.
Skutki: prowadzi do samozap∏onu, utraty mocy
iuszkodzenia silnika.
Ârodki zaradcze: doprowadziç silnik do w∏aÊciwego stanu
eksploatacji, wymieniç Êwiece, ewentualnie zastosowaç
inny olej.
Silne zu˝ycie elektrody zewn´trznej
Przyczyny: obecnoÊç agresywnych substancji wpaliwie
iwoleju silnikowym. Niekorzystne zawirowania
wkomorze spalania, spowodowane tak˝e
odk∏adaniem si´ nagaru. Mo˝e wystàpiç stukanie
wsilniku. Nie ma przecià˝eƒ termicznych.
Skutki: przerwy wzap∏onie, szczególnie podczas
przyspieszania (przy du˝ym odst´pie mi´dzy elektrodami napi´cie zap∏onu
niewystarczajàce do przeskoku iskry). Problemy zrozruchem silnika.
Ârodki zaradcze: wymieniç Êwiece na nowe.
17
4
12
5
Âwieca zaolejona
Stopa izolatora, elektroda imetalowa obudowa
Êwiecy pokryte t∏ustym, Êwiecàcym nalotem lub
resztkami niespalonego oleju.
Przyczyny: zbyt du˝o oleju wcylindrze. Poziom oleju
zbyt wysoki, silnie zu˝yte pierÊcienie t∏okowe, cylinder
iprowadnice zaworów. W silnikach dwusuwowych zbyt
wysoka zawartoÊç oleju wmieszance.
Skutki: przerwy wzap∏onie, problemy
zuruchomieniem silnika.
Ârodki zaradcze: wyremontowaç silnik, ustawiç
prawid∏owo sk∏ad mieszanki, wymieniç Êwiece.
Nadpalona elektroda Êrodkowa
Elektroda Êrodkowa nadpalona, czubek stopy izolatora
okonsystencji gàbczastej imi´kkiej.
Przyczyny: przecià˝enie termiczne Êwiecy wwyniku
samozap∏onu, np. przez niew∏aÊciwe nastawienie kàta
zap∏onu, pozosta∏oÊci spalania wkomorze spalania,
uszkodzone zawory, wadliwy rozdzielacz zap∏onu,
z∏a jakoÊç paliwa, ewentualnie zbyt niska wartoÊç cieplna Êwiecy.
Skutki: przerwy wzap∏onie, spadek mocy (uszkodzenie silnika).
Ârodki zaradcze: sprawdziç silnik, urzàdzenie zap∏onowe
isk∏ad mieszanki paliwowo–powietrznej.
Za∏o˝yç Êwiece zap∏onowe ow∏aÊciwej wartoÊci cieplnej.
13
Odp´kni´cie stopy izolatora
Przyczyny: uszkodzenie mechaniczne na skutek
uderzenia, upadku lub nacisku na elektrod´ Êrodkowà
podczas nieostro˝nej manipulacji.W przypadku
ekstremalnym stopa izolatora mo˝e odp´knàç
wwyniku napr´˝eƒ mi´dzy elektrodà astopà
izolatora wywo∏anych odk∏adaniem si´ nagaru
wszczelinie, atak˝e na skutek korozji przy d∏ugotrwa∏ej eksploatacji.
Skutki: przerwy wzap∏onie, iskra przeskakuje wtych cz´Êciach komory
spalania, do których s∏abo dociera mieszanka paliwowo–powietrzna.
Ârodki zaradcze: wymieniç Êwiece na nowe.
18
18
6
7 8
14
1 2
9 10
3 4
11 12
17
5 6
13
24446796.007.png 24446796.008.png 24446796.009.png 24446796.010.png 24446796.001.png 24446796.002.png 24446796.003.png 24446796.004.png 24446796.005.png 24446796.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin