Podstawy analizy ryzyka w transporcie.pdf

(384 KB) Pobierz
24998138 UNPDF
Podstawy analiz ryzyka i zarządzania ryzykiem
w odniesieniu do awarii transportowych
Mieczysław Borysiewicz
Centrum Doskonałości MANHAZ
Instytut Energii Atomowej
24998138.002.png
Analiza ryzyka w zarządzaniu ryzykiem w transporcie
Cele
• zarządzania i kontrolowania różnych rodzajów ryzyka związanych z transportem poprzez
określanie parametrów, które mają największy wpływ dla danego ruchu oraz dla
wskazania i ewaluacji strategii ograniczenia ryzyka. Strategie te mogą obejmować zmiany
w sposobach transportu, wielkości przesyłki, trasy, rodzaju kontenera, itd.;
• opracowania planów awaryjnych, kiedy wybieramy trasę przebiegu, dokonujemy oceny
ewentualnych dostawców lub w przypadku istniejących systemów;
zagospodarowania terenu tras przewozu towarów niebezpiecznych, aby nie zwiększać
poziomu ryzyka społecznego. .
24998138.003.png
Ogólna procedura ilo ś ś ściowej TRA obejmuje:
zdefiniowanie zakresu analizy,
opis systemu lub ruchu w transporcie,
identyfikację źródeł zagrożeń,
wybór zdarzeń początkujących i określenie scenariuszy zdarzeń,
ocenę częstości występowania zdarzeń wypadkowych,
ocenę skutków,
oszacowania poziomu całkowitego ryzyka,
ocenę alternatyw ograniczenia ryzyka.
24998138.004.png
Cechy TRA
Ogólna procedura ilościowej TRA obejmuje:
Modelowanie skutków uwolnienia substancji w znacznym stopniu zależy od przyczyny
uwolnienia i dlatego bezpośrednio przenosi się je z technik oceny ryzyka dla instalacji
wybór zdarzeń początkujących i określenie scenariuszy zdarzeń,
stałych. Miary ryzyka wyrażone w postaci ryzyka indywidualnego i grupowego
(społecznego) są również wspólne dla obu rodzajów ilościowej analizy ryzyka.
oszacowania poziomu całkowitego ryzyka,
ocenę alternatyw ograniczenia ryzyka.
Zazwyczaj TRA wykorzystuje się w celu oceny jednostkowych, krótkoterminowych
zagrożeń, a nie chronicznych zagrożeń zdrowia.
Charakter danych stosowanych w TRA może być odmienny od danych do oceny ryzyka
stałych instalacja. Często wyraża się je w funkcji pokonanej drogi lub w przeliczeniu na
podróż, tranzyt lub wizytę
zdefiniowanie zakresu analizy,
opis systemu lub ruchu w transporcie,
identyfikację źródeł zagrożeń,
ocenę częstości występowania zdarzeń wypadkowych,
ocenę skutków,
24998138.005.png
Oszacowanie skutków transportu niebezpiecznych materiałów - wymagane dane
Modelowanie skutków uwolnienia substancji w znacznym stopniu zależy od przyczyny uwolnienia i dlatego bezpośrednio przenosi się je z
technik oceny ryzyka dla instalacji stałych. Miary ryzyka wyrażone w postaci ryzyka indywidualnego i grupowego (społecznego) są również
wspólne dla obu rodzajów ilościowej analizy ryzyka.
• przewożonych materiałów,
• warunków magazynowania / przewozu (np. temperatura, ciśnienie),
Charakter danych stosowanych w TRA może być odmienny od danych do oceny ryzyka stałych instalacja. Często wyraża się je w funkcji
pokonanej drogi lub w przeliczeniu na podróż, tranzyt lub wizytę
• stanu technicznego cystern,
• dominujących warunków meteorologicznych charakterystycznych dla rozważanej sieci
drogowej (w tym prędkość i kierunek wiatru, stan równowagi atmosferycznej),
• charakterystyki topograficznej terenu (ukształtowanie naturalne i antropogeniczne),
• przestrzennego zróżnicowania zagospodarowania terenu wzdłuż tras przewozu, w tym gęstość
zaludnienia w wyszczególnionych strefach (np. mieszkaniowych, handlowych, użyteczności
publicznej - szkoły, szpitale itp.).
dotyczą:
Zazwyczaj TRA wykorzystuje się w celu oceny jednostkowych, krótkoterminowych zagrożeń, a nie chronicznych zagrożeń zdrowia.
• ilości ładunku,
24998138.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin