Wady i zalety bioetanolu.pdf

(185 KB) Pobierz
Wady i zalety biopaliw na przykładzie bioetanolu
January BIEŃ, Magdalena ZABOCHNICKA – ŚWIĄTEK, Lucyna SŁAWIK
Politechnika Częstochowska, Instytut Inżynierii Środowiska
ul. Brzeźnicka 60A, 42-200 Częstochowa, e-mail: lucyna.slawik@interia.pl
Streszczenie
Wzrost rozwoju przemysłu i gospodarki pociąga za sobą potrzebę wykorzystania ogromnej ilości
energii. Zapotrzebowanie na energię dotyczy również transportu. Jak dotąd energia jest pozyskiwana głównie z
ropy naftowej, gazu ziemnego oraz węgla kamiennego. Jednak te źródła nie są niewyczerpalne. W związku z
tym istnieje konieczność pozyskiwania innych alternatywnych źródeł energii. Takim alternatywnym źródeł
energii mogą być: wiatr, woda, czy też biomasa. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się biopaliwa. Do
biopaliw zaliczamy paliwa płynne (np. biodiesel, bioetanol) i gazowe (np. syngaz). Obecnie jednym z głównych
powodów prowadzącym do wstrzymania produkcji biopaliw jest rosnąca niechęć ludzi do wykorzystania
obszarów uprawnych, które są potencjalnymi źródłami energii. Ta niechęć wynika ze świadomości, że
potencjalnie jadalne rośliny będą przeznaczone do produkcji biopaliw i może prowadzić do zmniejszenia
zasobów żywności na świecie, a tym samym podniesienia cen żywności. W związku z tym powstał pomysł
produkcji etanolu z resztek pożniwnych oraz roślin, które nie są przeznaczone do jedzenia, np. glonów.
Biopaliwa mają szereg zalet, które powodują, że stają się one atrakcyjnym źródłem energii. Pozwalają na
zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, co umożliwia zmniejszenie stopnia ocieplenia klimatu. Ponadto są
biodegradowalne, umożliwiają uzyskanie zrównoważonego rozwoju. Niestety mają także wady. Jednym z
głównym problemów są koszty produkcji. W artykule wyjaśniono co to są biopaliwa oraz jakie typy biopaliw są
produkowane. Przedstawiono wady i zalety biopaliw. Skupiono się głównie na bioetanolu. Dokonano
porównania bioetanolu z powszechnie stosowanym paliwem transportowym – benzyną.
Słowa kluczowe: biopaliwa, bioetanol
769751743.008.png
1. Wprowadzenie
Ciągły rozwój industrializacji pociąga za sobą konieczność zaspokajania coraz
większych potrzeb energetycznych [1, 2]. Rozwój przemysłu transportowego pociąga za sobą
produkcję coraz większej liczby samochodów, a co za tym idzie coraz większe
zapotrzebowanie na paliwa. Samochody stanowią ponad 70% światowej emisji tlenku węgla
i 19% światowej emisji dwutlenku węgla [3]. Obecnie do produkcji energii wykorzystuje się
głównie paliwa kopalne. Jednak ich zasoby nie są nieograniczone. Ponadto istnieją obawy
o bezpieczeństwo energetyczne, a także konieczność reagowania na zmiany klimatyczne.
Powyższe aspekty doprowadziły do rosnącego zainteresowania na całym świecie w produkcji
biopaliw. Alternatywnym paliwem mogącym całkowicie lub częściowo zastąpić paliwa
kopalne jest bioetanol [1, 2]. Bioetanol lignocelulozowy jako paliwo transportowe może stać
się źródłem znacznych, a w wielu przypadkach, niepowtarzalnych, środowiskowych,
ekonomicznych i strategicznych korzyści [4]. Powiązanie wzrastającego światowego popytu
z przewidywanym spadkiem produkcji ma konsekwencje dla bezpieczeństwa energetycznego
wielu krajów [5]. Biopaliwa są tradycyjnie produkowane przy użyciu katalizatora
chemicznego. Jednak najnowsze osiągnięcia w dziedzinie białej biotechnologii i zielonych
technologii umożliwiły zastosowanie wielu enzymów i mikroorganizmów [6, 7 ].
Celem niniejszej pracy było przeanalizowanie zalet i wad biopaliw płynnych, a także
porównanie bioetanolu z powszechnie stosowanym paliwem - benzyną.
2. Zalety i wady biopaliw
Biopaliwa są paliwami odnawialnymi pochodzącymi z surowców biologicznych.
Należą do nich zarówno paliwa płynne (np. biodiesel, bioetanol), jak i gazowe takie, jak
biogaz (np. metan). Zalety biopaliw można podzielić na trzy sektory: ekonomiczny,
środowiskowy i bezpieczeństwo energetyczne. Biopaliwa oferują wiele korzyści technicznych
i środowiskowych w stosunku do konwencjonalnych paliw kopalnych, co czyni je
atrakcyjnym jako alternatywy w sektorze transportu [8]. Do bezpośrednich korzyści możemy
zaliczyć, m.in. [1, 2, 9]:
redukcję emisji gazów cieplarnianych (głównie dwutlenku węgla (CO 2 )
i metanu (CH 4 ),
dywersyfikację w sektorze paliwowym,
biodegradowalność,
poprawę wydajności pojazdów,
rozwój rynku produktów rolnych.
Do ekonomicznych skutków produkcji i stosowania biopaliw zalicza się:
zrównoważony rozwój, różnorodność paliwa, wzrost liczby miejsc pracy na wsi przy
produkcji, zwiększenie podatku dochodowego, zwiększenie inwestycji w aktywa trwałe
rozwoju rolnictwa, międzynarodowa konkurencyjność [10]. Zwolennicy produkcji biopaliw
uważają, że uprawa roślin energetycznych pozwala na rozwój terenów wiejskich poprzez
wykorzystanie gruntów do produkcji biomasy [1, 2, 9]. Dzięki produkcji biopaliw możliwy
będzie wzrost zatrudnienia i zamożności rolników na obszarach wiejskich krajów
rozwijających się. Przykładowo, rolnicy z małych gospodarstw w Jambi, czy Sumatrze
inwestują w produkcję oleju palmowego (jako olej jadalny lub biodiesel) oraz gumy
(w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na kauczuk naturalny ze względu na wysokie
ceny kauczuku syntetycznego otrzymywanego z ropy naftowej) [2]. Poza tym większe
inwestycje w rolnictwie mogą przyczynić się do poprawy wydajności i efektywności
produkcji [11]. Produkcja bioetanolu ze zboża pociąga za sobą korzyści z uzyskania ko-
769751743.009.png 769751743.010.png
produktów, np. pasz dla zwierząt (mączka kukurydziana). Biopaliwa mogą także równoważyć
produkcję ekwiwalentów np. soi. W procesie produkcji bioetanolu z kukurydzy powstają
produkty uboczne - suszone gorzelniki ziaren ( ang. DDG ) powszechnie stosowane jako
zamienniki soi paszowych [10].
Bezpieczeństwo energetyczne dotyczy: krajowych celów niezawodności dostaw,
ograniczenia stosowania paliw kopalnych, łatwej dostępności, dystrybucji krajowej,
odnawiania [10].
Polityczne i społeczne poparcie dla biopaliw zostało ostatnio podważone pod
względem ochrony środowiska i bezpieczeństwa żywności. Kwestionuje się uzasadnienie, że
biopaliwa przyczyniają się do znacznego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Pojawiła się
krytyczna ocena wpływu biopaliw na środowisko oraz kosztów związanych z ich produkcją,
doborem odpowiedniej technologii i surowców. Produkcja biopaliw może doprowadzić do
zmniejszenia różnorodności biologicznej, podwyżki cen żywności oraz rywalizacji o zasoby
wodne. Możliwe jest zmniejszenie kosztów poprzez produkcję biopaliw z odpadów biomasy
oraz wybór odpowiedniej technologii produkcji (np. pirolizy) [2]. Biorąc pod uwagę w ilu
krajach w dzisiejszych czasach ludzie głodują, produkcja biopaliw jest postrzegana jako
zagrożenie dla wzrostu cen podstawowych artykułów żywnościowych [12].
Ostatnie badania wskazują na to, że niektóre technologie produkcji biopaliw mogą
prowadzić do emisji gazów cieplarnianych. Niemniej jednak niektórzy politycy i naukowcy
uzasadniają, że wraz z rozwojem następnej generacji biopaliw, takich jak etanolu
celulozowego, istnieją realne możliwości wykorzystania biomasy do zaspokojenia potrzeb
energetycznych [13 - 15]. Biopaliwa uznaje się za neutralne co do emisji dwutlenku węgla,
ponieważ CO emitowany podczas spalania biopaliw jest wiązany przez rośliny w fazie ich
2
wzrostu. W rzeczywistości jednak gazy cieplarniane mogą być emitowane w procesie
technologii produkcji biopaliw. Badania przeprowadzone w ostatnim piętnastoleciu wskazują
na to, że zastąpienie benzyny lub oleju napędowego przez biopaliwa może doprowadzić do
redukcji emisji gazów cieplarnianych o 31% w przypadku bioetanolu, 54% w przypadku
biodiesla i 71% w przypadku etanolu celulozowego. Ważnym czynnikiem wpływającym na
równowagę gazów cieplarnianych jest również rodzaj energii wykorzystywanej na różnych
etapach produkcji biopaliw [2].
Przez dziesiątki lat aż do 2000 r., spadek cen żywności pozwalał milionom ludzi na
całym świecie uciec od ubóstwa [16]. Jednak w tym tysiącleciu ceny podstawowych
produktów żywnościowych (pszenicy, ryżu) wzrastają. W 2007 i 2008, wzrost cen
podstawowych artykułów spożywczych osiągnął alarmujące rozmiary. Wówczas ogłoszono
globalny kryzys żywnościowy co osiągnęło duży rozgłos w mediach [2, 16, 17]. Przyczyn
wzrostu cen żywności są liczne i złożone. Należą do nich takie czynniki jak niekorzystne
warunki pogodowe, które wpływają na produktywność roślin, spekulacyjny lub
zapobiegawczy popyt na towary spożywcze, oraz nieodpowiednie działania polityczne, np.
zakaz eksportu żywności [16]. Ostatnio obserwuje się wzrost cen żywności, co w
rzeczywistości nie powinno stanowić zaskoczenia. Jeszcze przed kryzysem żywnościowym
sugerowano, że produkcja biopaliw pociągnie za sobą wzrost cen nie tylko surowców do ich
produkcji, lecz także artykułów żywnościowych dla ludzi i zwierząt, które konkurują o grunty
rolne [16 - 19]. Zwiększenie produkcji biopaliw zapewne doprowadzi do znacznych zmian
przeznaczenia gruntów bezpośrednio i pośrednio [20]. Bezpośrednie zmiany przeznaczenia
gruntów mają miejsce wówczas, gdy wprowadza się zakaz wykorzystania gruntów rolnych
lub agro- leśnych dla upraw biomasy do produkcji biopaliw. Pośrednie zmiany przeznaczenia
gruntów występują w przypadku wykorzystania gruntów nierolnych, odłogów do produkcji
żywności, pasz (np. kukurydzy) lub użytków rolnych (np. pola kukurydzy) do produkcji
biopaliw (np. bioetnol z kukurydzy). Takie zmiany gruntów mogą przyczyniać się do
emisji gazów cieplarnianych poprzez straty węgla biomasy magazynowanego nad i/lub pod
769751743.011.png 769751743.001.png 769751743.002.png
usuwaną ziemią. W ten sposób może także dojść do utraty gruntów, które stanowiły miejsce
sekwestracji dwutlenku węgla (np. przez rosnące lasy) w zamian pod uprawę roślin
przeznaczonych do produkcji biopaliw [2]. Ponadto, mogą pojawiać się konflikty
zainteresowanych stron dotyczące wykorzystania gruntów. W wyniku uprawy tylko
wybranych odpowiednich gatunków roślin może dojść do potencjalnych strat różnorodności
biologicznej i siedlisk. W przyszłości intensyfikacja produkcji roślin uprawianych do
produkcji biopaliw, bez odpowiednich ograniczeń, może spowodować, że te gatunki zostaną
zaliczone do endemicznym [20].
3. Bioetanol
Bioetanol jest najczęściej używanym biopaliwem na świecie [21]. Bioetanol to alkohol
etylowy (etanol) o wzorze chemicznym C 2 H 5 OH stanowiący ekwiwalent benzyny [20, 22].
Alkohol ten może być używany jako paliwo do transportu i surowiec w przemyśle
chemicznym [23]. Obecnie można zaobserwować stale rosnący wzrost globalnej produkcji
bioetanolu. Największymi producentami bioetanolu są: USA, Brazylia i Chiny [2].
Bioetanol może być produkowany z każdego cukru lub skrobi zbóż, które mogą zostać
przekształcone alkohol w procesie fermentacji. Może być także wytwarzany
z lignocelulozowej biomasy. Główne surowce do produkcji etanolu to trzcina cukrowa
w Brazylii, i ziarna kukurydzy w Stanach Zjednoczonych [9, 24]. Produkcja bioetanolu
obejmuje trzy procesy. Pierwszym etapem jest hydroliza cukrów wyższych do monomeru
glukozy. Drugi etapem jest fermentacja glukozy do etanolu i dwutlenku węgla. Trzecim
etapem jest proces termo-chemiczny, polegający na destylacji w celu uzyskania etanolu
absolutnego [25]. W przypadku produkcji bioetanolu z lignocelulozy konieczna jest obróbka
wstępna [10].
Etanol jest atrakcyjnym paliwem alternatywnym, ponieważ jego produkcja jest oparta na
odnawialnych zasobach biologicznych i jest bogaty w tlen. Dzięki temu istnieje możliwość
zmniejszenia emisji cząstek stałych przez silniki wysokoprężne [26]. Bioetanol może
zmniejszyć emisję CO na dwa sposoby: poprzez zastąpienie paliw kopalnych, oraz poprzez
2
recykling CO , który jest uwalniany podczas spalania biopaliwa [27]. Z gospodarczego
2
punktu widzenia, zmniejsza deficyt handlowy i zapewnia bezpieczeństwo energetyczne [26].
4. Porównanie bioetanolu z benzyną
Bioetanol ma kilka zalet, które czynią go lepszym od benzyny. Przede wszystkim posiada
wyższą liczbę oktanową (108) niż benzyna (95 lub 98) [27]. Liczba oktanowa, to liczba
określająca odporność na niekontrolowane spontaniczne spalanie paliwa dla silników
o zapłonie iskrowym, który może spowodować spalanie stukowe (detonację). Bioetanol ma
wystarczającą wartość przeciwstukową, aby zastąpić benzynę [28-30]. Posiada szersze
granice palności oraz większe prędkości płomienia. Bioetanol charakteryzuje się także
wyższym ciepłem parowania. Wartość energetyczna etanolu jest wyższa od energii potrzebnej
do produkcji etanolu - niejasne [31]. Niestety, bioetanol ma także wady takie jak: niższą
gęstość energetyczną niż benzyna, jest korozyjny, posiada niskie jasności płomienia, niższe
ciśnienie pary, zdolność mieszania się z wodą i toksyczny wpływ na ekosystemy.
W przypadku mieszaniny bioetanolu z benzyną zaobserwowano wzrost emisji aldehydu
octowego i wzrost ciśnienia i emisji par [32]. Energię niezbędną do przeprowadzenia tego
procesu uzyskuje się ze spalania pozostałości (wytłoczyny z trzciny cukrowej) z trzciny
cukrowej. Niestety, jest to bardzo szkodliwe dla środowiska, gdyż uwalniane zostają do
środowiska wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA). Wielopierścieniowych
769751743.003.png 769751743.004.png 769751743.005.png 769751743.006.png
węglowodorów aromatycznych (WWA) w wyniku niepełnego spalania substancji
organicznych są wszechobecne w naszym otoczeniu. WWA są substancjami
odpowiedzialnymi za procesy nowotworowe w obrębie płuc [31].
5. Wnioski
W ciągu ostatnich kilku lat, biopaliwa cieszyły się ogromnym zainteresowaniem na
całym świecie. Były postrzegane jako potencjał redukcji emisji gazów cieplarnianych,
poprawy bezpieczeństwa energetycznego oraz rozwoju obszarów wiejskich. Jednak
sprawozdania dotyczące ochrony środowiska i kosztów społeczeństwa związanych
z produkcją biopaliw wywołały burzę kontrowersji.
Do niewątpliwych zalet biopaliw, w tym bioetanolu, możemy zaliczyć:
zmniejszają liczbę gazów cieplarnianych emitowanych do atmosfery,
stanowią dobrą alternatywę dla państw rozwijających się - poprzez ich produkcję
możliwe jest zwiększenie liczby miejsc pracy oraz wysokości pensji dla rolników,
są odnawialne i biodegradowalne,
zapewniają bezpieczeństwo energetyczne - umożliwiają uniezależnienie od
importu energii spoza kraju.
Jednak oprócz zalet mają także wady:
w rzeczywistości jedynie bioetanol lignocelulozowy zmniejsza emisję gazów
cieplarnianych,
przy produkcji biopaliw emitowane są WWA,
korzystanie z gruntów rolnych prowadzi do wzrostu cen podstawowych artykułów
żywnościowych,
produkcja biomasy przeznaczonej do produkcji biopaliw powoduje konkurencję
o źródła i dostawy wody,
uprawa roślin na cele bioenergetyczne zmniejsza bioróżnorodność biologiczną
i prowadzi do powstania gatunków endemicznych na określonych terenach.
Nadal prowadzone są badania dotyczące selekcji surowców i technologii produkcji
biopaliw jako realnego źródła energii odnawialnej. Prawie wszystkie dostępne na rynku
biopaliwa są produkowane roślin z bogatych w skrobię, cukier (bioetanol) lub roślin oleistych
(biodiesel). Obecnie zwraca się uwagę na produkcję biopaliw z innych surowców, takich jak
wieloletnie trawy, drewno, makroglony, a także odpady leśne, rolne lub komunalne.
Literatura
1.
Chisti Y., Biodiesel from microalgae beats bioethanol, Trends in Biotechnology Vol.26 No.3, 2008, 126.
2.
Koh L. P., Ghazoul J., Biofuels, biodiversity, and people: Understanding the conflicts and finding
opportunities, Biological conservation 141,2008, 2450 –2460
3.
Kim S., Dale B. E., Global potential bioethanol production from wasted crops and crop residues,
Biomass and Bioenergy 26, 2004, 361 – 375.
4.
Jacobsen S. E., Wyman C. E., Cellulose and Hemicellulose Hydrolysis Models for Application to
Current and Novel Pretreatment Processes, Applied Biochemistry and Biotechnology, Vol. 84–86, 2000.
5.
Kerr, R.A., The next oil crisis looms large – and perhaps close. Science 21, 1998, 1128–1131.
6.
Villadsen J., Innovative technology to meet the demands of the white biotechnology revolution of
chemical production, Chemical Engineering Science 62,2007, 6957 – 6968.
7.
Aracil J., Vicente M., Martinez M., Poulina M., Biocatalytic processes for the production of fatty acid
esters, Journal of Biotechnology 124, 2006, 213–223.
8.
Pimentel, D., Patzek, T., Ethanol production using corn, switchgrass, and wood; biodiesel production
using soybean and sunflower. Natural Resources Research 14, 2005, 65–76.
769751743.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin